Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
GEOTAB

Drapieżnik we flocie - Jaguar XF D i4 Saloon

Druga generacja Jaguara XF ma doskonałe proporcje, znakomicie się prowadzi, a po ostatniej modernizacji zyskała wiele nowych atrybutów. Czy to wystarczy na równorzędną walkę z trójcą marek premium znad Renu?

Druga generacja Jaguara XF została zaprezentowana w 2015 roku. W porównaniu z poprzednikiem dzieliła ją przepaść. Ówczesna nowość miała zwarte, smuklejsze i lżejsze o 190 kg nadwozie od poprzednika, dzięki powszechnemu wykorzystaniu aluminium. Do tego inżynierowie przyłożyli się do dopracowania układu jezdnego, co w efekcie zaprocentowało bardzo dobrym prowadzeniem. Czas jednak płynie i poważniejsze zmiany były konieczne.

Dobry kierunek

Zeszłoroczna modernizacja XF-a nie ograniczyła się do zmiany gamy kolorów i wzorów felg. W nadwoziu zachowano to, co najlepsze – drapieżną i dynamiczną linię nadwozia, która bardziej przypomina sedany-coupe. Nadal wrażenie robi niski współczynnik oporu powietrza Cd=0,26. Zdecydowano się na przeprojektowanie zderzaka, kształtów wlotów powietrza, zmianę osłony chłodnicy i montaż nowych reflektorów LED w każdej wersji. W wyższych wersjach nie zabrakło asystenta świateł drogowych.
Logo marki zawitało również na otwory wentylacyjne na błotnikach. Bardziej zadziornego charakteru nabrał tył nadwozia, dzięki poszerzeniu zderzaków, powiększeniu dyfuzora oraz przyciemnieniu obramowania lamp. Wszystkie te zabiegi sprawiają, że XF, mimo sześcioletniej kariery rynkowej, nadal zwraca uwagę na ulicy i zdarzało nam się widzieć przechodniów wodzących za nim powłóczystym spojrzeniem. Śmiemy wątpić, że ten efekt uzyskamy u któregokolwiek rywala znad Renu.
Wielu ważnych zmian w modelu XF na pierwszy rzut oka nie dostrzeżemy. Producent zrewidował politykę handlową i przy okazji modernizacji ograniczył liczbę wersji o ponad połowę, a listę dostępnych silników do trzech. Równolegle pod maską zawitała nowa 2-litrowa jednostka dieslowska o mocy 204 KM, z systemem mild-hybrid. Tę właśnie wersję testowaliśmy.

Konsekwentny styl

Wnętrze Jaguara XF ma swój własny i niebanalny styl. Deska rozdzielcza jest przejrzysta, elegancka i nieprzeładowana funkcjami. Największym wyróżnikiem jest 11,4-calowy ekran systemu multimedialnego Pivi Pro pokryty dodatkową powłoką zapobiegającą odblaskom, która jednocześnie ułatwia usuwanie odcisków palców. Ekran w praktyce mniej palcuje się niż u wielu rywali. Został on skonfigurowany w taki sposób, aby 90% najczęściej używanych funkcji znalazło się w zasięgu dwóch dotknięć ekranu głównego. Mimo to obsługa wymaga przyzwyczajenia. Co ciekawe, system wykorzystuje sztuczną inteligencję do uczenia się nawyków kierowcy w zakresie ustawień mediów. Procentuje to z czasem uproszczeniem wyboru funkcji. Wygodna okazuje się obsługa pokręteł klimatyzacji. Obrotowe regulatory temperatury zmieniają swoją funkcję w momencie pociągnięcia ich do siebie. Wówczas możemy sterować mocą nawiewu. W innych modelach koncernu Jaguar Land Rover w ten sam sposób możemy np. zmieniać ustawienia chłodzenia lub ogrzewania foteli.

Charakterystyczne pokrętło zmiany biegów umieszczone na konsoli między fotelami, które ulegało automatycznemu schowaniu po wyłączeniu silnika, w modelu po modernizacji ustąpiło miejsca dźwigni. Po jej prawej stronie umieszczono selektor napędu, w postaci wysuwanego pokrętła, którym wybierzemy jeden z trzech trybów jazdy.
Jakość wykończenia jest dobra, a dobór materiałów bardzo gustowny. Zdarzają się jednak drobne niedociągnięcia, np. w spasowaniu tworzyw. Uchwyty na kubki na środkowej konsoli mają ostre brzegi, co nie powinno mieć miejsca w tym segmencie aut.

Jaguar XF nie jest mistrzem przestronności, choć na samą wygodę zmodernizowanych foteli oraz zakres ich regulacji nie możemy narzekać. Zaskakująco skromny jest bagażnik – 344 l. Wynika to z faktu montażu pod podłogą bagażnika dodatkowego akumulatora systemu mild-hybrid. Do tego, aby złożyć oparcia kanapy, trzeba skorzystać z osobliwych cięgien w górnej części bagażnika.

Jak przyklejony

Obecna gama jednostek napędowych XF-a jest bardzo przejrzysta. Możemy zamówić nowego diesla o mocy 204 KM z 48-woltowym system mild-hybrid oraz napędem na tył lub cztery koła. Motor ten zastąpił jednostkę o mocy 180 KM. Do tego w gamie są 2-litrowe jednostki benzynowe o mocy 250 lub 300 KM. Ten mocniejszy ma w opcji również napęd na cztery koła. Wszystkie silniki przekazują moment obrotowy przy wykorzystaniu automatycznej skrzyni biegów o ośmiu przełożeniach. Do lamusa przeszły jednostki V6 o mocach 340 i 380 KM.

