Po drogach w Mälardalen toczy się nowa, wyjątkowa ciężarówka zasilana akumulatorem. Elektryczna ciężarówka, która jest jedną z pierwszych tego rodzaju, może tworzyć zestawy o masie do 64 ton.
Za tym elektrycznym samochodem stoją producent ciężarówek Scania, firma transportowa i serwisowa Foria oraz firma zajmująca się ochroną środowiska Ragn-Sells. Ciężarówka ta stanowi też część projektu REEL.
Fredrik Allard, szef elektryfikacji samochodów Scanii, mówi „Nasza nowa elektryczna ciężarówka będzie po części rozwiązaniem transportowym, które umożliwia system okrężny. Foria może teraz bezemisyjnie transportować popiół lotny z elektrowni i ciepłowni w Mälardalen do nowego zakładu Ragn-Sell. Tam cenne składniki można następnie poddać recyklingowi i ponownie wykorzystać”.
Aby przyspieszyć rozwój zelektryfikowanego, bezemisyjnego transportu ciężkiego, Scania jako dostawca rozwiązań i usług transportowych, firma transportowa i serwisowa Foria oraz firma zajmująca się ochroną środowiska Ragn-Sells rozpoczęły współpracę międzybranżową. Scania dostarcza ciężarówkę zasilaną akumulatorem, mogącą tworzyć zestawy o masie do 64 ton. Foria odpowiada za obsługę tej ciężarówki, która będzie głównie transportować popiół lotny z elektrowni i ciepłowni regionu Mälardal do recyklingu w nowym zakładzie Ragn-Sell Ash2Salt w Högbytorp, na północny zachód od Sztokholmu.
Zasilana bateryjnie ciężarówka już jeździ po drogach, aby transportować popiół lotny z elektrowni i ciepłowni w Mälardalen do Högbytorp w celu przechowywania go do czasu uruchomienia nowej fabryki. Obecnie istnieje kilka rozwiązań w pełni zelektryfikowanego transportu, ale większość z nich obejmuje krótsze odległości i lżejsze samochody ciężarowe. Tove Winiger, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju w Foria, wskazuje „Elektryczna ciężarówka to duży krok i absolutnie niezbędny dla Foria, jeśli mamy być w stanie przestawić się na elektryczność, a tym samym zmienić przepływ zbudowany wokół paliw kopalnych. Współpraca ze Scanią i Ragn-Sells daje nam możliwość uczenia się i oceny przed przyszłymi inwestycjami w technologię bez paliw kopalnych”.
Po uruchomieniu nowej oczyszczalni elektryczna ciężarówka będzie jeździła na dwie zmiany, aby zmniejszyć liczbę przewozów zasilanych paliwami kopalnymi. Aby uniknąć niepotrzebnych i kosztownych przestojów, podczas załadunku i rozładunku ciężarówka będzie wspomagana – ładowana. Do zakładu Ragn-Sell w Högbytorp firma technologiczna ABB dostarczyła więc dwie ładowarki dużej mocy o mocy 160 kW każda. Niewykluczone, że w dłuższej perspektywie takie same możliwości ładowania będą dostępne także w elektrowniach i ciepłowniach, w których zbierany jest popiół lotny. Erik Wastesson, kierownik projektu w firmie zajmującej się ochroną środowiska Ragn-Sells, ocenia „Nasza inwestycja w popiół lotny jest jedną z największych inwestycji w recykling materiałów o obiegu zamkniętym w Szwecji. Cieszymy się ze współpracy ze Scanią i Foria, która umożliwia zelektryfikowany, bezemisyjny transport popiołów lotnych do i z naszego zakładu. Poza tym współpraca ta stanowi część REEL – Regional Electrified Logistics – szwedzkiej krajowej inicjatywy, w ramach której czołowi szwedzcy aktorzy połączyli siły, aby przyspieszyć przejście na zelektryfikowany, bezemisyjny transport ciężki na drogach tego kraju. Inicjatywę tę prowadzi platforma współpracy CLOSER, a częściowo za pośrednictwem Vinnova i Agencji Energii finansuje program „Strategiczne badania i innowacyjne pojazdy”. Cel polega na promowaniu przejścia na rynku szwedzkim na zelektryfikowany system transportu towarowego.
Fakty dotyczące ładowania doładowania: ABB oferuje dwa punkty ładowania o mocy 160 kW, które są przystosowane do użytku w Högbytorp. Ładowarki dużej mocy umożliwiają szybkie ładowanie w szerokim zakresie poziomów mocy, odpowiadających potrzebom ładowania dostosowanym do harmonogramu pracy pojazdu elektrycznego. Rozwiązanie do ładowania ma solidną konstrukcję, zdalną diagnostykę i narzędzia administracyjne, umożliwiające długi czas pracy.