Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Shell

Małe firmy z ogromnym potencjałem

Problemem legendarnego już sektora MŚP jest jego potężne rozproszenie i często różne interesy. To firmy z tego obszaru odpowiadają za rozwój gospodarki i napędzają PKB, więc warto przygotować dla nich ofertę biznesową.

Akademia Managera, czyli co dostawcy usług finansowych, samochodów, rozwiązań telematycznych, paliw usług serwisowych mają do zaoferowania sektorowi MŚP?

Piotr Modrzewski
Kierownik ds. Sprzedaży Flotowej, Duda-Cars Mercedes-Benz

Sektor MŚP to z perspektywy dealerskiej istotna część rynku sprzedaży samochodów nowych. Coraz więcej klientów, którzy do tej pory użytkowali pojazdy marek wolumenowych, chce przesiąść się do aut z segmentu premium. Bazując na wieloletnim doświadczeniu i wypracowanych rozwiązaniach, w Duda-Cars wspieramy wdrażanie samochodów Mercedes-Benz do flot małych i średnich firm. Nie tylko pomagamy w doborze odpowiedniego modelu, lecz także łączymy je z najbardziej atrakcyjnym w danym momencie finansowaniem, obejmującym produkty leasingowe, kredytowe, czy formułę najmu długoterminowego.

Piotr Wróbel
Chief Commercial Officer, Alphabet Polska
Bez wątpienia sektor MŚP jest tym, który jeszcze stosunkowo rzadko sięga po rozwiązania typu wynajem długoterminowy. Pomimo ogromnego potencjału, to wciąż klasyczny leasing jest najpopularniejszym sposobem finansowania pojazdów przez klientów z tego segmentu.

Kilka lat temu wydawało się, że z roku na rok coraz więcej firm z sektora MŚP będzie przechodzić z tradycyjnego leasingu na produkty typu wynajem długoterminowy czy abonament. Niestety, okres wysokich stóp procentowych oraz boomu na rynku samochodów używanych na chwilę zatrzymał ten trend. Klientom wydawało się, że nie jest najlepszym rozwiązaniem ponoszenie wysokich kosztów finansowania samochodu, który na koniec kontraktu nie przechodzi na własność klienta i nie można na nim dodatkowo zarobić, korzystając z koniunktury na rynku samochodów używanych.

Teraz, wraz z normalizacją cen samochodów używanych i spadającymi kosztami finansowania, powinniśmy na nowo zacząć obserwować zwiększone zainteresowanie tego typu produktami. Z pewnością szansą dla branży wynajmu długoterminowego na większy udział w finansowaniu samochodów do sektora MŚP są samochody elektryczne. W przypadku tych pojazdów klienci chętniej sięgają po rozwiązania, w których ryzyko wartości rezydualnej jest po stronie dostawcy.

Sam sektor MŚP pod kątem oczekiwań wobec dostawcy usług wynajmu długoterminowego jest również mocno zdywersyfikowany. Znajdziemy tutaj zarówno klientów z pojedynczymi samochodami, którzy najchętniej sięgają po gotowe produkty, a korzystając z kanału online kierują się głównie ceną, jak i klientów posiadających kilka lub kilkanaście samochodów w swojej firmie i szukających bardziej dopasowanych ofert. Ci ostatni oczekują rozwiązań zbliżonych do tych, jakie są oferowane większym klientom korporacyjnym, uwzględniających na przykład dedykowanego opiekuna, portal klienta czy raporty flotowe.

