Pół wieku temu został zaprezentowany Passat pierwszej generacji. Przez ten czas na światowe rynku wyjechało miliony tych samochodów ośmiu generacji. W tym roku pojawi się na rynku dziewiąte wydanie tego modelu.
Za projekt nowej rodziny Passata I odpowiedzialny był włoski projektant samochodów Giorgetto Giugiaro, chociaż jego oryginalny projekt, określany jako EA 272, został w ostatniej chwili odrzucony ze względu na koszty. Giugiaro opracował więc kolejny projekt, na bazie Audi 80 B1, ze zgrabnym nadwoziem ze ściętą tylną ścianą i zmodyfikowanym przodem. Efektem był Passat I. 14 maja 1973 roku ruszyła produkcja seryjna nowego Passata. Rodzinne auto zostało wprowadzone na rynek z małą pokrywą bagażnika; wersja z większą klapą, która sięgała aż do dachu i obejmowała tylną szybę, weszła do produkcji seryjnej w styczniu 1975 roku.
W 2023 roku pojawi się na rynku dziewiata generacja tego modelu B9, ale oferowana wyłącznie w nadwoziu kombi. Będzie to bliźniacza konstrukcja z nową generacją modelu Skoda Superb. Model ten będzie produkowany w słowackiej fabryce koncernu Volkswagen.
Historyczne modele Passata Volkswagen prezentuje na targach Techno Classica. Tegoroczna edycja imprezy odbędzie się w dniach od 12 do 16 kwietnia, a na stoisku marki z Wolfsburga będzie można zobaczyć historyczne modele aut.
Niemiecka marka pokaże tam pięć Passatów:
Passat B1 z 1973 r.
Najstarszy znany egzemplarz Passata. Model B1 z 1973 roku stanowi część kolekcji Fundacji Muzeum Volkswagena. Posiada numer 2, co czyni go najstarszym zachowanym egzemplarzem Passata na świecie.
Passat B1 Variant z 1974 r.
Passat B1 Variant z 1974 roku w kolorze Atlas White z kolekcji pojazdów Volkswagen Classic.
Passat B2 Formel E z 1983 r.
Passat B2 został zaprezentowany w październiku 1980 roku. Druga generacja Passata jest znacznie większa od swojego dość filigranowego poprzednika, B1. Passat B2 był produkowany jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback i kombi, tradycyjnie nazwane Variant. Passat B2 był oferowany również w oszczędnej wersji Formel E. Ta odmiana Volkswagena przewidywała m.in. takie innowacje, jak późniejsze systemy start-stop. Passat B2 Formel E w kolorze srebrnym jest częścią kolekcji pojazdów Volkswagen Classic.
Passat B3 Variant GT G60 syncro z 1991 r.
Trzecia generacja Passata została wprowadzona na rynek w 1988 roku. Nadwozie, wnętrze i zastosowane rozwiązania były wówczas całkowitą nowością. Passat B3 był dostępny jako czterodrzwiowy sedan oraz Variant. Linia wyposażenia GT oznaczała usportowionego Passata, a niezwykle dziś pożądanym, topowym modelem w gamie był produkowany od 1989 roku Passat G60 z silnikiem o pojemności 1,8 litra i mocy 160 KM, z napędem na wszystkie koła Syncro.
Passat B3 Variant GT G60 syncro z 1991 roku z kolekcji pojazdów Volkswagen Classic.
Fundacja Muzeum Volkswagena: Passat B2 Electronic z 1983 r.
W 1983 roku zaprezentowano prototyp Passata w wersji lifestylowej z napędem na cztery koła, turbosprężarką i rozbudowaną elektroniką, taką jak nawigacja, infotainment i liczne elektryczne elementy sterujące.
PD / VW