Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Bezpieczeństwo to priorytet

W pracy Tomasza Bera, zarządcy floty BP Europa SE, występują pewne paradoksy. Jak zmotywować kierowców do ekonomicznej jazdy, skoro firma zarabia także na sprzedaży paliwa. Co z przesiadką na samochody elektryczne?

Tomasz Siwiński: Proszę powiedzieć, jaka jest flota którą Pan zarządza?

Tomasz BeraTomasz Bera: Flota firmy BP Europa SE liczy prawie 200 samochodów osobowych różnych klas. Użytkowane są w ramach usługi wynajmu długoterminowego zapewnianego przez 3 firmy. Samochody pełnią dwojaką rolę: narzędzia pracy oraz na wyższych stanowiskach dodatkowego benefitu. Wymiana pojazdów następuje w cyklach 48 miesięcy lub 150 tys. km w zależności, co nastąpi wcześniej. Pracownik ma prawo wyboru samochodu z kilku proponowanych modeli w obrębie wybranych marek. Z myślą o użytkownikach samochodów służbowych powstał również program Elastyczna Flota dający możliwość dodatkowego doposażania pojazdów ze środków prywatnych. W firmie funkcjonuje dokument Polityki Samochodowej BP, którego przestrzeganie zapewnia profesjonalną obsługę floty oraz realizację celów związanych z optymalnym wykorzystaniem zasobów, a także gwarantuje zadowolenie użytkowników.

Flota BP od zawsze stawiała na bezpieczeństwo, Wasi kierowcy odbywali szkolenia, BP było także partnerem szkół bezpiecznej jazdy. Jak to wygląda obecnie?

Bezpieczeństwo w firmie BP od zawsze traktowane jest priorytetowo i stanowi fundament funkcjonowania całej organizacji. Również w obszarze floty samochodowej kładziemy bardzo duży nacisk na to, aby pracownicy podróżowali samochodami bezpiecznymi, spełniającymi najwyższe rynkowe standardy. Dodatkowo w ramach programu bezpieczeństwa dedykowanego dla samochodów służbowych BP, każdy pojazd wyposażony jest w dużą profesjonalną torbę ratunkową, kartę i nalepkę ratowniczą zapewniającą szybsze działania ekip ratunkowych w razie wypadku, młotek i nóż bezpieczeństwa oraz opony klasy premium wyselekcjonowanych marek. Istotnym elementem tego programu są również profesjonalne cykliczne szkolenia z jazdy defensywnej dla każdego pracownika, który korzysta z samochodu służbowego. Pracownik przed otrzymaniem samochodu służbowego lub skorzystania z samochodu typu pool car zobowiązany jest do odbycia wstępnej jazdy, podczas której oceniane są: bezpieczeństwo jazdy oraz umiejętność właściwej obsługi pojazdu. Systematycznie monitorujemy również kwestie związane z mandatami, przekroczeniami maksymalnego przebiegu miesięcznego przewidzianego w Car Policy, a także szkodowość. Wszelkie zagadnienia związane z bezpieczeństwem podróżujących ujęte są w specjalnym dokumencie Standard Bezpieczeństwa na Drodze dla: kierowcy, pojazdu, podróży i kontrahenta.

Od pierwszego kwietnia zdecydowali się Państwo jeszcze bardziej podnieść standardy bezpieczeństwa. Na czym polega ta zmiana i z czego wynika?

Zmiana dotycząca standardu bezpieczeństwa, która została zaimplementowana pierwszego kwietnia 2019 jest częścią globalnego procesu BP Driving Safety Practice, którego celem jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa w samochodach służbowych w jeszcze większym stopniu. W wyniku szerokiej dyskusji została podjęta decyzja o obligatoryjnym wyposażeniu samochodów w takie elementy jak:

  • Autonomous Emergency Braking (AEB) lub Forward Collision Warning (FCW), 
  • Lane Departure Warning. (LDW), 
  • Blind spot monitors/indicators, 
  • oświetlenie typu ksenon, LED lub diodowe.

