Polskie przedstawicielstwo Nissana zaprezentowało swój znany już wcześniej model X-Trail w scenerii mającej wskazywać na jego rekreacyjną przydatność. Pod hasłem „przygoda na Podlasiu”, można było sprawdzić walory użytkowe pojazdu, przemieszczając się po drogach utwardzonych, jak i w terenie tej uroczej podlaskiej krainy.
Nissan X-Trail, jak już wyżej wspomniałem, nie jest pojazdem nowej generacji, ale okazją do jego powtórnej prezentacji były nowe źródła napędu. Nissan ma doświadczenie w budowie pojazdów osobowo-terenowych, nazywanych też rekreacyjnymi. Sięgające 1951 r. Wtedy z fabryki wyjechał pierwszy tego rodzaju pojazd o nazwie Patrol. W 1986 r. dołączył model Terrano, którego druga generacja w 2002 r. była najlepiej sprzedawanym pojazdem uterenowionym (4x4) w Europie. Wyprzedzając te sukcesy handlowe, gdyż w 2000 r., najpierw na rynek japoński, a w 2001 r. też do Europy wprowadzono kolejny uterenowiony model. Nazwano go X-Trail i na polskim rynku debiutował w kwietniu 2002 r.
Nissan X-Trail w Europie trafił na wielu konkurentów, dlatego kierownictwo firmy ostrożnie planowało jego sprzedaż w liczbie około 23 000 egzemplarzy. Okazało się, że te przewidywania były zbyt ostrożne i do 2007 r. corocznie średnio sprzedawano około 54 000 sztuk. W sumie europejski rynek wchłonął 275 000 sztuk X-Traila pierwszej generacji. Sprzedaż na całym świecie, w 170 krajach, przekroczyła 800 000 sztuk.
Pojazd pierwszej generacji nie potrzebował dużej modernizacji i dopiero w 2007 r. postanowiono ją przeprowadzić. Dość gruntowanie. Pomimo że X-Trail II zewnętrznie nawiązywał do poprzednika, to pod powłoką nadwozia kryły się nowe rozwiązania techniczne, w tym bardzo istotne, dotyczące nowej platformy podłogowej Alliance C opracowanej wspólnie przez Nissana i Renault. Poza tym samochód wyposażono w rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa. Na przykład w wyposażeniu podstawowym znalazło się 6 poduszek powietrznych i wiele systemów wspomagających kierowcę podczas jazdy. X-Trail na polskim rynku był dostępny w trzech wersjach silnikowych. Dwie wersje z zapłonem iskrowym, czyli benzynowe, to konstrukcje Nissana (141 KM i 2.5 169 KM) i jedna wysokoprężna występująca w dwóch zakresach mocy (2.0 150 KM i 173 KM), opracowana wspólnie przez Nissana i Renault. Samochód był dostępny z układem napędu na cztery koła (4x4). Kierowca miał wybór z trzech dostępnych trybów pracy systemu All Mode 4x4-i: 2WD (napęd na przednie koła), Auto (automatyczny rozdział momentu napędowego pomiędzy przednie i tylne koła w zależności od warunków drogowych) i Lock (blokada układu napędowego 4x4). W układzie przeniesienia napędu na tylne koła brało udział elektromagnetyczne sprzęgło wielotarczowe, zamontowane tuż przy tylnym moście.
W 2011 r. przeprowadzono niewielką modernizację samochodu, a jesienią 2013 r. zadebiutował pojazd, który określono jako trzecią generację. Między innymi z rozstawem osi powiększonym o 80 mm, do 2710 mm, wyposażony w możliwość przewozu 7 osób i zmienioną gamę oferowanych silników – benzynowe 2.0 i 2.5 litra otrzymały nieco zwiększone moce, natomiast silnik wysokoprężny 2.0 dCi zastąpiono też wysokoprężnym, nowym 1.6 dCi o mocy 96 kW (130 KM). Z biegiem lat zmieniano gamę oferowanych silników, nawet oferując układ hybrydowy, i na początku br. wprowadzono nowe źródła napędu – do wyboru 1.7 dCi, a więc wysokoprężne źródło i 1.3 DIG-T benzynowe.
Samochód oferowany jest w czterech poziomach wyposażenia, określanych: Visia, Acenta, N-Connecta i Tekna. Wyposażenie to jest zróżnicowane i bogate, najistotniejsze z zakresu bezpieczeństwa jest jednakowe we wszystkich poziomach i obejmuje: ABS+EBD, układ wspomagania nagłego hamowania (Brake Assist), układ dynamicznej kontroli stabilności pojazdu (VDC), system wspomagania ruszania pod górę (HSA) oraz systemy kontroli ruchów nadwozia i kontroli toru jazdy. W wyższych poziomach wyposażenia spotykamy, m.in. przednie i tylne czujniki parkowania, „inteligentny asystent” parkowania i system kamer 3600 z ostrzeżeniem o poruszających się obiektach. Nie zabrakło też systemów multimedialnych z czytelnym wyświetlaczem umieszczonym w konsoli środkowej tablicy rozdzielczej.
Znamy już historię powstania i rozwoju modelu X-Trail, pora więc przejść do walorów jezdnych pojazdu. Kierowca ma wygodne miejsce, dobrze ukształtowany fotel z rozbudowaną regulacją ustawienia, a także regulację dwupłaszczyznową kolumny kierownicy. Siedzi wysoko, ma dobrą widoczność przez przednią szybę i w dużych lusterkach zewnętrznych. Układ kierowniczy z przekładnią zębatkową i elektrycznym wspomaganiem, o zmiennej sile zależnie od prędkości jazdy, znacznie pomaga w bezpiecznym prowadzeniu pojazdu.
Nissan X-Trail 1.7 dCi 4x4 |
||
Długość/szerokość/wysokość |
4690/1820/1710 mm |
|
Rozstaw osi |
2705 mm |
|
Masa własna/dopuszczalna całkowita |
1670–1802/2400 kg |
|
Objętość bagażnika |
565–1980 dm3 |
|
Silnik |
wysokoprężny 4-cyl. 1749 cm3 110 kW (150 KM), 340 Nm |
|
Skrzynia przekładniowa |
automatyczna Xtronic-CVT |
|
Rozpędzanie 0–100 km/h |
12,7 s |
|
Prędkość maksymalna |
190 km/h |
|
Zużycie paliwa (dane fabryczne) |
7,5–7,9 dm3/100 km (wg normy WLTP) |
|
Cena |
142 000–164 500 zł |
Kto testował: Zdzisław Podbielski
Co: Nissan X-Trail 1.7 dCi 4x4
Gdzie: Piaseczno–Podlasie
Kiedy: 17–18.09.2019
Ile: 550 km
Jakość wykonania, funkcjonalność wnętrza nadwozia, działanie urządzeń sterowania, układ 4x4.
Cena nabycia, zbyt małe kąty natarcia/zejścia (190).