Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Shell

Mercedes-Benz Trucks elektryfikuje dostawy do fabryki w Wörth

Mercedes-Benz Trucks stawia na e-ciężarówki we własnym łańcuchu dostaw. To kolejny dowód praktyczności i wszechstronności samochodów z napędem elektrycznym.

Tym bardziej, że koncern postawił sobie ambitny cel uzyskania do końca 2026 roku 100-procentowej elektryfikacji ruchu dostawczego do swojej największej fabryki pojazdów ciężarowych. Dlatego zachodzi ścisła współpraca Mercedes-Benz Trucks i spedytorów w zakresie dostosowania flot oraz operacji logistycznych do mobilności elektrycznej. Pierwsze w pełni elektryczne dostawy do fabryki Mercedes-Benz w Wörth odbędą się w nadchodzącym roku. Integralną częścią przyszłej koncepcji logistyki przyjazdowej podmiotu dla bezemisyjnego ruchu dostawczego jest stworzenie infrastruktury ładowania w zakładzie w Wörth. W fazie pilotażowej wykorzystane zostaną napędzane elektrycznie ciągniki Mercedes-Benz eActros 300, a później eActros LongHaul i inne modele.

Mercedes-Benz Trucks napędza transformację branży transportowej w kierunku neutralnych pod względem emisji CO2 układów napędowych i koncentruje się na e-ciężarówkach również we własnym łańcuchu dostaw. Postawił sobie bowiem ambitny cel 100-procentowej elektryfikacji do końca 2026 roku ruchu dostawczego do swojej największej fabryki ciężarówek, dzięki czemu znaczna część bezpośredniego łańcucha dostaw będzie neutralna pod względem emisji CO2. Wraz z dostawcami usług logistycznych i spedytorami, którzy codziennie zaopatrują tę największą fabrykę koncernu, firma pracuje nad coraz większą integracją elektrycznych ciężarówek ze swoimi flotami. Po udanym wprowadzeniu na rynek w 2021 roku seryjnego eActrosa, poprzedzonym szeroko zakrojonymi praktycznymi testami u klientów w ostatnich latach, Mercedes-Benz Trucks stanowi kolejny dowód praktyczności e-ciężarówek w branży transportowej, spełniając różnorodne wymagania. W planach jest stworzenie infrastruktury ładowania w fabryce w Wörth, która będzie dostępna zarówno dla pojazdów dostawców, jak i firmy.

W fazie pilotażowej, której wdrożenie zaplanowano na 2023 roku, weźmie udział kilku spedytorów. W 2023 roku pierwsze w pełni elektryczne dostawy zostaną zrealizowane do fabryki w Wörth, m.in. z siostrzanych zakładów. W fazie pilotażowej wykorzystane zostaną napędzane elektrycznie ciągniki Mercedes-Benz eActros 300. Później będą dodane eActros LongHaul i inne modele. W ten sposób we własnej logistyce transportowej przedsiębiorstwo demonstruje szeroki zakres zastosowań tych dwóch modeli e-ciężarówek w rzeczywistych warunkach.

Holistyczne rozwiązanie transportowe od analizy do wdrożenia

Karin Rådström, dyrektor generalny Mercedes-Benz Trucks, mówi "Elektromobilność w branży transportowej sprawdza się już dzisiaj w wielu obszarach zastosowań. Chcemy szybko przyspieszyć transformację naszej branży, więc jesteśmy aktywni na wszystkich poziomach elektryfikacji. Dlatego wykraczamy poza rozwój, produkcję i świadczenie usług towarzyszących. Intensywnie pracujemy nad elektryfikacją własnych bezpośrednich łańcuchów dostaw. Jest w tym ogromny potencjał oraz istnieje duże zainteresowanie wśród naszych partnerów, których mocno wspieramy na tej drodze".

Podstawę koncepcji Mercedes-Benz Trucks dla elektrycznego transportu dalekobieżnego stanowi zaoferowanie klientom całościowego rozwiązania transportowego obejmującego technologię pojazdów, doradztwo, infrastrukturę ładowania i usługi. W celu opracowania ukierunkowanej koncepcji bezemisyjnej logistyki dostaw do zakładu w Wörth, pierwszym krokiem jest współpraca ze spedytorami w celu przeanalizowania ich regularnych tras. Zapewnia to informacje na temat czasu jazdy i odległości między lokalizacjami dostawy, opcji ładowania i poszczególnych zakresów ciężarówek. Klienci otrzymują także wsparcie w integracji e-ciężarówek z istniejącymi flotami i dostosowaniu centrów logistycznych, w tym doradztwo w zakresie tworzenia odpowiedniej wewnętrznej infrastruktury ładowania. W kolejnym kroku zaplanowano rozszerzenie tego procesu na inne zakłady w sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Trucks.

