Obecnie w Polsce – według danych GDDKiA – można już korzystać z 3836,3 km dróg szybkiego ruchu, z których 1671,5 km to autostrady, a 2164,8 km drogi ekspresowe. Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025) przewi-duje realizację ok. 3900 km autostrad i dróg ekspresowych.
Koszt budowy 1 km autostrady to nawet około 35 mln zł, jak wynika z autorskich obliczeń Multiconsult Polska na podstawie analizy kosztowej odcinka A1.
Według danych GUS w 2017 roku nakłady inwestycyjne na drogi publiczne w Polsce wyniosły ponad 24,13 mld zł. Co więcej, według danych GDDKiA w ramach realizacji PBDK 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), ogłoszonych zostało już 176 postępowań przetargowych na roboty budowlane o łącznej długości 2257,9, km.
Dobrym przykładem, aby zaprezentować jak różnią się od siebie koszty jest porównanie fragmentów autostrady A1 na Śląsku z tymi w okolicach Częstochowy i Łodzi. Koszt wybudowania 1 km fragmentów A1 Maciejów - Sośnica wynosił odpowiednio 135,7 mln zł netto. Natomiast odcinki autostrady A1 w woj. łódzkim i w okolicy Częstochowy w terenie stosunkowo płaskim, niezurbanizowanym wyniosły w przeliczeniu na 1 km: węzeł Kamieńsk (bez węzła) - węzeł Radomsko (z węzłem) - 27,9 mln zł netto.
Czy i dlaczego jest "tak drogo" oraz co wpływa na ostateczną cenę realizacji drogowych inwestycji? Eksperci Multiconsult Polska wyjaśniają w najnowszym raporcie o stanie polskich autostrad oraz w przesłanej informacji prasowej.
A co ze środowiskiem? Koszt urządzeń ochrony środowiska w ramach budowy dróg szybkiego ruchu jest bardzo wysoki. Dotyczy to głównie przejść dla zwierząt.
Przygotowanie jednego takiego rozwiązania generuje ogromne koszty. Jak podaje Instytut, przeciętna budowa przejścia dla średnich i dużych zwierząt w GDDKiA wyniosła około 7,8 mln zł.
Multiconsult Polska