Z Tomaszem Kuleszą wiceprezesem Grupy Masterlease rozmawiamy o przyszłości branży Car Fleet Management oraz o skutkach połączenia się spółek z grupy Masterlease i PKO Leasing.
Tomasz Siwiński: Jest Pan związany z branżą finansową i motoryzacyjną blisko dwie dekady. Jak zmieniał się rynek przez ten czas? Co go napędzało : samochody – czyli motoryzacja, klienci i ich podejście do finansowania, czy może forma usług finansowych ?
Tomasz Kulesza: Dwie dekady to sporo czasu by dostrzec zmiany, które zachodziły na polskim rynku finansowym. Od blisko 10 lat obserwuję rynek z perspektywy Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego. To ogromny potencjał. Widzę zmieniające się postawy klientów, które są wynikiem transformacji społeczno-ekonomicznej. Dobrym przykładem jest rynek leasingu i wynajmu długoterminowego. Jeszcze w 1995 roku finansowanie inwestycji leasingiem wynosiło 1,5 mld zł. Dziś, tylko po pierwszym półroczu 2019 roku, jest to blisko 39 mld zł. Skok jest niesamowity. Wynika on przede wszystkim ze zmiany potrzeb klientów. Podobna sytuacja ma teraz miejsce na rynku wynajmu długoterminowego. Obserwujemy klientów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, którzy nie potrzebują już floty samochodów na własność. Coraz częściej to małe przedsiębiorstwa decydują się na zlecanie usług finansowania i zarządzania floty z pełnym pakietem obsługi serwisowej przez partnera zewnętrznego. Dlatego na Pana pytanie bez wahania odpowiem, że to zawsze klienci i ich potrzeby są motorem zmian.
Co zyskują zatem klienci dzięki usługom wynajmu długo czy średnioterminowego?
Dzięki usługom wynajmu średnio-, czy długoterminowego klienci mogą częściej wymieniać samochody. Dostosowywać je do swoich aktualnych potrzeb, mając pewność, że dysponują nowoczesną, sprawną flotą. Element obsługi serwisowej i wszelkich usług dodatkowych związanych z funkcjonowaniem kierowców jest tutaj kluczowy. To, co dziś chcemy oferować klientom to nie tylko finansowanie samochodów. To poczucie mobilności w zmieniających się warunkach prowadzenia ich biznesu.
PKO Leasing zdecydowało się przejąć Masterlease czyli wiodącą firmę z zakresu usług Car Fleet Management. Co to tak naprawdę oznacza dla klientów obu stron? Powstanie nowa, wspólna platforma obsługi klientów, czy może obie marki będą funkcjonowały niezależnie?
Masterlease to lider rynku CFM w Polsce. To marka rozpoznawalna i mająca ugruntowaną renomę wśród klientów korzystających z wynajmu długoterminowego. Przynależność do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego może jedynie wzmocnić ten wizerunek. Dla klientów Masterlease oznacza to najwyższą jakość obsługi oraz wiarygodność i rzetelność świadczonych usług. Dodatkowym atutem będzie również komplementarność oferty, którą pod jedną grupą jednoczyć będzie najwyższy standard usług leasingowych oraz CFM. Grupa Kapitałowa oraz PKO Leasing, dzięki połączeniu, poszerza wachlarz produktów dedykowanych swoim klientom. Można powiedzieć, że razem tworzymy nową jakość rynku CFM w Polsce.
PKO Leasing jest członkiem PZWLP, natomiast Masterlease nie. Czy coś się zmieni w tym zakresie?
PZWLP to organizacja branżowa skupiająca najważniejszych graczy rynku flotowego. W tym wypadku w strukturach Grupy PKO Leasing podmiotem reprezentującym nas w tej organizacji powinna być Spółka Masterlease. To w niej znajdować się będzie centrum kompetencji CFM dla całej grupy. Uważam, że lider powinien być reprezentowany w PZWLP.
Porozmawiajmy o samych usługach. Dwa lata temu Masterlease wprowadził na rynek nową markę, Master1.pl. To odpowiedź na realne zapotrzebowanie klientów, czy może sondowanie rynku?
W ramach Grupy Masterlease jest kilka marek np. MasterRent24 czy Master1.pl. Ich działalność jest ważnym uzupełnieniem dotychczasowych procesów prowadzonych przez PKO Leasing. Platforma Master1.pl to nowoczesne podejście do remarketingu samochodów pokontraktowych. Rynek samochodów używanych (do czterech lat) ma w Polsce duży potencjał. Master1.pl to sieć 9 punktów sprzedaży, a jednocześnie platforma internetowa. To klient decyduje w jaki sposób zakupi samochód pokontraktowy – cyfrowo czy w stacjonarnym punkcie z pomocą doradcy. To klient decyduje również w jakiej formie sfinansuje samochód.
Po blisko 2 latach działalności platforma Master1.pl jest nadal jedynym systemem internetowym do zawierania umów na użytkowanie samochodów na abonament. Z naszych danych wynika, że wśród Polaków rośnie nie tylko zainteresowanie użytkowania samochodu w formie wynajmu, ale również skłonność do składania zamówień online (25% zamówień aut wydanych w abonamencie zostało sfinalizowanych w całości przez Internet).
Na horyzoncie widmo kryzysu w motoryzacji, do tego dochodzi nowa norma emisji spalin, która będzie obowiązywała od 2020 roku, ustawa o elektromobilności i planowane wzrosty cen nowych aut. Jak na to wszystko zapatruje lider rynku – 2020 będzie kryzysowym rokiem, przełomowym, a może niewiele się zmieni?
Rok 2020 nie będzie łatwy dla rynku motoryzacyjnego. W drugim kwartale 2019 roku wolniejszy wzrost przychodów w stosunku do wzrostu kosztów, przyczynił się do spadku rentowności sprzedaży przemysłu motoryzacyjnego. Jeśli chodzi o rynek CFM myślę, że klienci nadal będą skupieni wokół optymalizacji kosztów swojej floty i stosunku jakości do ceny. Od tego, kto najlepiej poradzi sobie z oczekiwaniami klientów w nowych okolicznościach, zależeć będzie pozycja na rynku. Równie ważnym elementem w decyzjach zakupowych klientów co optymalizacja i jakość, będzie dostępność i szybkość dostarczenia oczekiwanej liczby pojazdów do floty.
Klienci przekonali się do leasingu, jakie usługi obecnie są wiodące w obszernym portfolio firmy Masterlease?
Do leasingu klienci przekonali się już dawno. W Masterlease stawiamy raczej na produkty złożone z finansowania i obsługi serwisowej: wynajem długoterminowy, leasing z serwisem, abonament. Rynek wynajmu długoterminowego samochodów w Polsce utrzymuje dużą dynamikę wzrostu i w mojej ocenie nadal cechuje go duży potencjał. W najbliższych kilku latach dogonimy w tym zakresie Europę Zachodnią, gdzie takie usługi są bardziej popularne niż leasing. Przed nami dalsza popularyzacja abonamentowego modelu użytkowania samochodów, szczególnie wśród klientów indywidualnych Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego. No i oczywiście to co jest motorem dla działania dla naszej Grupy, czyli wsparcie małych i średnich przedsiębiorców w rozwoju ich biznesu.