Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Accelerate To Zero – rozsądna droga do zeroemisyjności

Można zakupić samochody elektryczne, przekazać je pracownikom i zastanawiać się, jak mają je wykorzystywać; a można skorzystać z pomocy doświadczonego partnera, jakim jest Shell Fleet Solutions, i poprowadzić swoją flotę do zeroemisyjności, korzystając z nowoczesnych i sprawdzonych rozwiązań tak, aby dekarbonizacja przebiegła sprawnie.

Od roku 2035 ma w Europie zacząć obowiązywać zakaz rejestracji nowych samochodów z silnikami spalinowymi. Abstrahując od tego, czy faktycznie będzie to 2035 rok, czy nieco później, samochody elektryczne są nie tylko przyszłością, ale coraz częściej teraźniejszością wielu firm. Warto do procesu dekarbonizacji obecnej i przyszłej floty podejść systemowo i rozważnie, aby cały proces przebiegł nie tylko sprawnie, ale przyniósł firmie korzyści, zarówno finansowe, jak i wizerunkowe. Tak naprawdę cel, jakim jest zeroemisyjność, jest wspólny, ale nie oznacza to, że prowadzi do niego jedna droga. Tych dróg jest tyle, co działających firm posiadających floty. Shell Fleet Solutions z programem Accelerate To Zero pomoże wybrać najwłaściwszą drogę, uwzględniając specyfikę każdej floty.

To, co wyróżnia program Accelerate To Zero, to bardzo dużo otwartość, zakładająca, że dekarbonizacja flot przebiega i będzie przebiegać z różną dynamiką i jest procesem długotrwałym i złożonym. Nie wszyscy klienci mogą przejść na pojazdy zeroemisyjne od razu, a chcieliby ograniczyć emisję dwutlenku węgla. O szczegóły programu postanowiliśmy zapytać dyrektora ds. rozwiązań flotowych w Shell Polska, Łukasza Klamkę.

Cztery kroki, jeden cel
Accelerate To Zero to cały zestaw usług i produktów, których celem jest wsparcie klientów w ich drodze do dekarbonizacji. Bez względu jak szybko i za pomocą jakich narzędzi klienci zdecydują się na obniżanie emisji, Shell proponuje im cztery podstawowe kroki:

Etap 1 | Diagnoza
Pierwszym etapem jest analizy wydajności floty z wykorzystaniem dostępnych rozwiązań cyfrowych. Ocena zostanie przeprowadzona przez zespół Shell Fleet Solutions, a efektem tych działań będą rekomendacje, które pomogą osiągnąć zerową emisję netto.

Etap 2 | Planowanie
W kolejnym kroku, w oparciu o wcześniejszą diagnozę, budowany jest indywidualny plan działania dostosowany do potrzeb konkretnej floty. Doradcy pomogą zaplanować konkretne aktywności, które przyspieszą realizację celu.

Etap 3 | Wdrażanie
Następnym elementem jest niezbędna pomoc we wdrożeniu odpowiednich rozwiązań: od ułatwienia w zakresie elektromobilności, jak ładowanie pojazdów elektrycznych, poprzez zwiększenia efektywności floty dzięki telematyce, aż do kompensacji emisji dwutlenku węgla, której nie uda się uniknąć.

Etap 4 | Realizacja
Ostatni etap to monitorowanie realizacji zaleceń oraz wyniki zaplanowanych wcześniej działań. Bieżąca analiza wydajności wdrożonych rozwiązań I zdefiniowanie ewentualnych dalszych obszarów na drodze do dekarbonizacji.



Maciej Chomacki: Dekarbonizacja, zerowa emisja netto to szczytne hasła, ale mogą niektórych wystraszyć, ponieważ podstawowe, może banalne pytanie brzmi: od czego zacząć ten proces?
Łukasz Klamka: Zerowa emisja netto powinna stać się dobrą praktyką wszystkich firm, jednak wiele z nich nie zdoła jednym cięciem pozbyć się samochodów spalinowych, przesadzić pracowników w auta elektryczne i zakomunikować, że od nowego roku nasza flota jest bezemisyjna. Takie działanie może przynieść więcej strat niż pożytku. Dlatego opracowaliśmy kompleksowy program Accelerate To Zero, dzięki któremu chcemy każdemu klientowi zaoferować cel, jakim jest osiągnięcie przez jego flotę zerowej emisji netto, a jednocześnie zaproponować indywidualne narzędzia, aby ten cel osiągnął jak najszybciej, wspólnie z nami. Nawet posiadając flotę pojazdów spalinowych.

