Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Czym jeździ sektor MŚP, czyli struktura i finansowanie flot w mikro, małych i średnich firmach

Dziś w biznesie bez samochodu ani rusz. Nawet najmniejsze firmy do efektywnego funkcjonowania potrzebują przynajmniej jednego auta. I coraz częściej odchodzą od sprawdzonych przez lata rozwiązań, takich jak kredyt czy zakup ze środków własnych. Czym jeżdżą firmy z sektora MŚP i jak finansują swoje pojazdy? Odpowiedzi na te pytania udzielą wyniki badań zrealizowanych na zlecenie Carefleet S.A., jednej z czołowych na polskim rynku firm specjalizujących się w finansowaniu i zarządzaniu samochodami dla firm i klientów indywidualnych. O ich omówienie poprosiliśmy Bartosza Olejnika, dyrektora sprzedaży i marketingu w Carefleet.


Jak wynika z danych zebranych przez Carefleet S.A., do najczęściej wykorzystywanych typów pojazdów w sektorze MŚP należą małe samochody osobowe, które w swoich flotach posiada 62% badanych przedsiębiorstw, oraz klasyczne auta dostawcze o DMC do 3,5 tony, takie jak Peugeot Partner czy Fiat Ducato (56% wskazań). W niemal 30% mikro, małych i średnich firm użytkowane są duże samochody osobowe typu SUV, crossover czy van, a ponad 23% korzysta z samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony. Specjalistyczne samochody ciężarowe, takie jak chłodnie, kontenery, cysterny czy wywrotki posiada 8% podmiotów z sektora MŚP. Niecałe 2% ankietowanych deklaruje natomiast, że w ich firmach znajdują się samochody sportowe lub busy do przewozu osób.

‒ Im więcej samochodów w firmie, tym bardziej zróżnicowana struktura floty. Przedsiębiorstwa posiadające kilka lub kilkanaście pojazdów częściej dokonują ich wyboru w oparciu o specyficzne przeznaczenie danego samochodu. W mniejszych firmach, dysponujących jednym lub dwoma autami, bardziej zwraca się uwagę na to, aby mogły one pełnić jednocześnie kilka funkcji, stąd w sektorze MŚP widać stosunkowo dużą popularność samochodów dostawczych o DMC do 3,5 tony – mówi Bartosz Olejnik. – Warto również zwrócić uwagę, że właściciele najmniejszych firm, kupując auto, często biorą pod uwagę możliwość jego użytkowania do celów prywatnych. To poszukiwanie kompromisu pomiędzy autem biznesowym, użytkowym i rodzinnym – dodaje.
Dodatkowo, jak wynika z badania, samochody ciężarowe od DMC powyżej 3,5 tony oraz duże auta osobowe spotykane są najczęściej w firmach specjalizujących się w handlu, z kolei pojazdy specjalistyczne w swojej pracy najczęściej wykorzystują firmy usługowe.

Jak wynika z zebranych przez
nas danych, z leasingu korzysta
obecnie około 50% mikro, ponad
57% małych oraz 47% średnich
firm w Polsce.
W przeciwieństwie np. do zakupu
aut za gotówkę, rozwiązanie to 
nie skutkuje zamrożeniem kapitału,
który może zostać wykorzystany
do realizacji strategicznych celów firmy 
podkreśla Bartosz Olejnik.


 

MŚP nie zawsze wybiera samochody nowe

Warto również zwrócić uwagę na to, jak długo samochody służbowe użytkowane są w sektorze MŚP. Według zebranych przez Carefleet S.A. informacji, w ponad połowie mikro, małych i średnich firm pojazdy wymieniane są co 5‒10 lat. 22,2% firm z sektora deklaruje, że zmienia firmowe auta co 2‒4 lata, a 10,9% twierdzi, że korzysta z nich dłużej niż 11 lat. Jak zaznacza Bartosz Olejnik, należy jednak zwrócić uwagę na fakt, iż ponad połowa mikro, małych i średnich przedsiębiorstw nabywa również pojazdy z rynku wtórnego, w tym często samochody poleasingowe lub po zakończonych kontraktach wynajmu długoterminowego, stąd czas użytkowania aut nie musi być tożsamy z ich wiekiem.

‒ W ciągu ostatnich lat możemy zaobserwować w sektorze biznesowym silną tendencję poszukiwania wiarygodnych źródeł pozyskiwania pojazdów z drugiej ręki, stąd coraz częściej przedsiębiorcy decydują się na zakup samochodów poleasingowych. Korzyści z zakupu tego rodzaju pojazdów jest wiele ‒ mówimy w tym przypadku o wiarygodnym pochodzeniu czy też pełnej historii serwisowej i naprawach wykonywanych w autoryzowanych serwisach, zgodnie z technologią przewidzianą przez producentów – przekonuje Bartosz Olejnik.

