Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

V6 dla zamożnych

W poszukiwaniu śniegu Mercedes zaprosił nas do Austrii, a jak śnieg, to wiadomo, że chodzi o samochody z napędem na wszystkie koła. Mieliśmy okazję jeździć modelem Sprinter 4x4, a także Klasą X z silnikiem V6. W tym wydaniu przedstawimy mocarnego pikapa.

Klasa X z sześciocylindrowym silnikiem w układzie V, automatyczną skrzynią biegów 7G-TRONIC PLUS i stałym napędem na wszystkie koła 4MATIC to samochód nietuzinkowy. Przyspieszenie do 100 km/h w pikapie na poziomie 7,9 sekundy, moc 258 KM i moment obrotowy jak w DAF-ie – 550 Nm sprawiają, że jest to najpotężniejszy europejski pikap. Nie jest to tania przyjemność, ale nie zapominajmy, jaki znaczek znajduje się na masce. W Polsce ceny za X 350 d 4MATIC zaczynają się od 173,6 tys. zł netto (213 528 zł z VAT) za wersję PROGRESSIVE. Luksusowa wersja POWER kosztuje od 183,8 tys. zł netto (226 074 zł z VAT).

Mercedes wśród pikapów oferuje wyjątkowe możliwości terenowe, dużą ładowność i ogromną siłę uciągu, a także komfortową i dynamiczną jazdę na drodze. Za ten wysoki poziom osiągów w dużej mierze odpowiada szeroki rozstaw kół, długi rozstaw osi i wyrafinowane komfortowe zawieszenie. Składa się z ramy typu drabinkowego, niezależnego zawieszenia przedniego z podwójnym wahaczem, osi tylnej ze sztywną sekcją i sprężyn śrubowych na obu osiach. W połączeniu z sześciocylindrowym silnikiem całość tworzy maszynę do pokonywania bezdroży i nie tylko.

Gdzie te pikapy?

Patrząc na najmocniejszą wersję Klasy X trudno sobie przypomnieć podstawowe modele z pojedynczą kabiną, plastikowymi zderzakami, resorami piórowymi i komfortem jazdy zbliżonym do sanek na oblodzonym stoku. Teraz nie tylko mamy do wyboru jeden z pięciu trybów jazdy, siedmiobiegową przekładnię, łopatki przy kierownicy, ale także możemy skorzystać z blokady tylnego mostu czy reduktora.

TRYBY PRACY

• Comfort: Ten tryb włącza się automatycznie po uruchomieniu silnika. Zapewnia komfort, podkreślając harmonijne charakterystyki przyspieszenia, jak również wczesne punkty zmiany biegów.
• Eco: 7G-TRONIC PLUS zmienia przełożenia przy szczególnie niskich prędkościach obrotowych silnika.
• Sport: Silnik reaguje błyskawicznie na otwarcie przepustnicy. Automatyczna skrzynia biegów wykorzystuje cały zakres prędkości silnika, aby zmieniać biegi, i dokonuje zmiany przy wyższych prędkościach obrotowych silnika.
• Manual: Automatyczną skrzynię biegów można obsługiwać ręcznie za pomocą manetek zmiany biegów na kierownicy. Umożliwia to znacznie krótszy czas przełączania niż w trybach Comfort i Eco.
• Offroad: Ten tryb jest odpowiedni do jazdy w trudnym terenie. Oferuje wyższe punkty przełączania biegów i bardziej płaską, a więc bardziej precyzyjnie regulowaną krzywą charakterystyki przyspieszenia.

4MATIC na stałe

Stały napęd na cztery koła 4MATIC z przekładnią redukcyjną i opcjonalną blokadą mechanizmu różnicowego na tylnej osi zapewnia doskonałą wydajność i przyczepność na szerokiej gamie nawierzchni. Napęd na wszystkie koła obejmuje dwustopniową skrzynię rozdzielczą, która jest montowana do głównej przekładni 7G-TRONIC PLUS. Jest on wyposażony w centralny mechanizm różnicowy o konstrukcji planetarnej, który rozprowadza siłę napędową między przednią i tylną osią przy stałym rozkładzie momentu obrotowego wynoszącym 40 do 60%. Taka konfiguracja zapewnia lepszą dynamikę i wyższe przyspieszenie poprzeczne na drodze oraz lepszą trakcję podczas przyspieszania. Podczas jazdy w terenie optymalną trakcję zapewnia płynnie regulowany mechanizm różnicowy między osiami w skrzyni rozdzielczej, w postaci elektromechanicznego sprzęgła wielotarczowego. Zapewnia to pełne wykorzystanie potencjału trakcyjnego wszystkich czterech kół w trudnym terenie. Dostępne są trzy tryby z napędem na cztery koła: 4MAT dla zwiększenia dynamiki pojazdu, 4H dla lepszej trakcji terenowej i 4L dla szczególnie trudnego terenu. Połączenie kontrolowanej blokady mechanizmu różnicowego między osiami (0–100%), mechanizmu różnicowego blokowania tylnej osi i przekładni redukcyjnej zapewnia dobre osiągi zarówno na drodze, jak i poza nią. Napęd na wszystkie koła i zawieszenie z długimi skokami sprężyny i prześwitem do 222 milimetrów oferują doskonałe właściwości jezdne. Klasa X bez wysiłku wspina się pod kątem do 45 stopni, brodzi w wodzie o głębokości do 60 centymetrów i zachowuje równowagę na pochyłościach prawie 50 stopni.

