Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
TruckCare - 1

Mamy duże ambicje

Derek Bryan

Korzystanie z rozwiązań telematycznych pozwalających na zarządzanie mobilnością to już konieczność. O tym oraz nowościach i kierunkach rozwoju telematyki rozmawiamy z Derekiem Bryanem, wiceprezesem Verizon Connect.

Przemysław Dobrosławski: Verizon mocno wkroczył na polski rynek. Zapewne przeprowadzili Państwo badania na temat potencjału naszego rynku. Jak plasuje się on na tle innych krajów?
Derek Bryan: Polska jest bardzo dużym rynkiem z ogromnym potencjałem wzrostu. Po drogach porusza się ponad trzy miliony samochodów firmowych, więc podjęcie decyzji o otwarciu biura sprzedaży w Warszawie było łatwe. Uważamy Polskę za jeden z najbardziej obiecujących rynków w Europie i mamy duże ambicje, aby stać się liderem nad Wisłą.

Obecnie na rynku są dziesiątki firm oferujących oprogramowanie do zarządzania flotą GPS. Czym wyróżniają się Państwa rozwiązania na tle rynku?

Myślę, że naszą przewagą jest skupienie się na zapewnieniu całościowych rozwiązań, nie tylko w części biznesowej skoncentrowanej na pojazdach, ale także w obszarze pracowniczym. Jednym z naszych unikalnych produktów jest Verizon Connect Reveal ELD. Jedną z części tego systemu jest funkcja blokady rozrusznika, która umożliwia zdalne wyłączenie pojazdu. To może pomóc w ograniczeniu przypadków nieautoryzowanego użycia. Pojazd zostanie unieruchomiony jednak dopiero wtedy, gdy się zatrzyma, aby nie powodować zbędnego zagrożenia w ruchu. Globalne rozwiązania flotowe integrują dane dotyczące pojazdów, pracowników i innych zasobów oraz pomagają naszym klientom zarządzać wszystkimi operacjami na jednej platformie, której dane znajdują się w chmurze.

Jakimi kryteriami wg Pana powinna się kierować firma przy wyborze systemu do zarządzania flotą?

Właściwy system powinien umożliwiać użytkownikom automatyzację kluczowych procesów i przyczyniać się do poprawy bezpieczeństwa, ochrony, produktywności i wydajności pojazdów we flocie. Istotną kwestią jest przyjazny interfejs. Co z tego, że dane rozwiązanie ma imponującą liczbę funkcjonalności, jeśli pracownicy danej firmy nie będą mogli efektywnie z nich skorzystać? Wówczas usługa ta staje się bezwartościowa. Przy wyborze usługi konieczne jest przyjrzenie się funkcjom monitorowania, ich bezpieczeństwu, kosztom oraz wysokości opłat instalacyjnych i konfiguracyjnych. Istotną kwestią jest użyteczność oprogramowania oraz szybkość jego aktualizacji. Przedsiębiorca powinien sprawdzić strukturę umowy, zasady rezygnacji z usługi, poziom wsparcia posprzedażowego, na jaki może liczyć od dostawcy, oraz przyjrzeć się obsłudze klienta. Jeszcze przed zawarciem umowy warto sprawdzić, jakie są ewentualne dodatkowe koszty i czy możemy liczyć na stosowne szkolenia z obsługi produktu. Większość z tych informacji uzyskamy poprzez przeprowadzenie rozmów handlowych oraz pokazy i testy produktów.

Pamiętajmy, że rozwój telematyki i monitoringu flot następuje bardzo szybko. Firma musi wybrać usługę, która nadąża za tymi zmianami, a jej oprogramowanie nie będzie nas z czasem ograniczać. Usługa musi ulegać nieustannej ewolucji i aktualizacjom tak, aby spełnić przyszłe potrzeby floty.

Jakie są największe problemy firm, które można rozwiązać za pomocą rozwiązań telematycznych dostarczanych przez Verizon?

Korzystając z rozwiązań Verizon Connect, możemy przede wszystkim zmniejszyć wydatki na paliwo oraz usprawnić zarządzanie tymi kosztami we flocie. Nasze oprogramowanie wspiera floty, ucząc kierowców jazdy bardziej defensywnej, co ma wpływ na mniejsze obciążenie i większą trwałość silników. Pozwala też na ograniczenie nadużyć związanych z kartami paliwowymi, lepiej zaplanować trasy przejazdu, wykorzystując mapy online, by sprawniej dojechać na miejsce spotkania. Rozwiązania Verizon Connect mogą również pomóc w poprawie obsługi klienta. Dzięki naszej technologii łatwiej jest spełnić wymagania specjalne, dostosować się do zmieniających się harmonogramów dostaw, zarządzać opóźnieniami i generalnie szybciej reagować na rosnące potrzeby klientów. Nasze rozwiązania pomagają również firmom lepiej zarządzać flotą, zwiększać jej bezpieczeństwo, wydajność i produktywność, przy jednoczesnym obniżeniu jej kosztów.

