Dziś w biznesie bez samochodu ani rusz. Nawet najmniejsze firmy do efektywnego funkcjonowania potrzebują przynajmniej jednego auta. I coraz częściej odchodzą od sprawdzonych przez lata rozwiązań, takich jak kredyt czy zakup ze środków własnych. Czym jeżdżą firmy z sektora MŚP i jak finansują swoje pojazdy? Odpowiedzi na te pytania udzielą wyniki badań zrealizowanych na zlecenie Carefleet S.A., jednej z czołowych na polskim rynku firm specjalizujących się w finansowaniu i zarządzaniu samochodami dla firm i klientów indywidualnych. O ich omówienie poprosiliśmy Bartosza Olejnika, dyrektora sprzedaży i marketingu w Carefleet.
Jak wynika z danych zebranych przez Carefleet S.A., do najczęściej wykorzystywanych typów pojazdów w sektorze MŚP należą małe samochody osobowe, które w swoich flotach posiada 62% badanych przedsiębiorstw, oraz klasyczne auta dostawcze o DMC do 3,5 tony, takie jak Peugeot Partner czy Fiat Ducato (56% wskazań). W niemal 30% mikro, małych i średnich firm użytkowane są duże samochody osobowe typu SUV, crossover czy van, a ponad 23% korzysta z samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony. Specjalistyczne samochody ciężarowe, takie jak chłodnie, kontenery, cysterny czy wywrotki posiada 8% podmiotów z sektora MŚP. Niecałe 2% ankietowanych deklaruje natomiast, że w ich firmach znajdują się samochody sportowe lub busy do przewozu osób.
‒ Im więcej samochodów w firmie, tym bardziej zróżnicowana struktura floty. Przedsiębiorstwa posiadające kilka lub kilkanaście pojazdów częściej dokonują ich wyboru w oparciu o specyficzne przeznaczenie danego samochodu. W mniejszych firmach, dysponujących jednym lub dwoma autami, bardziej zwraca się uwagę na to, aby mogły one pełnić jednocześnie kilka funkcji, stąd w sektorze MŚP widać stosunkowo dużą popularność samochodów dostawczych o DMC do 3,5 tony – mówi Bartosz Olejnik. – Warto również zwrócić uwagę, że właściciele najmniejszych firm, kupując auto, często biorą pod uwagę możliwość jego użytkowania do celów prywatnych. To poszukiwanie kompromisu pomiędzy autem biznesowym, użytkowym i rodzinnym – dodaje.
Dodatkowo, jak wynika z badania, samochody ciężarowe od DMC powyżej 3,5 tony oraz duże auta osobowe spotykane są najczęściej w firmach specjalizujących się w handlu, z kolei pojazdy specjalistyczne w swojej pracy najczęściej wykorzystują firmy usługowe.
Warto również zwrócić uwagę na to, jak długo samochody służbowe użytkowane są w sektorze MŚP. Według zebranych przez Carefleet S.A. informacji, w ponad połowie mikro, małych i średnich firm pojazdy wymieniane są co 5‒10 lat. 22,2% firm z sektora deklaruje, że zmienia firmowe auta co 2‒4 lata, a 10,9% twierdzi, że korzysta z nich dłużej niż 11 lat. Jak zaznacza Bartosz Olejnik, należy jednak zwrócić uwagę na fakt, iż ponad połowa mikro, małych i średnich przedsiębiorstw nabywa również pojazdy z rynku wtórnego, w tym często samochody poleasingowe lub po zakończonych kontraktach wynajmu długoterminowego, stąd czas użytkowania aut nie musi być tożsamy z ich wiekiem.
‒ W ciągu ostatnich lat możemy zaobserwować w sektorze biznesowym silną tendencję poszukiwania wiarygodnych źródeł pozyskiwania pojazdów z drugiej ręki, stąd coraz częściej przedsiębiorcy decydują się na zakup samochodów poleasingowych. Korzyści z zakupu tego rodzaju pojazdów jest wiele ‒ mówimy w tym przypadku o wiarygodnym pochodzeniu czy też pełnej historii serwisowej i naprawach wykonywanych w autoryzowanych serwisach, zgodnie z technologią przewidzianą przez producentów – przekonuje Bartosz Olejnik.
Jak twierdzi ekspert, dodatkową zaletą samochodów tego typu jest ich duże zróżnicowanie pod względem marek, modeli czy wyposażenia. Na rynek wtórny trafiają bowiem zarówno pojazdy osobowe ‒ w tym m.in. luksusowe auta klasy Premium ‒ jak też samochody dostawcze. Warto również zwrócić uwagę na to, że jest to zakup pewny, co w przypadku polskich realiów i tysięcy aut sprowadzanych z zagranicy przez prywatnych importerów nie zawsze jest oczywiste.
‒ Dla przedsiębiorców przede wszystkim istotna jest wiarygodność pochodzenia i historii samochodów oferowanych przez firmy leasingowe czy CFM. W Carefleet przed skierowaniem samochodów używanych do sprzedaży każdy z nich podlega ocenie rzeczoznawcy, a wszystkie istotne informacje na temat stanu pojazdu są udostępniane potencjalnym nabywcom. Dla kupujących dużą wartością jest także możliwość zapoznania się z opinią niezależnego specjalisty na temat konkretnego samochodu, co gwarantuje pewność zakupu – dodaje Bartosz Olejnik.
Jeszcze dwadzieścia lat temu najpopularniejszą formą nabywania samochodów w polskich firmach był zakup ze środków własnych lub na kredyt. Obecnie, jak wynika z badań zrealizowanych na zlecenie Carefleet S.A., w 53,1% przedsiębiorstw z sektora MŚP leasing jest jednym z najczęściej wybieranych modeli finansowania samochodów służbowych. Mikro, małe i średnie firmy chętnie kupują także samochody ze środków własnych. Niemal 1/4 ich przedstawicieli deklaruje ponadto, że korzysta z przynajmniej dwóch źródeł finansowania służbowych pojazdów.
‒ Jak wynika z zebranych przez nas danych, z leasingu korzysta obecnie około 50% mikro, ponad 57% małych oraz 47% średnich firm w Polsce. W przeciwieństwie np. do zakupu aut za gotówkę, rozwiązanie to nie skutkuje zamrożeniem kapitału, który może zostać wykorzystany do realizacji strategicznych celów firmy, a minimum formalności i relatywnie niskie wymogi odnośnie zabezpieczenia transakcji w porównaniu z kredytem bankowym są dla przedsiębiorców dodatkową zachętą – podkreśla Bartosz Olejnik.
Wiele firm z sektora MŚP nadal chętnie finansuje flotę ze środków własnych. Ta forma zakupu pojazdów służbowych jest obecnie jedną z dominujących w 47,6% badanych przedsiębiorstw. Z kredytów, które jeszcze kilkanaście lat temu były bardzo popularną formą finansowania aut służbowych, korzysta obecnie 11,6% badanych mikro, małych i średnich firm. Sukcesywnie rośnie natomiast zainteresowanie wynajmem długoterminowym samochodów – jako jedną z dominujących form finansowania wskazało go 10% ankietowanych.
Usługa wynajmu długoterminowego z roku na rok coraz bardziej zyskuje na znaczeniu w sektorze MŚP. Według systematycznie prowadzonych badań Carefleet S.A. w 2009 roku tylko niecałe 5% mikro, małych i średnich przedsiębiorstw korzystało z tego rozwiązania. Dziś jest to w ogólnym rozrachunku niemal 21%. Skąd coraz większe zainteresowanie tą usługą?
‒ Przede wszystkim jest to rozwiązanie kompleksowe. W ramach wynajmu obok finansowania, można korzystać z wielu usług dodatkowych, takich jak serwisowanie, zarządzanie zakupem i wymianą ogumienia, a także ubezpieczenie, likwidacja szkód oraz assistance i samochody zastępcze. Wszystko to za stałą opłatę miesięczną, która pozwala z dużą precyzją zaplanować wydatki. Kolejną korzyścią wynikającą ze stosowania tego rozwiązania jest elastyczne podejście do wnoszenia opłaty inicjalnej. Firmy z branży CFM, w przeciwieństwie do firm leasingowych, rzadko stosują taką formę zabezpieczenia transakcji – przekonuje Bartosz Olejnik. ‒ Warto także wspomnieć o możliwości odliczenia części podatku VAT od kosztów wynajmu długoterminowego, a także wliczenia miesięcznych rat do kosztów uzyskania przychodu. Wynajem uznawany jest za usługę, która może być dopasowana do potrzeb każdego podmiotu, a duża swoboda w konfiguracji jego parametrów sprawia, że mogą z niego korzystać przedsiębiorstwa dysponujące nie tylko dużymi, ale również mniejszymi budżetami – podsumowuje.
Zgodnie z najnowszymi danymi Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów wynajem długoterminowy w Polsce zakończył 2019 rok z wysokim, dwucyfrowym wzrostem na poziomie 10,6% r./r. Liczba nowych aut osobowych kupionych w polskich salonach na potrzeby wynajmu długoterminowego była w 2019 roku większa o 6,1% niż rok wcześniej.
Dla porównania, całkowita sprzedaż aut do firm w tym czasie, uwzględniająca wszystkie rodzaje finansowania, urosła o 2,1% r./r., a w przypadku klasycznego leasingu finansowego, kredytu i zakupu ze środków własnych liczonych łącznie, wzrost był jeszcze mniejszy i wyniósł 1% r./r.
Maciej Chomacki