Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

BYD szuka poddostawców w Europie. Co z Polskimi firmami?

Chiński producent samochodów zaprasza europejskie firmy do współtworzenia własnego łańcucha dostaw. Pierwsza fabryka BYD w Europie rozpocznie produkcję jeszcze w tym roku. To dobry moment, by poszukać lokalnych poddostawców już teraz. Czy Polskie firmy mają szansę?

BYD zorganizowało pierwsze takie spotkanie w Europie. Chętnych nie brakowało. Ponad 500 przedstawicieli 380 kluczowych dostawców komponentów dla branży motoryzacyjnej spotkało się w Turynie z przedstawicielami marki BYD. Szukali oni szansy na zwiększenie produkcji lub rozszerzenie działalności. W obliczu kryzysy europejskiej motoryzacji dla wielu to przecież być albo nie być.

Nie, bo byliśmy za cłami

Czy na spotkaniu pojawili się przedstawiciele polskiej branży motoryzacyjnej, w której jak wiadomo  jestesmy potęgą? Jak dowiedzieliśmy się w BYD Polska, spotkanie w Turynie dotyczyło wyłącznie włoskich poddostawców działających w ANFIA. Nic też nie wiadomo, by podobna inicjatywa miała szansę realizacji w Polsce.

Przedstawiciele polskiego klastra elektromobilności, firmy ElekctroMobility Poland, która zamiast budować pierwszy polski elektryczny samochód, ma teraz tworzyć warunki do rozwoju elektromobilnosći w Polsce, o spotkaniu BYD z włoską branżą dowiedzieli się od nas.

Poważnie komentuje jednak całą sprawę Jakub Faryś, Prezes PZPM, który zwraca uwagę na fakt, że Chińczycy, by osiągnąć zakładany 15-procentowy udział w europejskim rynku, muszą budować tutaj fabryki i szukać lokalnych poddostawców.

Dlaczego jednak spotkanie odbyło się we Włoszech, a nie np. w Polsce? Zdaniem Farysia to konsekwencja ubiegłorocznego głosowania w Parlamencie Europejskim za cłami na chińskie samochody.

Po głosowaniu, władze Chińskie jasno zasugerowały swoim producentom, by nie inwestowały pieniędzy w krajach, które były za cłami na chińskie samochody, a tym samym zachowały się w ich ocenie nieprzyjaźnie — tłumaczy Faryś.

Kłopot jednak w tym, że Włochy głosowały za przyjęciem ceł, podobnie jak Polska, Francja, Polska, Holandia i Dania. Tylko Niemcy, Węgry, Malta, Słowenia i Słowacja były przeciwne. Od głosu wstrzymały się wówczas: Belgia, Czechy, Grecja, Hiszpania, Chorwacja, Cypr, Luksemburg, Austria, Portugalia, Rumunia, Szwecja i Finlandia.

Poddostawcy z Włoch

Wydarzenie zostało zorganizowane we współpracy z ANFIA (Associazione Nazionale Filiera Industria Automobilistica) – Krajowym Stowarzyszeniem Przemysłu Motoryzacyjnego we Włoszech. Przedstawiciele firmy BYD podkreślali na nim, że firma aktywnie poszukuje europejskich partnerów, aby wspólnie rozwijać łańcuch dostaw i sprostać rozwojowi rynku pojazdów osobowych w Europie.

Podczas wydarzenia odbyło się ponad 170 indywidualnych spotkań, na których omawiano konkretne możliwości współpracy. Uczestnicy mieli również okazję poznać europejską gamę modeli BYD, która w ciągu zaledwie dwóch lat potroiła swoją liczbę.

Fabryka na Węgrzech

Rozmowy w Turynie i rosnące zaangażowanie BYD w europejski sektor dostawców dla branży motoryzacyjnej to kolejne ważne kroki w procesie ekspansji marki w regionie. Kluczową rolę w tej strategii odgrywa pierwsza europejska fabryka BYD, powstająca na Węgrzech. Jej budowa postępuje zgodnie z planem, a pierwsze pojazdy powinny zjechać z linii produkcyjnej jeszcze przed końcem 2025 roku. To kluczowy element strategii BYD w Europie zakładającej produkcję samochodów na Starym Kontynencie z myślą o europejskich klientach.

Jestem niezwykle zadowolony, że udało się nawiązać współpracę pomiędzy BYD a naszym łańcuchem dostaw przemysłowych, tworzonym przez firmy reprezentujące to, co najlepsze z włoskiego know-how. To przedsiębiorstwa wyróżniające się unikalną wiedzą i doświadczeniem, które nie mają sobie równych na arenie międzynarodowej i są cenione na całym świecie.

Włochy są pierwszym krajem uczestniczącym w tej inicjatywie i uważam, że słuszne jest zapewnienie naszym firmom możliwości ponownego odegrania kluczowej roli w przyszłości mobilności – zwłaszcza w istotnej fazie transformacji technologicznej, w której mogą odegrać istotną rolę — powiedział podczas spotkania Alfredo Altavilla, BYD Special Advisor for Europe.

Kluczowa rola

He Zhiqi, Executive Vice President oraz Chief Operating Officer BYD, podkreśla, że firma od zawsze przyjmowała podejście otwarte na współpracę w ramach swojej ekspansji.

Przez lata prowadziliśmy długoterminową i strategiczną współpracę z wiodącymi dostawcami na świecie. Zawsze mocno wierzymy, że rozwój pojazdów elektrycznych i hybrydowych jest nierozerwalnie związany ze wsparciem globalnych partnerów.

Zachowujemy otwartość i serdecznie zapraszamy wszystkich dostawców do dołączenia do naszego łańcucha dostaw - dodał He Zhiqi, Executive Vice President oraz Chief Operating Officer BYD.

Założona w 1995 roku firma BYD (Build Your Dreams) jest jedynym producentem pojazdów nowej energii NEV, który opracował własne systemy zasilania, baterie, półprzewodniki, silniki oraz układy sterowania silnikami. W listopadzie 2024 roku firma osiągnęła historyczny wynik – jako pierwsza na świecie wyprodukowała 10 milionów pojazdów nowej energii.

Przeczytaj również
Popularne