Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Mercedes-Benz: wzrost sprzedaży na świecie i  lider segmentu premium w Polsce

Mercedes-Benz-GLS

  • W ubiegłym roku Mercedes-Benz dostarczył 2 339 562 samochody, uzyskując najwyższy roczny wolumen sprzedaży w historii firmy (+1,3%) w trudnych warunkach dla branży motoryzacyjnej
  • W 2019 r. oddział Mercedes-Benz Cars przekazał klientom 2 456 343 samochody marek Mercedes-Benz i smart – to nowy roczny rekord (+0,7%)
  • Przekraczając po raz pierwszy granicę 600 000 aut osobowych sprzedanych od października do grudnia 2019 r., Mercedes-Benz zamknął najlepszy swój kwartał pod względem sprzedaży
    (614 319 szt., +3,2%)
  • Od 2016 r. Mercedes-Benz pozostaje numerem 1 wśród marek samochodów luksusowych, a w ubiegłym roku po raz kolejny potwierdził swoją pozycję
  • Na wszystkich trzech głównych rynkach zbytu – w Chinach, Niemczech i USA – marka spod znaku trójramiennej gwiazdy zdołała zwiększyć sprzedaż jednostkową rok do roku. Chiny, jako największy z pojedynczych rynków, pozostają głównym motorem napędowym sprzedaży z 6,2-proc. wzrostem i nowym rekordem za cały rok
  • „Dziewiąty rekordowy rok z rzędu raz jeszcze podkreśla silny popyt na samochody Mercedes-Benz, nawet w obliczu daleko idących zmian w krajobrazie mobilności. Co więcej, Mercedes-Benz nadal jest zdecydowanie numerem 1 na rynku aut luksusowych – co dowodzi, jak cenna jest nasza marka” – powiedział Ola Källenius, prezes zarządu Daimler AG i Mercedes-Benz AG.

Pod względem sprzedażowym 2019 rok był dla Mercedes-Benz dziewiątym rekordowym rokiem z rzędu – producent dostarczył wówczas na całym świecie 2 339 562 samochody, uzyskując 1,3% wzrostu. Jednocześnie po raz czwarty z rzędu zajął pozycję lidera wśród marek aut luksusowych. Na wszystkich trzech głównych rynkach zbytu – w Chinach, Niemczech i USA – marka spod znaku trójramiennej gwiazdy „przebiła” wysokie poziomy liczby dostaw z poprzedniego roku. Głównym motorem wzrostu pozostały Chiny, największy pojedynczy rynek Mercedesa, z wynikiem 693 443 egzemplarzy, co stanowi wzrost r/r o 6,2% i nowy roczny rekordowy. Zeszłoroczna ofensywa modelowa, która łącznie objęła więcej niż 10 nowych lub zmodernizowanych modeli, doprowadziła do znacznego zwiększenia sprzedaży jednostkowej, szczególnie samochodów kompaktowych oraz SUV-ów, i przyczyniła się do wypracowania ogólnego wzrostu sprzedaży.

 

W całym roku 2019 Mercedes-Benz utrzymał pozycję lidera w segmencie aut luksusowych na rynkach takich jak: Niemcy, Wielka Brytania, Francja, Hiszpania, Belgia, Szwajcaria, Polska, Portugalia, Korea Południowa, Japonia, Australia, Tajlandia, Wietnam, Singapur, Kanada i RPA.