Warto zwrócić uwagę, że nowe wymagania BP istotnie wyprzedzają aktualne standardy rynkowe. W krajach Unii Europejskiej takie elementy jak AEB, LDW będą obowiązkowe dopiero od 2021 roku. Dostosowanie dotychczasowego parku samochodów do nowych wymogów wymagało przeprowadzenia wielu analiz dotyczących zapewnienia optymalnych konfiguracji samochodów. Ponadto każdy samochód wyposażony jest również w czujniki parkowania przód+tył, reflektory przeciwmgielne oraz regulację lędźwiową fotela kierowcy.

Zapewne Pana kierowcy mają karty Routex, zachęcanie ich do ekonomicznej jazdy trochę mija się z celem, skoro tankują na Waszych stacjach. Jeżdżą mniej oszczędnie, stacje BP sprzedają więcej paliwa, firma więcej zarabia. Jest błąd logiczny w moim rozumowaniu?

Oczywiście korzystamy z kart paliwowych Routex. Nadrzędnym celem działalności firmy BP jest oczywiście sprzedaż paliwa oraz usług i produktów okołopaliwowych, należy jednak pamiętać, że jedną z głównych misji firmy BP jest także ograniczanie negatywnego oddziaływania motoryzacji na środowisko. Biorąc to pod uwagę, przy wyborze samochodów kierujemy się danymi dotyczącymi wielkości zużycia paliwa oraz emisji szkodliwych składników spalin do atmosfery. W trosce o środowisko wybierane są zatem samochody o najlepszych parametrach mające najmniejszy wpływ na nasze otoczenie. Kierowcy zachęcani są do użytkowania samochodów w ekonomiczny sposób zgodnie z kanonami ekojazdy. Umiejętności te zawarte są w ocenie jazdy kierowcy, a cykliczne szkolenia z jazdy defensywnej oraz komunikaty dla kierowców umacniają je.

Chyba nie wypada o to pytać fleet managera firmy petrochemicznej, ale czy Pana zdaniem realne jest, że Pana kierowcy przesiądą się na samochody elektryczne?

Rozwój motoryzacji w kierunku elektromobilności, jak wskazują najnowsze trendy rynkowe, jest nieunikniony. W zasadzie co miesiąc można usłyszeć o nowych zapowiedziach i premierach rynkowych samochodów w pełni elektrycznych lub hybryd typu plug-in. Również w zakresie rozwiązań ładowania pojazdów pojawiają się nowinki rynkowe, np. ładowarki mobilne czy ładowanie indukcyjne, a moc i szybkość ładowania stale się zwiększa. W zależności od dojrzałości rynku te procesy są aktualnie mniej lub bardziej zaawansowane. Możliwość przejścia na napęd elektryczny jest zatem wypadkową wielu złożonych czynników: pojemności baterii, mocy ładowarek oraz ich liczby, ceny pojazdów, ich niezawodności i trwałości, dlatego też obecnie w BP korzystamy z samochodów o napędzie tradycyjnym (silniki benzynowe i Diesla), a najbliższe plany firmy BP nie zapowiadają, aby ten model miał ulec istotnym zmianom. Obecnie wszyscy uczymy się tego nowego zjawiska. Ostatnie trendy pokazują, że elektromobilność ma zostać ściśle powiązana z inteligentną siecią energetyczną. Istotą powodzenia całego procesu jest zapewnienie szerokiej sieci ogólnodostępnych szybkich ładowarek dla samochodów, aby użytkowanie samochodu elektrycznego nie wiązało się z ograniczeniami. Ważnym aspektem jest również zasięg, jaki można pokonać samochodem elektrycznym, oraz dostępne na rynku zróżnicowane szerokie portfolio samochodów elektrycznych. Wszakże, idea motoryzacji i użytkowania samochodu wiąże się z nieograniczonym jego zasięgiem i możliwością sprawnego podróżowania w najdalsze zakątki świata. BP obecnie dynamicznie rozwija sieć ładowarek elektrycznych w UK, Holandii i Niemczech, odpowiadając na tempo rozwoju rynku samochodów elektrycznych. W Polsce są to w tej chwili pojedyncze punkty (Stacja BP Zieleniec, Stacja BP w Świnoujściu i Stacja Kopytkowo), ale jesteśmy gotowi, aby w szybkim tempie realizować inwestycje przy rosnącym zapotrzebowaniu rynku w Polsce i odpowiednim rozwoju infrastruktury do przesyłu energii w Polsce.