Jak twierdzi ekspert, dodatkową zaletą samochodów tego typu jest ich duże zróżnicowanie pod względem marek, modeli czy wyposażenia. Na rynek wtórny trafiają bowiem zarówno pojazdy osobowe ‒ w tym m.in. luksusowe auta klasy Premium ‒ jak też samochody dostawcze. Warto również zwrócić uwagę na to, że jest to zakup pewny, co w przypadku polskich realiów i tysięcy aut sprowadzanych z zagranicy przez prywatnych importerów nie zawsze jest oczywiste.
‒ Dla przedsiębiorców przede wszystkim istotna jest wiarygodność pochodzenia i historii samochodów oferowanych przez firmy leasingowe czy CFM. W Carefleet przed skierowaniem samochodów używanych do sprzedaży każdy z nich podlega ocenie rzeczoznawcy, a wszystkie istotne informacje na temat stanu pojazdu są udostępniane potencjalnym nabywcom. Dla kupujących dużą wartością jest także możliwość zapoznania się z opinią niezależnego specjalisty na temat konkretnego samochodu, co gwarantuje pewność zakupu – dodaje Bartosz Olejnik.

Leasing w MŚP wciąż na topie

Jeszcze dwadzieścia lat temu najpopularniejszą formą nabywania samochodów w polskich firmach był zakup ze środków własnych lub na kredyt. Obecnie, jak wynika z badań zrealizowanych na zlecenie Carefleet S.A., w 53,1% przedsiębiorstw z sektora MŚP leasing jest jednym z najczęściej wybieranych modeli finansowania samochodów służbowych. Mikro, małe i średnie firmy chętnie kupują także samochody ze środków własnych. Niemal 1/4 ich przedstawicieli deklaruje ponadto, że korzysta z przynajmniej dwóch źródeł finansowania służbowych pojazdów.



‒ Jak wynika z zebranych przez nas danych, z leasingu korzysta obecnie około 50% mikro, ponad 57% małych oraz 47% średnich firm w Polsce. W przeciwieństwie np. do zakupu aut za gotówkę, rozwiązanie to nie skutkuje zamrożeniem kapitału, który może zostać wykorzystany do realizacji strategicznych celów firmy, a minimum formalności i relatywnie niskie wymogi odnośnie zabezpieczenia transakcji w porównaniu z kredytem bankowym są dla przedsiębiorców dodatkową zachętą – podkreśla Bartosz Olejnik.

Wiele firm z sektora MŚP nadal chętnie finansuje flotę ze środków własnych. Ta forma zakupu pojazdów służbowych jest obecnie jedną z dominujących w 47,6% badanych przedsiębiorstw. Z kredytów, które jeszcze kilkanaście lat temu były bardzo popularną formą finansowania aut służbowych, korzysta obecnie 11,6% badanych mikro, małych i średnich firm. Sukcesywnie rośnie natomiast zainteresowanie wynajmem długoterminowym samochodów – jako jedną z dominujących form finansowania wskazało go 10% ankietowanych.

Wynajem długoterminowy rośnie w siłę

Usługa wynajmu długoterminowego z roku na rok coraz bardziej zyskuje na znaczeniu w sektorze MŚP. Według systematycznie prowadzonych badań Carefleet S.A. w 2009 roku tylko niecałe 5% mikro, małych i średnich przedsiębiorstw korzystało z tego rozwiązania. Dziś jest to w ogólnym rozrachunku niemal 21%. Skąd coraz większe zainteresowanie tą usługą?

‒ Przede wszystkim jest to rozwiązanie kompleksowe. W ramach wynajmu obok finansowania, można korzystać z wielu usług dodatkowych, takich jak serwisowanie, zarządzanie zakupem i wymianą ogumienia, a także ubezpieczenie, likwidacja szkód oraz assistance i samochody zastępcze. Wszystko to za stałą opłatę miesięczną, która pozwala z dużą precyzją zaplanować wydatki. Kolejną korzyścią wynikającą ze stosowania tego rozwiązania jest elastyczne podejście do wnoszenia opłaty inicjalnej. Firmy z branży CFM, w przeciwieństwie do firm leasingowych, rzadko stosują taką formę zabezpieczenia transakcji – przekonuje Bartosz Olejnik. ‒ Warto także wspomnieć o możliwości odliczenia części podatku VAT od kosztów wynajmu długoterminowego, a także wliczenia miesięcznych rat do kosztów uzyskania przychodu. Wynajem uznawany jest za usługę, która może być dopasowana do potrzeb każdego podmiotu, a duża swoboda w konfiguracji jego parametrów sprawia, że mogą z niego korzystać przedsiębiorstwa dysponujące nie tylko dużymi, ale również mniejszymi budżetami – podsumowuje.
 

Zgodnie z najnowszymi danymi Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów wynajem długoterminowy w Polsce zakończył 2019 rok z wysokim, dwucyfrowym wzrostem na poziomie 10,6% r./r. Liczba nowych aut osobowych kupionych w polskich salonach na potrzeby wynajmu długoterminowego była w 2019 roku większa o 6,1% niż rok wcześniej.


Dla porównania, całkowita sprzedaż aut do firm w tym czasie, uwzględniająca wszystkie rodzaje finansowania, urosła o 2,1% r./r., a w przypadku klasycznego leasingu finansowego, kredytu i zakupu ze środków własnych liczonych łącznie, wzrost był jeszcze mniejszy i wyniósł 1% r./r.

Maciej Chomacki

Przeczytaj również
Popularne