Polska Izba Rozwoju Elektromobilności (PIRE) wraz z grupą firm wystosowała List Otwarty do Posłów i Posłanek nowej kadencji Parlamentu Europejskiego z apelem o utrzymania zobowiązań w zakresie redukcji emisji w transporcie, które zostały przyjęte w Rozporządzeniu 2023/851.
Przyjęta w ubiegłym roku Dyrektywa zakłada redukcję 100% emisji CO2 dla pojazdów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych (busy) od roku 2035 r. co oznacza przejście na alternatywne – neutralne klimatycznie źródła napędów, w tym zasilane energią elektryczną. Sektor transportu odpowiada za ok 28,5% emisji gazów cieplarnianych w UE, a do 2030 r. będzie odpowiadał za prawie połowę naszych emisji, dlatego tak ważnym jest, aby zachować dotychczasowe prawo.
Po wyborach do Parlamentu Europejskiego pojawiło się coraz więcej głosów nawołujących wycofania się lub złagodzenia celów redukcji CO2 dla pojazdów osobowych i dostawczych (Rozporządzenia (UE) 2023/851). To byłby destrukcyjny krok dla gospodarki, w tym polskich firm, które w dużej mierze opierają swój rozwój na elektromobilności.
- Nowa perspektywa dalszego rozwoju społecznego i gospodarczego Unii Europejskiej na najbliższe lata osadzona jest w obliczu wielu wyzwań na arenie światowej jak niestabilność geopolityczna wywołana przez liczne konflikty jak inwazja Rosji na Ukrainę, która zredefiniowała kierunki rozwoju energetyki w Europie, zmieniające się warunki klimatyczne i działania zbrojne w Afryce oraz na Bliskim Wschodzie wywołujące kryzysy migracyjne, ogniska nowych potencjalnych konfliktów jak Tajwan które mają wpływ już teraz na rynek półprzewodników oraz starcia gospodarcze z Chinami, których skutki dopiero poznamy. To wszystko sprawia, że przed momentem wyboru najważniejszych stanowisk w Unii Europejskiej dochodzą do głosu krytycy dotychczasowej polityki również w zakresie celów klimatycznych i zmiany celów redukcji emisji CO2 w sektorze transportu – przedstawia Krzysztof Burda, Prezes Zarządu PIRE.
Zwracamy uwagę na to co udało się zyskać Polsce. Wykreowanie nowych sektorów gospodarki związanej z elektromobilnością jak produkcja:
baterii
komponentów
autobusów elektrycznych
stacji ładowania.
- Polska w 2022 roku była drugim producentem na świecie baterii li-ion, ze zdolnością produkcyjną 73 GWh rocznie. Wartość eksportu baterii dla pojazdów elektrycznych wg UN COMTRADE osiągnął ponad 9 miliardów EUR notując wzrost o ponad 23% w porównaniu z rokiem poprzednim, o ponad 600% w zestawieniu z rokiem 2018 - dodaje Marcin Nowak, Członek Zarządu PIRE.
W roku 2023 wartość eksportu wszystkich komponentów dla sektora elektromobilności (w tym baterii) wyniosła ponad 16,13 miliarda EUR, a wśród kluczowych grup towarów eksportowych możemy wyróżnić akumulatory - baterie, Transformatory elektryczne, przetwornice, przekształtniki, czyli stacje ładowania czy energoelektronika stosowana zarówno w pojazdach i w stacjach ładowania. W 2023 ten segment wygenerował wielkość eksportu na poziomie 2,5 mld EUR w ujęciu globalnym i stanowi to wzrost o 36% r/r. Silną pozycją eksportową są również silniki elektryczne i generatory wykorzystywane w branży e-mobility. W 2023 pozycja ta wyniosła 1,35 mld EUR i jest to wzrost o 24% w porównaniu z rokiem 2022. Jedynym sektorem, który zaliczył spadek o 52% względem roku poprzedniego są zespoły prądotwórcze i przetwornice.
Elektromobilność ma również duży wpływ na przyciąganie nowych inwestycji, wg raportu PIRE, ARP i PAIH z 2023 r wartość dotychczasowych inwestycji w Polsce to ponad 79 miliardów PLN.
Elektromobilność jako narzędzie wspiera również budowanie niezależności energetycznej w szczególności w takich krajach jak Polska, która posiada symboliczne zasoby ropy naftowej i jej większość zmuszona jest importować, podobnie gaz ziemny wykorzystywany w transporcie.
PIRE wraz z firmami apeluje do przedstawicieli Parlamentu Europejskiego w zakresie:
utrzymania zobowiązań w zakresie redukcji emisji w transporcie i zachowanie stabilności prawa Unii Europejskiej
działań na rzecz upowszechnienia przystępnej cenowo mobilności elektrycznej dostępnej dla wszystkich
zwiększenia dostępności infrastruktury ładowania poprzez tworzenie stabilność regulacji i systemy zachęt
wspierania powstawania nowych technologii oraz inwestycji wspierających zeroemisyjną gospodarkę i transport.
- Gospodarka potrzebuje przewidywalności decyzji i konsekwencje wycofania się lub opóźnienia celów dekarbonizacyjnych mogą mieć długofalowy negatywny skutek w sektorze baterii, produkcji pojazdów oraz infrastruktury ładowania. Europejskie podmioty mogą stracić konkurencyjność i stracić pozycję na arenie globalnej – podsumowuje K. Burda.
List został poparty przez firmy i organizacje:
Elocity
APS Energia
Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych
ARP e-vehicles
Cartrack Polska
Ekoenergetka – Polska
Innovation AG
Tiga-Cynk
Chargein
mPower
Stacjeladowania.com
Polska Grupa Wodorowa
Pro-tector
EV Solutions
Fundacja na rzecz rozwoju Polski Zachodniej
Bermgan Engineering
Codetain
IMB Power
Mim Energy
VivaDrive
ProEV
Sehon Innovative Lackieranlagen und Technik