Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
GEOTAB

Nie taki budżetowy - Fiat Tipo Cross

Pięcioletnia gwarancja, nowe silniki i lepsze wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa – to jedne z kilku istotnych wabików, które mają utrzymać popularność modelu Tipo po modernizacji. Szczególnie ciekawie prezentuje się uterenowiona wersja Cross.

Fiat Tipo pojawił się na polskim rynku w 2016 roku, z miejsca stając się najważniejszym modelem osobowym włoskiej marki. Do niedawna stanowił blisko 70% sprzedaży Fiata w Polsce, co zawdzięczał dobremu stosunkowi walorów użytkowych do ceny. Na początku tego roku do oferty trafiło odmłodzone Tipo, które poznamy głównie po nowym pasie przednim, z nowymi reflektorami oraz umieszczeniu w miejscu okrągłego logo Fiata napisu Fiat. Na zmianę logo nie zdecydowano się ani na kierownicy, ani tyle nadwozia.

Mów mi Cross

Do oferowanej gamy, czyli wersji sedan, hatchback i kombi, dołączyły warianty uterenowione City Cross i Cross, z dodatkowymi elementami na nadwoziu, dzięki którym model nabrał bardziej rasowego charakteru. Wersja Cross oferuje również większy prześwit i większe 17-calowe koła. Dzięki tym zabiegom nadwozie jest wyższe o 4–7 cm zależnie od wersji. To właśnie ten wariant użyczyliśmy do jazd. Nowością w kabinie Tipo jest m.in. kierownica w nowym kształcie oraz konfigurowalny 7-calowy cyfrowy zestaw wskaźników TFT, który zastępuje konwencjonalną analogową tablicę przyrządów (standard wersji Cross). Na środkowej konsoli pojawił się nowy, większy ekran dotykowy z systemem U-Connect 5, o przekątnej 10,25 cala, dostępny w cenie 2 tys. zł. Zadebiutowały również nowe elementy dekoracyjne. Obudowa i osadzony w niej ekran systemu U-Connect wyglądają solidnie, ekran jest bardzo czytelny, a wywoływanie kolejnych funkcji jest szybkie. Sparowanie smartfona z systemem Android przebiegło błyskawicznie. Samochód daje możliwość sparowania przez bluetooth dwóch telefonów jednocześnie. Nie zabrakło funkcji bezprzewodowego ładowania smartfonów. W wersji City Life mamy znany ekran o przekątnej 7 cali, a w podstawowej wersji nazwanej Tipo zwykły monochromatyczny wyświetlacz 3,5 cala. Pojawiło się m.in. pokrętło regulacji głośności między fotelami z przodu oraz wejście USB dla pasażerów z tyłu. Docenimy wygodne fotele oraz całkiem obszerne wnętrze, tak z przodu, jak i z tyłu. Przydałyby się jeszcze nawiewy dla pasażerów tylnej kanapy.

Nowość pod maską

Nowością w Tipo jest 100-konny 3-cylindrowy silnik turbodoładowany 1.0 GSE T3 produkowany w Polsce. Motor zapewnia maksymalny moment obrotowy wynoszący 190 Nm przy 2000 obr./min. W dotychczasowym modelu bazowym wolnossąca jednostka 4-cylindrowa była w stanie wykrzesać 95 KM oraz maksymalny moment obrotowy 127 Nm dopiero przy 4500 obr./min. W gamie nie zabrakło też silników Diesla Multijet o mocy 95 i 130 KM (poprzednio 120 KM). Rzeczywiście, żaden koń mechaniczny pod maską Fiata się nie leni, a rozpędzanie odbywa się bardzo sprawnie. Mamy wrażenie, że pod maską jest ze 20 KM więcej niż w istocie. Radosny terkot jednostki trzycylindrowej nie jest też uciążliwy dla uszu, a wibracje niekiedy w ogóle nie są odczuwalne. Turbodoładowany silnik Fiata jest jednak czuły na siłę nacisku pedału gazu. Bardziej temperamentny kierowca bez problemu zużyje ok. 11 l benzyny na 100 km w mieście. Tipo z jednostką 1.4 użytkowane w ten sam sposób nie chce zużyć więcej niż dziewięć litrów na setkę. Przy spokojnej jeździe ze stałą prędkością sytuacja jest odwrotna. Tipo z 3-cylindrową jednostką zużywa ok. 6–7 l/100 km, podczas gdy jednostka 4-cylindrowa o dobre pół litra więcej. W czasie jazdy odczuwamy większą siłę wspomagania kierownicy niż w dotychczasowym modelu, przez co mamy wrażenie delikatnego pogorszenia precyzji prowadzenia. Brakuje nam sześciobiegowej skrzyni mechanicznej, która pozwalałaby na zmniejszenie zużycia paliwa przy stałej jeździe z większymi prędkościami.