 

Bartłomiej Brzozowski
Country Manager Leasys Polska
W obliczu dynamicznych zmian na rynku, sektor małych i średnich przedsiębiorstw staje się coraz bardziej istotny dla gospodarki. Jako dostawca usług wynajmu długoterminowego, dostrzegamy w MŚP ogromny potencjał. Produkt oferowany przez Leasys jest idealnym rozwiązaniem dla MŚP, które często nie dysponują tak dużymi środkami, które pozwoliłyby im na samodzielny zakup floty, której potrzebują do realizacji swoich celów biznesowych. Dzięki naszej ofercie przedsiębiorstwa mogą zminimalizować koszty operacyjne i skupić się na swoim rozwoju. Oferujemy rozwiązania, które uwzględniają specyfikę potrzeb MŚP – elastyczne okresy finansowania, możliwość dostosowania limitów przebiegów czy wysokości wpłaty własnej. W racie miesięcznej mogą być uwzględnione usługi dodatkowe, skonfigurowane zgodnie ze specyfikacją i potrzebami danej firmy. Co więcej, MŚP mogą korzystać z tych samych innowacyjnych rozwiązań, które są dostępne dla dużych flot. Nasze aplikacje dla klientów, które pozwalają na monitorowanie danych dotyczących kontraktów oraz dodatkowych usług, są dostosowane do potrzeb zarówno dużych, jak i małych przedsiębiorstw. W naszej ocenie w związku z rosnącą konkurencją i potrzebą optymalizacji kosztów wynajem długoterminowy staje się kluczowym rozwiązaniem dla MŚP.


Adam Simon
Dyrektor Sprzedaży Audi
Klienci z sektora MŚP są dla nas kluczowi – stanowią znaczną część naszej bazy klientów. Istotne jest tu indywidualne podejście, dlatego przygotowaliśmy dla nich bardzo atrakcyjną ofertę finansowania Audi Perfect Lease oraz korzystne warunki leasingu klasycznego, uzupełnione atrakcyjną propozycją zakupu. Dla większych firm z sektora MŚP oferujemy także spersonalizowane rozwiązania flotowe, zbliżone do tych, które oferujemy naszym kluczowym klientom strategicznym.

 

Małgorzata Malewicz
Kierownik Działu Marketingu w E100
Sektor MŚP to niezwykle istotny i wymagający uwagi segment w branży transportowej. W zeszłym roku opracowaliśmy model rozwoju firmy transportowej, prezentując jego najważniejsze tezy podczas Translogistica Poland. Po pierwsze: innowacyjne produkty cyfrowe, które ułatwiają zarządzanie firmą, zwiększają bezpieczeństwo, wygodę, efektywność operacyjną, muszą być dostępne dla firm niezależnie od etapu rozwoju w cenie, która nie będzie barierą nie do przeskoczenia. Po drugie: z opracowań tego modelu wynikało, że płynność finansowa jest kluczowa w skuteczności operacyjnej firm z sektora MŚP. Po prostu firmy płynne finansowo chętniej i częściej inwestują w innowacyjne produkty. Dane o sytuacji finansowej firm transportowych, zwłaszcza sektora MŚP, nie są optymistyczne: średni czas zapłaty na rzecz firm transportowych z sektora MSP w 2. kwartale 2024 roku wyniósł 21 dni, gdy ogólny termin płatności wynosił 13,5 dnia. Około 57% firm w branży boryka się z opóźnieniami płatności od kontrahentów, a 45% z zatorami finansowymi.

W E100 pomagamy rozwijać się firmom transportowym dostarczając innowacyjne i zaawansowane technologicznie produkty. Chcemy, żeby firmy poznały wszystkie zalety naszych rozwiązań zanim zdecydują się na zakup, dlatego oferujemy na niektóre z nich od 30 do 60 dni darmowego okresu testowania. Ale zaczęłabym od bezpłatnego, ogólnodostępnego Panelu Klienta E100. Można w nim zobaczyć szczegółowe informacje o każdej transakcji w czasie rzeczywistym, stan konta, archiwum faktur i wiele innych. To naprawdę prawdziwe centrum dowodzenia firmą.

