Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Zadbaj o opony

Kartka A4 – to powierzchnia styku Twojej opony i samochodu z nawierzchnią drogi. To od niej zależy przede wszystkim bezpieczeństwo i prowadzenie pojazdu. A o czym powinniśmy pamiętać wybierając opony do naszego samochodu? Odpowiedź nie jest taka oczywista.

O zmianie opon w naszym samochodzie powinniśmy pomyśleć w momencie zauważalnego jej zużycia oraz zmiany pory roku, z miesięcy jesienno-zimowych na wiosenno-letnie lub odwrotnie. W pierwszym przypadku powinniśmy zdecydować się na zmianę opon w momencie zauważenia jej fizycznych uszkodzeń i parcenia, po przekroczeniu przez oponę wieku ok. sześciu lat oraz gdy głębokość bieżnika spadnie poniżej 3 mm. Poniżej tej wartości, i pon. 4 mm w przypadku opon zimowych, opony gwałtownie tracą swoje właściwości odprowadzania wody. Graniczną wartością, poniżej której nie będziemy mogli poruszać się zgodnie z przepisami po drogach publicznych jest wartość 1,6 mm.

Źródło obrazu opony autoczescionline24.pl

 

Mimo wielu lat badań i pracy tysięcy inżynierów nie udało się stworzyć uniwersalnej opony, która oferowałaby wzorcowe parametry jazdy na każdej nawierzchni i w każdym klimacie. Położenie Polski i klimat przejściowy, charakteryzujący się dużą zmiennością temperatur, sprawiają, że dla większości kierowców coroczna zmiana opon z zimowych na letnie i odwrotnie jest koniecznością, aby zachować wysoki poziom bezpieczeństwa w czasie jazdy.

Graniczną temperaturą przy której opony gwałtownie zmieniają swoje właściwości jest średniodobowa temperatura 7°C. Poniżej tej temperatury opony letnie twardnieją i wyraźnie tracą swoje właściwości, a opony zimowe, dzięki wysokiej zawartości krzemionki, pracują optymalnie, zyskują na przyczepności podnosząc poziom bezpieczeństwa. Opony te w wyższych temperaturach nadmiernie nagrzewają się, a tym samym szybciej ścierają i zużywają, co nie dzieje się w przypadku opon letnich. Opony letnie i zimowe różnią się również głębokością bieżnika oraz jego rzeźbą. Opony zimowe posiadają większą ilość nacięć (tzw. lamelek) pozwalających lepiej „wgryzać się” w nawierzchnię, skutecznie odprowadzać błoto i wodę oraz zwiększających powierzchnię styku opony z nawierzchnią. Z wymianą opon nie powinniśmy czekać zbyt długo, gdyż np. zimowe warunki mogą nas gwałtownie zaskoczyć na drodze, a terminy na ich zmianę są wówczas zazwyczaj niepokojąco odległe.

Aktualna oferta opon jest niezwykle bogata dostosowana do szerokiej palety samochodów i zasobności portfeli. Już na wstępie powinniśmy unikać kupowania używanych opon do naszych pojazdów. Choć ich ceny kuszą to nigdy nie możemy być pewni jak były one przechowywane i jakie ewentualne mikrouszkodzenia one posiadają.

Każdy producent opon jest zobowiązany do podania istotnych jej parametrów, w tym m.in. poziomu hałasu. Jeśli opony są porównywalne cenowo, i pod względem podstawowych parametrów, wybierzmy te cichsze. Pamiętajmy, że różnica 3dB to dwukrotny wzrost hałasu. To wartość wyraźnie odczuwalna w czasie jazdy.

 

Przeczytaj również
Popularne