Dominik Wołoszyn, dyrektor sprzedaży Fraikin Polska, w rozmowie z naszym miesięcznikiem opowiada o skutkach pandemii dla branży i o tym, że wynajem to doskonały sposób do redukcji i kontroli kosztów.
Tomasz Siwiński: Nie sposób uciec od tematu pandemii, ponieważ zmieniła ona funkcjonowanie wielu gałęzi biznesowych. Jak specyficzna sytuacja, z którą mamy do czynienia w tym roku, wpłynęła na rynek wynajmu samochodów użytkowych?
Dominik Wołoszyn: Pojawienie się pandemii zmieniło codzienność wielu firm na całym świecie, nie tylko w naszej branży; wirus uderzył w zasadzie we wszystkie sektory gospodarki i nikt na to nie był gotowy. Zaryzykuję jednak stwierdzenie, że Fraikin Polska bardzo dobrze poradził sobie z tym kryzysem, a to dzięki profesjonalnemu zespołowi i organizacji, która bardzo szybko zareagowała i dopasowała swój biznes do panujących warunków. Nie zwolniliśmy tempa nawet na chwilę, a klienci dalej rozwijają swoje biznesy z nami, co nas bardzo cieszy. Trudno jest jednoznacznie prognozować rozwój i trendy oraz jak będzie wyglądała sytuacja rynku wynajmu samochodów użytkowych za kilka miesięcy, ale wszystko wskazuje na to, że firmy raczej zrezygnują z zakupu nowych samochodów, na rzecz wynajmu. To przede wszystkim duża oszczędność kosztów, która w obecnych, niepewnych czasach jest kluczowa, oraz elastyczność: klient nie mrozi dużej ilości gotówki i ma stałe, przewidywalne koszty miesięczne.
Firmy wstrzymują wydatki, bo nadal panuje niepewność, co przyniesie dzień jutrzejszy i kolejne miesiące. Pełny obraz tego, jak pandemia wpłynęła i będzie wpływać na rozwój wynajmu aut użytkowych, będzie realnie widoczny pod koniec tego roku, choć i tak ta branża na razie nie została aż tak mocno dotknięta jak inne.
Powoli widać też, że rynek wynajmu się zmienia, bo podąża on za zmianami nawyków klientów, którzy w dużej mierze przenieśli się do Internetu. Przyszłością jest digitalizacja procesów sprzedażowych. Sklepy, branża HoReCa przenoszą swoje działalności do e-commerce lub dodają usługę zakupu przez Internet, który na pewno bardzo dynamicznie będzie się stale rozwijał. Większość produktów można zamówić online, ale trzeba je dostarczyć klientowi i tutaj z ofertą wynajmu aut użytkowych pojawiamy się my. Nasza flota to ogromna różnorodność i jesteśmy w stanie dostarczyć auta specjalistyczne oraz niemal wszystkie rodzaje nadwozi, oferując przy tym pełen zakres usług, co daje pełne bezpieczeństwo i ciągłość biznesu.
Wynajem krótko- czy długoterminowy to bezpieczna inwestycja i jestem przekonany, że w tym kierunku podąży wiele firm, które do tej pory z takich usług nie korzystały. Trzeba też pamiętać, że również banki bardzo zaostrzyły kryteria przyznawania kredytów przedsiębiorstwom, zatem wiele firm może mieć po prostu problemy w uzyskaniu finansowania i tutaj z pomocą przychodzi branża wynajmu.
Mimo że prognozy analityków branży transportowej w odniesieniu do roku 2020 dalekie są od optymistycznych, Fraikin Polska ma ambitne cele na ten rok i na razie udaje się je realizować.
Zapewne niektóre sektory gospodarki zwolniły, inne przyspieszyły. Czy to, z czym mamy obecnie do czynienia, to tylko chwilowy trend, czy może niektóre rozwiązania zostaną z nami na stałe?
Pierwszy kwartał, kiedy pandemia nabierała tempa, jasno pokazał, które branże zyskają, a które będą borykały się z problemami i skutkami pandemii przez lata. Na szczęście wynajem krótko- i długoterminowy samochodów użytkowych nie był na liście tych ostatnich.
Na pewno rynek trochę zwolnił i klienci reorganizują plany finansowe i zakupowe, ale w mojej opinii nasza branża powinna wyjść z tej całej sytuacji w miarę obronną ręką. Firmy chętniej będą korzystać z usług wynajmu i zarządzania flotą, bo to wiąże się m.in. z przewidywalnością kosztów (stałe, miesięczne raty), przerzuceniem pełnej odpowiedzialności na firmę zewnętrzną i wreszcie brak konieczności finansowania zakupu aut.
Ten trend zapewne nawet nie tylko z nami zostanie, ale będzie się rozwijał, bo niepewność związana z tym, jakie skutki pandemia przyniesie w kolejnym roku lub latach, będzie nadal, przedsiębiorstwa będą ostrożne w kwestii zakupów, np. samochodów, dlatego będą korzystać z usług firm zewnętrznych w tym zakresie, które biorą na siebie całą odpowiedzialność.
