Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

W Autoglass są na bieżąco

Wiele dzieje się, jeżeli chodzi o technologię motoryzacyjną. Ta rozwija się niezwykle szybko i wymusza rozwój technologiczny także w firmach kooperujących. Zobaczmy, jak na zmiany reaguje firma Autoglass.

W Autoglass aktywnie śledzi się postępy technologii oraz instrukcje napraw pod kątem potrzeb związanych z kalibracją systemów w pojeździe. Jednym z takich rozwiązań jest monitorowanie wnętrza pojazdu.

Co to jest?

Wyobraź sobie, że Twój samochód jest w stanie intuicyjnie zrozumieć Twój stan psychiczny, dostosowując swoje interakcje z Tobą w taki sposób, aby poprawić Twoje samopoczucie i radość z jazdy. Obecnie stało się to rzeczywistością dzięki systemom monitorowania kierowców i pasażerów (Driver Monitoring Systems – DMS; Occupant Monitoring Systems – OMS), zapewniającym nowy poziom komfortu i bezpieczeństwa. Monitorowanie kabiny samochodu bazuje na systemach monitorowania kierowcy i pasażera (DMS i OMS) wykorzystujących kamery strategicznie rozmieszczone we wnętrzu pojazdu. Kamery te obserwują pasażerów i przedmioty w celu stworzenia bezpieczniejszego i przyjemniejszego środowiska jazdy.

System DMS koncentruje się na kierowcy, priorytetowo traktując wytrzymałość ze względu na jego rolę w zakresie kontroli nad bezpieczeństwem pojazdu. Podczas procesu monitorowania czujniki nie tylko śledzą, ale także kwantyfikują różne ruchy. Dwie godne uwagi kwestie to orientacja spojrzenia i ruchy głowy. Intrygujące jest to, że kierunek naszego spojrzenia może nie zawsze być zgodny z kierunkiem głowy, co zapewnia dodatkowy wgląd w podejmowane działania.

System DMS analizuje kierowcę pojazdu. Niektóre z kluczowych funkcji obejmują:
  • Senność kierowcy.
  • Rozproszenie uwagi kierowcy.
  • Wykrywanie spojrzenia.
  • Wykrywanie rąk na kierownicy.
  • Pozycja ciała.
  • Kokonowanie poduszki powietrznej.
  • Rozpoznawanie pasów bezpieczeństwa.
  • Stan zdrowia.
  • Wykrywanie tożsamości kierowcy.
System OMS może stanowić dodatek do systemu DMS (który jest podstawową funkcją), a jego kluczowe funkcje obejmują:
  • Wykrywanie fotelika dziecięcego.


W przypadku scenariuszy jazdy autonomicznej na poziomie 2 i 3 zrozumienie położenia dłoni kierowcy i poziomu jego uwagi staje się kluczowe dla odpowiedniego wyznaczenia momentu przekazania kontroli między kierowcą a pojazdem. Zapewnienie precyzyjnego monitorowania i pomiaru pozycji dłoni, głowy i oczu stanowi podstawowy element Systemu Monitorowania Kierowcy (DMS).

Z kolei system OMS analizuje pozostałych pasażerów i elementy kabiny pojazdu. Technologia ta pomaga uniknąć pozostawienia dzieci, zwierząt domowych lub przedmiotów w samochodzie, zapewnić bezpieczeństwo pasażerów, a także poprawić wrażenia z jazdy.
Oba systemy odgrywają kluczową rolę, niezależnie od tego, czy chodzi o zabezpieczenie pojazdu, czy podniesienie komfortu podróży w kabinie.

Aktualizacja statusu Euro NCAP

Technologie monitorowania wnętrza pojazdu, których rozwój stymulowany jest nowymi przepisami w zakresie bezpieczeństwa, wykorzystują czujniki i inteligentne algorytmy. Kluczowymi czynnikami rozwoju technologii monitorowania są zwiększone standardy bezpieczeństwa pasażerów wdrażane dzięki takim regulacjom jak Euro NCAP i przepisom WE nakazującym producentom wprowadzenie systemów monitorowania kierowców (DMS) do 2022 roku. Amerykański NTSB zaleca stosowanie systemów DMS dla samochodów półautonomicznych, a zgodnie z prawodawstwem ONZ (R79) do 2021 roku wymagane jest wprowadzenie systemów wykrywania rąk na kierownicy (hands on/off – HOD).