Narzędziem umożliwiającym zarządzanie nowoczesną firmą transportową jest FastData. To wysoko wyspecjalizowane narzędzie analityczne, dzięki któremu właściciel firmy może monitorować kluczowe wskaźniki i dane z kart paliwowych, znajdować elementy do poprawy, optymalizować je, tworzyć realistyczne prognozy czy wizualizować dane. Narzędzie udostępniamy za darmo na 60 dni.

Secure E-BOX to antyfraudowy system, który pomaga przewoźnikom zabezpieczyć się przed kradzieżą paliwa z wykorzystaniem kart paliwowych. Działa w oparciu o urządzenie pokładowe (OBU) oraz współrzędne GPS stacji, w której kierowca zamierza tankować i rozliczać się za pomocą karty. System przetwarza dane geolokalizacyjne OBU i stacji paliw. Jeśli w momencie żądania autoryzacji lokalizacja stacji i urządzenia OBU nie pokrywają się, transakcja automatycznie jest blokowana. Klienci mogą testować system przez 30 dni za darmo.

W ramach Grupy E100 działa spółka E100 Faktoring, która oferuje klientom wsparcie w postaci faktoringu. Od ponad 20 lat działamy na rynku TSL i rozumiemy jak mało kto specyfikę branży. Wiemy, co robić, żeby proces faktoringowy przebiegał sprawnie i szybko: przyspieszamy wypłatę środków z faktur klienta nawet o 90 dni, finansujemy faktury w zł i euro, wypłacamy środki w 24h od momentu zgłoszenia faktury. Nie pobieramy opłat za: rozpatrzenie wniosku, zbadanie wiarygodności kredytowej czy przeanalizowanie umowy handlowej.

 

Aleksandra Bogumił
Fleet Department EV Fleet Sales Senior Specialist Kia Polska
Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) to bardzo ważny sektor polskiego rynku odpowiadający za prawie 50% PKB. IMF i Bank Światowy prognozują wzrost gospodarczy dla Polski na poziomie ok. 3% właśnie dzięki wynikom naszych przedsiębiorców. Warto dodać, że mimo ciągłego rozwoju przed MŚP w najbliższym okresie pojawia się wiele wyzwań, szczególnie z zakresu nowych technologii, takich jak cyberbezpieczeństwo, okiełznanie AI czy systemu XSEF, jak również sprostanie wymaganiom raportowania ESG.
Z perspektywy importera, MŚP to bardzo świadoma grupa konsumentów, która rozważnie podchodzi do zakupu pojazdu. Nie tyle cena samochodu, co przede wszystkim pełna efektywność ekonomiczna ma tu kluczowe znaczenie. Bardzo ważne równolegle do kwestii finansowych są aspekty związane z użytkowaniem auta, które nie tylko powinno być niezawodne, ale również uniwersalne.

Jako Kia Polska staramy się przedstawiać możliwie wysoki standard usług, niezależnie czy kupującym jest osoba prywatna, wielka korporacja, czy przedsiębiorstwo, a w przypadku MŚP mamy możliwość wykorzystania rozwiązań dostępnych już od zakupu pierwszego auta, jak i propozycji dedykowanych do dużych flot. W naszych dealerstwach znajdują się doradcy ds. sprzedaży samochodów nowych, którzy nie tylko pomogą wybrać najbardziej dopasowany do państwa potrzeb model, ale również finansowanie czy rozwiązania serwisowe.

Gama modelowa – Modele, które od lat sprawdzają się w polskich firmach, to na pewno Kia CEED, dostępna również w wersji kombi oraz Kia Sportage. Staramy się jednak, by wszystkie nasze samochody spełniały nie tylko obowiązujące normy wynikające z prawa UE, ale również standardy bezpieczeństwa (test NCAP), jak i podążały za nowoczesnymi trendami. Dotyczy to aut od segmentu A (jak nowa Kia Picanto) do segmentu D (gdzie niedawno Kia Sorento otrzymała FL).

