Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Konkurs

OUTSOURCING AUT SŁUŻBOWYCH ROŚNIE, ALE WOLNIEJ

szeregPonad 151 tys. samochodów służbowych jest już w Polsce używanych w outsourcingu. Rynek ten wzrósł o 4,5 proc. w wolumenie aut, licząc do analogicznego okresu roku ubiegłego - wynika z najnowszego badania Instytutu Keralla Research, który monitoruje rynek Car Fleet Management od ponad siedmiu lat. Nasze prognozy, odnośnie dynamiki sprzedaży w minio-nym roku sprawdziły się i jak zapowiadaliśmy, w rok 2013 firmy świadczące usługi CFM weszły z wynikiem ponad 150 tys. aut w portfelu. Nie sprawdziły się za to prognozy samych oferentów, którzy mieli nadzieję przynajmniej na 10-cio procentową dynamikę.Niestety, także w 2013 roku należy się przyzwyczaić do bardzo powolnych wzrostów. Mamy spadek krajowej konsumpcji, rosnące bezrobocie, gospodarka spowalnia, a korporacje i średnie firmy koncentrują się na cięciu kosztów. Szczególnie trudna sytuacja jest już w wielu małych i mikro firmach, dla których recesja to stan faktyczny. W tych okolicznościach w ogóle utrzymanie dodatnich wyników jest sukcesem.Rynek z perspektywy flot i klientaZ badania Keralla Research wynika, że rok 2012 branża car fleet management (CFM) zakończyła wynikiem 17,3 tys. klientów, co daje wzrost korzystających z outsourcingu samochodów o 3,9% r/r. W ciągu roku udało się firmom CFM-owym przekonać kolejnych 647 przedsiębiorców do korzyści z wynajmu pojazdów firmowych. Przypomnijmy, że w roku ubiegłym, w analogicznym okresie dynamika wynosiła aż 20%. Tegoroczny uzy-skany wynik nie powinien jednak dziwić. Ha-muje cała krajowa gospodarka, więc notowa-ny wzrost i tak należy do pozytywnych sygna-łów.W sumie ponad 17 tysięcy przedsiębiorstw użytkuje w sumie 151,5 tys. pojazdów w for-mule outsourcingu. Rok wcześniej było ich 6,5 tys. mniej. Dynamika wyniosła 4,5% r/r licząc dla wolumenu wynajmowanych pojaz-dów (rok wcześniej było to 9%). Tempo roz-woju rynku CFM wyraźnie więc przyhamowa-ło, a bariery, których obawiali się zarządzają-cy flotami, były silniejsze niż zakładano. Sza-cowany wzrost rynku oscylował pomiędzy 10-11%. Tymczasem realny wzrost nie przekro-czył połowy tej wartości. Analizy Keralla Research wskazują, że full service leasing oraz tzw. leasing niepełnoobsługowy (leasing plus okrojony serwis) przestały być najdynamiczniej rozwija-jącymi się wariantami outsourcingu flot. Od kilku kwartałów najdynamiczniej sprzedaje się najem. W 2012 roku progresja dla tej formy obsługi wyniosła 42,2% (w liczbie klientów) co przełożyło się na 11,9% wzrost w liczbie po-jazdów (obecnie najem ma 991 klientów).W najmie (dzierżawie) jeździ już ponad 4,5 tys. pojazdów. Rok temu było to, przypomnij-my, niewiele ponad 4 tysiące, a na koniec 2011— 3,2 tysiące pojazdów.Znacznie spadła natomiast dynamika sprze-daży dla niepełnego wynajmu długotermino-wego. Nadal w tej opcji jeździ niewiele ponad 17 tys. pojazdów, usługa ma 8,6 tys. klientów, ale uzyskana dynamika to 2,1% r/r (klient) oraz 4% r/r (flota).Usługa klasyczna, czyli full service leasing, która ma największy, 76 procentowy udział w portfelu, rozwija się z dynamiką 5,7% r/r (klient) oraz 3,9% r/r (flota). Keralla Research

 

Przeczytaj również
Popularne