HITS skupił się na transporcie w miastach. Skupiono się na transporcie poza szczytem. Elektryfikacja pojazdów umożliwia dostawy nocne, gdy poziom hałasu spada.
Przewoźnicy zwiększają precyzję dostawy, gdy dostarczają ładunek poza szczytem, co jest ważną wartością dla klienta, ale czy klient nie chce towaru w tych godzinach? co wtedy pozostanie z wartości dla klienta? Czy da się to rozwiązać tak, aby zarówno klient, jak i przewoźnik czerpali korzyści z towaru przybywającego w nocy?
Badania pokazują, że terminowość transportu może zostać zwiększona nawet o 40 procent, gdy ciężarówka dystrybucyjna realizuje dostawy w porze dnia, w której występuje najmniejsze obciążone – tak zwane dostawy poza szczytem. Dla miasta będzie to miało również pozytywne skutki w postaci redukcji liczby ciężarówek, które poruszają się i tworzą korki na ulicach.
Wyniki testów w ramach HITS pokazują, że niewielu odbiorców chce dostaw w nocy. Przestrzeń magazynowa, koszty personelu i bezpieczeństwo to tylko niektóre z wyjaśnień. Ponadto każdy punkt dostawy ma swoje własne wyzwania - pod względem warunków fizycznych i hałasu, co z kolei może mieć duży wpływ na to, czy Off Peak jest odpowiedni, czy nie. Dla firm kontrolujących cały łańcuch produktów, takich jak większe sieci spożywcze z własnymi sklepami i magazynami recyklingu, takie przejście nie stwarza większego problemu. Analogicznie prezentuje się sytuacja, gdy odbiorcą jest zamiast tego jest firma przyjmująca, która kupiła towary oraz ma pracowników na miejscu w nocy. W grupie tej znajdują się hotele i szpitale. Nocne dostawy też są wówczas łatwiejsze, ale zwykle to nie przewoźnicy decydują, kiedy ładunki mają zostać dostarczone. Zwykle bywa to uregulowane w umowie między sprzedającym a odbiorcą. Problematyka wdrażania zrównoważonego rozwoju, która odbywa się w transporcie, także często bywa nieznana tym, którzy sprzedają towary.
W ramach HITS zbadano, jak może przebiegać cyfryzacja łańcucha dostaw oraz które etapy tej cyfryzacji tworzą wartość i dla kogo. Celem było zrozumienie, w jaki sposób odbiór towarów może odbywać się bezzałogowo. „Jeżeli recepcja jest bezobsługowa, po stronie przyjmującej powstają nowe korzyści dla klientów – pod warunkiem, że czują oni zaufanie do procesu”, mówi Elisabeth Hörnfeldt, kierownik projektu HITS, Scania Group.
W ramach projektu Scania, HAVI i LogTrade wspólnie z McDonalds opracowały koncepcję, która oznacza, że HAVI ma być w stanie dostarczać ładunki w centrum Sztokholmu bez konieczności zatrudniania przez odbiorcę personelu na miejscu. HAVI dysponuje pojazdem – hybrydową ciężarówką PlugIn firmy Scania, obsługiwaną przez dwie osoby, które prowadzą i dostarczają towary. LogTrade wyposażył pojazdy, towary i dokumenty dostawy w cyfrowe klucze, co oznacza, że pojazdy i towary są stale śledzone za pomocą GPS i wysyłają sygnały do odbiorcy, że dostawa jest w drodze. W rezultacie towary są identyfikowane, czy znajdują się we właściwym miejscu, we właściwym czasie i u właściwego dostawcy. Dwoje drzwi jest otwierane jednorazowym kodem, a po wejściu do środka towar jest umieszczany w przygotowanych miejscach. Personel przygotował je przed opuszczeniem lokalu. Najważniejszymi warunkami wstępnymi okazały się kwestie bezpieczeństwa i jakości. Na przykład, że to właściwy kurier dostarcza właściwe towary, że łańcuchy chłodnicze są nienaruszone i że istnieją inteligentne zamki. Innymi słowy, potrzebne są różne rodzaje weryfikacji i rachunków. Kolejnym ważnym czynnikiem, tworzącym wartość dodaną, jest kontrola nad zarządzaniem odchyleniami, którą można osiągnąć, jeśli istnieją identyfikowalność i przejrzystość lokalizacji towarów.
Generalnie dostawy poza godzinami szczytu są dobre dla środowiska, ale wymagają wysiłków społeczności Jeśli społeczeństwo chce zmniejszyć korki w miastach i umożliwić dostawy poza szczytem, kwestia obecnych przepisów musi zostać zaktualizowana i potraktowana poważnie. Jeśli dane miasto wprowadza zasady zakazujące dostaw nocnych, wpływa to na ramy regulacyjne daleko poza granicami tego miasta, ponieważ firmy często uwzględniają te wymagania w swoich umowach, które nie są lokalne, ale zwykle dotyczą całego kraju. Powodem regulacji jest to, że tradycyjna dystrybucja towarów w nocy nie spełnia wymogów dotyczących hałasu. Elektryfikacja pojazdów rozwiązuje wiele problemów związanych z hałasem, ale nie wszystkie. Klatki na kółkach, palety i inny sprzęt do przenoszenia także mogą powodować hałas i stwarzać problemy dla mieszkańców w okolicy. Składowe te muszą więc być odpowiednio zarządzane. Inne korzyści, jakie miasto czerpie z faktu dostaw nocnych, dotyczą tego, że towary mogą być dostarczane znacznie wydajniej i zmniejszają zatłoczenie, co ogranicza negatywny wpływ tych dostaw na klimat oraz polepsza jakość powietrza. To ważne czynniki, jakie powinny uwzględnić lokalne społeczności, zgadzając się na zniesienia wymogów/ograniczeń prawnych i tym samym wprowadzanie ulg/zezwoleń dla tych, którzy poza godzinami szczytu chcą dowozić nowoczesnymi i cichymi pojazdami. Następny krok obejmuje zrozumienie warunków skalowania tego do większej liczby graczy/aktorów.
Do tej pory zyski były pokazywane przede wszystkim w środowiskach śródmiejskich, ale w następnym kroku zostaną zbadane nowe wartości społeczne, jakie można mieć w środowiskach podmiejskich. W ich przypadku to bowiem przede wszystkim firma odbierająca czerpie zyski z otrzymywania swoich towarów w czasie, gdy prowadzi działalność, a dostawy odbywają się do tzw. klientów niekomercyjnych. Przykładami tego są szkoły, przedszkola itp. czy placówki służby zdrowia. Istnieje również możliwość połączenia poza szczytem z geofencingiem jako technologią zapewniającą zgodność z prawem i ochronę wrażliwych środowisk.
Projekt jest prowadzony przez Scanię i obejmuje FTL, HAVI, Royal Institute of Technology (KTH), LogTrade, City of Stockholm, Upphandling Södertörn, Catena, Dagab, Ericsson, Fabege, Gothenburg University, IVL – Szwedzki Instytut Ochrony Środowiska, Linköping University, Ragn-Sells AB, RISE i CLOSER w Lindholmen Science Park.
Autor – dr. Hab. Jarosław Brach