 

Ola Källenius,
prezes zarządu Daimler AG i Mercedes-Benz AG:

„Dziewiąty rekordowy rok z rzędu raz ponownie podkreśla silny popyt na samochody Mercedes-Benz, nawet w obliczu daleko idących zmian w krajobrazie mobilności. Co więcej, Mercedes-Benz nadal jest zdecydowanie numerem 1 na rynku aut luksusowych – co dowodzi, jak cenna jest nasza marka. Rok 2019 był rokiem wielkich wyzwań dla przemysłu motoryzacyjnego. W ciągu kolejnych 2 lat nasza branża będzie przechodziła dalszą transformację, i to większą niż kiedykolwiek. W tym wymagającym otoczeniu zamierzamy dalej zwiększać sprzedaż jednostkową i wyznaczać kierunek długoterminowej konkurencyjności. Dzięki inwestycjom w nowe rozwiązania techniczne i zyskownemu wzrostowi sprzedaży torujemy Mercedes-Benz drogę do liderowania na światowym rynku aut luksusowych – jako pionierowi zrównoważonego luksusu, również w epoce mobilności neutralnej pod względem emisji CO2.

 

Lista 5 największych rynków Mercedes-Benz w ubiegłym roku to: Chiny, Niemcy i USA, a następnie Wielka Brytania i Korea Południowa. Marka spod znaku trójramiennej gwiazdy zakończyła 2019 rok najwyższą roczną sprzedażą w swojej historii, a także najlepszym kwartałem w historii
(614 319 sztuk, +3,2%) – w ciągu minionych trzech miesięcy Mercedes-Benz po raz pierwszy sprzedał ponad 600 000 samochodów w trakcie jednego kwartału. W grudniu przekazano klientom 205 968 pojazdów, niemal osiągając wysoki poziom dostaw z ubiegłego roku (-0,3%).

 

Britta Seeger,
członek zarządu Daimler AG i Mercedes-Benz AG odpowiedzialna za marketing i sprzedaż:

„W 2019 r. na zakup nowego Mercedesa zdecydowała się szczególnie duża liczba klientów z Chin, Niemiec i USA. Na każdym z tych trzech głównych rynków przekroczyliśmy wysoki poziom sprzedaży jednostkowej uzyskany w poprzednim roku. Dziewiąty rekordowy rok z rzędu odzwierciedla m.in. sukces naszej ofensywy modelowej w segmencie aut kompaktowych oraz SUV-ów, które zachwyciły naszych nowych i obecnych nabywców na całym świecie. Oferujemy dziś szeroką gamę produktów z innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi,
o emocjonującym wzornictwie – co oznacza, że mamy właściwy samochód dla każdego klienta. W tym roku chcemy jeszcze bardziej odmłodzić nasze portfolio, wprowadzając na rynek ponad 10 nowych lub zmodernizowanych modeli, w szczególności skupiając się na pojazdach zelektryfikowanych”
.

 

Całoroczna sprzedaż Mercedes-Benz w poszczególnych regionach i na poszczególnych rynkach

Region Azji i Pacyfiku osiąga najlepszą sprzedaż w historii; Chiny pozostają najważniejszym motorem globalnego wzrostu

W regionie Azji i Pacyfiku w 2019 r. uzyskano nowy rekord sprzedaży jednostkowej Mercedes-Benz – 977 922 sztuk (+3,7%). Klientom w Chinach przekazano więcej aut niż na którymkolwiek innym rynku świata – łącznie 693 443 egzemplarze (+6,2%), czyli o ponad 40 000 więcej niż rok wcześniej. Kluczowymi czynnikami sukcesu Mercedesa w Państwie Środka były: zintensyfikowana ofensywa produktowa, strategia lokalizacji oraz działania ukierunkowane na klienta. Co ciekawe, ponad 3/4 aut sprzedanych tam w 2019 r. pochodziło z lokalnych fabryk. Chiny pozostają największym rynkiem zbytu Mercedes-Benz od 2015 r., a w latach 2015-2019 tamtejsza roczna sprzedaż uległa niemal podwojeniu. W Korei Południowej, na drugim co do wielkości rynku w regionie Azji i Pacyfiku, ubiegłoroczne dostawy osiągnęły nowy rekordowy poziom 78 048 pojazdów (+8,7%). Rekord sprzedaży aut z gwiazdą pobito także w Wietnamie.