 

W fabryce w Wörth przewidziano około 50 punktów ładowania

Integralną częścią przyszłej koncepcji logistyki przyjazdowej Mercedes-Benz Trucks dla bezemisyjnego ruchu dostawczego jest stworzenie w zakładzie w Wörth infrastruktury ładowania. Około 50 kolumn ładujących, w tym megawatowe stacje ładowania do wysokowydajnego ładowania akumulatorów, jest planowanych w kluczowych punktach ruchu dostawczego w bezpośrednim sąsiedztwie produkcji w zakładzie w Wörth. Części użyte w produkcji są dostarczane na linię montażową dokładnie na czas. W przyszłości czas rozładunku ładunku e-ciężarówki będzie wykorzystywany do ładowania jej akumulatorów. W ten sposób nie muszą być idealnie planowane dalsze przestoje dla pojazdów, dzięki czemu będą one mogły wznowić swoją trasę bezpośrednio po danej dostawie części. Ponadto obecnie w nowym centrum konsolidacji w pobliżu zakładu bada się możliwość ponownego łączenia dostaw w pakiety, a tym samym optymalizacji przepływów dostaw w sieci transportowej.

 

Rozpoczęcie produkcji seryjnej ciągnika siodłowego eActros 300 planowane na 2023 rok

Ważny dla segmentu długodystansowego eActros LongHaul ma być gotowy do produkcji seryjnej w 2024 roku. Seryjnie wytwarzany pojazd na jednym ładowaniu akumulatora ma mieć zasięg około 500 kilometrów i będzie zdolny do wysokowydajnego lub tak zwanego ładowania megawatowego. Na przyszły rok zaplanowano zaś uruchomienie seryjnej produkcji Mercedes-Benz eActros 300, zaprezentowanego również jako wariant ciągnika siodłowego do elastycznego transportu ciężkiego. Oczekuje się, że już w 2030 roku pojazdy użytkowe, w trybie jazdy neutralne pod względem emisji CO2, będą stanowić do 60 procent sprzedaży Daimler Truck na rynkach UE-30.

Daimler Truck uczestniczy też w projekcie "High-Performance Charging in Long-Distance Truck Transport" (HoLa). Celami tej inicjatywy pod auspicjami Niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego są zaplanowanie, zbudowanie i eksploatacja wyselekcjonowanej wysokowydajnej infrastruktury ładowania dla transportu dalekobieżnego, realizowanego ciężarówkami elektrycznymi z akumulatorami. W każdej z czterech lokalizacji w Niemczech zostaną utworzone i przetestowane w rzeczywistych zastosowaniach dwa wysokowydajne punkty ładowania wyposażone w megawatowy system ładowania (MCS). W projekt zaangażowani są także inni partnerzy konsorcjum z przemysłu i badań.

 

O fabryce Mercedes-Benz w Wörth

Największa montownia ciężarówek Mercedes-Benz Trucks została założona w Wörth am Rhein w 1963 roku i produkuje Mercedesy Arocs, Atego oraz Actros – ten ostatni od ponad 20 lat jest najbardziej utytułowanym ciężkim samochodem ciężarowym na świecie. Powstają tu też specjalne ciężarówki Mercedes-Benz Econic, Unimog i Zetros. W 2021 roku uruchomiono z kolei seryjną produkcję akumulatorowo-elektrycznego Mercedes-Benz eActros; drugi seryjnie produkowany e-truck – typ Mercedes-Benz eEconic – pojawi się jeszcze w 2022 roku. Klienci w ponad 150 krajach wysoko cenią sobie "jakość made in Wörth". Poza tym zakład nad Renem pełni rolę centrum kompetencji globalnej sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Trucks. Zatrudniająca około 10 000 pracowników fabryka Mercedes-Benz Wörth jest drugim co do wielkości pracodawcą w Nadrenii-Palatynacie.

Przeczytaj również
Popularne