Karol Rewczuk, manager ds. elektryfikacji i zrównoważonego rozwoju w Volvo Car Poland, opowiada o zupełnej nowości, jaką Volvo zaoferowało swoim klientom kupującym samochody elektryczne.
Tomasz Siwiński: Czym jest VPCS i na czym ma polegać współpraca?
Karol Rewczuk
Manager ds. elektryfikacji i zrównoważonego rozwoju w Volvo Car Poland
Volvo Public Charging Service (VPCS) jest nową usługą ładowania, stworzoną we współpracy z firmą DCS. Daje ona właścicielom elektrycznych Volvo dostęp do publicznych stacji ładowania ponad 1000 różnych operatorów, a wystarczy do tego tylko jedna umowa. Obejmuje ona usługi nie tylko w Polsce, ale i w innych krajach UE. Wraz z uruchomieniem VPCS w Polsce, właściciele pojazdów elektrycznych Volvo otrzymają możliwość korzystania z prawie 600 tysięcy punktów ładowania poprzez aplikację Volvo Cars lub według preferencji także poprzez dedykowaną kartę do ładowania Volvo. Usługa jest dostępna dla właścicieli zarówno obecnie dostępnych na rynku aut elektrycznych – Volvo C40 oraz Volvo XC40 Recharge – jak i tych, które już niedługo wyjadą na polskie drogi. Mam tu na myśli najmniejsze z rodziny Volvo EX30, samochód klasy SUV-B Premium, oraz największe w naszym portfolio Volvo EX90. W Polsce VPCS startuje 30 listopada tego roku, czyli już za moment.
Samochód elektryczny możemy ładować w domu, w miejscu pracy, ale aby był w pełni użyteczny w czasie podróży, również zagranicznych, także na szybkich ładowarkach publicznych. Mam elektryczne Volvo i chcę dostać się do Strasburga, muszę mieć w telefonie kilka aplikacji operatorów ładowania, kilka kart? Jak to wygląda w praktyce?
Usługa VPCS powstała właśnie po to, aby ułatwiać ładowanie pojazdów elektrycznych. Właściciele Volvo od teraz nie muszą już instalować wielu aplikacji różnych operatorów, zamawiać kilkudziesięciu różnych kart do ładowania tylko po to, aby móc spokojnie dojechać do celu. Rejestrując się w usłudze VPCS, mamy dostęp do całej sieci ładowania, która współpracuje z DCS w jednym miejscu. Wystarczy do tego jedynie aplikacja Volvo Cars oraz karta do ładowania Volvo. Dodatkowo, planowanie trasy ułatwia wbudowana aplikacja Google Maps, która po wprowadzeniu celu podróży skalkuluje oraz wyświetli na ekranie samochodu informację o tym, z jakim poziomem naładowania dojedziemy do celu oraz w razie potrzeby zasugeruje postoje na trasie potrzebne na doładowanie.
Cała prostota systemu polega na pełnej kompatybilności usług ładowania z aplikacją Volvo Cars. Klienci z poziomu aplikacji Volvo Cars mogą wyszukiwać stacje ładowania i sprawdzać ich cennik. Poza tym otrzymają możliwość wyboru opcji abonamentowych, pozwalających uzyskać preferencyjne stawki na wybranych stacjach ładowania. Opłaty są pobierane z karty kredytowej, która zostanie spięta z aplikacją Volvo Cars. Niezależnie od tego, czy będziemy ładowali się w Polsce, czy w innym kraju UE, zapłacimy dokładnie w ten sam sposób.
Coraz częściej można usłyszeć o funkcji Plug&Charge. Jest ona dostępna w modelu EX90. Jakie niesie korzyści dla klientów?
Funkcja Plug&Charge to najwygodniejszy sposób ładowania samochodu, gdzie cała czynność jest ograniczona jedynie do włożenia kabla do ładowania do gniazda samochodu. Autoryzacja odbywa się całkowicie automatycznie, bez potrzeby korzystania z aplikacji, karty do ładowania czy terminala płatniczego. Klient musi jedynie zarejestrować wcześniej usługi ładowania VPCS. Jednakże należy pamiętać, że nie każda stacja ładowania jest kompatybilna z Plug&Charge.