Chiński producent samochodów zaprasza europejskie firmy do współtworzenia własnego łańcucha dostaw. Pierwsza fabryka BYD w Europie rozpocznie produkcję jeszcze w tym roku. To dobry moment, by poszukać lokalnych poddostawców już teraz. Czy Polskie firmy mają szansę?
BYD zorganizowało pierwsze takie spotkanie w Europie. Chętnych nie brakowało. Ponad 500 przedstawicieli 380 kluczowych dostawców komponentów dla branży motoryzacyjnej spotkało się w Turynie z przedstawicielami marki BYD. Szukali oni szansy na zwiększenie produkcji lub rozszerzenie działalności. W obliczu kryzysy europejskiej motoryzacji dla wielu to przecież być albo nie być.
Czy na spotkaniu pojawili się przedstawiciele polskiej branży motoryzacyjnej, w której jak wiadomo jestesmy potęgą? Jak dowiedzieliśmy się w BYD Polska, spotkanie w Turynie dotyczyło wyłącznie włoskich poddostawców działających w ANFIA. Nic też nie wiadomo, by podobna inicjatywa miała szansę realizacji w Polsce.
Przedstawiciele polskiego klastra elektromobilności, firmy ElekctroMobility Poland, która zamiast budować pierwszy polski elektryczny samochód, ma teraz tworzyć warunki do rozwoju elektromobilnosći w Polsce, o spotkaniu BYD z włoską branżą dowiedzieli się od nas.
Poważnie komentuje jednak całą sprawę Jakub Faryś, Prezes PZPM, który zwraca uwagę na fakt, że Chińczycy, by osiągnąć zakładany 15-procentowy udział w europejskim rynku, muszą budować tutaj fabryki i szukać lokalnych poddostawców.
Dlaczego jednak spotkanie odbyło się we Włoszech, a nie np. w Polsce? Zdaniem Farysia to konsekwencja ubiegłorocznego głosowania w Parlamencie Europejskim za cłami na chińskie samochody.
Po głosowaniu, władze Chińskie jasno zasugerowały swoim producentom, by nie inwestowały pieniędzy w krajach, które były za cłami na chińskie samochody, a tym samym zachowały się w ich ocenie nieprzyjaźnie — tłumaczy Faryś.
Kłopot jednak w tym, że Włochy głosowały za przyjęciem ceł, podobnie jak Polska, Francja, Polska, Holandia i Dania. Tylko Niemcy, Węgry, Malta, Słowenia i Słowacja były przeciwne. Od głosu wstrzymały się wówczas: Belgia, Czechy, Grecja, Hiszpania, Chorwacja, Cypr, Luksemburg, Austria, Portugalia, Rumunia, Szwecja i Finlandia.
Wydarzenie zostało zorganizowane we współpracy z ANFIA (Associazione Nazionale Filiera Industria Automobilistica) – Krajowym Stowarzyszeniem Przemysłu Motoryzacyjnego we Włoszech. Przedstawiciele firmy BYD podkreślali na nim, że firma aktywnie poszukuje europejskich partnerów, aby wspólnie rozwijać łańcuch dostaw i sprostać rozwojowi rynku pojazdów osobowych w Europie.
Podczas wydarzenia odbyło się ponad 170 indywidualnych spotkań, na których omawiano konkretne możliwości współpracy. Uczestnicy mieli również okazję poznać europejską gamę modeli BYD, która w ciągu zaledwie dwóch lat potroiła swoją liczbę.
Rozmowy w Turynie i rosnące zaangażowanie BYD w europejski sektor dostawców dla branży motoryzacyjnej to kolejne ważne kroki w procesie ekspansji marki w regionie. Kluczową rolę w tej strategii odgrywa pierwsza europejska fabryka BYD, powstająca na Węgrzech. Jej budowa postępuje zgodnie z planem, a pierwsze pojazdy powinny zjechać z linii produkcyjnej jeszcze przed końcem 2025 roku. To kluczowy element strategii BYD w Europie zakładającej produkcję samochodów na Starym Kontynencie z myślą o europejskich klientach.
Jestem niezwykle zadowolony, że udało się nawiązać współpracę pomiędzy BYD a naszym łańcuchem dostaw przemysłowych, tworzonym przez firmy reprezentujące to, co najlepsze z włoskiego know-how. To przedsiębiorstwa wyróżniające się unikalną wiedzą i doświadczeniem, które nie mają sobie równych na arenie międzynarodowej i są cenione na całym świecie.
Włochy są pierwszym krajem uczestniczącym w tej inicjatywie i uważam, że słuszne jest zapewnienie naszym firmom możliwości ponownego odegrania kluczowej roli w przyszłości mobilności – zwłaszcza w istotnej fazie transformacji technologicznej, w której mogą odegrać istotną rolę — powiedział podczas spotkania Alfredo Altavilla, BYD Special Advisor for Europe.
He Zhiqi, Executive Vice President oraz Chief Operating Officer BYD, podkreśla, że firma od zawsze przyjmowała podejście otwarte na współpracę w ramach swojej ekspansji.
Przez lata prowadziliśmy długoterminową i strategiczną współpracę z wiodącymi dostawcami na świecie. Zawsze mocno wierzymy, że rozwój pojazdów elektrycznych i hybrydowych jest nierozerwalnie związany ze wsparciem globalnych partnerów.
Zachowujemy otwartość i serdecznie zapraszamy wszystkich dostawców do dołączenia do naszego łańcucha dostaw - dodał He Zhiqi, Executive Vice President oraz Chief Operating Officer BYD.
Założona w 1995 roku firma BYD (Build Your Dreams) jest jedynym producentem pojazdów nowej energii NEV, który opracował własne systemy zasilania, baterie, półprzewodniki, silniki oraz układy sterowania silnikami. W listopadzie 2024 roku firma osiągnęła historyczny wynik – jako pierwsza na świecie wyprodukowała 10 milionów pojazdów nowej energii.