Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Crossover z pazurem - Peugeot 2008

Peugeot 2008Popularność miejskich crossoverów to prawdziwy rynkowy fenomen. Nic dziwnego, że wielu producentów stara się ten trend wykorzystać i uszczknąć dla siebie kawałek wschodzącego rynkowego tortu. Duże szanse na znalezienie się w czołówce sprzedaży ma debiutujący Peugeot 2008. Nissan Juke – ten pojazd z pewnością zapisze się na kartach historii jako doskonały przykład sukcesu sprzedażowego. Samochód nietani, o ciasnym wnętrzu, miniaturowym bagażniku, przeciętnym prowadzeniu się i dla wielu dyskusyjnym wyglądzie sprzedaje się w Europie wprost fenomenalnie deklasując wszystkie crossovery na rynku. Wygląda jednak na to, że okres hegemonii tego modelu się kończy za sprawą debiutów crossoverów spod znaku GM (Opla Mokki i Chevroleta Trax) oraz francuskich Renault Captur i Peugeot 2008.Peugeot 20082W ostatnich latach crossovery segmentu B przebiły popularnością w Europie samochody z nadwoziami typu coupe oraz kombi. Jeszcze w 2009 roku stanowiły one ok. 1% sprzedaży a przed rokiem było to już 5,9%. Nic dziwnego, że kolejne koncerny wprowadzają naprędce nowe modele o charakterze terenowo-rekreacyjnym. Od pół roku możemy zamówić Opla Mokkę, od niedawna Chevroleta Trax i Renault Captur a już wkrótce nową Kię Soul. O ten rosnący segment rynku powalczy również Peugeot 2008. Peugeot 20085Spadkobierca Peugeota 207 SWCrossover z lwem na masce wykorzystuje garściami elementy niedawno wdrożonego do produkcji modelu 208. Powstał on w oparciu o tę samą platformę podwoziową i dzieli z mniejszym bratem aż 2/3 podzespołów. Rozstaw osi crossovera Peugeota jest identyczny jak w miejskim 208 – 254 cm, podobnie jak szerokość – 183 cm. Zwiększyły się jedynie zwisy pojazdu o 19 cm, dzięki czemu długość pojazdu wzrosła do 416 cm. Taką samą długość ma kombi 207 SW, którego model 2008 jest pośrednim następcą. Crossover Peugeota ma w stosunku do miejskiego brata zwiększony prześwit o 2,5 cm do 16 cm, oraz wysokość o 9,6 cm (do 155,6 cm). Nowy model jest wyraźnie lżejszy od kombi 207 SW. Podstawowy wariant benzynowy 2008 (1.2 VTi) waży 1045 kg a więc ma masę ponad 100 kg mniejszą niż model 207 SW z najmniejszym oferowanym w nim silnikiem 1.4 litra.Peugeot 20086Największe różnice w stosunku do modelu 208 dotyczą wyglądu nadwozia. Bardziej zadziornych i muskularnych cech nadają Peugeotowi wydatne nadkola, czarne ochronne listwy w dolnej części zderzaków i na progach, a rekreacyjnego charakteru relingi dachowe. Peugeot oferuje możliwość personalizacji wyglądu nadwozia, np. specjalnymi kolorowymi oklejeniami. Ciekawym zabiegiem stylistycznym jest podniesienie krawędzi dachu nad drugim rzędem drzwi, dzięki czemu samochód sprawia wrażenie jakby od drugiego słupka istotnie wnętrze samochodu było znacznie obszerniejsze. Producent jednak podniósł tę krawędź tylko na brzegach nadwozia. Peugeot 20088Prawie jak 208W modelu 2008 zastosowano deską rozdzielczą znaną z miejskiej 208-ki. W modelu tym więc mamy do dyspozycji niewielką, poręczną kierownicę umieszczoną bardzo nisko. Dzięki temu dane z zestawu zegarów odczytujemy znad kierownicy. Pośrodku deski znajduje się duży wyświetlacz multimedialny, w którym będzie można korzystać m.in. z pakietu usług multimedialnych Connect Apps informujących np. o najbliższej stacji benzynowej, sytuacji drogowej, cennikach na najbliższych parkingach etc. Na razie system ten działa w Europie Zachodniej a w Polsce w modelu 2008 