Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Mamy pierwszy HUB ładowania dla samochodów ciężarowych

W Nadarzynie k. Warszawy stanął pierwszy w Polsce HUB ładowania pojazdów ciężarowych. Operatorem jest EKOEN a dostawcą technologii ładowania Ekoenergetyka-Polska SA.

HUB położony jest przy głównej siedzibie Scanii w Polsce. Docelowa moc stacji to 2,5 MW, co czyni go jednym z największych HUB-ów w naszym kraju pod względem mocy sumarycznej (zgodnie z EIPA – stan na koniec lutego 2024).

HUB EKOEN posiada 4 punkty ładowania CCS – każdy o mocy do 350 kW, co wpływa na efektywność tego rozwiązania i wysoką dyspozycyjność pojazdów elektrycznych. HUB jest przygotowany zarówno do obsługi pojazdów osobowych, jak i ciężarowych – oferuje możliwość jednoczesnego ładowania 4 pojazdów osobowych/dostawczych lub 2 pełnowymiarowych zestawów ciężarowych (ciągnik i naczepa lub podwozie i przyczepa).

Oferujemy wzorcowy ekosystem transportowy obejmujący: pojazd, infrastrukturę ładowania i usługi wspierające najefektywniejsze działanie tego rozwiązania. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom oferuje on szybkie i wydajne ładowanie, umożliwiając operatorom ciężarówek elektrycznych ciągłą pracę ich pojazdów – komentuje Paweł Kurzawa, dyrektor ds. elektromobilności Scania Polska S.A.

Kompleksowe usługi Scania związane z elektryfikacją flot klientów obejmują analizę, finansowanie zakupu pojazdu, kontrakty obsługowo-naprawcze, a także szereg usług telematycznych zwiększających efektywność transportu.

Jak wygląda ładowanie?

Wykorzystując stację ładowania o jednej z najwyższych mocy na rynku, Scania przeprowadziła ładowanie pojazdu BEV w zakresie 10% – 100%.

Krzywa mocy ładowania ciągnika siodłowego Scania BEV obrazuje całkowite wykorzystanie możliwości stacji ładowania EKOEN w Nadarzynie – 350 kW, najwyższej z dotychczas zarejestrowanych na HUB-ach EKOEN.

Praktycznie przez cały czas trwania sesji ładowania krzywa mocy utrzymywała się w maksymalnym zakresie, aż do osiągnięcia pełnego naładowania akumulatorów trakcyjnych. Dla użytkownika oznacza to efektywny proces ładowania, w którego trakcie pojazd pobierał energię elektryczną w maksymalnym możliwym tempie, a ta moc była utrzymywana aż do momentu, gdy akumulatory osiągnęły swoją maksymalną pojemność – dodaje Michał Sypuła, kierownik ds. infrastruktury ładowania w Scania Polska S.A.

Ładowanie na pauzie

Otwarcie pierwszej takiej instalacji ma duże znaczenie dla Scania w Polsce. Zapewnienia klientom kompleksowe usługi ładowania oraz przybliża firmę do osiągnięcia zrównoważonego rozwoju.

Nasz HUB jest dostępny w ramach roamingu w sieciach polskich i międzynarodowych operatorów, jest także przygotowany infrastrukturalnie do adaptacji w przyszłości nowego standardu MCS (ang. Megawatt Charging System) umożliwiającego ładowanie pojazdów mocą ponad 1 MW. Ładowanie ciągnika siodłowego SCANIA 45S mocą aż 350 kW, najwyższą z dotychczas zarejestrowanych na HUB-ach EKOEN, pozwoliło nam pozytywnie zweryfikować zastosowaną technologię w kontekście oczekiwań producentów elektrycznych pojazdów ciężarowych – komentuje Włodzimierz Hrymniak, członek Zarządu EKOEN Sp. z o.o., operatora. HUB-u.

Technologia MCS ma kluczowe znaczenie dla rozwoju elektrycznego długodystansowego transportu ciężkiego, w którym zarówno czas jazdy, jak i czas odpoczynku są regulowane prawnie. Pojazd może być prowadzony maksymalnie 4,5 godziny, po czym kierowca musi zrobić 45-minutową przerwę i w tym czasie ciężarówka musi zostać naładowana wystarczającą ilością energii, aby móc jechać przez kolejne 4,5 godziny. Istotne jest więc zarówno szybkie ładowanie, jak i duża moc.

HUB jest objęty usługą Scania Charging Access – pierwszym na rynku rozwiązaniem o zasięgu ogólnoeuropejskim, opracowanym specjalnie z myślą o ładowaniu pojazdów ciężarowych na publicznych stacjach ładowania.

Przeczytaj również
Popularne