Dodatkowo, biorąc pod uwagę dążenie UE do elektryfikacji motoryzacji, przedstawiamy naszym klientom auta z linii EV, które zostały od początku zaprojektowane jako auta elektryczne i ekologiczne. Rozpoczęliśmy od EV6, które otrzymało tytuł Auta Roku (Car of the Year 2022), a teraz prezentujemy model EV3, który ze względu na swoje gabaryty oraz cenę ma szansę stać się pierwszym wolumenowym autem elektrycznym. Mamy nadzieję, że będzie on dla wielu firm tym autem, które zostanie odpowiedzią na nowe wyzwania. Przedsiębiorców czeka elektryfikacja flot, niezależnie od zakazu rejestracji aut spalinowych. Wielu z nich musi zmierzyć się z raportowaniem ESG i przede wszystkim zmieniającym się rynkiem konsumentów, dla których wizerunek firmy odpowiedzialnej społecznie ma coraz większe znaczenie. Rozpoczęcie wymiany floty, może bardzo pomóc podczas spełniania nowych wymogów prawnych oraz być swego rodzaju manifestacją stanowiska firmy.

Finansowanie – MŚP to grupa, która historycznie najchętniej wybiera leasing i już od pierwszego samochodu mamy dedykowany produkt finansowy: Kia Smart Leasing. Jest to nowoczesna forma finansowania samochodu z wysoką wartością rezydualną oraz odkupem samochodu gwarantowanym przez dealera. Dla przedsiębiorców, którzy wolą wynajem długoterminowy i chcą skorzystać z wygody połączenia w jednej racie również usług administracyjnych i serwisowych, mamy Kia For Business.

Niezawodność pojazdu – Wszystkie nowe samochody marki Kia mają 7-letnią gwarancję, jednak auto to również narzędzie pracy i dla komfortu przedsiębiorcy konieczne jest świadome zarządzanie flotą. By maksymalnie ułatwić to zadanie już od floty 5 samochodów, możemy zaproponować każdej firmie Flotowy Program Serwisowy, który działa w oparciu o ujednolicone ceny oraz procedury zapewniające profesjonalną i fachową obsługę. Dla firmy to m.in. udogodnienia w przyjęciu samochodu na serwis, dodatkowe rabaty na części użyte podczas okresowych przeglądów oraz napraw mechanicznych, rozszerzony system assistance zapewniający pełną mobilność klienta, opiekę koordynatora serwisowego, możliwość comiesięcznych rozliczeń czy zbiorczą fakturę za wykonane usługi serwisowe – niezależnie od miejsca naprawy.

Dziś, gdy korporacje – szczególnie technologiczne – mają ogromne pieniądze i wpływy, docenienie udziału sektora MŚP w Polsce jest konieczne. Mimo wielu przeciwności, problemów ekonomicznych i proceduralnych cały czas możemy zobaczyć znaczny udział przedsiębiorców na naszym rynku. Firmy te są dużo bardziej responsywne na zachodzące zmiany i wprowadzane przez nich zmiany wydają się być bardziej organiczne. To wolny rynek i swoboda gospodarcza, która pozwala na zróżnicowaną strukturę firm, sprawiają, że Polska jest nazywana „Zieloną Wyspą”. Takie firmy potrzebują kupić czy użytkować auto, które będzie narzędziem z pełnym poczuciem komfortu użytkowania. Dlatego uważam, że marka Kia może być fantastycznym wyborem dla rozważnego przedsiębiorcy i już dziś bardzo duża grupa naszych klientów reprezentuje segment MŚP.

Jeżeli ktoś ma wątpliwości, to zapraszam do jednego z naszych dealerstw, by samodzielnie sprawdzić, co możemy zaoferować.