W zawieszeniu Fiata zastosowano klasyczne kolumny McPherson z przodu oraz belkę skrętną z tyłu. Konstruktorzy zestroili zawieszenie tego samochodu komfortowo i nie jest ono stworzone do dynamicznej jazdy, co nie znaczy, że w sytuacjach ekstremalnych pojazd zacznie się zachowywać nieprzewidywalnie. Wersja Cross z racji zwiększenia prześwitu i podwyższenia punktu masy wychyla się nieco mocniej w zakrętach niż klasyczny model.

Lepiej wyposażony i droższy

Gama Tipo składa się z czterech poziomów wyposażenia: Tipo Classic, Tipo, City Life i Life (dostępnych w trzech wariantach nadwozia – do wyboru mamy 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowy hatchback i kombi) oraz Tipo Cross, w dwóch wersjach wyposażenia: City Cross i Cross. Na razie zamówimy je w wersji hatchback, ale z czasem pojawią się one w kombi. Importer postanowił zachować w gamie silnik 1.4/95 KM. Jest on dostępny w modelu Tipo Classic, ale jedynie w wersji sedan i hatchback. Tipo Classic Sedan 1.4 Fire 95 KM kosztuje 54 400 zł, a wersja hatchback od 60 100 zł. Zamawiając wersję z 3-cylindrową jednostką musimy liczyć się z wydatkiem co najmniej 68 700 zł w wersji hatchback (62 700 zł w sedanie). Dla porównania Renault Megane ze 115-konną jednostką oraz 100-konny Ford Focus są tylko 4200 zł droższe. Wariant Cross to już koszt 80 700 zł. Tipo wzbogacono o nowe systemy podnoszące bezpieczeństwo czynne. Samochód wyposażono w funkcję rozpoznawania znaków drogowych, inteligentnego asystenta prędkości, który zaleca kierowcy przestrzeganie ograniczeń, system utrzymania pasa ruchu, czujniki zmęczenia, adaptacyjne światła drogowe czy system monitorowania martwego pola. Wszystko to działa bez problemów. Fiat Tipo kusi 5-letnią gwarancją w cenie samochodu, z limitem 120 tys. km.

 Fiat Tipo Cross

Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w cm

4383/1802/1556/2638

Pojemność bagażnika w l

440

Masa własna/dopuszczalna w kg

1290/1760

Średnica zawracania między krawęźnikami w m

10,9

Silnik

1.0 Turbo/100 KM

Max. moment obr. w Nm przy obr./min.

190/1500

Przyśpieszenie 0-100 km/h w s.

12,2

Prędkość maksymalna w km/h

183

Zużycie paliwa na 100 km wg WLTP

5,7

Zużycie paliwa na 100 km w teście: miasto/120 km/h/140 km/h

10/7,8/9,1

Wartość RV po 3 l/90 tys. km wg Info-Ekspert

58,7%

Cena wersji podstawowej (1.0 hatchback)

68 700

Cena wersji testowanej w zł

od 80 700

Kto testował: Przeysław Dobrosławski

Co: Fiat Tipo Cross

Gdzie: Warszawa

Kiedy: 14–21.07.2021

Ile: 500km

Funkcjonalność nadwozia, dobry komfort jazdy, zaskakująco żwawy silnik, 5-letnia gwarancja, pojemny bagażnik.

Tylko 5-biegowa skrzynia mechaniczna, duża czułość na naciskanie pedału gazu, względnie wysokie ceny droższych wariantów.

Przeczytaj również
Popularne