23 lipca 2010
W Polsce najpopularniejsze są karty paliwowe PKN ORLEN, DKV oraz Shell. O ich sukcesie decyduje nie tylko gęsta sieć stacji paliwowych w Polsce i wysoka jakość usług związanych z zarządzaniem kosztami paliwowymi we flocie, ale także możliwość tankowania na wielu zagranicznych stacjach oraz usługi pomocne poza granicami kraju. Trzej najpopularniejsi w naszym kraju emitenci kart paliwowych obsługują obecnie ponad dwie trzecie rynku. PKN ORLEN posiada 24-procentowy udział, DKV obsługuje 21% firm posiadających karty paliwowe, a Shell obejmuje 19% rynku. Korzyści ze stosowanie kart to nie tylko tańsze paliwo, bezgotówkowe płatności, bezpieczeństwo kierowcy - w obcym kraju karta ułatwia płacenie za autostrady, naprawy auta i pozwala oszczędzać.
Opłaty bez gotówki
Z wyjazdem za granicę wiąże się wiele komplikacji: opłaty za autostradę, naprawy serwisowe czy bieżące, niespodziewane wydatki np. za zużyte pióra wycieraczek. O ile wszystkie one są dokonywane w jednej walucie, problem jest niewielki. Jeśli trasa podróży jest zróżnicowana, kilka walut w portfelu to oczywista niewygoda. Tu może pomóc karta paliwowa. Współczesne karty oferują cały pakiet dodatkowych usług. Umożliwiają rozliczanie innych wydatków powiązanych z transportem, a także pomagają w procesie zarządzania kosztami związanymi z samochodem firmowym. Najbogatszy pakiet usług dodatkowych oferują tzw. karty paliwowo-serwisowe oferowane przede wszystkim przez niezależnych emitentów, m.in. DKV i UTA. Jeśli chcemy nimi płacić za paliwo, i za usługi serwisowe poza granicami Polski, nie trzeba dokonywać żadnych formalności. Możliwość płacenia za paliwo za granicą dają także karty oferowane przez koncerny paliwowe – najczęściej wiąże się to jednak z koniecznością wyrobienia dodatkowej karty.
Zagraniczne sieci stacji
Zaletą niezależnych emitentów jest fakt, że mają oni podpisane umowy ze znaczną większością stacji w całej Europie. Przy pomocy DKV Card można zatankować na ponad 33 tys. stacji paliw na świecie. Karta UTA akceptowana jest na 28 tys. stacji w 38 krajach Europy, północnej Afryki i wschodniej Azji. Dla klientów udających się za granicę PKN ORLEN przygotował ofertę kart DKV/ORLEN. Jej użytkownik może korzystać z całej sieci akceptacji kart DKV. Oprócz tankowania może także zapłacić tą kartą za wszystkie usługi potrzebne w drodze (opłaty za mosty i autostrady, zwrot VAT). W sieci akceptacji DKV znajdują się także stacje należące do PKN ORLEN w Niemczech (520 lokalizacji pod marką Star) oraz w Czechach (340 lokalizacji pod marką Benzina). Także karta BP Plus jest akceptowana na ponad 20 tys. stacji benzynowych w 36 krajach. W tej liczbie jest 8,5 tys. stacji przystosowanych do tankowania dużych samochodów ciężarowych. Podobnie karta Statoil EuroFirma umożliwia tankowanie na ponad 20 tys. stacji w 36 europejskich krajach Europy. Kartę tę akceptują sieci: Statoil, BP, OMV, Aral, Agip. Dostęp do takiej samej liczby stacji rozlokowanych poza granicami Polski oferuje karta euroShell. Na mniejszej liczbie stacji dokonają bezgotówkowej płatności klienci Lukoila (7 tys. stacji w Europie) oraz Lotosa (12 tys. stacji).
Pakiet usług dodatkowych
Karty paliwowe oferują obecnie bogaty wachlarz usług dodatkowych, m.in.: serwis, pogotowie awaryjne, możliwość płacenia kartą za autostrady, tunele czy przeprawy promowe. Niektórzy emitenci kart pomagają także w odzyskiwaniu zagranicznego podatku VAT. - Oszczędnościom sprzyjają także narzędzia oferowane przez operatorów, np. serwisy internetowe powiązane z kartami dające możliwość wyboru tras przejazdu w całej Europie na podstawie rozmieszczenia najtańszych stacji benzynowych – mówi Tomasz Majchrowicz, doradca DKV Euro Service Polska. – Oszczędności z tego tytułu wynoszą ok. 7–10% kosztów paliwa – przekonuje. Skuteczność taka możliwa jest z racji tego, że różnice w cenie paliwa między stacjami leżącymi w pobliżu sięgają nawet 20 groszy na litrze. Narzędzia przydatne do zaplanowania trasy według kryterium jak najtańszego paliwa wyszukują stacje na wybranej trasie w określonym promieniu (np. 2 km), podając przy tym opis stacji z aktualną ceną paliwa i dostępnymi serwisami.