Firmy szukają oszczędności, a wynajem, czyli brak konieczności angażowania całego kapitału potrzebnego na zakup samochodu takie oszczędności zapewnia. Do tego dochodzi stałość miesięcznych kosztów. Czy w tym okresie udało się pozyskać klientów, którzy dotychczas nie myśleli o wynajmie?
Cały zespół Fraikin Polska, tak jak wspomniałem, nie zwalnia tempa i mimo trudnej sytuacji ze względu na pandemię i faktu, że spotkania z klientami są utrudnione, w wielu przypadkach wręcz niemożliwe, to portfolio naszych klientów ciągle się powiększa.
To ciężka praca całej organizacji nie tylko nad pozyskaniem klienta, ale też nad jego edukacją w kwestiach wynajmu samochodów użytkowych i jego zaletach. Firmy, szukając oszczędności, blokując większe wydatki, szukają nowych rozwiązań i naszym zadaniem jest właśnie ich edukacja, a jako eksperci na rynku doskonale wiemy, jak dopasować ofertę pod preferencje klienta.
Przez kilkanaście lat zaufało nam setki klientów, wielu z nich w tych trudnych czasach odnowiło z nami umowę, wielu zaufało, ponownie wracając do nas, a wielu zostało naszymi nowymi klientami z różnych branż. To daje nam siłę i tylko upewnia w przekonaniu, że nasza praca ma sens, bo rozwijamy się razem z biznesami naszych klientów.
Przez kilkanaście lat zaufało nam setki klientów, wielu z nich w tych trudnych czasach odnowiło z nami umowę, wielu zaufało, ponownie wracając do nas, a wielu zostało naszymi nowymi klientami z różnych branż. To daje nam siłę i tylko upewnia w przekonaniu, że nasza praca ma sens, bo rozwijamy się razem z biznesami naszych klientów.
Oczywiście, pozyskanie nowego klienta w czasach, które są niepewne ze względu na panującą pandemię, która sieje spustoszenie w wielu branżach, nie jest łatwe, ale wygrywamy wiedzą, konkurencyjnymi cenami, doświadczeniem i profesjonalną obsługą. Tutaj nie ma miejsca na pomyłki, dlatego zawsze analizujemy dokładnie z naszym klientem jego potrzeby, aby dostarczyć mu produkt, który w pełni spełni jego oczekiwania i pomoże mu rozwijać biznes.
Producenci pokazują coraz to nowsze użytkowe samochody elektryczne. Producenci to jedno, a rynek to drugie, Czy Państwo jako niejako pośrednik między producentami i klientami widzą potencjał na tego typu samochody?
Mówiąc o samochodach elektrycznych, w dużej mierze myślimy o autach osobowych, a jednak w branży wynajmu samochodów użytkowych ten temat zaczyna pojawiać się coraz częściej w zapytaniach od klientów. To oznacza, że popularność pojazdów elektrycznych wzrasta również w segmencie transportu towarów. Mamy w tym dość spore doświadczenie, obecnie auta elektrycze stanowią ok 2% floty w całej Grupie Fraikin, ten procent stale będzie rósł, gdyż firmy w całej Europie deklarują chęć posiadania w swojej flocie aut z alternatywnym napędem, w tym właśnie eletrycznym.
Mamy klientów z wielu branż, jednak w kwestii pytań o wynajem samochodów użytkowych elektrycznych na podium wysuwają się firmy z branży komunalnej oraz kurierskiej.
Klienci podchodzą jeszcze bardzo sceptycznie do tego tematu; widzimy, że potrzebują rzetelnej wiedzy, podając w wątpliwość, czy rzeczywiście elektromobilność w ich branży może się opłacać i naszym zadaniem jest, aby im tę wiedzę przekazać.
W większości samochody elektryczne są wykorzystywane w przestrzeniach miejskich, zatem m.in. fakt, że są bardzo ciche, jest bardzo ważnym aspektem, oprócz finansowych oczywiście, branym pod uwagę. Pamiętajmy, że odbiór odpadów, czy zatowarowanie sklepów często odbywa się we wczesnych godzinach porannych i w przypadku aut spalinowych zazwyczaj wiąże się z dużym dyskomfortem dla mieszkańców. Dochodzą również inne benefity: darmowe parkowanie w mieście czy chociażby uprawnienia do jazdy po buspasach.
Widzimy duży potencjał w wynajmie samochodów użytkowych elektrycznych, bo ma on dużo zalet, które długodystansowo na pewno realnie wpływają na finanse firmy. To nie tylko tańsze koszty zakupu paliwa (prądu), ale też niższe koszty serwisowe (np. brak wymiany oleju i innych składowych), krótszy czas serwisowy, czyli samochód dłużej pracuje na siebie, to w końcu realny wpływ na środowisko, czyli zrównoważony rozwój. Zdajemy sobie jednak sprawę, że temat jest dopiero rozwojowy i pojawienie się masowo we flotach samochodów użytkowych elektrycznych to kwestia na pewno kilku lat, jednak jako Fraikin Polska jesteśmy gotowi dostarczyć już teraz takie samochody.