 

Agnieszka Nocuń
członkini Zarządu Elocity
Oferta flotowa Elocity skierowana do firm z sektora MŚP nie różni się od rozwiązań, z których korzystają nasi korporacyjni klienci. Na rynku widzimy wzrost zainteresowania małych i średnich przedsiębiorstw systemami zarządzania ładowaniami flot elektrycznych i sprzedaży usług ładowania. Widzimy też, że wielu klientów przychodzi do nas z podobnymi obiekcjami, najczęściej myślą, że implementacja systemu flotowego to projekt czaso- i kosztochłonny.

Warto więc zaznaczyć, że jako Elocity od 2017 roku oferujemy autorskie oprogramowanie, które jest łatwe w implementacji i maksymalnie efektywne niezależnie od wielkości firmy, która chce z niego skorzystać. Nasi klienci mogą liczyć na eksperckie wsparcie właściwie od momentu podpisania prostej umowy, na podstawie której rozliczamy się potem miesięcznie za korzystanie z naszych usług. Co zyskują klienci dzięki software’owi Elocity? Przede wszystkim dostęp do intuicyjnego panelu zarządczego, w którym znajdują się raporty i informacje o ładowaniach poszczególnych samochodów oraz zużytej energii. W naszej ofercie znajdują się również profile flotowe, które przypominają tradycyjne karty paliwowe, umożliwiające wygodny dostęp do szerokiej sieci infrastruktury ładowania, czyli aż 2000 stacji, należących do ok. 400 operatorów. Podczas ładowania użytkownicy mogą korzystać z karty RFID lub aplikacji Elocity, a pracodawca z łatwością może ustalić limity dla poszczególnych pracowników. Kompleksowo wspieramy naszych klientów z sektora MŚP również w zakresie doradztwa, audytów czy w doborze i budowie stacji ładowania na terenie firmy (coraz częściej również w domach pracowników). Przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, że w ten sposób zwiększają efektywność zelektryfikowanej floty. Dzięki naszym rozwiązaniom z łatwością mogą także rozliczyć się z pracownikami za ładowania służbowego auta na przydomowej stacji. Idąc dalej, sektor MŚP zauważył też, że elektryfikacja floty i własna infrastruktura ładowania to sposób na dodatkowe przychody dla ich biznesu. Wystarczy rozważyć opcję udostępniania stacji, np. poza godzinami pracy firmy, i samodzielnego ustalania stawek za ładowanie. Kierowcy EV zobaczą wtedy stację w aplikacji Elocity, a dzięki naszemu software’owi firma z łatwością rozliczy się z zewnętrznymi użytkownikami. Wszystkie faktury i raporty przedsiębiorca znajdzie w tym samym panelu, z poziomu którego zarządza własną flotą. Dbając o kompleksowość oferty, służymy również wyspecjalizowanym helpdeskiem technicznym, który działa przez całą dobę.

 

Roman Ziółkowski
Dyrektor Handlowy Kaizen Rent
Sektor małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) od wielu lat odgrywa kluczową rolę w polskiej gospodarce. Jednostkowo może niektórym wydawać mało znaczący, ale globalnie stanowi ogromną siłę. Małe i średnie przedsiębiorstwa to ponad 99% wszystkich firm w Polsce, które jednocześnie odpowiadają za znaczną część zatrudnienia oraz PKB.

Trudne czasy i pełen wyzwań rynek ma zwykle największy wpływ właśnie na małe i średnie przedsiębiorstwa. Jednocześnie to w tych firmach rozwiązania, które potrafią usprawnić działalność, zapewnić bezpieczeństwo i elastyczność, są z jednej strony mniej dostępne, a z drugiej, potrafią przynieść w ich działaniach spektakularne korzyści. Jednym z takich nowoczesnych rozwiązań jest wynajem samochodów.

Jak pokazują ostatnie badania, z roku na rok coraz więcej przedsiębiorców, również tych z sektora MŚP, decyduje się na to rozwiązanie, dostrzegając w nim zarówno oszczędności, jak i wygodę. Tak wynika z najnowszego raportu udostępnionego przez IBRM Samar.
Dane z 3 ostatnich lat mówią same za siebie: 9% średnich firm już wynajmuje samochody, 16% małych przedsiębiorstw decyduje się na wynajem, 4% mikrofirm korzysta z tej formy finansowania.