Czy mógłby Pan podać namacalne przykłady, jakie korzyści może uzyskać firma z optymalizacji łańcuchów logistycznych przy wykorzystaniu Państwa systemów?

Czas to pieniądz i większość naszych klientów jest tego świadoma. Na przykład firma GCI Slingers and Gravel Conveyors, produkująca i instalująca zabudowy do wywrotek, a także posiadająca flotę ciężarówek do transportu żwiru, używa rozwiązania Verizon Connect Reveal od 2014 roku. Dla tego przedsiębiorstwa szczególnie istotne jest monitorowanie tras przejazdu ciężarówek, by efektywniej je planować i unikać opóźnień. Wykorzystali oni rozwiązanie Reveal, aby zmotywować kierowców do większej wydajności, a to z kolei pomogło firmie zaoszczędzić na składkach ubezpieczeniowych. Innym doskonałym przykładem jest amerykańskie miasto San Jose dysponujące flotą 2750 pojazdów służbowych wykorzystywanych w 250 obiektach i instytucjach miejskich. Usługa Verizon Connect pozwala nadzorcy tej floty monitorować kody usterek, dzięki czemu ma on natychmiastową wiedzę, czy pojazd powinien trafić do serwisu. Na przykład wcześniej, przed implementacją usługi Verizon Connect, policjanci korzystający z pojazdów służbowych musieli samodzielnie znaleźć dostępny na ich zmianę samochód. Mieli trudności ze zlokalizowaniem przypisanych im radiowozów na dużych parkingach. Teraz, dzięki rozwiązaniu Verizon Connect, wystarczy, że funkcjonariusze spojrzą na ekran ze specjalną aplikacją, aby natychmiast namierzyć dostępny samochód, co umożliwia im szybsze skorzystanie z pojazdów i szybsze działania na rzecz mieszkańców.

W ostatnich latach wiele zmian zaszło w zakresie poprawy intuicyjności obsługi systemów telematycznych i stworzenia przyjaznego interfejsu. Czy wskazałby Pan, jakie inne istotne zmiany pojawiły się w rozwiązaniach telematycznych dla flot?

Verizon Connect nieustannie wprowadza innowacje. W ostatnim roku Verizon Connect poszerzał gamę produktów i wprowadzał dodatkowe funkcje. Był czas, kiedy rozwiązania telematyczne dobrze było posiadać, ale obecnie korzystanie z rozwiązań telematycznych pozwalających na zarządzanie mobilnością to konieczność. Dlatego uważamy, że z czasem znikną rozwiązania dodatkowe oferowane na rynku wtórnym. Pozostaną systemy wbudowane na etapie produkcji pojazdu, dopasowane do potrzeb konkretnych flot. Kolejne możliwości przyniesie technologia 5G, która może zdecydowanie zwiększyć możliwości świadczenia nowych usług w przyszłości. Droga do jej szerokiego wykorzystania jest jednak długa. Wiązać będzie się między innymi z upowszechnieniem samej sieci 5G. Istnieją też możliwości rozwoju usług telematycznych w zakresie szerszego wykorzystania sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego oraz elektryfikacją pojazdów.

Rośnie znaczenie najmu pojazdów, udział w rynku pojazdów zasilanych alternatywnie, a na horyzoncie już widać pojazdy autonomiczne. W jakim kierunku wg Pana podążą usługi telematyczne w przyszłości?

Przyszłość telematyki będzie definiowana przez big data, automatyzację procesów oraz uczenie się maszyn. Najlepsze wdrożenia nowych technologii będą się przyczyniać do odciążenia pracowników zamiast dodatkowego obciążania ich pracą. Pracownicy będą wykonywać mniej czynności i szybciej będą mogli liczyć na wsparcie. Pracownicy mobilni nie będą już musieli ręcznie wprowadzać wielu danych ani konsultować się na bieżąco z managerem na temat powierzonego im zadania. Ci ostatni automatycznie zdobędą istotne informacje, które pozwolą im szybciej podjąć decyzję. Wyobraźmy sobie, że mamy w terenie pracownika, który zainstalował klientowi antenę satelitarną. Gdyby instalacja trwała dłużej niż oczekiwano, poprzez kontekstowe zbieranie danych i ich analizę byłoby możliwe automatyczne przypisanie zadania kolejnemu pracownikowi terenowemu oraz przekazanie dokładnego czasu oczekiwania na dojazd do klienta. A wszystko bez interwencji pracownika lub kierownika. Nowe technologie pozwolą managerowi w sposób jeszcze dokładniejszy i bardziej przejrzysty widzieć efekty działań pracowników terenowych. Możliwości zbierania danych, ich analizowania i korelowania są niemal nieograniczone. A wszystkie one służą poprawieniu sprawności działania przedsiębiorstwa, co służy m.in. wzrostowi opłacalności, poprawie bezpieczeństwa i czyni pracę przyjemniejszą.

Przeczytaj również
Popularne