Auto firmowe w świetle podatków i prawa – tak brzmiał temat drugich, ogólnopolskich, a zarazem największych targów flotowych w tej części Europy – Fleet Market 2010. Gospodarzem spotkania ponad tysiąca gości, podobnie jak w roku ubiegłym, był hotel Mazurkas w podwarszawskim Ożarowie.
23 listopada 2010 roku na długo zapadnie nie tylko w naszej, ale mamy nadzieję także w pamięci Was - naszych gości, którzy do nas przybyli. I to nie dlatego, że Korea Północna ostrzelała Południową, ale dlatego, że przybyli goście, partnerzy medialni, wystawcy, sponsorzy, prelegenci – dosłownie wszyscy - stworzyli doskonałą atmosferę, nie tylko biznesowego targowego spotkania, ale prawdziwego flotowego święta.
Zastanawialiśmy się od czego zacząć i jak zwykle wyszło, że najlepiej zacząć od początku, a ten miał miejsce już o godzinie ósmej rano przed hotelem.
To właśnie tam można było podziwiać część ekspozycji naszych wystawców. Tuż obok wozu transmisyjnego naszego głównego partnera medialnego, stacji TVN CNBC, który co prawda nie był częścią ekspozycji, ale wzbudzał duże zainteresowanie, stanęły Autobus w barwach PZU, Subaru Impreza w barwach Motointegratora, Volkswagen Caddy, Opel Zafira czy w pełni elektryczny samochodzik Re-Volt przywieziony przez firmę LeasePlan. Był to jednak tylko przedsmak tego, co czekało na gości we wnętrzu.
Po pierwsze, dzięki wsparciu naszych partnerów merytorycznych, takich jak PZWLP, SKFS, PSM, ZPL, Keralla Research, PDBD, Ekoflota czy kancelaria Hogan Lovells było możliwe przeprowadzenie niezwykle ciekawej i wartościowej części wykładowej naszej imprezy. Przez cały dzień sala wykładowa była wypełniona nie tylko do ostatniego siedzącego miejsca, ale zajęte były w dużej części także miejsca stojące. Wykłady rozpoczął Roman Świderski z firmy Express, który opowiedział o cechach wynajmu krótko i średnioterminowego. Następnie Dorota Walerian i Zbigniew Marczyk z kancelarii Hogan Lovells opowiedzieli o wszystkim, co związane jest z podatkiem VAT i czekającymi nas zmianami. Od wpływu podwyższonej stawki podatku z 22 do 23%, przez zmiany w słynnej już i przez wielu przeklinanej kratce, aż po wyjaśnienia przepisów przejściowych związanych chociażby z dostawą samochodów.
Druga część wykładu to już temat rzeka, czyli kwestie związane z podatkowymi aspektami nabycia samochodu, jego leasingowaniem i użytkowaniem prywatnie. Oczywiście, tych kwestii nie da się omówić podczas dwóch czterdziestominutowych wykładów, ale całe szczęście nasi prelegenci, jeżeli tylko nie udzielali wywiadów w studiu TVN CNBC, byli do dyspozycji gości. O zainteresowaniu tematem świadczyła długa kolejka chętnych do dyskusji.
Wisienką na torcie części merytorycznej Fleet Market, była debata flotowa o zmianach w ustawie o podatku VAT, którą poprowadził Wojciech Drzewiecki z SAMARU, a uczestniczyli Dorota Walerian i Zbigniew Marczyk z Hogan Lovells, Jakub Faryś z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Leszek Pomorski prezes PZWLP, Jarosław Oworuszko dyrektor LeasePlan Fleet Management, Konrad Karpowicz członek zarządu Masterlease, Andrzej Bugajski Dyrektor Generalny ZPL i Michał Soćko członek zarządu Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych. Poziom debaty był tak wysoki, że aż żal, że na takie głosy głusi są nasi ustawodawcy. Część konferencyjną zakończył niezwykle przejmujący i działający na wyobraźnie pokaz mł. insp. Wojciecha Pasiecznego z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji, który opowiedział o skutkach wypadków drogowych.
Nie podejmuję się wyrokować, która część Fleet Market była ciekawsza – wykładowa, czy wystawiennicza, ale to oceńcie Państwo sami. W halach ekspozycyjnych działo się, oj działo.