Przychodzę do firmy, dostałem pracę i mam mieć samochód służbowy, ale jestem marnym kierowcą. Co Pan sprawdza i jak mógłby mnie motywować do bezpiecznej jazdy?

Każdy nowo zatrudniony pracownik, który na swoim stanowisku otrzymuje samochód służbowy, przed rozpoczęciem użytkowania zobowiązany jest uczestniczyć w jeździe oceniającej. Taka jazda odbywa się z car fleet managerem i trwa około dwóch godzin. Podczas takiej sesji ocenie podlega szereg czynników: bezpieczeństwo jazdy w tym znajomość i przestrzeganie zasad ruchu drogowego, umiejętność sprawnej obsługi samochodu i wykorzystania jego systemów zwiększających bezpieczeństwo jazdy, technika jazdy i inne. Kierowca oraz dział bezpieczeństwa BP otrzymuje informację zwrotną zawierającą dalsze rekomendacje. Rekomendacje te mają charakter motywacyjny mający na celu szczegółowe wyjaśnienie, jakie mogą być skutki nieprawidłowych zachowań za kierownicą samochodu. Pokazujemy, w jak prosty sposób można zmienić złe nawyki, które nabyliśmy przez lata. Często kierowcy nie są nawet świadomi, że popełniają błędy, które mogą stworzyć realną niebezpieczną sytuację na drodze. Ponadto w ciągu pół roku od momentu otrzymania samochodu pracownik uczestniczy w szkoleniu z jazdy defensywnej oraz na torze. Kierowca podpisuje również Deklarację kierowcy.

Zmienia się rola fleet managera, przyjmując założenie, że wciąż Pan będzie zajmował stanowisko, jak wyobraża Pan sobie swój dzień pracy za 10 lat. Wykluczam, ale życzę, żeby był Pan rentierem?

Z branżą motoryzacyjno-flotową związany jestem od 13 lat. Na przestrzeni tych lat można zaobserwować szereg zmian w sposobie zarządzania flotą samochodową, a tym samym rola fleet managera zmienia się, automatycznie dostosowując do ogólnych trendów zachodzących na rynku, a także w obrębie poszczególnych flot. Każda z nich rządzi się własnymi prawami i ma swoją specyfikę. Dobry fleet manager, mający szerokie doświadczenie, potrafi skutecznie zarządzać każdym parkiem samochodowym. Jedną z najistotniejszych zmian w ostatnich latach jest przejście z formuły posiadania do użytkowania samochodu. Taki sposób użytkowania floty zmienił charakter pracy z administratorów na ekspertów całego łańcucha życia samochodów flotowych ze szczególnym uwzględnieniem usługi wynajmu długoterminowego z pakietem dodatkowych serwisów. W najbliższych latach możemy spodziewać się dalszego wzrostu wykorzystania wszelkiego rodzaju usług telematycznych, elastycznego podejścia do wynajmu i użytkowania samochodów oraz zwiększenia popularności elektromobilności. Nie bez znaczenia pozostaje również coraz istotniejszy temat związany z poruszaniem się samochodem po dużych miastach i związane z tym nasilające się ograniczenia. W mojej opinii te cztery obszary będą determinowały dalszy rozwój rynku flotowego, a co za tym idzie, wyznaczą nowe ścieżki zaangażowania, elastyczności oraz odpowiedzialności dla fleet managerów. Zapewnienie pełnej mobilności będzie wymagało jeszcze szerszego i szybszego sprzężenia ze sobą różnych technologii oraz rodzajów wykorzystania odpowiednich środków transportu. Niezmienną rolą fleet managera pozostanie natomiast zapewnienie bezpieczeństwa dla kierowców samochodów służbowych na jak najwyższym poziomie, kształtowanie odpowiedzialnej, nowoczesnej i zrównoważonej polityki flotowej, a także optymalizowanie całościowych kosztów utrzymania floty. Można śmiało stwierdzić, że obecne stanowisko fleet manager będzie ewoluowało w kierunku mobility manager.

Przeczytaj również
Popularne