Nissan Qashqai to jeden z lepiej sprzedających się kompaktowych SUV-ów. Zmiany mają pomóc odzyskać dawny blask, bo konkurencja w segmencie jest naprawdę ostra.
Co się zmieniło? Gruntownie zmodyfikowana została osłona chłodnicy. Składa się ona teraz z dziesiątek trójwymiarowych elementów, wykończonych na wysoki połysk czarnym lakierem i satynowym chromem. Detale nadają auto lekkości i nowoczesności, a także nieco bardziej upodobniają Qashqai do elektrycznej Ariyi.
Nowe reflektory wzmacniają wyrazisty charakter pojazdu i pozwalają jeszcze bardziej podkreślić jego wyjątkowy wygląd. Poniżej głównego klosza znajdują się światła do jazdy dziennej składające się z pięciu małych soczewek, które mają taki sam kształt jak „przecinki” na osłonie chłodnicy. Skojarzenie z Hyundaiem Tucsonem, który jako pierwszy zastosował takie rozwiązanie, są tutaj jak najbardziej uzasadnione.
Światła do jazdy dziennej otaczają główną soczewkę reflektora i łączą się z wąskim paskiem świateł powyżej reflektora, który przypomina jednostkę znaną z poprzedniej wersji Nissana Qashqai. Górny element świateł do jazdy dziennej zmienia się w kierunkowskaz, który po raz pierwszy w tym modelu jest kierunkowskazem sekwencyjnym (w zależności od poziomu wyposażenia).
Kształt tylnych lamp nie zmienił się, ale ich układ pod kloszami został przeprojektowany. Czerwone elementy oświetleniowe składają się teraz z czterech pojedynczych części nawiązujących kształtem do „przecinków” na osłonie chłodnicy. Wydają się one unosić w obudowie reflektora, mają charakterystyczny, wyrazisty odcień czerwieni, tzw. „super red” i nadają lampom nowoczesności. Ich klosze są teraz przezroczyste, aby uzyskać lepszą widoczność poszczególnych elementów wewnątrz.
Nowe 18-calowe obręcze kół o diamentowym szlifie, ze stopów lekkich, są teraz standardem w średniej wersji wyposażenia. Na wyższych poziomach dostępne są nowe 19 i 20-calowe obręcze kół z lekkich stopów, również o diamentowym szlifie. Gama efektownych obręczy zalicza się do najszerszych w tej klasie aut opcji wyboru kół i nadaje kolejny wymiar atrakcyjnej, odświeżonej stylistyce modelu Qashqai.
Do palety Nissana Qashqai dodano trzy nowe kolory. Nowością jest perłowa biel, która w porównaniu do poprzednio stosowanej charakteryzuje się czystszym odcieniem i w niektórych warunkach oświetleniowych wydaje się wręcz lśnić. Z kolei perłowa czerń zastępuje dotychczasową wersję czerni, ma od niej głębszy odcień, dzięki czemu wizualnie wyostrza sylwetkę modelu Qashqai.
Trzecią nowością jest lakier Deep Ocean. W zależności od natężenia światła jego kolor zmienia odcień.
Nowością w gamie Qashqai jest wersja N-Design, w której dolna część nadwozia pod drzwiami oraz nadkola są w kolorze nadwozia. Tę wersję wyposażenia wyróżniają także nowe, 20-calowe obręcze kół z lekkich stopów.
W wyższych wersjach wyposażenia pojawia się Alcantara na desce rozdzielczej, we wstawkach w drzwiach, podłokietnikach, pokrywie schowka, oraz na konsoli środkowej na wysokości kolan.
Nowe materiały z drobną fakturą zdobią konsolę środkową wokół dźwigni zmiany biegów i wstawkę pomiędzy górną częścią deski rozdzielczej a schowkiem, co podkreśla przywiązanie do detali, charakterystyczne dla japońskiego rzemiosła.