Najważniejsze na pewno były premiery motoryzacyjne, nie tylko z uwagi na rozmach stoisk naszych partnerów. Kiedy dzień wcześniej pod hotel zjechały tiry z nagłośnieniem i oświetleniem, myśleliśmy, że to omyłkowo ekipa techniczna na koncert Stinga. Premiery motoryzacyjne były istotne, ponieważ cała branża flotowa to głównie samochody i to jakie samochody.
Na pierwszy ogień koncern General Motors, a jednocześnie partner główny targów zafundował premierę Opla Astry Sports Tourer, czyli po prostu kombi. Dwie Astry niczym magnes przyciągały fleet managerów, a po salach niósł się głównie dźwięk na przemian zamykanych i otwieranych klap bagażnika.
Niestety, mimo że Targi trwały cały dzień, oglądać trzeba było dokładnie, ale szybko i podobnie prowadzić rozmowy biznesowe, ponieważ już za rogiem czaiła się następna premiera. Zwiastowały ją ubrane w koreańskie stroje hostessy i pokaz narodowej sztuki walki Taekwondo. Nie jest wielką sztuką domyśleć się, że premierę przygotował koncern Hyundai, a bohaterem na niezwykle okazałym stoisku był model ix20.
Kiedy jeszcze od toastów za sukces ix20 brzęczały kieliszki szampana, już na stoisku Renault premierowy pokaz miało Renault Latitiude. Ciekawostką jest, że model ten przyjechał do nas prosto z Francji i już był sprzedany. Sądząc po zainteresowaniu gości, limuzyna Renault może stanowić ciekawą propozycję w segmencie D w zbliżającym się 2011 roku. Koniec premier?
A skąd! Najpierw na sali wykładowej, następnie na sali wystawienniczej, a w końcu przed hotelem premierę flotową miał dostarczony przez dilera marki Audi i Volkswagen firmę Szewczyk pikap VW Amarok. W sali wykładowej przedstawiono odrobinę teorii na temat tego majestatycznego samochodu, na stoisku można było go oglądać, a przed hotelem czekała niespodzianka, ponieważ drugim Amarokiem można było odbyć jazdy testowe. Nawet pogoda dopisała, bo wiadomo, że jak terenówka to powinno być dżdżyście i błotniście. Chętnych było tylu, że Amarok praktycznie nie miał chwili wytchnienia.
Kilka minut po południu, na okrągłej scenie zbudowanej na wzór tej, którą Citroen zaprezentowała na paryskich targach, polską premierę miał model, z którym francuski koncern wiąże duże flotowe nadzieje – model C4. Nie tylko było efektownie, ale też efektywnie, ponieważ wraz z premierą modelu zaprezentowano realne koszty wynajmu C4 w przeliczeniu na miesiąc, a wiadomo doskonale, że niczego fleet managerowie nie kochają tak bardzo, jak cyfr.
Ponad półgodzinne show Citroena zakończyło premiery motoryzacyjne, ale nie premiery w ogóle, ponieważ Mariusz Stuszewski, wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Motorowego ogłosił premierę programu na rzecz poprawy bezpieczeństwa kierowców flotowych przygotowanego wspólnie przez partnera głównego targów firmę PZU, PSM i Fleet Meetings – Bezpieczna Flota PZU. Niezwykle nam miło, że to magazyn Fleet został partnerem tego projektu, ponieważ kwestie bezpieczeństwa zawsze były dla naszego magazynu priorytetowe.
Kiedy uczestnicy ochłonęli po premierach, przyszedł czas na bardzo dla nas miłą część, czyli na wręczenie certyfikatów i wyróżnień. Te pierwsze trafiły do rąk przedstawicieli firm, których usługi i produkty były testowane w naszym wyjątkowym projekcie jakim był i jest Długodystansowy Test Flotowy. Projekcie dodajmy, tworzonym przy współudziale takich podmiotów jak SKFS, Instytut Transportu Samochodowego, PSM i Automobilklub Polski. Tym bardziej nam miło, że nagrody za udział w DTF-ie wręczali przedstawiciele tych podmiotów, a certyfikaty otrzymały: Hyundai, Renault, Tata, Skoda, Orlen, Statoil, Impel, AutoGuard, Vingo, InterCars, Inter-Team, Feu Vert i Bosch Service.