Testowany wariant dieslowski nie czyni z modelu XF demona szybkości, ale jego osiągi są i tak przyzwoite (0–100 km/h osiąga w czasie 7,6 s). Dodatkowo silnik sprawnie współpracuje z automatem, co objawia się płynnym nabieraniem prędkości i brakiem szarpnięć. Samochód żywiołowo i szybko reaguje na naciśnięcie pedału gazu, w czym duża zasługa systemu mild-hybrid, który dostarcza energię elektryczną do rozpędzenia wału korbowego, zanim nastąpi uruchomienie silnika spalinowego, dzięki czemu ruszanie jest gładkie i płynne. Niektórym managerom może przeszkadzać dźwięk diesla, zwłaszcza po zimnym rozruchu. Nie jest to na pewno poziom hałasu, jaki generują diesle sprzed kilkunastu lat, ale w obliczu coraz większej popularyzacji aut hybrydowych PHEV i HEV niski generowany hałas może mieć coraz większe znaczenie przy wyborze pojazdu.

Jaguar wykazuje się wysoką zwinnością, na jaką nie wskazują wymiary zewnętrzne. Względnie niska masa własna, nisko osadzony punkt masy oraz niemal równy rozkład ciężaru na obie osie sprawiają, że XF porusza się po łukach drogi jak przyklejony. Doskonale sprawdza się zawieszenie z podwójnymi wahaczami z przodu i układem wielowahaczowym z tyłu. Pewność jazdy w zakrętach wspomaga też elektronika, w tym zamontowany seryjnie układ Torque Vectoring, który np. przyhamowuje koło znajdujące się po wewnętrznej stronie zakrętu, zmniejszając tym samym poziom podsterowności. Jak na polskie warunki XF mógłby być nieco bardziej komfortowo zestrojony. Cieszy zwrotność pojazdu. Na zawrócenie między krawężnikami Jag potrzebuje 60 cm mniej niż BMW serii 5 i 40 cm mniej niż

Audi A6, choć praktycznie tyle samo co Mercedes-Benz klasy E.

Model XF pozytywnie zaskakuje niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo. Co prawda dynamiczna jazda w mieście śrubuje zużycie oleju napędowego do poziomu ok. 9 l/100 km, ale już przy jeździe ze stałą prędkością 140 km/h wynosi ono 6,5 l/100 km, a przy 120 km/h – ledwie 5,4 l/100 km. To dobre wyniki jak na tak duży samochód.

Zbliżony do konkurencji

Zmodernizowane Jaguary XF trafiają do polskich klientów od kilku miesięcy. Ceny brytyjskich samochodów są zbliżone do tych oferowanych przez marki niemieckie, choć te ostatnie mogą na pierwszy rzut oka prezentować się atrakcyjniej. Limuzyna XF Saloon z jednostką wysokoprężną wymaga wyłożenia 232 900 zł, a wariant benzynowy to już koszt 242 700 zł. Kombi Sportbrake to dodatkowy koszt ok. 15 tys. zł, a napęd na cztery koła – ok. 12 tys. zł.


Standardowe wyposażenie Jaguarów jest bogatsze niż u niemieckich rywali. XF wygrywa niuansami, np. oferując  bardziej rozbudowany system nagłośnienia. Brytyjska limuzyna ma seryjnie zamykaną i otwieraną elektrycznie klapę, czego rywale nie mają w bazowych wersjach. Jag oferuje seryjnie szersze możliwości ustawienia foteli oraz zestaw systemów bezpieczeństwa, jak utrzymania pasa ruchu, monitorowania martwego pola czy kamery 360 stopni, które u rywali są często opcją. Do tego producent dorzuca rok dłuższą, trzyletnią gwarancję mechaniczną.

Jaguar XF nie jest modelem wybieranym po pragmatycznej analizie Excela, ale ze względu na nietuzinkowy i męski styl. Docenią go również osoby ceniące klasyczne rozwiązania i obsługę.

Jaguar XF

Długość/szerokość/ wysokość/rozstaw osi w cm

4962/1982/1456/2960

Pojemność bagażnika w l

344

Masa własna/dopuszczalna w kg

1794/2410

Średnica zawracania między krawęźnikami w m

11,7

Silnik

2.0 D o mocy 204 KM

Maks. moment obr. w Nm przy obr./min.

430/1750-2500

Przyśpieszenie 0-100 km/h w s

7,8

Prędkość maksymalna w km/h

230

Zużycie paliwa na 100 km w teście: miasto/120 km/h/140 km/h

9/5,4/6,5

Wartość RV po 3 l/90 tys. km wg Info-Ekspert

48,9

Cena wersji podstawowej 2.0 D i4 w zł

232 900

Cena wersji testowanej w zł

319 810

Kto testował: Przeysław Dobrosławski

Co: Jaguar XF D i4 Saloon

Gdzie: Warszawa

Kiedy: 15–21.07.2021

Ile: 500 km

Nietuzinkowy styl, wygodne fotele, pewne prowadzenie, oszczędny silnik Diesla.

Donośny dźwięk diesla, ciasnawa kabina, mały bagażnik, osobliwy sposób składania oparcia kanapy.

Przeczytaj również
Popularne