Najmniejsze w gamie Audi doczekało się faceliftingu. A3 idzie w stronę sportu, technologii i... offroadu. Choć potwierdzenia nowej odmiany popalanego auta kompaktowego jeszcze nie ma. Wiadomo, że Audi szykuje coś, co mogłoby się nazywać A3 Allroad.
Dwa lata temu Audi zrezygnowała z najmniejszych modeli A1 i Q2. A3 jest zatem najmniejszym autem marki. Najmniejszym, ale dość ważnym, bo w 1996 r. Audi ustanowiło nim klasę kompaktowych aut premium. Dzisiaj A3 dostępne jest w odmianie hatchback 5-dr i sedan, czyli w nomenklaturze Audi Sportback i Limousine.
Audi A3 to brat bliźniak Volkswagena Golfa i Skody Octavii jednak w odmianie premium. Teraz ma jeszcze bardziej wyrazisty design, nowe technologie na pokładzie i bogatsze wyposażenie standardowe. Nie zabrakło także nowe wnętrza wykończonego nowymi materiałami.
Przypomina większe i zadziorne RS 6? A3 zdecydowanie idzie w stronę sportu. Przynajmniej pod względem designu. Na odmianę RS co prawda musimy jeszcze poczekać, ale nowe A3 zyskało ostre linie, przetoczenia i jeszcze bardziej wyrazisty charakter. Sześciokątna, bezramkowa osłona Singleframe ma teraz nowy design – została zauważalnie spłaszczona i poszerzona. Dominuje w przedniej części nadwozia i wspólnie z dużymi, kanciastymi bocznymi wlotami powietrza wyraźnie akcentuje sportowy styl kompaktowych modeli Audi.
Wloty powietrza łączy charakterystyczny przedni spojler, który sprawia, że A3 wydaje się niższe. Z tyłu sportową naturę uwydatnia nowy zderzak z wyrazistym dyfuzorem. Częściowo inspirowane modelami RS, progresywne elementy stylistyczne są szczególnie efektowne w połączeniu z linią wyposażenia S line. Dynamiczny wygląd podkreślają nowe, ekspresyjne, metalizowane odcienie zielony District i czerwony Progressive. Lista opcji po raz pierwszy obejmuje matowe wykończenie w kolorze szary Daytona.
Charakterystycznym elementem auta są reflektory. Choć jedne i te same dla każdej wersji modelu, mogą świecić na cztery różne sposoby. Wszystko dzięki opcji w systemie MMI Sygnatura świateł do jazdy dziennej – po raz pierwszy w modelach z serii A3 może się zmieniać w zależności od nastroju i preferencji właściciela.
Zmiana dotyczy zarówno scenariuszy oświetlenia powitalnego i pożegnalnego, zaprojektowanych indywidualnie dla każdej sygnatury. Reflektory LED i LED Matrix tworzą cyfrowe światła do jazdy dziennej, wykorzystując 24-pikselowe elementy rozmieszczone w trzech rzędach w górnej części obudowy.
Do bardziej wyrazistego designu nadwozia dopasowano wyostrzone wnętrze. Na pierwszy rzut oka jest ono kompletnie nowe. Zmieniono kształt dźwigni zmiany biegów i otworów wentylacyjnych. Pojawiły się nowe wstawki z tkaniny oraz nowe oświetlenie kabiny.
Audi A3 po liftingu ma też bogatsze wyposażenie standardowe. Oprócz trójramiennej kierownicy obszytej skórą (kierownica wielofunkcyjna plus) seryjna specyfikacja obejmuje klimatyzację, pakiet oświetlenia Ambiente oraz środkowy podłokietnik z przodu.