Co więcej, branże, takie jak produkcja (25%), transport (16%) i logistyka (14%), odnotowują największy wzrost zainteresowania wynajmem aut.

To znak, że w obliczu rosnących kosztów zakupu i utrzymania floty wiele przedsiębiorców z sektora MŚP zaczyna dostrzegać wynajem samochodów jako efektywne rozwiązanie. Jakie czynniki są istotne dla właścicieli i zarządzających korzystających z wynajmu samochodów?

  1. Elastyczność. Firmy MŚP często zmagają się z nieprzewidywalnymi potrzebami transportowymi, co sprawia, że preferują elastyczne umowy wynajmu, które pozwalają na dostosowanie floty do dynamicznie zmieniających się wymagań i potrzeb.
  2. Prostota i bezpieczeństwo usługi. Umowy i warunki wynajmu samochodów oraz zasady jego rozliczania są zdecydowanie prostsze i szybsze w porównaniu z innymi formami na finansowanie samochodu w firmie. Także warunki skrócenia lub odstąpienia od umowy są zdecydowanie prostsze i łatwiejsze. To również rozwiązanie, które zapewnia im bezpieczeństwo logistyczne – samochód zastępczy w razie wypadku lub awarii.
  3. Oszczędności finansowe. W dobie rosnącej inflacji i wysokich kosztów utrzymania wynajem samochodów pozwala MŚP na ograniczenie wydatków związanych z zakupem i serwisowaniem pojazdów. Całkowicie również eliminuje czas oraz problem ze sprzedażą używanego samochodu i straty wynikające z utraty jego wartości.

 

W Kaizen Rent z wynajmu samochodu licznie korzystają małe, średnie i duże przedsiębiorstwa. Znamy doskonale ich potrzeby. Elastyczność i obsługa różnorodnych potrzeb małych i średnich przedsiębiorców to dla nas chleb powszedni. Obsługa sezonowych projektów, elastyczne umowy wynajmu, podstawienie samochodu w Polsce lub za granicą z opcjami, takimi jak dodatkowe ubezpieczenie, różne limity kilometrów i łatwe przedłużenia umowy to opcje obecnie bardzo poszukiwane przez przedsiębiorców.
Szeroka oferta samochodów, liczne oddziały rozsiane po całej Polsce i dobrze poukładane procesy logistyczne pozwalają nam odpowiadać na wszystkie te wyzwania. Przeprowadzenie procesu wynajmu jednego samochodu, czy 50 aut i finalizacja tego procesu w ciągu 1–2 dni nie stanowi dla nas większego problemu. Dedykowany doradca i zespół wsparcia sprzedaży zapewnia wysoką jakość obsługi przez cały okres wynajmu samochodu!

W tej chwili główny problem, jaki widzimy, to zbyt mała wiedza przedsiębiorców o tym, w jaki sposób wykorzystać wynajem samochodu w swojej firmie. Bardzo często łamiemy paradygmaty, że wynajem musi zastąpić inne formy finansowania samochodów. Zdecydowanie bliższe nam jest podejście, w którym różne formy się miksują i synergicznie działają na rzecz biznesu: ile samochodów powinno być we flocie i w jakiej formie finansowania to decyzja, która powinna być uzależniona od etapu rozwoju firmy, sytuacji finansowej firmy, realizowanych procesów czy form zatrudnienia pracowników.

 

Karol Jelonek
kierownik działu sprzedaży flotowej Ford Polska
Od wielu lat, sektor MŚP odgrywa kluczową rolę w gospodarce naszego kraju. Dla marki Ford jest to jeden z filarów naszej obecnej sprzedaży do firm, a do tego jest bardzo obiecujący względem kolejnych lat.