 

Wolumen sprzedaży w Europie nieco powyżej wysokiego poziomu dostaw z poprzedniego roku, znaczny wzrost sprzedaży w Niemczech

W Europie w 2019 r. dostarczono klientom 937 881 samochodów Mercedes-Benz – to wynik nieco powyżej wysokiego poziomu dostaw z poprzedniego roku (+0,4%). Na rodzimym, niemieckim rynku – dzięki wzrostowi sprzedaży samochodów kompaktowych i SUV-ów – producent zdołał „przebić” wynik z poprzedniego roku o ponad 14 000 sztuk, dostarczając tam 318 353 pojazdy (+4,8%). To najwyższy wolumen sprzedaży w Niemczech w ciągu ostatnich 10 lat. Największymi europejskimi rynkami zbytu nowych Mercedesów poza Niemcami, Wielką Brytanią i Francją są Włochy oraz Hiszpania. W 2019 r. producent spod znaku trójramiennej gwiazdy ustanowił nowe rekordy sprzedaży także w takich krajach jak Szwajcaria, Polska, Dania i Węgry. Warto wspomnieć, że na rodzimym rynku Mercedes-Benz Polska został liderem sprzedaży marek aut premium.

 

Ponad 372 100 samochodów dostarczonych w regionie NAFTA, sprzedaż w USA nieznacznie wyższa niż przed rokiem

W regionie NAFTA od stycznia do grudnia ub.r. dostarczono 372 144 nowe samochody Mercedes-Benz (-1,64%). Pomimo trudnej sytuacji rynkowej klientom w USA przekazano 316 094 pojazdy, przekraczając wysoki poziom z ubiegłego roku o 135 egzemplarzy (+0,0%). W drugiej połowie roku marka zwiększyła liczbę dostaw w Stanach Zjednoczonych w ciągu pięciu z sześciu miesięcy, a w czwartym kwartale uzyskała 1,7-proc. wzrost sprzedaży. W Kanadzie Mercedes-Benz utrzymuje pozycję lidera wśród marek aut luksusowych już szósty rok z rzędu.

 

Całoroczna sprzedaż Mercedes-Benz – poszczególne modele

Co trzeci nowy Mercedes sprzedany w 2019 roku był SUV-em

W 2019 r. SUV-y były najlepiej sprzedającym się segmentem Mercedes-Benz (-4,5%) – na zakup modeli GLA, GLB, GLC, GLC Coupé, EQC, GLE, GLE Coupé, GLS lub Klasy G zdecydowało się łącznie około 783 700 nabywców. Od sierpnia 2019 r. dostawy rosną miesiąc w miesiąc dzięki wprowadzeniu nowych odsłon GLC i GLE. W 2019 r. po raz kolejny najlepiej sprzedającym się SUV-em w ofercie Mercedesa okazał się GLC. Z kolei Klasa G pobiła swój rekord sprzedaży z 2017 roku o ponad 13 000 sztuk – 34 912 dostarczonych aut stanowi wzrost sprzedaży o ponad 60%. Poprzedni rekord sprzedaży
z 2017 r. przekroczono już w sierpniu 2019 r.

 

Znaczny wzrost i nowy rekord sprzedaży modeli kompaktowych

W 2019 r. co czwarty sprzedany Mercedes był samochodem kompaktowym. Łącznie auta Klas A, B, CLA, CLA Shooting Brake, GLA i GLB trafiły w ręce ponad 667 000 nabywców (+9,5%). W porównaniu z poprzednim rekordem, ustanowionym w 2016 r., oznacza to wzrost o ponad 30 000 egzemplarzy. Do tego wyniku znacząco przyczyniły się Klasa A Limuzyna i nowa Klasa B –
w ujęciu światowym, a w Europie – nowy CLA Coupé. Klasa A odnotowała globalny wzrost popytu o 12,3%, Wraz z GLB, który trafił na rynek w grudniu 2019 r., rodzina kompaktowych Mercedesów składa się teraz z ośmiu modeli. Zmiany w obecnej gamie aut kompaktowych kompletuje nowy GLA, którego sprzedaż ruszy w tym roku.