Standardowe oświetlenie wnętrza swoim zasięgiem obejmuje akcenty na drzwiach i przestrzeń na nogi. Opcjonalnie dostępne są dodatkowe elementy oświetleniowe oraz konturowe oświetlenie panelu przełączników i osłon progów, które po modernizacji A3 biegnie dookoła konsoli środkowej. Podświetlane są także standardowe uchwyty na pojemniki z napojem. Efektowną nowość stanowią podświetlane od spodu elementy paneli przednich drzwi. W tym celu ich tapicerka jest laserowo nacinana w 300 punktach.
A3 jak pozostałe modele marki wyposażony jest w moduł cyfrowej komunikacji – za sprawą licznych usług z zakresu łączności, funkcji na żądanie oraz sklepu z aplikacjami. Trzeba jedynie pamiętać, by je zainstalować i kupić. Dlaczego? Bo na Android Auto w standardzie nie ma co liczyć. Za opłatą subskrypcyjną Audi będzie odblokowywać np. Apple CarPlay, Android Auto, automatyczne światła drogowe i dwustrefową klimatyzację. Klienci będą mogli wybrać miesięczny lub roczny okres subskrypcji.
Standardowe wyposażenie obejmuje cyfrowe radio DAB+ i dotykowy wyświetlacz o przekątnej 10,1 cala, cyfrowe wskaźniki Audi virtual cockpit oraz indukcyjną ładowarkę smartfona. Oprócz dwóch portów ładowania USB-C w konsoli środkowej z przodu seryjna specyfikacja obejmuje dwa dodatkowe porty z tyłu.
Wypadkom z udziałem innych uczestników ruchu pomagają zapobiegać: system Audi pre sense front, funkcja unikania kolizji, asystent skrętu oraz ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu. Adaptacyjny tempomat, wspomagający kontrolę wzdłużną i poprzeczną, został uzupełniony o funkcję asystowanej zmiany pasa ruchu, która dodatkowo zwiększa komfort jazdy. System ten wspomaga przyspieszanie, hamowanie i kierowanie przy prędkości do 210 km/h, a także zmianę pasa na drogach szybkiego ruchu przy prędkości powyżej 90 km/h.
W ruchu miejskim przydaje się Asystent parkowania z Audi parking system plus, który pomaga kierowcy w parkowaniu i wyjeżdżaniu z miejsca parkingowego poprzez precyzyjne interwencje w układzie kierowniczym. Jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu zapewniają ostrzeżenie o zmianie pasa ruchu Audi side assist, ostrzeżenie przy wysiadaniu oraz asystent ruchu poprzecznego (ochrony przed kolizją) z tyłu, które wykorzystują tylne radary do monitorowania ruchu za samochodem i obok niego.
W Europie modele A3 będą początkowo oferowane z dwoma silnikami i dwiema przekładniami do wyboru. Wersja 35 TFSI z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 150 KM w chwili premiery występuje w cenniku z automatyczną, 7-biegową skrzynią S tronic oraz układem miękkiej hybrydy, a później do oferty trafi także w połączeniu z 6-stopniową przekładnią manualną.
Do wyboru jest także wysokoprężna odmiana 35 TDI o mocy 150 KM, współpracująca z 7-biegową skrzynią S tronic. Dodatkowe wersje A3 Sportback i A3 Sedan z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi pojawią się w drugim kwartale. Pod koniec roku do gamy dołączy hybrydowy wariant typu plug-in.
Ile kosztuje nowe A3? Cennik nie jest jeszcze znany. Obecne Audi A3 zaczyna się od 129 900 zł.
Kiedy pojawi się wspomniane A3 Allroad? Tego nie wiadomo. W styczniu Auto zostało zauważone podczas jazd próbnych na drogach publicznych.
Wiadomo, że wersja pomiędzy Sportbackiem A3 a regularnym Q3 to próba wskrzeszenia rodziny Allroad, w której Audi ma spore doświadczenie. 30 mm podniesione zawieszenie, 15 mm większy skok zawieszenia a na dodatek plastikowe osłony wokół całego nadwozia i osłony pod autem mają sprawić, że A3 Allroad będzie jeszcze bardziej uniwersalny.