Podczas targów motoryzacyjnych odbywających się na początku marca w Genewie, Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Stuttgart, zaprezentuje najnowszą generację modeli Cayenne. Absolutną nowością wśród modeli nowej generacji będzie Cayenne S Hybrid, charakteryzujący się niezwykle wyrafinowanym systemem równoległego napędu hybrydowego i zużyciem paliwarzędu zaledwie 8.2 litrów na sto kilometrów. Cayenne S Hybrid stanowi połączenie wydajności silnika ośmiocylindrowego z ekonomicznością silnika sześciocylindrowego zużywającego znacznie mniej paliwa. Zużycie paliwa zmniejszono o 23 %, gdyż nowy Cayenne, został opracowany zgodnie z zasadą “Porsche Intelligent Performance”: więcej mocy, mniejsze zużycie paliwa, wyższa wydajność i niższa emisja CO2 .Te wyniki są konsekwencją wprowadzenia: nowej ośmiostopniowej przekładni automatycznej Tiptronic S z szerokim zakresem przełożeń, systemu Auto Start Stop, systemu zarządzania temperaturą pracy silnika oraz obwodu chłodzenia przekładni, a także pokładowego systemu odzyskiwania energii, zmiennemu odłączaniu silników oraz nowatorskiej, lekkiej konstrukcji. Dzięki szczególnemu połączeniu materiałów oraz zmianom w ogólnej koncepcji pojazdu m.in. nowemu, niesłychanie lekkiemu i aktywnemu napędowi na wszystkie koła, zoptymalizowano ciężar konstrukcji nowego Cayenne. Przy wyższych standardach bezpieczeństwa i poprawie jakości, Cayenne S waży teraz o 180 kg mniej. Ma to bezpośredni wpływ na zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2, a także na wydajność, zwinność i precyzję prowadzenia auta.Zwiększona przestrzeń wnętrza, a także lepsza jej funkcjonalność to wynik większego o 40 mm rozstawu kół. W efekcie całkowita długość nadwozia nowych modeli Cayenne jest o 48 mm większa. Nowością kabiny pasażerów jest możliwość przesuwania tylnej kanapy o 160 mm, oraz regulacja oparć w trzech położeniach. Zakres oferowanych modeli rozpoczyna 3.6 litrowy Cayenne V6. Mimo zwiększenia mocy silnika do 300 KM, opcjonalna ośmiostopniowa przekładnia Tiptronic S sprawia, że zużycie paliwa w cyklu NEDC jest niższe od poprzedniego modelu o nie mniej niż 20 % i wynosi 9.9 l/100 km.Cayenne Diesel przy 240 KM (176 kW), 550 Nm i 3 litrowym silniku V6 wykazuje również zmniejszone zużycie paliwa o 20 %, które wynosi od 7.4 do 9.3 l/100 km. Dzięki opcjonalnej ośmiostopniowej przekładni Tiptronic S i zmniejszeniu masy samochodu, auto przyspiesza teraz od 0-100 km/h w czasie 7,8 s., a nie jak w poprzednim modelu w 8,3 s. 0-100 km/h. Zużycie paliwa spadło także znacznie w Cayenne S. Przy wysokim momencie obrotowym i silniku V8 o pojemności 4.8 litra, jest mniejsze o 23 % i wynosi 10.5 l/100 km. Jednocześnie nowy silnik ma moc 400 KM zamiast poprzednich 385 KM, co znacznie poprawiło osiągi nowego modelu.To samo odnosi się do Cayenne Turbo, który przy silniku V8 biturbo o pojemności 4.8 litra i mocy 500 KM (368 kW) zużywa tylko 11.5 l/100 km w NEDC, czyli znów o 23 % mniej niż poprzednik (14.9 l/100 km).Dzięki wprowadzeniu nowego modelu Cayenne S Hybrid, Porsche oferuje już trzy wersje Cayenne, które zużywają mniej niż 10 litrów paliwa na 100 km w NEDC, przy czym dwa z tych modeli: Cayenne S Hybrid i Cayenne Diesel charakteryzują się emisją CO2 niższą niż 200 g na kilometr. Cayenne S Hybrid stanowi nie tylko najczystszą wersję Cayenne o najniższej emisji dwutlenku węgla (193 g/km), ale także jest to najczystsze Porsche w całym portfolio firmy.Maksymalną wydajność napędu hybrydowego uzyskano dzięki inteligentnej współpracy trzylitrowego silnika V6 z dodatkowym doładowaniem i elektrycznym silnikiem Cayenne S Hybrid. W zależności od warunków jazdy, pojazd osiąga szybkość docelową wykorzystując albo jedną jednostkę napędową albo też dzięki połączeniu obu jednostek. Silnik elektryczny 34 kW (47 KM) jest idealnym partnerem dla silnika spalinowego o mocy 333 KM, osiągającym wysoki moment obrotowy już przy niskich prędkościach obrotowych. Razem obie jednostki napędowe dostarczają maksymalnie 380 KM, a najwyższy moment obrotowy wynosi 580 Nmprzy zaledwie 1 000 obr./min, czyli jest to parametr takiego samego rzędu, jak w przypadku silnika V8 Cayenne S Obie jednostki napędowe połączone są ze sobą za pomocą sprzęgła separatorowego sterowanego przez system Hybrid Manager. Sprzęgło to jest niezbędne do oddzielnej pracy Cayenne S Hybrid z napędem elektrycznym lub spalinowym lub też do współpracy obu napędów. Jeśli użytkownik prowadzi pojazd na przykład na obszarze zabudowanym, może on podróżować na samym silniku elektrycznym i wyeliminować emisję CO2 do atmosfery oraz znacznie ograniczyć poziom hałasu, prowadząc pojazd z szybkością do 60 km/h.Aby zagwarantować dobre przyspieszenie na starcie, silnik elektryczny może stanowić dodatkowe źródło mocy. Inteligentne zarządzanie sprzęgłem sprawia, że przejście pomiędzy napędami jest prawie niezauważalne, wygodne i szybkie. Jednocześnie silnik spalinowy może być całkowicie wyłączony przy prędkościach do 156 km/h, gdy nie ma zapotrzebowania na dodatkową moc. W tak zwanym trybie sailing, tzn. jazda bez mocy, siły ciągu wywierane przez silnik spalinowy i ich efekt hamujący są eliminowane na rzecz mniejszego oporu napędu oraz zużycia paliwa. Nowe modele Cayenne można już zamawiać w autoryzowanych stacjach dilerskich Porsche, a pierwsze egzemplarze można będzie zobaczyć na polskich ulicach od 8 maja, dnia oficjalnej premiery modelu. Poniżej podajemy ceny bazowe nowych modeli Cayenne w Polsce:Cayenne 68 420 Euro (z podatkiem VAT)Cayenne Diesel 73 527 Euro (z podatkiem VAT)Cayenne S 89 415 Euro (z podatkiem VAT)Cayenne S Hybrid 96 602 Euro (z podatkiem VAT)Cayenne Turbo 141 428 Euro (z podatkiem VAT).