04 maja 2021
Wywiad Magazynu „Fleet” z Marcinem Paciorkiem, Kierownikiem Sprzedaży Flotowej Marki Volkswagen oraz Maciejem Zwiewką, Kierownikiem Działu Sprzedaży Flotowej Volkswagen Financial Services Polska.
Fleet: Volkswagen w ostatnich latach stał się Marką pożądaną we flotach na naszym rynku, co złożyło się na ten sukces i co Pana zdaniem definiuje popularność Marki w segmencie klientów strategicznych.
Marcin Paciorek (MP): Ostatnie lata to dla nas okres intensywnej pracy nie tylko nad nową strategią, ale i nową ofertą. Innowacyjne produkty, ciągłe ulepszanie zarówno gamy modelowej jak i propozycji skierowanej bezpośrednio do rynku flotowego musiały zaowocować. Modele Golf i Passat to ikony rynku flotowego, ale mocną pozycję wypracowały też Arteon i Tiguan czy coraz popularniejsze we flotach T-Roc i T-Cross. Można powiedzieć, że wspomniane modele wyznaczają trendy w swoich segmentach. Natomiast na wizerunek Marki pożądanej we flotach pracuje cała gama modelowa, w której najmocniejsze ostatnio akcenty stawiają rewolucyjne modele elektryczne: ID.3 i ID.4. To do nich, moim zdaniem, należy przyszłość, także w segmencie klientów strategicznych.
Fleet: Coraz większa świadomość rynku flotowego powoduje zmiany trendów w finansowaniu zakupów flot. Jaką rolę odgrywa tu Volkswagen Financial Services Polska?Maciej Zwiewka (MZ): Od lat realizujemy misję dostarczania mobilności Klientom w Polsce. Jako pierwsi wprowadziliśmy szeroko na rynek całą gamę produktów opartych na rynkowej wartości rezydualnej, które skierowane były nie tylko do największych przedsiębiorstw i ich flot, ale też do firm z sektora MŚP oraz mikro. Nasz wspólny z Marką Volkswagen produkt, leasing EasyDrive, stał się hitem sprzedaży. Kolejnym etapem było zbudowanie całego portfolio produktów serwisowych, które ułatwiały nie tylko zarządzanie flotą pojazdów w firmowym car parku, ale generowało oszczędności Klientów przy zachowaniu najwyższej jakości autoryzowanych serwisów Volkswagen. Tak powstała oferta Volkswagen Business Care, która jest odpowiedzią na rosnące oczekiwania Małych i Średnich Przedsiębiorstw i równolegle do niej oferta promocyjna FSL skierowana do największych Klientów flotowych.
Podsumowując – nasza rola to wspieranie Marki i budowanie oferty produktowej w pełnym spectrum: od finansowania zakupu przez ubezpieczenia, kończąc na zarządzaniu flotą naszych wspólnych Klientów.
Fleet: Czy możemy zatem mówić o synergii?MP: Chyba to najlepsze określenie naszej współpracy. W zasadzie powiedziałbym, że kreowanie odpowiedzi na oczekiwania rynku, to proces ciągły. Nasza wspólna oferta flotowa powstaje i ewoluuje, podobnie jak potrzeby klientów flotowych, którzy rozważają i decydują się na zakup Volkswagena do swoich firmowych parków samochodowych. I tutaj dochodzimy do tego jak szybko zmieniają się zarówno świadomość ekologiczna, jak i potrzeba bezpośredniego wpływu działań polskich firm na środowisko. Te zmiany w świadomości decydentów flotowych zachodzą bardzo szybko. Dobrze ilustruje to liczba firm, które już wprowadziły u siebie fotowoltaikę.
MZ: Ostatnich kilka lat to dynamiczny rozwój świadomości polskich fleet managerów. Każdy wie, czym jest TCO i jak nim zarządzać we flocie pojazdów. Wynajem długoterminowy w naszej sprzedaży flotowej ma zdecydowany trend wzrostowy, a więc możemy powiedzieć, że optymalizacja procesów w firmowych flotach naszych Klientów stała się faktem. Coraz więcej pytań flotowców dotyczy finansowania samochodów elektrycznych.
Fleet: Obaj Panowie mówiliście o najnowszych trendach panujących na rynku flotowym, jak się to odnosi do transformacji car parków polskich przedsiębiorstw na auta elektryczne?MP: Mówiąc o trendach i przyszłości chciałbym w pierwszej kolejności skupić się na obniżaniu emisji CO2 we flotach. Aby osiągnąć ten cel musimy wyraźnie postawić na samochody zeroemisyjne. Musimy też jasno sobie powiedzieć, że nie ma ekologicznych hybryd. Każdy samochód z silnikiem spalinowym emituje szkodliwe gazy do środowiska. Volkswagen stawia na „elektryki” i wprowadził do swojej oferty już dwa modele BEV z elektrycznej rodziny ID. Mam na myśli ID.3 i ID.4. Co ważne, samochody te stanowią odpowiedź na potrzeby klientów flotowych, ponieważ plasują się w segmentach, w których firmy poszukują rozwiązań pozwalających na redukowanie śladu węglowego. Rodzina ID wciąż się powiększa, a na rynek już wkrótce wchodzą kolejne elektryczne samochody, które uzupełnią gamę modelową, stanowiąc pełną ofertę dla Klientów flotowych. Mam nadzieję, że do 2025 r. większość naszych Klientów będzie posiadała takie auta w swojej flocie.