 

Klasa C: ponad 392 900 dostarczonych egzemplarzy

W 2019 r. klienci nabyli około 392 900 egzemplarzy Klasy C Limuzyna i Kombi (-0,9%). Wariant Limuzyna wypracował wzrosty szczególnie w regionie Azji
i Pacyfiku, bijąc tam nowy rekord (+8,5%). W Korei Południowej jego dostawy osiągnęły dwucyfrowy przyrost. Sprzedaż odmiany z długim rozstawem osi
w Chinach „podskoczyła” w ubiegłym roku o 9% i ustanowiła nowy rekord.
Od momentu wprowadzenia na rynek w 1982 r., wówczas pod nazwą Mercedes-Benz 190, na całym świecie sprzedano ponad 10 milionów egzemplarzy Klasy C Limuzyna i Kombi.

 

Klasa E ustanawia nowy rekord sprzedaży w regionie Azji i Pacyfiku

W trzecim pełnym roku sprzedaży nowej generacji Klasy E nabywcy odebrali ponad 351 000 sztuk modelu z nadwoziami Limuzyna i Kombi (-1,3%).
W wynikach jego sprzedaży wyraźnie widać znaczenie Chin jako najważniejszego rynku zbytu sedanów Mercedesa – Klasa E Limuzyna ustanowiła tam nowy rekord sprzedaży i osiągnęła dwucyfrowy wzrost popularności. Dość wspomnieć, że co druga Klasa E Limuzyna sprzedana w 2019 r. trafiała do Państwa Środka, w wersji ze zwiększonym rozstawem osi. W Korei Południowej Klasa E Limuzyna uzyskała najwyższą roczną sprzedaż w historii. A na zakup Klasy E Kombi w Niemczech zdecydowało się o 5,0% więcej klientów niż w 2018 r.

 

 

Klasa S: najchętniej wybierana luksusowa limuzyna na świecie

Mercedes-Benz od zawsze dąży do budowy najlepszego samochodu na świecie – a ucieleśnieniem tego dążenia jest Klasa S. Wysoki standard ekskluzywności w połączeniu z wyważoną powściągliwością są niezmiennie wyśmienicie postrzegane przez klientów: w ciągu minionych 12 miesięcy Klasa S Limuzyna ponownie była najlepiej najchętniej wybieraną luksusową limuzyną na świecie. W 2019 r., 6 lat po wprowadzeniu na rynek obecnej generacji modelu, jej sprzedaż wyniosła około 71 700 sztuk – i pozostała na bardzo wysokim poziomie (-8,0%). Dostawy wzrosły przede wszystkim
w Chinach, gdzie szczególną popularnością cieszy się Mercedes-Maybach Klasy S Limuzyna, oferujący najwyższy poziom luksusu i komfortu. W 2019 r. ustanowił on nowy rekord sprzedaży, głównie za sprawą sukcesu w Państwie Środka i dwucyfrowemu wzrostowi właśnie na tym rynku. Od chwili premiery
w 2015 r. co miesiąc tylko w Chinach nabywcy odbierali średnio około 500 egzemplarzy tych ekskluzywnych samochodów luksusowych, a w ubiegłym roku liczba ta wzrosła do ponad 700 miesięcznie. W tym roku portfolio marki Mercedes-Maybach poszerzy model GLS.