Po raz pierwszy postanowiliśmy wręczyć także statuetki Fleet Leader 2010. Działając od prawie dziesięciu lat i poznając przez ten czas branżę flotową, byliśmy nie tylko biernymi świadkami, ale także uczestnikami jeżeli nie wszystkich, to większości wydarzeń flotowych. Staraliśmy się nie tylko opisywać, ale i współtworzyć ten rynek. Kreować i poznawać mechanizmy nim rządzące. Ale rynek to firmy ich produkty i przede wszystkim ludzie go tworzący. Ludzie tacy jak my – z pasją. Dlatego pozwoliliśmy sobie, jako Zarząd Fleet Meetings, docenić te osoby i firmy, które naszym zdaniem są wyjątkowe i są liderami tego rynku. Ale mimo że nasze wyróżnienie zawiera w sobie słowo lider, nie patrzyliśmy tylko na wyniki sprzedaży i bezduszne wykresy. Owszem, to, jak radzili sobie nasi wyróżnieni w niełatwym 2010 roku było czynnikiem istotnym przy przyznaniu wyróżnienia, ale nie jedynym. Przyznając nagrody za 2010 rok, patrzyliśmy przez pryzmat szerszej, wieloletniej działalności. Oto liderzy flotowi 2010 roku, którzy podczas Fleet Market zostali przez nas wyróżnieni:
- Wydawnictwo Ekoflota.pl za najlepszy w Polsce kompleksowy program szkoleń e-learningowych, przeznaczony dla kierowców, z zakresu bezpieczeństwa, ekologii i ekonomiki transportu. Nagrodę odebrała Anna Sieńczak-Chromińska (redaktor naczelna).
- Mariusz Stuszewski za pierwszy w Polsce innowacyjny i autorski program na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym – „Ryzyko w ruchu drogowym”. Nagrodę wręczył redaktor naczelny tygodnika Auto Świat Stanisław Sewastianowicz.
- Jakub Faryś za heroiczną walkę z absurdami legislacyjnymi i pozytywny lobbing na rzecz rozwoju rynku motoryzacyjnego w Polsce.
- Inter Cars za utrzymanie pozycji lidera na rynku usług serwisowych na przestrzeni ostatnich kilku lat. Nagrodę odebrał Adam Karpiński, dyrektor pionu sprzedaży korporacyjnej Inter Cars z rąk prezesa portalu AutoCentrum Zachara Zawadzkiego.
- Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów za wprowadzenie ujednoliconych i jasnych zasad raportowania wyników sprzedaży wśród firm sektora car fleet management. Nagrodę odebrał Leszek Pomorski, prezes PZWLP i prezes ING Car Lease.
- Masterlease Polska za konsekwentny rozwój oferowanych usług, który zaowocował utrzymaniem pozycji lidera rynku car fleet management nawet podczas kryzysu. Nagrodę odebrał Konrad Karpowicz, członek zarządu Masterlease Polska.
- Stowarzyszenie Kierowników Flot Samochodowych za nieustające wysiłki mające na celu integrację środowiska fleet managerów i ciągłą edukację branży flotowej. Nagrodę odebrał Jacek Częścik, prezes zarządu SKFS.
- Škoda Auto Polska za najlepsze wyniki sprzedaży samochodów w 2010 roku i konsekwentne budowanie świadomości marki na rynku flotowym. Nagrodę odebrał Tomasz Koter, kierownik działu sprzedaży flotowej Škoda Auto Polska.
- Powszechny Zakład Ubezpieczeń S.A. za długofalowe działania i skuteczne wdrożenia autorskich programów na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Nagrodę odebrał Piotr Glen, kierownik zespołu prewencji i sponsoringu PZU.
- General Motors Poland za Ogólnopolski Konkurs Eco Fleet Manager 2010 – pierwsze ekologiczne przedsięwzięcie skierowane do fleet managerów. Nagrodę odebrał Wojciech Mieczkowski, dyrektor handlowy Opla.
- Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego za konsekwentne działania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego w obszarze rządowym, publicznym i biznesowym. Nagrodę odebrał Paweł Wideł v-ce prezes Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego.
- Wojciech Pasieczny za wieloletnią niestrudzoną pracę na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Po rozdaniu naszych wyróżnień Dyrektor Biura Sprzedaży Kart Flotowych Paweł Wydymus z PKN Orlen odebrał nagrodę Złoty Laur Klienta, w kategorii "Stacje paliw - oferta dla klienta biznesowego"
Zawsze miło jest kogoś obdarowywać, dlatego podczas naszej imprezy postanowiliśmy obdarować wszystkich. Z okazji jubileuszowego wydania magazynu Fleet, który miał swoją premierę na targach w zeszłym roku, a podczas tegorocznej edycji obchodził jubileusz, dla wszystkich gości przygotowaliśmy słodkie upominki, czyli specjalnie dla nas zaprojektowane i wykonane lizaki i cukierki. Sądząc po tempie dystrybucji łakoci, cukierki smakowały. Ale obdarowaliśmy także, oczywiście za pośrednictwem naszych wystawców, gości wieloma atrakcjami.
