Jerzy Martini , Kancelaria Baker & McKenzie : Ostatnia nowelizacja ustawy o rachunkowości wprowadziła również zmiany w przepisach o podatku VAT, które polegały na nałożeniu obowiązku naliczania VAT z tytułu użytku prywatnego samochodów wykorzystywanych na podstawie leasingu czy najmu (z mocą wsteczną od 1 stycznia 2011 r.). Wprowadzenie takich przepisów skutkuje tym, że Polska przekroczyła uprawnienie przyznane jej na mocy decyzji Rady Unii Europejskiej z 27 września 2010 r. Polska uzyskała tą decyzją prawo do wprowadzenia uproszczenia w rozliczeniu VAT z tytułu wykorzystywania samochodów do celów prywatnych. Uproszczenie to polega na "opodatkowaniu" użytku prywatnego na etapie zakupu czy leasingu samochodu poprzez wprowadzeniu ograniczenia w prawie do odliczenia VAT do wysokości 60% kwoty VAT nie więcej niż 6000 PLN. Z drugiej strony podatnicy korzystający z takich samochodów do celów prywatnych nie byli zobowiązani do naliczania VAT z tytułu użytku prywatnego. Zatem zgodnie z Decyzją Rady UE Polska była upoważniona do wprowadzenia pakietu: ograniczenie w odliczaniu przy nabyciu lub leasingu samochodów w zamian za brak odrębnego opodatkowania VAT z tytułu wykorzystania samochodu do celów prywatnych. Poprzez usunięcie jednego z elementu pakietu (braku konieczności opodatkowania VAT z tytułu wykorzystania leasingowanych samochodów do celów prywatnych) naruszono warunki odstępstwa przyznanego omawianą Decyzją Rady UE. Oznacza to, że "druga część pakietu", czyli ograniczenie prawa do odliczenia VAT w przypadku leasingu samochodów typu "kratka" lub spełniającego kryterium tzw. Wzoru Lisaka, jest sprzeczne z prawem UE. Podatnicy mogą więc zawierać obecnie umowy leasingu dotyczące samochodów typu "kratki" i odliczać pełną kwotę VAT z tytułu rat leasingowych, lub też, jeśli nie odliczają ich obecnie - wystąpić w przyszłości z wnioskami o stwierdzenie nadpłaty. Źródło : Biuro Prasowe Baker & McKenzie