 

Samochody marzeń: dwucyfrowy wzrost sprzedaży CLS-a Coupé

Wszystkie roadstery, kabriolety i coupe Mercedes-Benz są zgrupowane pod nazwą „samochody marzeń”. W 2019 r. na całym świecie dostarczono ponad 163 600 takich pojazdów (-1,1%). Głównymi rynkami zbytu roadsterów, kabrioletów i coupé z gwiazdą były Stany Zjednoczone i Niemcy, a w dalszej kolejności – Wielka Brytania. Najlepiej sprzedające się modele tej grupy to Klasa C Coupé, za którą uplasował się CLS Coupé. Ten drugi był motorem wzrostu sprzedaży samochodów marzeń w 2019 r. i w ujęciu globalnym osiągnął dwucyfrowy wzrost sprzedaży.

 

Zwiększone zapotrzebowanie na Klasę V i Klasę X

Dzięki wzrostowi o 1,2%, do około 63 500 sztuk dostarczonych w 2019 r., Klasa V osiągnęła nowy rekord sprzedaży. Zmodernizowana odsłona tego wszechstronnego pojazdu (MPV) miała swoją światową premierę w styczniu 2019 r. Szczególnie silny popyt na Klasę V w ubiegłym roku odnotowano w Niemczech, gdzie model uzyskał największy wzrost i ustanowił nowy rekord sprzedaży. Kolejne rekordy popularności Klasa V pobiła w Wielkiej Brytanii, Rosji i Szwajcarii. Sprzedaż MPV z gwiazdą wzrosła także w Chinach, na najważniejszym rynku jego zbytu poza Europą. Klasa X w 2019 r. na całym świecie znalazła około 15 300 nabywców, a najwięcej aut dostarczono w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Australii i RPA; w każdym z tych krajów pick-up z gwiazdą osiągnął dwucyfrowy wzrost zapotrzebowania i rekordową sprzedaż.

 

Mercedes-AMG: najwyższa sprzedaż w historii firmy

Skuteczniejsza niż kiedykolwiek wcześniej: Mercedes-AMG, marka samochodów sportowych i o wysokich osiągach, w 2019 r. osiągnęła nowy rekord, sprzedając ponad 132 136 aut i notując dwucyfrowy wzrost zapotrzebowania (+11,8%). Największymi rynkami jej zbytu w 2019 r. były Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a następnie Chiny i Japonia. Miniony rok w Mercedes-AMG był naznaczony nieustannym poszerzaniem i odnawianiem gamy modeli. Ceniona rodzina AMG GT przeszła lifting wersji dwudrzwiowej, a Mercedes-AMG GT 4-drzwiowe Coupé po raz pierwszy był dostępny na wszystkich rynkach. Oferując już 13 odmian o różnych poziomach osiągów, Mercedes-AMG wzbogacił swoje portfolio w segmencie samochodów kompaktowych o atrakcyjne warianty bazowe. Kompaktowe modele z serii 45 są napędzane nowo opracowanym silnikiem o pojemności 2 litrów, najmocniejszym seryjnie wytwarzanym 4-cylindrowym motorem turbo. Ponadto Mercedes-AMG wprowadził nowe zelektryfikowane SUV-y, korzystające z techniki EQ Boost. Rozrusznikoalternator z jednostką
o mocy 16 kW (22 KM) zasila pokładową instalację elektryczną 48 V, wspiera silnik spalinowy funkcją boost („zastrzyku” momentu obrotowego przy niskich prędkościach obrotowych) i zapewnia większą efektywność.

 