zacznie funkcjonować od 2014 roku.Pokretlo PDW kabinie nowego crossovera znajdziemy kilka istotnych różnic w porównaniu z modelem 208. Najważniejszą jest umieszczenie spłaszczonej dźwigni hamulca ręcznego w miejsce klasycznej dźwigni. Poza tym w droższych wersjach zegary na desce rozdzielczej okalane są przez niebieskie diodowe podświetlenie. Do tego po zmroku wrażenie potrafią zrobić świetliste, LED-owe pazury na podsufitce.Peugeot musi jednak szybko popracować nad materiałami je otaczającymi. Bardzo łatwo je uszkodzić lub zerwać, w czym szczególnie mogą się lubować nudzące się na tylnej kanapie dzieci. Ilości miejsca w kabinie przybyło tylko w jednym kierunku – nad głowami. Crossover Peugeota nie ma możliwości pochylania oparcia tylnej kanapy i przesuwania jej. W dodatku oparcie jest postawione pod zbyt pionowym kątem, ograniczając wygodę podróży na dłuższych dystansach. Bagażnik modelu 2008, wraz z wnęką w podłodze, mieści 422 litry, a po złożeniu na płasko oparć tylnej kanapy powiększa się do 1400 litrów. To minimalnie mniej niż w modelu 207 SW. Wygodne korzystanie z ładowni ma zapewnić nisko umieszczony próg załadunku – na wysokości 60 cm. Peugeot 2008dCo pod maską?Crossover Peugeota będzie oferowany w siedmiu wersjach silnikowych o mocach od 68 do 120 KM. Najsłabsza trzycylindrową jednostka benzynowa 1.2 VTi (niedawna nowość koncernu PSA) ma moc 82 KM. Pod koniec roku dołączą do oferty dwa turbodoładowane warianty 1.2 e-THP o mocach 110 i 130 KM. Ofertę jednostek benzynowych zamyka silnik 1.6 VTi o mocy 120 KM. Wszystkie te motory są sprzężone z manualnymi skrzyniami biegów o pięciu przełożeniach. Wyjątkiem będzie wersja 130-konna ze skrzynią 6-biegową. Pod maskę modelu 2008 trafił również silnik wysokoprężny 1.4 HDi/68 KM sprzężony z 5-biegową skrzynią manualną oraz 1.6 e-HDi w dwóch wariantach mocy: 92 i 115 KM. Obie współpracują z przekładnią 6-biegową. Inżynierom Peugeota udało się dobrze dopracować układ jezdny crossovera 2008. Mimo zastosowania tych samych elementów zawieszania jak w lżejszym i niższym 208 samochód prowadzi się bardzo pewnie i przewidywalnie. Sposób na bezdrożaCiekawą funkcjonalnością, dostępną opcjonalnie, jest system Grip Control optymalizujący trakcję przedniej osi przy ograniczonej przyczepności. Zmian dostosowujących charakterystykę pracy przedniej osi do warunków drogowych dokonamy pokrętłem umieszczonym między przednimi fotelami. Do wyboru mamy pięć trybów: Standardowy, Śnieg, Off-Road, Piasek i ESP Off. Podczas podjazdu na błotniste wzniesienie w trybie Off-road rzeczywiście system Grip Control okazuje się skuteczny umożliwiając podjazd, który byłby niemożliwy w trybie standardowym. Zaawansowana elektronika nie czyni jednak Peugeota terenówką. Brak układów mechanicznych wspomagających jazdę terenową ma jedną dużą zaletę – wpływa na obniżenie masy pojazdu. Peugeot 2008 seryjnie wyposażono w układ ESP, ale nowinką jest możliwość odłączenia tego systemu pod warunkiem, że auto jedzie wolniej niż 50 km/h.Peugeot 2008 trafi do sprzedaży w Polsce pod koniec czerwca br. Nieco wcześniej poznamy jego ceny, ale powinny być one zbliżone do największego rynkowego rywala – Renault Captur (cennik od 53 900 zł).2008 jest produkowany w fabryce Mullhouse we Francji. Docelowo Peugeot chce wytwarzać ok. 200 tys. tych pojazdów rocznie w 2015 roku. Liczba ta uwzględnia produkcję w fabryce w chińskim Wuhan (od 2014 roku) i brazylijskim Porto Real (od 2015 r.). PD

 
 

Przeczytaj również
Popularne