Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

BMW i3 przechodzi do historii

HomeRun Edition – to limitowana seria modeli BMW i3 więńcząca produkcję tego ciekawego samochodu. W ciągu ośmiu lat wyprodukowano 250 tys. tych pojazdów. Modele i3 trafiły m.in. do sieci casharingowej Innogy Go, Lasów Państwowych, a nawet do floty Prezydenta RP.

W powstałym w Lipsku centrum produkcji samochodów elektrycznych i hybrydowych we wrześniu 2013 roku rozpoczęto wytwarzanie m.in. modelu i3. W konstrukcji tego samochodu zastosowano aluminiowe podwozie z zawieszeniem i kompletnym układem napędowym (moduł Drive), który sklejono z lekkim i wytrzymałym szkieletem z CFRP, czyli tworzywa wzmacnianego włóknem węglowym (moduł Life). Pierwszy etap produkcji BMW serii i rozpoczynał się wiele tysięcy kilometrów od zakładu w Lipsku, czyli w fabryce Moses Lake w stanie Washington, gdzie wytwarzano włókna węglowe.

Następnie płaty włókna węglowego trafiały do fabryki w Wackersdorf, gdzie je tłoczono, podgrzewano i przetwarzano na karbonowe laminaty. Równolegle w zakładzie w Dingolfing budowano moduły nośne Drive. Model i3 nabierał ostatecznych kształtów w fabryce w Lipsku.

Masa własna nowego BMW wynosiła 1315 kg w wersji Range Extender (REX) oraz 1195 kg w wersji wyłącznie z silnikiem elektrycznym. Nowoczesne materiały pozwoliły uzyskać na tyle dużą sztywność nadwozia, że zastosowanie środkowego słupka okazało się zbędne.

Standardem w modelu i3 były efektowne 19-calowe felgi aluminiowe (w opcji były jeszcze dwudziestki), jednak zaskoczeniem mogło być zastosowanie bardzo wąskich opon o szerokości ledwie 15,5 cm.

Realny zasięg modelu i3 REX przekraczał bez problemu 200 km. Przy pełnym naładowaniu akumulatorów o pojemności 18,8 kWh BMW mógł przejechać ok. 100–120 km. Dodatkowy 2-cylindrowy motor o pojemności 647 cm3 i mocy 34 KM pochodził wprost z motocykli BMW. W wersji wyłącznie elektrycznej stosowano zestawy akumulatorów o pojemności 27,2 kWh netto lub 37,9 kWh netto.

Fabryka w Lipsku w miejsce modelu i3 przygotowuje się do produkcji nowej generacji modelu Mini Countryman.

 

PD

Przeczytaj również
Popularne