Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
E-toll

Pozory mylą - Hyundai Elantra Executive CVT

Koreański kompaktowy sedan z wolnossącym silnikiem pod maską. Już ziewacie? Niepotrzebnie. Elantra siódmej generacji nabrała wyglądu czterodrzwiowego coupe oraz zyskała znacznie ciekawsze i nowocześniejsze wnętrze. I co istotne, w podstawowych nieźle wyposażonych wariantach jest jedną z rozsądniejszych ofert w segmencie kompaktów.

przedaż Hyundaia Elantra na rynku europejskim jest szczątkowa, nie przekraczając zwykle kilku tysięcy sztuk rocznie. I nie wynika to z tego, że czegoś temu modelowi brakuje, ale faktu, że Europejczycy po prostu nie kochają już klasycznych sedanów. Zupełnie inaczej wygląda poza Starym Kontynentem, gdzie pojazd ten wypracował sobie pozycję jednego z najpopularniejszych światowych modeli Hyundaia. Tylko klienci w Stanach Zjednoczonych kupują sto razy tyle tych samochodów co Europejczycy. Nie dziwi więc, że model ten powstaje zarówno w Korei Południowej, jak i Stanach Zjednoczonych. Przez 30 lat zbudowano ok. 14 mln sztuk tych samochodów siedmiu generacji.

Śmiały pomysł

Dotychczas żadna generacja Elantry nie była tak śmiała stylistycznie jak najnowszy model. Sedan Hyundaia powstał w oparciu o nową platformę podłogową K3. Jej zastosowanie pozwoliło inżynierom na obniżenie środka masy, co wpłynęło na poprawę właściwości jezdnych. Aby uzyskać wyrazisty wygląd czterodrzwiowego coupe projektanci koreańskiej marki wydłużyli pojazd o 5,5 cm, obniżyli o 2 cm i poszerzyli o 2,5 cm w porównaniu z modelem szóstej generacji. O 2 cm zwiększył się rozstaw osi.
W przedniej części nadwozia znalazł się charakterystyczny dla marki Hyundai szeroki kaskadowy grill, który w podobnym wydaniu pojawił się niedawno w nieoferowanej w Polsce Sonacie. Bardziej wysunięta do przodu maska została wydłużona, a jej linia została poprowadzona niżej. Dynamicznie opadająca linia dachu płynnie przechodzi w wyraziste przetłoczenia, które ciągną się aż do klapy bagażnika.

Mimo dużych ekranów w kabinie i śmiałej formy w istocie obsługa Hyundaia jest prosta i intuicyjna.

Wnętrze równie efektowne

To, co od razu rzuca się w oczy we wnętrzu, to charakterystyczna rączka w dolnej części środkowej konsoli oraz brak klasycznych zegarów. Kierowca ma do dyspozycji połączone taflą szkła dwa ekrany o przekątnej 10,25 cala. Pierwszy z ekranów służy jako cyfrowe zegary, a za pomocą drugiego, dotykowego ekranu możliwa jest obsługa multimediów oraz systemu nawigacji. Obsługa pojazdu jest dziecinnie prosta, cieszą intuicyjnie rozmieszczone przyciski i pokrętła. Nowinką jest zastosowanie rozbudowanego systemu rozpoznawania poleceń głosowych w języku naturalnym. Inną nowością jest możliwość otwierania pojazdu nie z użyciem kluczyka a smartfona. Na pochwałę zasługuje jakość tworzyw w kabinie oraz wygoda foteli. Na miękkie tworzywa możemy liczyć tylko w górnej części deski rozdzielczej. Szczególnie przytulne jest wnętrze testowanej wersji, dzięki jasnym kolorom wykończenia. Ilość miejsca w kabinie jest naprawdę duża, w szczególności na szerokość, choć nad głowami pasażerów z tyłu liczylibyśmy na więcej. Pomyślano za to o nawiewach dla pasażerów drugiego rzędu.

Bagażnik w tym modelu ma pojemność 474 l (+16 l), co jest wynikiem przeciętnym. Do jego otwierania trzeba użyć pilota lub pociągnąć dźwignię obok fotela kierowcy. Sam otwór bagażnika nie jest zbyt duży.

Krzykliwa sylwetka i śmiały projekt wnętrza siódmej generacji Hyundaia Elantry sugeruje, że mamy do czynienia z naszpikowanym elektroniką i nowoczesnymi technologiami gadżetem na kołach. W istocie jest to prosty samochód z wolnossącym silnikiem benzynowym. Czy to źle? My uważamy, że wręcz przeciwnie.


Jeden silnik, na razie

Elantra jest napędzana przez wolnossący silnik benzynowy 1.6 MPI o mocy 123 KM. Za przeniesienie napędu odpowiada sześciobiegowa skrzynia mechaniczna lub opcjonalna bezstopniowa skrzynia automatyczna CVT. Po raz pierwszy Elantra będzie dostępna z hybrydowym układem napędowym, w którym silnik benzynowy 1.6 GDI współpracuje z jednostką elektryczną o mocy 32 kW. Bateria litowo-polimerowa o pojemności 1,32 kWh położona jest pod siedziskiem kanapy. Maksymalna łączna moc układu napędowego wynosi 141 KM, a moment obrotowy wynosi 265 Nm. Silnik benzynowy współpracuje z 6-biegową dwusprzęgłową skrzynią biegów (6DCT). Elantra Hybrid oferuje w niezależne wielowahaczowe zawieszenie oraz standardowo wyposażona jest w 16-calowe felgi aluminiowe.

