Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Jak optymalizować koszty szkód komunikacyjnych we flotach

Zdarzenie, jakim jest uszkodzenie szyby w samochodzie, może przytrafić się każdemu kierowcy, nawet w najmniej oczekiwanym momencie. Kamień spod kół innego pojazdu, wandalizm, a nawet niekorzystne warunki atmosferyczne mogą spowodować pęknięcie lub odprysk na szybie.

Uszkodzenie szyby, zwłaszcza przedniej, ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Nawet niewielki odprysk może w krótkim czasie przekształcić się w pęknięcie, które wpłynie na integralność całej szyby. Szyby samochodowe są jednym z najczęściej uszkadzanych elementów pojazdów. Szacuje się, że nawet około 20–30% wszystkich zgłaszanych szkód dotyczy właśnie szyb.

Optymalizacja kosztów związanych z uszkodzeniami pojazdów we flotach to istotne wyzwanie dla firm, które zarządzają dużą liczbą samochodów. Istnieje kilka kluczowych obszarów, w których można wprowadzić zmiany przynoszące wymierne oszczędności. Dwie z głównych strategii to wprowadzenie polityki naprawy przed wymianą oraz inwestowanie w kalibrację systemów ADAS (zaawansowane systemy wspomagania kierowcy). Przyjrzyjmy się bliżej tym działaniom.

Naprawa przed wymianą – wielowymiarowe oszczędności

Pierwszą istotną zasadą pozwalającą na redukcję kosztów jest przyjęcie podejścia, które stawia na naprawę uszkodzeń, zanim rozważy się wymianę szyby. Przykładem może być naprawa szyby, która jest znacznie bardziej opłacalna niż jej wymiana. Oto kluczowe aspekty tej strategii:

Oszczędność finansowa jest wyraźnie widoczna. Każda naprawa szyby to jedynie ułamek kosztów, jakie musi ponieść flota w przypadku jej wymiany. Im większa flota pojazdów, tym oszczędność jest większa i jest szybciej zauważalna. Szczególnie ważne jest edukowanie użytkowników pojazdów, aby uszkodzenie na szybie było zgłaszane i weryfikowane w warsztacie jak najszybciej. Tylko odpowiednio szybka reakcja kierowcy pozwala na skorzystanie z tego rozwiązania.

Minimalizacja czasu niesprawności auta jest ważna, zwłaszcza w przypadku, gdy samochód jest narzędziem pracy. Czas jest tutaj nadrzędną wartością. W serwisach Autoglass naprawę szyby można wykonać od ręki, podczas gdy na nową szybę i jej montaż trzeba często czekać kilka dni. Mniejsza niesprawność oznacza mniej przestojów i wyższą dostępność pojazdów w firmie.

W optymalizacji kosztów szkód bardzo ważny jest nacisk na redukcję ryzyka dodatkowych kosztów. Szybka decyzja o naprawie minimalizuje ryzyko powiększenia się uszkodzenia i pęknięcia szyby, co z kolei może prowadzić do unieruchomienia pojazdu. Zgodnie z polskim prawem pęknięcie szyby czołowej dyskwalifikuje samochód do poruszania się po drogach, co wymusza konieczność holowania lub wynajmu samochodu zastępczego. W przypadku flot, które muszą zapewnić mobilność swoim użytkownikom, naprawa szyby eliminuje lub znacząco redukuje potrzebę wynajmu pojazdów zastępczych. To kolejna przestrzeń na oszczędności.

Kiedy rozpatrujemy kwestię opłacalności naprawy, nie sposób nie wspomnieć o czasie trwania usługi. Naprawa szyby zajmuje około 30 minut, podczas gdy wymiana szyby i następnie jej kalibracja może potrwać do 4 godzin. Szybka naprawa pozwala na szybszy powrót pojazdu do pracy. Po wymianie szyby kierowcy muszą uwzględnić wszystkie zalecenia dotyczące użytkowania pojazdu w zakresie prędkości, parkowania pojazdu czy korzystania z myjni samochodowej. Po naprawie nie ma żadnych szczególnych zaleceń i pojazd może być normalnie użytkowany.

Ostatnim, ale nie mniej ważnym, argumentem przemawiającym za naprawą jest redukcja emisji CO2. Wybór naprawy zamiast wymiany przyczynia się do ograniczenia emisji CO2. Według badań Belron, proces naprawy generuje znacznie mniej emisji niż pełna wymiana szyby, co jest korzystne nie tylko dla budżetu, ale i środowiska. Każda pojedyncza decyzja powinna być świadoma, aby zachować planetę dla przyszłych pokoleń w dobrej kondycji.

Kalibracja systemów ADAS – inwestycja w bezpieczeństwo i redukcję szkód

Drugą kluczową strategią jest regularna kalibracja systemów ADAS (zaawansowane systemy wspomagania kierowcy), co choć jest kosztem, w dłuższej perspektywie przynosi znaczące oszczędności, szczególnie w kontekście szkód blacharsko-lakierniczych.
Warto pamiętać, że zgodnie z zaleceniami producentów kalibracja powinna być wykonywana każdorazowo po wymianie szyby. Pominięcie tego kroku może prowadzić do nieprawidłowego działania systemów, co zwiększa ryzyko wypadków i kolizji. Inwestycja w kalibrację to inwestycja w bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów pojazdu.

Spora cześć użytkowników wpada w pułapkę braku ostrzeżenia po wymianie szyby. Ważne, aby zarządcy flot byli świadomi, że komputer pokładowy nie zawsze sygnalizuje potrzebę kalibracji systemów bezpieczeństwa. Nawet jeśli nie pojawia się błąd na desce rozdzielczej, kalibracja powinna być przeprowadzona zgodnie z instrukcją serwisową.

Kalibracja systemów ADAS to forma prewencyjnej naprawy – gwarantuje ona poprawność działania systemów, co może uratować pojazd przed kolizją. System autonomicznego hamowania awaryjnego (AEB) zmniejsza liczbę kolizji front-to-rear o ponad 50%. To ogromna różnica, biorąc pod uwagę, że średni koszt szkody komunikacyjnej przekracza 9 tysięcy złotych.

Choć do tej pory mówiliśmy o kalibracji w kontekście kosztów warto również wspomnieć, że wykonywanie zaleceń serwisowych przekłada się bezpośrednio na mniej wypadków z uszkodzeniem ciała. Badania pokazują, że dzięki poprawnie działającemu systemowi ADAS liczba kolizji front-to-rear zakończonych uszkodzeniami ciała uczestników jest o 60% niższa. To oznacza nie tylko niższe koszty napraw, ale również mniejsze ryzyko związane z odpowiedzialnością cywilną.

Zarządzanie flotą to balansowanie pomiędzy kosztami a dostępnością pojazdów i ich bezpieczeństwem. Optymalizacja tych aspektów poprzez politykę naprawy przed wymianą oraz regularną kalibrację systemów ADAS to podejście, które przynosi wymierne korzyści finansowe, minimalizuje przestoje oraz zwiększa bezpieczeństwo użytkowników dróg. Długoterminowe korzyści z tych działań przewyższają jednorazowe koszty, a oszczędności mogą być odczuwalne nie tylko w budżecie, ale również w postaci mniejszej liczby wypadków oraz niższych emisji CO2.

Beata Wiktorowicz-Lipińska

Przeczytaj również
Popularne