Samochody użytkowe to taki specyficzny segment, jeżeli chodzi o pojazdy służbowe. W 100% wykorzystywane są do pracy, nie pełnią w firmie roli samochodów benefitowych. Są mocno wyspecjalizowane i ich przestój w firmie oznacza wymierne straty, ponieważ nie jest łatwo je zastąpić. To szereg wyzwań dla firm takich jak Athlon.
Kiedy z jakichkolwiek powodów wypadnie nam z naszej floty samochód osobowy, możemy doraźnie poratować się autem zastępczym, ewentualnie przesunąć inny samochód w to miejsce, czy skorzystać z wypożyczalni. Wyobraźmy sobie sytuację, że wypada nam specjalistyczny samochód dostawczy, z zabudową chłodniczą czy np. z windą. Tutaj należy reagować błyskawicznie, bo kierowca takiego samochodu nie zrealizuje swoich zadań w aucie osobowym. Zabezpieczeniem może być skorzystanie z wyspecjalizowanej firmy wynajmu, takiej jak chociażby Athlon. Wynika to wprost z faktu, że w naszej firmie doskonale zdajemy sobie sprawę, że pojazdy użytkowe to samochody, które wprost służą naszym klientom do tego, aby zarabiać, a zadowolony klient to taki, na którym zależy nam najbardziej.
Dla wielu to banał, jednak właśnie to określenie w dużej mierze definiuje udaną współpracę na linii firma oferująca wynajem pojazdów – użytkownik końcowy. Tak jak pisaliśmy powyżej, korelacja między użytkowaniem samochodów dostawczych a zyskiem dla firmy jest oczywista. Ta zależność występuje także w przypadku samochodów osobowych, bo w innym przypadku trudno przypuszczać, aby klienci decydowali się na wynajem osobówek, które nie są im niezbędne, jednak w przypadku pojazdów specjalistycznych związek między samochodem a zyskiem jest bardzo ścisły. Kiedy z jakichkolwiek przyczyn taki pojazd nie pracuje, usługi nie są wykonane, firma pozbawiona jest przychodu, a w efekcie zysku.
Dlatego tak ważne jest zaplanowanie i optymalizacja kosztów związanych z wykorzystaniem samochodów użytkowych w firmie. Optymalizacja, a nie rozrzutność. W innym przypadku łatwo można sobie wyobrazić sytuację, że mamy w firmie w „rezerwie” pojazd zastępczy. Dlatego tak ważna jest elastyczność.
Jedną z kluczowych zalet korzystania z wynajmu samochodów specjalistycznych jest to, że mamy do czynienia z nową, a więc pewną flotą takich samochodów. Eksploatując w firmie własne, często starsze samochody z wysokimi przebiegami, narażamy się na rosnące z wiekiem ryzyko usterki. W przypadku wynajmu takie ryzyko ograniczone jest niemal do minimum.
Jedną z kluczowych zalet korzystania z wynajmu samochodów specjalistycznych jest to, że mamy do czynienia z nową, a więc pewną flotą takich samochodów. Eksploatując w firmie własne, często starsze samochody z wysokimi przebiegami, narażamy się na rosnące z wiekiem ryzyko usterki. W przypadku wynajmu takie ryzyko ograniczone jest niemal do minimum. Naszym klientom proponujemy, aby flotę pojazdów specjalistycznych wymieniali mniej więcej co cztery, maksymalnie pięć lat. To okres eksploatacji, jaki pozwoli wykorzystać optymalnie potencjał samochodów, a jednocześnie do minimum ograniczyć ryzyko związane z przestojem.
Oczywiście nieprzewidziane sytuacje mają to do siebie, że nie sposób ich przewidzieć. Można jednak starać się działać w taki sposób, aby być na nie przygotowanym. Dlatego na każdym etapie współpracy z klientami, od momentu wyboru samochodów do ich firmy przez ich eksploatację, zapewniamy stałą opiekę naszego konsultanta. Dotyczy ona także codziennej eksploatacji użytkowanej floty. Dzięki wsparciu naszego działu technicznego możemy reagować błyskawicznie, zapewniając ciągłą mobilność. Widać to chociażby na przykładzie szkód komunikacyjnych z udziałem samochodów użytkowych. Mamy przewidzianą specjalną szybką ścieżkę napraw takich pojazdów, aby jak najszybciej wrócił on do klienta. W przypadku samochodów specjalistycznych musimy zawsze mówić nie tylko o samym samochodzie, ale także o sprzęcie, takim jak windy załadunkowe, dźwigi czy agregaty chłodnicze. Także w zakresie eksploatacji tego typu sprzętu klienci mogą liczyć na pełne wsparcie techniczne. Oczywiście na czas naprawy naszym klientom udostępniane są samochody o walorach użytkowych identycznych bądź bardzo zbliżonych do tych, jakie oferował im pierwotny pojazd. Ma to zapewnić ciągłość prowadzenia biznesu.
Skoro mowa o ciągłości, to na chwilę chciałem jeszcze zatrzymać się przy temacie opieki nad klientem. Staramy się taką samą opieką otaczać klienta na każdym etapie współpracy z nami. Dodatkowo dużą wagę przywiązujemy do indywidualnego podejścia do klienta. Przez indywidualne należy rozumieć także niestandardowe i nieszablonowe. Dobrze rozumiemy, że tak naprawdę nie ma dwóch identycznych firm, nawet jeżeli działają w pokrewnych branżach. Dlatego staramy dostosować się do specyfiki każdej branży i każdego z naszych klientów.
Obecna sytuacja wyjątkowo obrazowo pokazała, jak ważna jest elastyczność, o której pisałem powyżej. Pod koniec 2019 roku nikt nie mógł przewidzieć, w jakich warunkach przyjdzie nam działać przez najbliższe dwa lata. Naszą elastyczność staramy się przekładać na naszych klientów, dlatego w trakcie trwania kontraktu nasi opiekunowie na bieżąco analizują nowe potrzeby, omawiają stan techniczny floty, analizują szkodowość i szukają optymalnych rozwiązań, jeżeli te mogą usprawnić działanie floty. To, co nas wyróżnia, to także fakt, że nie kierujemy się zasadą zysku za wszelką cenę i kiedy nasi konsultanci widzą możliwość zoptymalizowania jakichś procesów u naszych klientów, sami je proponują. Z doświadczenia wiemy, że takie działanie, szczególnie w przypadku obszarów biznesowych wymagających użytkowania floty specjalistycznej, często są bardzo chętnie wdrażane przez naszych klientów.
Grzegorz Wolkowycki – Senior Account Manager Athlon Van Lease