W 2019 r. smart dostarczył na całym świecie około 116 800 aut

W ciągu ostatnich 12 miesięcy smarta fortwo lub smart forfour wybrało 116 781 klientów (-9,3%). Wpływ na wyniki sprzedaży miał cykl życia obu modeli. Podczas ubiegłorocznego salonu samochodowego we Frankfurcie smart zaprezentował całkowicie odmienione wydania fortwo i forfoura. Progresywny design łączy się tu z inteligentnymi funkcjami łączności, a także zerową lokalną emisją spalin – za sprawą napędu elektrycznego. W roku konwersji na odmiany zasilane wyłącznie prądem smarty uzyskały w Niemczech najwyższą sprzedaż w ciągu ostatnich 14 lat (46 506 aut, +13,2%). Wzrosty uzyskały także we Francji, we Włoszech i w Portugalii, gdzie pobito nowy rekord (+25,0%). W 2019 r. smart dostarczył na świecie rekordową liczbę swoich aut z napędem elektrycznym (18 400 sztuk). W Niemczech około co szósty sprzedany egzemplarz był zasilany wyłącznie prądem. Pod koniec marca 2019 r. firmy Daimler AG i Zhejiang Geely Holding Group ogłosiły utworzenie globalnego joint venture (50:50) z intencją przekształcenia smarta w wiodącego gracza w segmencie pojazdów premium i inteligentnie zelektryfikowanych. Spółka ta wyprodukuje w Chinach całkowicie nową generację elektrycznych smartów i będzie odpowiedzialna za ich międzynarodową dystrybucję.

 

Ofensywa modelowa w segmencie hybryd plug-in i aut całkowicie elektrycznych

W ramach ogłoszonej w ubiegłym roku strategii „Ambition 2039” (z ang. Ambicja 2039) oddział Mercedes-Benz Cars postawił sobie za cel doprowadzenie w ciągu 20 lat do neutralizacji swojej floty nowych samochodów osobowych pod względem emisji CO2. W Europie firma zakłada, że do 2025 r. ponad 40% aut Mercedes-Benz może trafiać już do klientów jako pojazdy typu xEV (hybrydy typu plug-in i auta całkowicie elektryczne). Producent zakłada, że do 2030 r. hybrydy plug-in i samochody w 100% na prąd osiągną ponad 50-proc. udział w jego światowej sprzedaży.

 

Mercedes-Benz Cars spodziewa się, że do 2025 r. auta w pełni elektryczne będą stanowiły 15-25% jego całkowitej sprzedaży. Pierwszy SUV Mercedesa wyłącznie na prąd, model EQC, w 2019 r. zadebiutował najpierw w Europie,
a następnie na rynkach Chin i Azji i Pacyfiku. Jako kolejny członek rodziny Mercedes EQ, w tym roku do sprzedaży trafi EQV – pierwszy luksusowy pojazd Mercedes-Benz typu MPV z napędem elektrycznym, łączący bezemisyjną mobilność z satysfakcjonującymi osiągami, wysoką funkcjonalnością i estetycznym wzornictwem. Co więcej, w salonach można zamawiać już zmodernizowanego smarta z napędem wyłącznie elektrycznym – jego wprowadzenie na rynek zaplanowano na koniec stycznia 2020 r. Tym samym smart zakończy swoją pionierską transformację na napędy lokalnie bezemisyjne.

 

Do końca 2020 r. integralną częścią globalnego portfolio produktów Mercedes-Benz Cars będzie łącznie 5 modeli z napędem całkowicie elektrycznym i ponad 20 wariantów hybryd plug-in.

 

Przegląd sprzedaży Mercedes-Benz Cars na całym świecie w 2019 r.

 

 

Grudzień 2019 r.

Zmiana (%)

Styczeń-grudzień 2019 r.

Zmiana (%)

Mercedes-Benz

205 968

-0,3

2 339 562

+1,3

smart

11 181

+8,6

116 781

-9,3

Mercedes-Benz Cars

217 149

+0,1

2 456 343

+0,7

 

 

 

 

 

Sprzedaż Mercedes-Benz w regionach

 

 

 

 

Europa

83 222

-0,7

937 881

+0,4

- w tym: Niemcy

27 981

+1,6

318 353

+4,8

Azja/Pacyfik

82 679

+2,0

977 922

+3,7

- w tym: Chiny

52 510

+5,2

693 443

+6,2

NAFTA

35 132

-6,2

372 144

-1,6

- w tym: USA

30 294

-5,4

316 094

+0,0

 

 

Przeczytaj również
Popularne