Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

38 proc. Polaków planuje wymianę samochodu. Kolejnych 20 proc. to rozważa

O ile dla wielu Polaków samochód to synonim niezależności i komfortu, tak dla mieszkańców terenów wiejskich to przede wszystkim główny środek transportu. Najnowszy raport Santander Consumer Multirent „Polak w drodze po auto” wskazuje, że ponad 40 proc. aut ma powyżej 10 lat, a jedynie 7 proc. ma mniej niż 2 lata.

Są też dobre informacje. Z badania wynika, że aż 38 proc. respondentów planuje w najbliższych miesiącach wymienić auto, a blisko jedna trzecia się nad tym zastanawia. 

Według danych CEPiK liczba zarejestrowanych pojazdów na koniec 2023 roku wynosiła 27,35 mln. Liczba ta pokazuje ogromną popularność samochodów, ale także wskazuje, że jest to codzienny środek transportu dla milionów Polaków. Szczególnie dla osób mieszkających na wsiach lub w mniejszych miejscowościach jest on niezbędnym narzędziem, ponieważ dostępność komunikacji zbiorowej jest ograniczona. Dzięki temu można szybko i wygodnie dotrzeć do pracy, załatwić sprawy urzędowe czy odebrać dzieci ze szkoły.

Według raportu Santander Consumer Multirent „Polak w drodze po auto” czterech na dziesięciu Polaków posiada samochód starszy niż 10 lat. 28 proc. respondentów ma auto w wieku między 3 a 6 lat. Nieco niższy odsetek, bo 24 proc. deklaruje, że jest właścicielem pojazdu w wieku 7-10 lat. Jedynie 7 proc. wskazuje, że ich środek transportu jest młodszy niż 2 lata.

Samochód to duży komfort nie tylko podczas codziennych czynności, ale także na dłuższych trasach. To także większe poczucie bezpieczeństwa i stabilności, co jest istotne, zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych. Analiza naszego badania wskazuje, że im mniejsza miejscowość, tym samochody są starsze. Najwyższy odsetek (10 proc.) posiadaczy aut do dwóch lat znajduje się w dużych aglomeracjach miejskich.

W całokształcie dominują tutaj jednak pojazdy między 3 a 6 lat – deklaruje tak 39 proc. badanych, podczas gdy na terenach wiejskich odsetek ten spada aż o 14 pp. Tam zdecydowanie przeważają samochody powyżej 10 lat. W małych miejscowościach do 50 tys. mieszkańców jest to 47 proc., a na wsiach 44 proc. –wskazuje Piotr Półtorzycki, członek zarządu z Santander Consumer Multirent. 

Chińskie samochody daleko w tyle

Podczas zmiany samochodu Polacy kierują się ceną, ale także marką. Według raportu aż 56 proc., gdyby miało zmieniać pojazd wybrałoby markę europejską. Największymi zwolennikami aut z tego regionu są osoby między 50 a 59 rokiem życia – aż 65 proc. respondentów z tej grupy.

Na drugim miejscu plasują się marki japońskie – wskazuje tak 29 proc. badanych. 40 proc. osób w grupie 40-49 lat deklaruje, że zdecyduje się na ten region. Trzecie miejsce zajmują marki amerykańskie z wynikiem 13 proc., a nieco dalej plasują się marki koreańskie z odsetkiem 11 proc.

A co z chińskimi markami, które szturmem podbijają nasz rynek? Samochody „Made in China”, które budują swoją obecność na rynku polskim rozważane są przez raptem 3 proc. badanych. Więcej o chińskich samochodach piszemy TUTAJ.

Na zakupy

Europejski a co za tym idzie Polski rynek samochodowy mierzy się z coraz to nowymi wyzwaniami. Rosnące ceny nowych i używanych samochodów, wyższe koszty eksploatacji a także coraz więcej barier dotyczących użytkowania samochodu, szczególnie w miastach, wpływają na decyzje zakupowe Polaków. Dla wielu auta osobowe nadal pozostają inwestycją, która zapewnia niezależność zarówno w celach prywatnych, jak i zawodowych. Jednak mimo przywiązania do posiadania pojazdów na własność, niepewność finansowa i wyzwania związane z codziennym utrzymaniem skłaniają ich do przemyślenia dotychczasowych postanowień.

Z badania Santander Consumer Multirent wynika, że 38 proc. Polaków planuje w najbliższych miesiącach wymienić samochód. Może być to efektem zbliżających się wyprzedaży roczników. Znacznie częściej rozważają to mężczyźni (41 proc.) niż kobiety (34 proc.).

Najwyższy odsetek osób planujących zakup pojazdu to mieszkańcy miast powyżej 250 tys. mieszkańców – 40 proc. Z kolei 32 proc. zastanawia się nad zmianą, a 30 proc. nie zamierza kupować nowego pojazdu. Odsetek ten najwyższy jest na wsiach – 38 proc. badanych z tych terenów nie myśli o zmianie środka transportu.

Starsze pojazdy generują więcej emisji spalin oraz częściej ulegają awariom, co wiąże się z wyższymi kosztami utrzymania. Dlatego też wiele osób decyduje się na zakup nowego pojazdu. Jednak przy wzroście cen aut zarówno z salonu, jak i używanych kupno staje się wyzwaniem finansowym i poważną inwestycją.

W Santander Consumer Multirent oferujemy klientom elastyczny leasing bez opłaty wstępnej nawet do 60 miesięcy. Oferta dotyczy nie tylko samochodów nowych, ale też używanych. Obecnie przygotowaliśmy dla leasingobiorców dodatkową promocję w postaci bonu paliwowego na 300 zł. Wsparcie w postaci wygodnego produktu leasingowego pozwala wymienić samochód i cieszyć się nowym pojazdem bez stresu oraz jednorazowego dużego obciążenia budżetu – mówi Piotr Półtorzycki z Santander Consumer Multirent.

Przeczytaj również
Popularne