Karta dla oszczędności
Dzięki usługom internetowym oferowanym przez emitentów, można planować wydatki z wyprzedzeniem i ograniczyć nadużycia ze strony kierowców. Dodatkowo płacąc kartą za wybrane usługi (serwisy albo płatne odcinki drogi) kierowca korzysta z preferencyjnych rabatów wynegocjowanych przez emitenta. Wysokość stawek np. za opłaty serwisowe są znacząco niższe niż w przypadku indywidualnego rozliczania z firmą. Podczas transakcji zagranicznych ważna jest eliminacja ryzyka kursowego, czyli zagwarantowanie posiadaczowi karty rozliczenia faktur według kursu z dnia transakcji. Dodatkowo kierowca może wybrać walutę transakcji: euro lub złoty. Brak ryzyka kursowego pozwala zaoszczędzić w skali całego roku ok. 10 groszy na 1 euro. Równie ważne jest to, że kierowca nie musi wozić ze sobą gotówki, a księgowość rozliczać pojedynczych kwitów. Średnie roczne wydatki z tego tytułu na jeden samochód zmniejszają się o ok. 1300 zł.
Pomoc w rozliczaniu
Ważną korzyścią posiadania kart paliwowych wyruszających w zagraniczną podróż jest możliwość odzyskania zapłaconego za granicą podatku VAT za paliwo i usługi. Najbardziej nowoczesnym rozwiązaniem w tym zakresie jest tzw. usługa fakturowania netto. Oznacza ona płacenie stawki pozbawionej VAT już w momencie wystawienia za granicą faktury za paliwo lub naprawy. W pełnym zakresie fakturowanie netto dostępne jest m.in. dla klientów DKV w ramach usługi o nazwie Net Invoicing Program oraz posiadaczy kart UTA korzystających z usługi VAT UTA/NIKOSAX. W zależności od stawki podatkowej pozwala to oszczędzić na zakupach paliwa 15–25%.
__________________________________________________________
Komentarze
Tomasz Majchrowicz - doradca DKV Euro Service Polska Za pomocą kart paliwowo-serwisowych można w całej Europie rozliczać każdego typu opłaty drogowe, np. za przejazdy autostradami czy tunelami. Ponieważ DKV negocjuje wysokość stawek za opłaty drogowe i opłaty serwisowe, płacąc za pomocą karty kierowca korzysta z preferencyjnych cen. Stawki te są znacznie niższe niż w przypadku indywidualnego rozliczania z firmami pobierającymi myto (np. DKV jako emitent ma możliwość negocjowania rabatów, które w całości przenoszone są na klienta).
Iwona Bielniak - menedżer ds. produktu UTA Polska Dzięki rozwiązaniu, które proponuje UTA, kierowca nie musi martwić się o gotówkę, a faktura zbiorcza, którą dostarczamy dwa razy w miesiącu, zwalnia od kłopotliwego zbierania pojedynczych faktur w celu comiesięcznego rozliczenia. Dla firm transportowych świadczących swoje usługi na terenie Europy niezwykle ważna jest również możliwość odzyskiwania VAT-u zapłaconego za paliwo, opłaty drogowe oraz wydatki związane z serwisem. Zwrot VAT-u za paliwo oraz inne produkty i usługi przynosi oszczędności równe wysokości podatku, czyli około 15–25%.
Paweł Wydymus - dyrektor biura sprzedaży kart flotowych w PKN ORLEN Karta paliwowa poza granicami kraju może być przydatna w wielu momentach: począwszy od tankowania, poprzez pomoc drogową, aż po opłaty autostradowe. Bardzo ciekawą ofertą, na którą obserwujemy ostatnio duży wzrost popytu, jest oferowane przez nas firmom transportowym ubezpieczenie ochrony prawnej. Przydaje się ono szczególnie poza granicami Polski, gdzie rodzime firmy mają utrudnione zadanie przy dochodzeniu swoich praw z tamtejszą policją, inspekcją drogową czy nawet sądami.
Paweł Urbaniak