Program Euro NCAP obejmuje obecnie systemy wykrywania życia w celu zapobiegania zgonom spowodowanym udarem cieplnym u dzieci pozostawionych bez opieki. Od 2022 roku organizacja ocenia rozwiązania z zakresu monitorowania życia w samochodzie wykorzystujące wewnętrzne radary i algorytmy sztucznej inteligencji, które aktywują alarmy na smartfonie, jeśli ktoś zostanie w środku pojazdu po wyłączeniu silnika. Plan działania Euro NCAP „Vision 2030”, udostępniony podczas konferencji InCabin, przedstawia planowane aktualizacje w zakresie oceny systemów OMS i DMS. Od 2026 roku pojazdy wyposażone w solidne funkcje DMS i OMS nagradzane będą w systemie ocen w kategorii „bezpieczna jazda”.

Rodzaje czujników w kabinie

Systemy monitorowania wnętrza pojazdu wykorzystują różne czujniki i oprogramowanie do obserwacji kierowcy, pasażera i wnętrza samochodu. Obejmują one kamery 3D, kamery szerokokątne, czujniki podczerwieni (IR) i czujniki radarowe. Dodatkowe komponenty systemów detekcji obejmują oświetlenie, dane treningowe, dane testowe, a także procesory i półprzewodniki.

Wykrywanie 3D obejmuje rozwiązania VCSEL (lasery o emisji powierzchniowej z pionową wnęką) i kamery ToF (Time of Flight). Zasadniczo wykorzystuje ono szereg laserów podobnych do LiDAR (o których już wspominaliśmy we wcześniejszych wydaniach magazynu „Fleet” ) w celu dostarczania informacji o głębokości obiektu 3D za pomocą światła, a nie skanowania. Metoda ta jest przeznaczona do zastosowań o bardziej ograniczonym zakresie, wykorzystując fale o długości 850–940nm. Obecne prace badawczo-rozwojowe skupiają się na systemach DMS/OMS (DOMS) z pojedynczą kamerą...

Tradycyjnie systemy DMS i OMS wymagały zastosowania dwóch kamer. Jednak dzięki wykorzystaniu pojedynczej szerokokątnej kamery RGB-IR OMS zarówno do monitorowania kierowcy, jak i pasażerów, możliwe jest obniżenie kosztów bez uszczerbku dla precyzji algorytmu.

Korzyści z monitorowania wnętrza pojazdu

Oprócz oczywistych zalet systemów OMS i DMS w zakresie bezpieczeństwa (wspomnianych wcześniej), zarówno pasażerowie, jak i kierowcy uzyskują dodatkowe korzyści, w tym monitorowanie stanu zdrowia i alerty bezpieczeństwa.

Smart Eye, wiodący producent technologii systemów monitorowania kierowców (DMS), przedstawił na konferencji InCabin przełomowe narzędzie pomiarowe. W tym rozwiązaniu wykrywanie parametrów życiowych jest bezpośrednio zintegrowane z oprogramowaniem DMS.

W odpowiedzi na potrzeby producentów OEM z branży motoryzacyjnej, firma Smart Eye stała się pionierem w pełni zdalnego monitorowania tętna i częstości oddechu. Dzięki skupieniu na kluczowych aspektach zdrowia i bezpieczeństwa ta innowacja zwiększa bezpieczeństwo na drogach i priorytetowo traktuje dobrostan kierowców. Śledząc wskaźniki fizjologiczne kierowcy, funkcjonalność umożliwia wczesną identyfikację nagłych problemów zdrowotnych lub braku reakcji podczas prowadzenia pojazdu – może to potencjalnie pomóc w ratowaniu życia w przypadku nieoczekiwanych problemów zdrowotnych, takich jak zawał serca lub atak padaczki. Ponadto w sytuacji wypadku omawiana technologia ułatwia przesyłanie do ratowników danych, w tym wskaźników akcji serca i oddechu, co pozwala na usprawnienie interwencji medycznej w celu uzyskania lepszych wyników.

Jest to tylko jedna z kilku korzyści dostępnych i opracowywanych w ramach systemów monitorowania wnętrza pojazdu. Podsumowując, oto przykłady korzyści dla kierowców i pasażerów korzystających z funkcji OMS i DMS w pojeździe.

Tomasz Siwiński

Przeczytaj również
Popularne