MZ: Uzupełniając to, co powiedział Marcin, VWFS wraz z Marką Volkswagen przygotował specjalną ofertę na wynajem długoterminowy modelu ID.3, która spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem ze strony Klientów strategicznych. Widać więc, że polski rynek flotowy poważnie rozważa dywersyfikację pojazdów pod względem stosowanych napędów w swoich car parkach i moim zdaniem już w perspektywie 3-5 lat to właśnie elektryki będą najczęściej wybieraną alternatywą dla aut z napędem spalinowym.
Fleet: Panie Marcinie, czy chce Pan powiedzieć, że strategia Marki Volkswagen zorientowana jest na samochody elektryczne? Co oznacza w tym kontekście motto „Way to ZERO” Volkswagena?
MP: Wszyscy stoimy w obliczu wielkiego wyzwania – prawdopodobnie największego w historii mobilności. Respektując postanowienia Porozumienia Paryskiego, bierzemy odpowiedzialność za konieczność redukcji emisji dwutlenku węgla i dążymy do osiągniecia neutralności węglowej do 2050 roku. Aby osiągnąć ten cel, Volkswagen nie tylko wprowadził do swojej oferty wspomniane wcześniej modele z elektrycznej rodziny ID, ale też dołożył starań, aby zarówno ID.3 jak i ID.4 były produkowane przez fabrykę w Zwickau jako neutralne pod względem emisji CO2. Nasza marka, chcąc osiągnąć pełną neutralność węglową w 2050 roku, stara się ograniczać zużycie energii, korzystać z jej odnawialnych źródeł i kompensować emisję, której nie da się uniknąć. To ważne, aby wybierając samochód do swojej floty zwracać także uwagę na cały cykl jego życia, również na produkcję.
ID.3 ustanawia nowe standardy w zakresie zrównoważonego rozwoju: jego produkcja jest neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla, biorąc pod uwagę także łańcuch dostaw. Do produkcji, na przykład, ogniw akumulatora ID.3 jest wykorzystywana wyłącznie energia pochodząca ze źródeł odnawialnych.
Podsumowując: przyszłość mobilności powinna być pozbawiona emisji CO2 w możliwie jak najwyższym stopniu. Na drodze do osiągnięcia naszych docelowych założeń i pełnej neutralności węglowej, potrzebujemy zróżnicowanych technologii napędowych, oferujących wydajność i moc w połączeniu z niską emisją CO2. Zespoły napędowe składające się z akumulatorów i silników elektrycznych są najmniej uciążliwe dla środowiska spośród wszystkich rodzajów napędu, także w Polsce – taki wniosek wynika z wielu badań naukowych, między innymi organizacji Transport & Environment. Oferowane przez Volkswagena modele mają wszystko, by stać się wyznacznikami standardów w świecie w pełni elektrycznych samochodów.
Fleet: Panie Macieju, o jakich wyzwaniach związanych z „elektryfikacją” flot będziemy mówić w odniesieniu do firm z branży leasingu i wynajmu pojazdów? Co czeka tę branżę w najbliższych latach?
MZ: Samochody elektryczne są i będą przede wszystkim użytkowane, a znacznie rzadziej kupowane. Rola firm z sektora leasingu i wynajmu pojazdów będzie więc rosła, ze względu na ich know-how dotyczące m.in. wartości rezydualnych e-samochodów. Drugim kluczowym obszarem będzie e-konsulting dla klienta flotowego, który obejmie doradztwo w kilku aspektach:
- czym są auta elektryczne w przedsiębiorstwie,
- jak liczyć całkowite koszty ich użytkowania lub posiadania (tzw. TCO),
- gdzie je ładować,
- w jaki sposób przygotować się do inwestycji w infrastrukturę (np. ładowarki na parkingu firmy),
- jaka część „tradycyjnej” floty kwalifikuje się do zastąpienia przez pojazdy elektryczne.
VWFS planuje m.in wsparcie dla klientów w postaci specjalnego narzędzia (aplikacji), które po wprowadzeniu danych na temat tras i dystansów pokonywanych przez użytkownika jest w stanie zidentyfikować tę część firmowej floty, którą potencjalnie można „zelektryfikować”.
Fleet: Bardzo dziękuję za rozmowę