Komfort niemal jak w SUV-ie

Solidna rama drabinkowa daje podstawę do przewozu ciężkich ładunków transportowych i do trudnych zadań terenowych. Zawieszenie zostało zaprojektowane w taki sposób, aby, z jednej strony, osiągnąć wysoki poziom dynamiki pojazdu i komfort jazdy na równi z samochodami osobowymi Mercedes-Benz na drodze, a z drugiej, zapewniać maksymalną zdolność do jazdy terenowej w połączeniu z napędem na wszystkie koła 4MATIC. Podwójne wahacze w przedniej osi gwarantują Klasie X wysoką dynamikę, niski poziom hałasu drogowego i wibracji opon oraz maksymalną zdolność do jazdy w terenie. Stabilizatory poprzeczne redukują przechyły nadwozia. Ponieważ przednia oś jest odłączona, niezależne zawieszenie kół minimalizuje drgania przenoszone na nadwozie pojazdu, dzięki czemu prowadzenie jest wygodne, a poziom hałasu niski. Pięć wahaczy w osi tylnej zapewnia precyzję i komfort, jeśli chodzi o przyczepność nawet w najtrudniejszym terenie. Prześwit jest duży, ponieważ obudowa osi podnosi się, gdy tylko koło przejedzie przez przeszkodę. Dzięki dobrej artykulacji osi i długim skokom sprężyn śrubowych, kontakt między podłożem a kołami jest tak dobry, jak tylko to możliwe. Wyjątkowa sztywność tej konstrukcji zapewnia precyzyjną kontrolę kół i wysoki poziom komfortu jazdy na drodze. Obie osie są wyposażone w sprężyny śrubowe, które pomagają zrównoważyć komfort zawieszenia. Rozpórki zawieszenia na przedniej osi są połączone ramą typu drabinkowego za pomocą łożyska głowicy.

Nie mogliśmy sprawdzić samochodu w terenie, poza podjazdem na ośnieżoną przełęcz, ale podczas jazdy serpentynami w Tyrolu nie możemy powiedzieć o prowadzeniu nic złego. Czasami miało się wrażenie, że rozkład mas w samochodzie wynosi 50–50.

Bezpieczeństwo na medal

Standardowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa biernego obejmuje siedem poduszek powietrznych. Dwa systemy: Active Brake Assist oraz Traffic Sign Assist, wspierają kierowcę, jednocześnie zwiększając bezpieczeństwo i wygodę. Dla X 350 d 4MATIC – jako topowego modelu Klasy X – dostępny jest również Active Lane Keeping Assist. Dodatkowo dostępna jest stabilizacja przyczepy ESP, system monitorowania ciśnienia w oponach, system alarmowy, tempomat i reflektory LED, które zapewniają najjaśniejszy strumień świetlny w segmencie dzięki sześciu diodom LED. Kamera cofania lub kamera 360° są dostępne jako opcje. W testowanym przez nas egzemplarzu była kamera i było to rozwiązanie pomocne. Piotr Wójcik, marketing manager Mercedes Benz Vans, przekonuje, że ten samochód będzie się sprzedawał. Obserwując nasz rynek faktycznie można przypuszczać, że wersje naj cieszą się dużym zainteresowaniem. Klasa X jest najmocniejsza, najszybsza, ale też najdroższa.

Kto testował: Tomasz Siwiński

Co: Klasa X 350 D 4Matic

Gdzie: Innsbruck

Kiedy: 1.12.2018

Ile: 240 km

Prowadzenie i komfort jak w samochodzie osobowym. Rewelacyjna praca zawieszenia, cichy silnik.

Nieporęczne umieszczenie pokręteł do sterowania napędami, czasami zagubiona skrzynia biegów.

Przeczytaj również
Popularne