Jak posiadając samochody spalinowe, firma może dążyć do zerowej emisji netto?
Wiemy doskonale, że nie wszystkie floty mogą sobie pozwolić na szybką elektryfikację. Jednak dzięki wspieraniu programów Nature-based Solutions (NBS), czyli rozwiązaniach pozwalających chronić przyrodę, za naszym pośrednictwem klienci mogą kompensować ślad węglowy. Usługa pozwala obliczyć i zrównoważyć emisję CO2 z paliwa zakupionego za pomocą karty Shell Card. Śledzimy zużycie paliwa i obliczamy wynikającą z niego emisję CO2, a następnie za niewielką opłatą wycofujemy z obiegu kredyty węglowe pochodzące z projektów opartych na ochronie przyrody, aby skompensować emisje. Projekty te są nadzorowane przez certyfikowanych audytorów, a informacje o skompensowanej przez daną flotę ilości CO2 poświadczymy odpowiednim certyfikatem. Oczywiście jest to działanie jedynie pośrednie, w momencie gdy czekamy aż nasza flota będzie gotowa, aby przejść na elektromobilność.

Czyli będąc klientem, mogę niejako wesprzeć działania NBS w zamian za wyemitowany przez moją flotę dwutlenek węgla, ale czy mogę jakoś zaangażować kierowców w takie działania?
Oczywiście, jest to możliwe dzięki naszym rozwiązaniom telematycznym połączonym z kartą Shell Card. Mamy możliwość nie tylko kontrolowania tras, zużycie paliwa, ewentualnych nadużyć, czy przekroczenia prędkości, ale także możemy zaoferować system punktacji kierowców za bezpieczną i ekologiczną jazdę. System poinformuje także o konieczności przeglądu pojazdu. Z badań wynika, że telematyka pozwala na optymalizację nie tylko kosztów przejazdu, ale także redukcję śladu węglowego nawet o 15% (Gartner, Market Guide for Transportation Mobility Technology, 2018). System można wykorzystywać również w przypadku flot pojazdów elektrycznych, monitorując wydajność pojazdów elektrycznych, raportując zużycie energii podczas jazdy oraz czas poświęcony na ładowanie. Zatem z jednej strony obniżamy zużycie paliwa, generujemy oszczędności finansowe i emisyjne dzięki bardziej efektywnej jeździe, a z drugiej strony analizujemy, kiedy flota będzie gotowa na przejście na samochody elektryczne.

Zakładając, że flota będzie przez pewien czas „mieszana” i tradycyjne samochody będą współistniały z autami elektrycznymi, co w takim przypadku?
Jesteśmy gotowi na takie rozwiązanie i dla takich klientów mamy kartę Shell Card EV.

Karta umożliwia kierowcom dostęp do ładowania i tankowania samochodów, uiszczanie opłat drogowych, a także korzystanie z myjni samochodowych oraz oferty pozapaliwowej dostępnej na stacjach Shell. Shell Card EV wykorzystuje technologię komunikacji bliskiego zasięgu za pośrednictwem chipa RFID, który zapewnia dostęp do rozwiązań ładowania pojazdów elektrycznych, autoryzacji i rozliczeń transakcji.

Dzięki współpracy Shell z wieloma operatorami ładowarek, między innymi z Ionity, Greenway, EV+, Elocity, Power Dot, Last Mile Solutions, Noxo czy PureCity karta Shell daje kierowcom dostęp do największej sieci ładowania EV w Polsce. Produkt akceptowany jest w ponad 2400 punktach ładowania zlokalizowanych na terenie całego kraju oraz w prawie 300 tys. punktach dostępnych w pozostałych 33 krajach europejskich. Dodatkowo użytkownicy Shell Card EV mogą korzystać z wygodnej aplikacji Shell Recharge, która umożliwia znajdywanie najbliższych punktów ładowania, uzyskiwanie aktualnych informacji o taryfach, prędkościach i dostępności punktów czy podgląd przewidywanego czasu ładowania i kosztu. Rozwiązanie jest zintegrowane z Shell Fleet Hub, narzędziem, dzięki któremu menedżerowie mogą zdalnie zarządzać flotą, kontrolować wydatki czy generować raporty. Karta hybrydowa Shell Card EV zdobyła prestiżową nagrodę w kolejnej edycji plebiscytu Fleet Derby 2022 w kategorii „Ładowarki i sieci ładowania”.

 

Przeczytaj również
Popularne