W wyższych wersjach modelu wprowadzono nowe wykończenia foteli. W wersji wyposażenia Tekna zastosowano pikowaną syntetyczną skórę a Tekna+ czarna, częściowo pikowana skóra. Kolejną nowością zwiększającą komfort podróżowania jest nastrojowe oświetlenie kabiny, oferujące 64 różne opcje kolorystyczne w wersjach od N-Connecta wzwyż.
Udoskonalony system kamer 360° (AVM – Around View Monitor) posiada teraz funkcję 3D, która pozwala kierowcy widzieć samochód nie tylko z góry, ale także wybrać jeden z ośmiu różnych punktów widzenia. Kierowca może zobaczyć otoczenie pojazdu z przodu, z tyłu, po bokach lub od strony narożników, co na przykład może pomóc zidentyfikować niewidoczne z kabiny zagrożenie.
Dodatkowo funkcja znana jako „widok niewidocznej maski” pozwala kierowcy zobaczyć pozycję przednich kół tak, jakby patrzył na nie od tyłu, co umożliwia precyzyjne manewrowanie w ciasnych miejscach, takich jak wielopiętrowe parkingi, gdzie znajdują się betonowe krawężniki, które mogą uszkodzić koło.
Technologia AVM może ponadto ułatwić kierowcy bezpieczne włączenie się do ruchu, gdy widoczność na wjeździe jest ograniczona. System wykorzystuje szerokokątną przednią kamerę do wyświetlania widoku z przodu maski, rzutowanego na centralny ekran. Podobnie jak w przypadku funkcji pamięci lokalizacji miejsca parkingowego, lokalizacje o ograniczonej widoczności mogą być przechowywane w pamięci GPS systemu kamer 360°, co umożliwia ich automatyczną aktywację.
Odświeżony Qashqai jest pierwszym pojazdem w europejskiej gamie Nissana z wbudowanym pakietem usług Google (w ramach systemu informacyjno-rozrywkowego NissanConnect), który pozwala użytkownikom cieszyć się niemal pełnym wachlarzem rozwiązań cyfrowych w pojeździe.
Qashqai jest dostępny z Mapami Google, a po zalogowaniu się na swoje konto Google kierowcy mogą uzyskać dostęp do ulubionych lokalizacji i punktów POI. Zmniejsza to zależność od telefonu komórkowego i dostępności sieci komórkowej. Bezprzewodowe aktualizacje gwarantują, że informacje przedstawione na mapie będą zawsze aktualne.
Asystent Google umożliwia kierowcy korzystanie z pomocy głosowej w trybie głośnomówiącym. Wypowiedzenie formuły „Hej Google” pozwala kierującym między innymi sterować systemem wentylacji w pojeździe, podgrzewaniem siedzeń i przedniej szyby czy wyborem trasy do kolejnego miejsca docelowego. Ponadto kierowcy mogą prowadzić rozmowy telefoniczne i słuchać instrukcji głosowych bez odrywania wzroku od drogi.
Układ hybrydowy, czyli napęd e-Power się nie zmienił. Koła napędzane są w nim wyłącznie przez silnik elektryczny, w przeciwieństwie do tradycyjnych hybryd. Bezpośrednie przeniesienie napędu z silnika elektrycznego na koła oznacza brak skrzyni biegów, wysoki moment obrotowy oraz szybkie i płynne reakcje na gaz. Efektem są wrażenia jak podczas jazdy samochodem w pełni elektrycznym bez konieczności ładowania.
Jedyną rolą zaawansowanego, 3-cylindrowego silnika z turbodoładowaniem – z technologią zmiennego stopnia sprężania – jest generowanie energii elektrycznej, która jest przekazywana przez falownik do silnika elektrycznego o mocy 140 kW lub akumulatora o pojemności 1,8 kWh (lub obu, w zależności od sytuacji na drodze).
Odświeżony Qashqai jest produkowany w zakładach Nissana w Sunderland. Sprzedaż rozpocznie się w najbliższych tygodniach.