Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Passat ma 50 lat

Pół wieku temu został zaprezentowany Passat pierwszej generacji. Przez ten czas na światowe rynku wyjechało miliony tych samochodów ośmiu generacji. W tym roku pojawi się na rynku dziewiąte wydanie tego modelu.

Za projekt nowej rodziny Passata I odpowiedzialny był włoski projektant samochodów Giorgetto Giugiaro, chociaż jego oryginalny projekt, określany jako EA 272, został w ostatniej chwili odrzucony ze względu na koszty. Giugiaro opracował więc kolejny projekt, na bazie Audi 80 B1, ze zgrabnym nadwoziem ze ściętą tylną ścianą i zmodyfikowanym przodem. Efektem był Passat I. 14 maja 1973 roku ruszyła produkcja seryjna nowego Passata. Rodzinne auto zostało wprowadzone na rynek z małą pokrywą bagażnika; wersja z większą klapą, która sięgała aż do dachu i obejmowała tylną szybę, weszła do produkcji seryjnej w styczniu 1975 roku.

W 2023 roku pojawi się na rynku dziewiata generacja tego modelu B9, ale oferowana wyłącznie w nadwoziu kombi. Będzie to bliźniacza konstrukcja z nową generacją modelu Skoda Superb. Model ten będzie produkowany w słowackiej fabryce koncernu Volkswagen.

 

Historyczne modele Passata Volkswagen prezentuje na targach Techno Classica. Tegoroczna edycja imprezy odbędzie się w dniach od 12 do 16 kwietnia, a na stoisku marki z Wolfsburga będzie można zobaczyć historyczne modele aut.

Niemiecka marka pokaże tam pięć Passatów:

Passat B1 z 1973 r.
Najstarszy znany egzemplarz Passata. Model B1 z 1973 roku stanowi część kolekcji Fundacji Muzeum Volkswagena. Posiada numer 2, co czyni go najstarszym zachowanym egzemplarzem Passata na świecie.

Passat B1 Variant z 1974 r.
Passat B1 Variant z 1974 roku w kolorze Atlas White z kolekcji pojazdów Volkswagen Classic.

Passat B2 Formel E z 1983 r.
Passat B2 został zaprezentowany w październiku 1980 roku. Druga generacja Passata jest znacznie większa od swojego dość filigranowego poprzednika, B1. Passat B2 był produkowany jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback i kombi, tradycyjnie nazwane Variant. Passat B2 był oferowany również w oszczędnej wersji Formel E. Ta odmiana Volkswagena przewidywała m.in. takie innowacje, jak późniejsze systemy start-stop. Passat B2 Formel E w kolorze srebrnym jest częścią kolekcji pojazdów Volkswagen Classic.

Passat B3 Variant GT G60 syncro z 1991 r.
Trzecia generacja Passata została wprowadzona na rynek w 1988 roku. Nadwozie, wnętrze i zastosowane rozwiązania były wówczas całkowitą nowością. Passat B3 był dostępny jako czterodrzwiowy sedan oraz Variant. Linia wyposażenia GT oznaczała usportowionego Passata, a niezwykle dziś pożądanym, topowym modelem w gamie był produkowany od 1989 roku Passat G60 z silnikiem o pojemności 1,8 litra i mocy 160 KM, z napędem na wszystkie koła Syncro.
Passat B3 Variant GT G60 syncro z 1991 roku z kolekcji pojazdów Volkswagen Classic.

Fundacja Muzeum Volkswagena: Passat B2 Electronic z 1983 r.
W 1983 roku zaprezentowano prototyp Passata w wersji lifestylowej z napędem na cztery koła, turbosprężarką i rozbudowaną elektroniką, taką jak nawigacja, infotainment i liczne elektryczne elementy sterujące.

 

PD / VW

 

Przeczytaj również
Popularne