W testowanym wariancie z automatem możemy korzystać z trybów pracy Eco, Normal i Sport, które w założeniu mają zmieniać reakcję na gaz i charakterystykę pracy układu kierowniczego. W praktyce różnice są słabo odczuwalne. Zawieszenie, złożone z kolumn McPherson z przodu i belki skrętnej z tyłu, jest dość sztywno zestrojone, ale zapewnia wystarczający komfort podróżującym. Elantra prowadzi się stabilnie w szybciej pokonywanych zakrętach, a układ kierowniczy zapewnia akceptowalny poziom wyczucia tego, co dzieje się z przednimi kołami. Jak na samochód z silnikiem wolnossącym Hyundai rusza entuzjastycznie już od niskich obrotów, jednak szybko traci parę. Z tym motorem Elantra dedykowana jest raczej dla spokojnych kierowców. Przy nieśpiesznej jeździe odwdzięczy się harmonijną pracą silnika, niską głośnością i umiarkowanym zużyciem paliwa. W mieście zadowoli się ok. 8 l benzyny na 100 km, a w trasie ok. 6–7 litrami.

Dobre ceny wejściowe

Podstawowa wersja wyposażenia Modern ze skrzynią manualną kosztuje 75 900 złotych oraz 81 000 złotych ze skrzynią automatyczną CVT. Tańszy jest tylko Fiat Tipo, w tej samej cenie zamówimy sedana Renault, a ponad 10 tys. zł przyjdzie nam dopłacić za sedana Forda. Wyposażenie Hyundaia jest akceptowalne, bo znajdziemy tu m.in. skórzaną kierownicę i gałkę zmiany biegów, podgrzewane lusterka, klimatyzację, radio DAB oraz dwa wejścia USB. Istotnymi elementami standardowego wyposażenia są też podłokietniki, regulacja wysokości siedziska kierowcy, tylne czujniki cofania, no i naturalnie system ratunkowy eCaLL. Do wersji Modern przewidziano kosztujący 2500 złotych pakiet Tech zawierający system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym, bezprzewodową integrację z Android Auto i Apple Car Play, system Bluetooth z obsługą komend głosowych oraz kamerę cofania z dynamicznymi liniami pomocniczymi.

Dla wersji Smart ceny wynoszą odpowiednio 87 900 złotych oraz 94 400 złotych, ale są one już znacznie lepiej wyposażone w zakresie systemów bezpieczeństwa. Na pokładzie znajdziemy asystenta utrzymywania pasa ruchu, asystenta unikania kolizji czołowych z wykrywaniem pieszych i rowerzystów. Do tego dochodzą tempomat, czujnik deszczu oraz dwustrefowa klimatyzacja automatyczna z nawiewami powietrza w drugim rzędzie. Wersja Smart wyróżnia się również elementami poprawiającymi wygląd, takimi jak chromowane listwy zewnętrzne na zderzakach i wokół bocznych szyb, światła do jazdy dziennej LED oraz felgami aluminiowymi. System monitorowania martwego pola i system monitorowania ruchu poprzecznego to już elementy pakietu dla najdroższej wersji Exevutive. Podobnie jak okno dachowe i skórzana tapicerka. Wówczas jednak cena z łatwością przekroczy kwotę 120 tys. zł.

 Elantra

Długość/szerokość/ wysokość/ rozstaw osi w cm

4650/1825/1430/2720

Pojemność bagażnika w l

474

Masa własna/dopuszczalna w kg

1210/1750

Silnik

1.6/123 KM

Maks. moment obr. w Nm przy obr./min.

153/4500

Przyśpieszenie 0-100 km/h w sek.

10,7

Prędkość maksymalna w km/h

195

Zużycie paliwa na 100 km w teście: miasto/120 km/h/140 km/h

8,3/6,6/7,3

Wartość RV po 3 l/90 tys. km wg Info-Ekspert

55,8%

Cena wersji podstawowej w zł

75 900

Cena wersji testowanej w zł

114 400

Kto testował: Przeysław Dobrosławski

Co: Hyundai Elantra Executive CVT

Gdzie: Warszawa

Kiedy: 6–13.07.2021

Ile: 600 km

Dobre ceny i wyposażenie wersji podstawowych, umiarkowane zużycie paliwa, prognozowana wysoka trwałość jednostki napędowej, dobre wyciszenie, zestrojenie zawieszenia, stabilne prowadzenie przy wysokich prędkościach, pięć lat gwarancji bez limitu przebiegu.

Tylko jeden silnik w ofercie, mały otwór bagażnika, brak możliwości otwierania tylnej klapy klamką przy bagażniku.

Przeczytaj również
Popularne