Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Rejestracje pojazdów marzec 2024

„Chińcyki trzymają się mocno...”

Szanowni Państwo,
Parafrazując fragment „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego powinienem powiedzieć Chińczycy „wchodzą” mocno. A gdzie wchodzą – oczywiście do Europy.
Bezpośrednim powodem, dla którego zdecydowałem się z Państwem podzielić refleksją na temat obecności chińskich firm w Europie jest fakt, że zarówno na ostatnich targach motoryzacyjnych w Genewie, jak też na Targach Motor Show w Poznaniu dużą część ekspozycji stanowiły właśnie produkty firm chińskich. Nie jest żadną tajemnicą, że w ostatnim czasie obserwujemy znaczną ekspansję produktów Państwa Środka na rynki europejskie. Zjawisko to jest w znacznym stopniu spowodowane spowolnieniem gospodarczym w Chinach, a w konsekwencji decyzją, że skoro na rynku własnym dzieje się nieco gorzej, to wychodzimy poza Chiny, gdzie – zwłaszcza na rynkach europejskich – możemy zaprezentować ofertę zarówno na samochody spalinowe jak też elektryczne. Chińskie firmy, które jak wiadomo są światowymi liderami w produkcji samochodów elektrycznych, oferują w Europie szeroką gamę tych pojazdów, jednak równie bogata jest oferta pojazdów z napędami klasycznymi. Wydaje się, że strategia jest dosyć prosta. Skoro na razie w Europie duża część rejestrowanych pojazdów to samochody spalinowe, więc budujemy pozycję naszych marek przy pomocy pojazdów spalinowych. Kiedy zaś rynek będzie ewoluował ku zeroemisyjności – będziemy zmieniali proporcje na korzyść pojazdów elektrycznych.

To, że chińskie samochody są znacznie tańsze od europejskich sprawia, że „rozchodzą się jak świeże bułeczki”. W Hiszpanii na przykład jeden z chińskich modeli znalazł się na szczycie najlepiej sprzedających się samochodów już w pierwszym miesiącu sprzedaży. Ale cena to nie wszystko – bardzo ważne jest, żeby produkty te miały odpowiedni serwis i dostępność części zamiennych. Czy tak będzie – czas pokaże.

Jest jeszcze jedna istotna kwestia. Otóż Komisja Europejska stwierdziła, że tak niskie ceny pojazdów z Chin mogą zaburzać konkurencyjność na rynku europejskim i z własnej inicjatywy wszczęła postępowanie, którego celem jest określenie, czy chińskie firmy nie stosują cen dumpingowych. Gdyby tak się okazało, Komisja Europejska będzie wnioskowała o objęcie chińskich samochodów dodatkowym cłem. A że jest to broń obosieczna, powinniśmy się przygotować na to, że po ewentualnym wprowadzeniu ceł, chiński rząd – na zasadzie retorsji – uprzykrzy życie europejskim firmom, które produkują i sprzedają pojazdy w Chinach. A tego byśmy nie chcieli. Należy też mieć na uwadze i to, że branża motoryzacyjna nie jest jedyną w Europie, która robi interesy z Chinami …

Tak, czy inaczej – czasy, kiedy chińskie pojazdy które próbowały zdobyć rynek europejski nie były do zaakceptowania przez europejskich klientów już dawno minęły. Pozostaje nam z ciekawością obserwować, jak będzie się rozwijał rynek i jaką jego część będą stanowiły pojazdy „made in China”. I takich ciekawych obserwacji i emocji Państwu i sobie życzę.

Jakub Faryś

Prezes PZPM

 

 

Informacje opracował zespół ekspertów rynkowych PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
PARTNER WYDANIA: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 58 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. PZPM to profesjonalna i wiarygodna organizacja, która reprezentuje interesy przedsiębiorców przed organami administracji publicznej, środkami masowego przekazu, związkami zawodowymi, innymi organizacjami branżowymi (polskimi i światowymi) oraz całym społeczeństwem. Systematycznie publikuje opracowania, raporty, analizy i statystyki nt. sytuacji bieżącej branży motoryzacyjnej, jak i w ujęciu historycznym. PZPM reprezentuje także interesy firm członkowskich w Unii Europejskiej oraz wspólnie z innymi europejskimi stowarzyszeniami uczestniczy w konferencjach oraz debatach organizowanych na szczeblu unijnym, a także w kampaniach społeczno-edukacyjnych. PZPM to organizacja o ugruntowanej pozycji rynkowej działająca od 29 lat.

Przeczytaj również
Popularne