Ponad 151 tys. samochodów służbowych jest już w Polsce używanych w outsourcingu. Rynek ten wzrósł o 4,5 proc. w wolumenie aut, licząc do analogicznego okresu roku ubiegłego - wynika z najnowszego badania Instytutu Keralla Research, który monitoruje rynek Car Fleet Management od ponad siedmiu lat. Nasze prognozy, odnośnie dynamiki sprzedaży w minio-nym roku sprawdziły się i jak zapowiadaliśmy, w rok 2013 firmy świadczące usługi CFM weszły z wynikiem ponad 150 tys. aut w portfelu. Nie sprawdziły się za to prognozy samych oferentów, którzy mieli nadzieję przynajmniej na 10-cio procentową dynamikę.Niestety, także w 2013 roku należy się przyzwyczaić do bardzo powolnych wzrostów. Mamy spadek krajowej konsumpcji, rosnące bezrobocie, gospodarka spowalnia, a korporacje i średnie firmy koncentrują się na cięciu kosztów. Szczególnie trudna sytuacja jest już w wielu małych i mikro firmach, dla których recesja to stan faktyczny. W tych okolicznościach w ogóle utrzymanie dodatnich wyników jest sukcesem.Rynek z perspektywy flot i klientaZ badania Keralla Research wynika, że rok 2012 branża car fleet management (CFM) zakończyła wynikiem 17,3 tys. klientów, co daje wzrost korzystających z outsourcingu samochodów o 3,9% r/r. W ciągu roku udało się firmom CFM-owym przekonać kolejnych 647 przedsiębiorców do korzyści z wynajmu pojazdów firmowych. Przypomnijmy, że w roku ubiegłym, w analogicznym okresie dynamika wynosiła aż 20%. Tegoroczny uzy-skany wynik nie powinien jednak dziwić. Ha-muje cała krajowa gospodarka, więc notowa-ny wzrost i tak należy do pozytywnych sygna-łów.W sumie ponad 17 tysięcy przedsiębiorstw użytkuje w sumie 151,5 tys. pojazdów w for-mule outsourcingu. Rok wcześniej było ich 6,5 tys. mniej. Dynamika wyniosła 4,5% r/r licząc dla wolumenu wynajmowanych pojaz-dów (rok wcześniej było to 9%). Tempo roz-woju rynku CFM wyraźnie więc przyhamowa-ło, a bariery, których obawiali się zarządzają-cy flotami, były silniejsze niż zakładano. Sza-cowany wzrost rynku oscylował pomiędzy 10-11%. Tymczasem realny wzrost nie przekro-czył połowy tej wartości. Analizy Keralla Research wskazują, że full service leasing oraz tzw. leasing niepełnoobsługowy (leasing plus okrojony serwis) przestały być najdynamiczniej rozwija-jącymi się wariantami outsourcingu flot. Od kilku kwartałów najdynamiczniej sprzedaje się najem. W 2012 roku progresja dla tej formy obsługi wyniosła 42,2% (w liczbie klientów) co przełożyło się na 11,9% wzrost w liczbie po-jazdów (obecnie najem ma 991 klientów).W najmie (dzierżawie) jeździ już ponad 4,5 tys. pojazdów. Rok temu było to, przypomnij-my, niewiele ponad 4 tysiące, a na koniec 2011— 3,2 tysiące pojazdów.Znacznie spadła natomiast dynamika sprze-daży dla niepełnego wynajmu długotermino-wego. Nadal w tej opcji jeździ niewiele ponad 17 tys. pojazdów, usługa ma 8,6 tys. klientów, ale uzyskana dynamika to 2,1% r/r (klient) oraz 4% r/r (flota).Usługa klasyczna, czyli full service leasing, która ma największy, 76 procentowy udział w portfelu, rozwija się z dynamiką 5,7% r/r (klient) oraz 3,9% r/r (flota). Keralla Research