Firma PZU przywiozła do Ożarowa symulator dachowania, gdzie w bezpiecznych warunkach można było przeżyć symulację wypadku, Akademia Jazdy Opla zaprezentowała Skid Car, czyli specjalny samochód do symulacji poślizgów na drodze. PKN Orlen postanowił podnieść ciśnienie tłumu gości w dwojaki sposób – można było napić się kawy na stoisku Stop Cafe, bądź sprawdzić się na symulatorze wyścigowym. Kto preferował spokojniejsze rozrywki, mógł skorzystać z usług profesjonalnego pucybuta na stoisku firmy Feu Vert, zamówić sobie części na pomocą specjalnego mobilnego centrum Motointegrator, które przywiozła na targi firma InterCars czy wreszcie sprawdzić swój talent rysowniczy na stoisku firmy Tres Amigos (Inter-Team Fleet Management, Szewczyk, Impuls Leasing). Rysowanie było o tyle stresujące, że jeden z dwóch ufundowanych przez naszego partnera, firmę Tres Amigos laptopów, miał trafić do osoby, która zaprojektuje najciekawsze logo. Można było także poznać ofertę i modele takich koncernów jak Kia, Seat, Peugeot, Ford, Skoda, Toyota, czy może jeszcze nie bardzo flotowe, ale na pewno bardzo atrakcyjne Infinity. Były cztery koncerny paliwowe, firmy finansujące, serwisowe, teleinformatyczne. Całe spektrum rynku flotowego.
O tym, że Fleet Market to nie tylko targi, ale prawdziwe święto, świadczył nie deszcz, ale ulewa z nagrodami – laptopy, weekend z Citroenem C4 w SPA, nawigacje samochodowe, torby podróżne, zestawy lego, kupony rabatowe, zestawy narzędzi, poduszki, profesjonalne apteczki, zestawy do wina i do minigolfa, zegarki, portfele, szkolenie z bezpiecznej jazdy, bilety na mecze Ligi Europejskiej UEFA to nie wszystkie, ale tylko część nagród ufundowanych przez naszych partnerów.
Ale Fleet Market to tylko nazwa, a o prawdziwym obliczu targów, ich powodzeniu i rozmachu decydujecie Wy - nasi partnerzy, wystawcy i oczywiście najwspanialsi goście, a często po prostu przyjaciele. Także chcemy podziękować tym, dzięki którym o naszym wspólnym sukcesie, jakim była tegoroczna edycja Fleet Market, dowiedział się świat, czyli partnerom medialnym.
Za zaufanie dziękujemy przyjaciołom z Fleet Europe, którzy będąc podmiotem o wiele bardziej doświadczonym na polu działań flotowych, to nas wybrali jako swoich partnerów w Polsce. Dziękujemy także stacji TVN CNBC, która w bardzo profesjonalny sposób przeprowadziła relację na żywo z naszej imprezy. Magazynowi Auto Świat, firmie Samar, portalom motoryzacyjnym Onet, Autocentrum, Mojeauto, i wielu innym, którzy propagują ideę dialogu flotowego.
A szczególnie dziękujemy za ciepłe słowa od Was – gości i wystawców. To dzięki takim chwilom, jakie wspólnie przeżyliśmy 23 listopada w Ożarowie wiemy, że jeżeli praca, nawet ta najcięższa, jest - tak jak dla nas - nie tylko pracą, ale pasją, to możliwe jest niemal wszystko.
Dziękujemy!!!
Zespół Fleet Meetings
Ogólnopolskie Targi Fleet Market 2010, największe wydarzenie branżowe roku, było transmitowane na żywo przez telewizyjny kanał biznesowy TVN CNBC, który jest częścią największej na świecie sieci telewizyjnych kanałów informacyjnych wyspecjalizowanych w tematyce ekonomicznej. Już wkrótce pełna relacja filmowa z targów! Zobacz wywiady z targów oraz reklamę Targów Fleet Market 2010: