Marek Andruchów to nowy prezes Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych. Tuż po objęciu tej funkcji udało nam się zadać kilka pytań odnośnie kierunku, w jakim pójdzie SKFS.
Tomasz Siwiński: Panie Marku, gratulujemy objęcia funkcji prezesa SKFS. Obejmuje Pan to stanowisko w dziwnych, trudnych czy innych czasach dla branży flotowej?
Marek Andruchów: Dziękuję, jednak gratulacje należą się również pozostałym Członkom Zarządu, którzy razem ze mną tworzą nowe władze Stowarzyszenia. Dla całej branży motoryzacyjnej są to nowe (choć już oswojone), wcześniej niespotykane czasy. Warto jednak zauważyć, że branża motoryzacyjna nie jest szczególnym wyjątkiem i z podobnymi problemami boryka się większość szeroko rozumianego rynku. Mimo początkowych zawirowań i trudności z przyzwyczajeniem się do ograniczonej dostępności produktów (ciągłych zmian), większości udaje się dostosować działalność do okoliczności.
Marek Andruchów
BNP Paribas Bank Polska SA, Stowarzyszenie Kierowników Flot Samochodowych, Politechnika Warszawska, Dyrektor Biura Administracji, Prezes Zarządu, Wykładowca.
W banku odpowiedzialny za kreowanie zrównoważonego rozwoju mobilności firmy. W SKFS odpowiedzialny za rozwój i strategiczne partnerstwa. Na PW jako wykładowca prowadzi przedmiot Wizja i strategia w Zarządzaniu flotą.
Nie narzeka Pan zapewne na brak pracy w Pana firmie, a tu jeszcze funkcja prezesa SKFS. Skoro tak, to zapewne ma Pan wizję na rozwój stowarzyszenia?
Kandydowanie na prezesa SKFS było przemyślaną decyzją i chociaż praca zawodowa pochłania mnie bez reszty, to wsparcie żony oraz nowy skład Zarządu upewniły mnie o słuszności decyzji. Jestem przekonany, iż moje wykształcenie oraz doświadczenie zawodowe determinuje mnie do objęcia tak ważnej roli i przyczyni się do dynamizacji Stowarzyszenia. Wizję rozwoju Stowarzyszenia mamy wspólną i uzgodnioną w ramach Zarządu. Zaprezentowaliśmy ją podczas Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków i została przyjęta entuzjastycznie. Stowarzyszenie, to przeszło 180 członków, co można porównać do całkiem sporego przedsiębiorstwa, dlatego w perspektywie krótkoterminowej celem jest optymalizacja i digitalizacja procesów i procedur wewnętrznych. Z pewnością będziemy kontynuować nasze flagowe projekty jak Profesjonalny Test Flotowy czy studia podyplomowe na Politechnice Warszawskiej, jednak uważam, że największy potencjał jest w nas samych i celem będzie zrobienie użytku z danych, którymi dysponujemy jako całość. Dziesiątki tysięcy samochodów, którymi zarządzają setki fleet menedżerów, to unikatowa skarbnica raportów, benchmarków czy wsparcia merytorycznego. W perspektywie długoterminowej celem jest osiągnięcie samofinansowania się Stowarzyszenia i zawiązanie strategicznych partnerstw z organizacjami działającymi na rynku motoryzacyjnym.
Przed nami, nie tylko klientami korporacyjnymi, wizja elektromobilnej rewolucji, czy w tym zakresie zamierzacie jako stowarzyszenie lobbować na rzecz jakichś konkretnych rozwiązań?
Przede wszystkim chcemy, aby SKFS było rzetelnym źródłem wiedzy o elektromobilności i dostępnej ofercie produktowej. Dlatego podczas tegorocznego PTF Alternative przetestowaliśmy na długodystansowej trasie 57 pojazdów BEV, PHEV i HEV (z czego HEV tylko 10 szt.). Czujemy jednak potencjał jakim dysponujemy z racji wolumenu zarządzanych pojazdów i zamierzamy zabierać głos w sprawach rozwoju zrównoważonego transportu. Formy naszej działalności będą różne: szkolenia, testy, raporty, a także wnioski formalne do ustawodawcy.
Członkowie stowarzyszenia na co dzień zarządzają różnymi flotami, mają różne potrzeby. Jestem fleet managerem i zastanawiam się nad przyłączeniem do SKFS, proszę mnie przekonać?
Bycie członkiem SKFS gwarantuje w zasadzie nieograniczony dostęp do wymiany doświadczeń. Nasza społeczność wyjątkowo chętnie dzieli się najlepszymi praktykami i promuje osoby, które chcą się dzielić swoją wiedzą i umiejętnościami. Z jednej strony zatem SKFS daje wsparcie w trudach pracy, z drugiej zaś unikatową możliwość rozwoju, uczestniczenia w ciekawych projektach oraz kreowania własnej marki osobistej w środowisku flotowym.