Biorąc pod uwagę powyższe, wraz z naszą siecią dealerską mamy wiele rozwiązań, dedykowanych bezpośrednio dla firm z sektora MŚP.

Pierwszym z nich, jest oczywiście specjalna oferta rabatowa, zarówno dla pojazdów osobowych, jak i dostawczych. Dzięki temu potencjalni klienci z tego sektora mają dostęp do dedykowanych i możliwie najlepszych ofert na każdy z naszych modeli. Co ważne, dotyczy to również pojazdów elektrycznych. Mówiąc o cenie, nie sposób zapomnieć o racie miesięcznej. Tutaj oferujemy specjalne rozwiązania w postaci chociażby naszego, brandowego leasingu finansowego, Ford Leasing lub produktach wysoko RV-kowych jak Ford Wynajem i Ford Leasing Opcje.

Niemniej jednak samochody w firmie to nie tylko cena/TCO, ale również mobilność. I tutaj właśnie zbliżamy się do rozwiązań teoretycznie flotowych, ale w praktyce również korzystnych dla MŚP.
Jednym z nich jest usługa Business Service Club, która zapewnia kompleksową opiekę nad parkiem pojazdów, przewidywalność/optymalizacje kosztów, monitorowanie napraw oraz wiele dodatkowych elementów, jak chociażby dogodne warunki płatności/fakturowania.

W przypadku samej usługi serwisowej jak BSC, warto wspomnieć o dodatkowym pakiecie serwisowym/gwarancyjnym Ford Protect, który dla wybranych modeli, w tym tych elektrycznych, zapewnia pełny komfort dotyczący zaplanowania kosztów eksploatacji oraz, co dziś ważne, dużo spokoju w codziennym użytkowaniu pojazdów.

Materiał opracował zespół MAN Truck & Bus Polska
MAN Truck & Bus jest jednym z nielicznych producentów oferujących pełne portfolio produktowe: począwszy od VAN-ów, poprzez autobusy, aż po pojazdy ciężarowe. Szeroki wachlarz produktowy to nie wszystko. MAN oferuje własne finansowanie fabryczne w ramach MAN Financial Services, pełen zakres kontraktów serwisowych, gwarancje wydłużone nawet do 6 lat, ofertę rentalową. MAN nie kończy relacji z klientami na etapie sprzedaży pojazdów. Akademia MAN oferuje szkolenia doskonalące technikę jazdy w ramach usługi ProfiDrive, jak również szkolenia dla pracowników serwisowych, również zewnętrznych. Dostępny jest telecoaching team wspierający kierowców przez całą dobę czy też usługa assistance Mobile 24.

Jeśli chodzi usługi cyfrowe, to w ramach MAN DigitalServices firma MAN oferuje szereg usług opartych na rozwiązaniach chmurowych na platformie telematycznej RIO, które są niezbędne do efektywnego zarządzania flotą, niezależnie od jej wielkości. Usługi cyfrowe MAN dostępne są dla każdego typu pojazdu, jednak najwięcej funkcji stworzonych jest dla pojazdów ciężarowych. Dla pojazdów TGE oferowane są podstawowe usługi geolokalizacyjne i wspierające terminowe przeglądy. MAN DigitalServices oferuje różne produkty cyfrowe, takie jak planowanie trasy, proaktywne zarządzanie konserwacją, analiza spalania i stylu jazdy kierowcy oraz zdalne doposażenie pojazdu.

W usługach cyfrowych MAN koncentruje się na konkretnych obszarach, oferując rozwiązania dla nich przeznaczone:

  1. Zarządzanie flotą: usługi cyfrowe MAN, takie jak: Compliant (zdalny odczyt tachografu i karty kierowcy), Geo (GPS) i Perform (analiza spalania i stylu jazdy), pomagają w optymalizacji wydajności floty i redukcji kosztów operacyjnych. W uzupełnieniu usługi Perform, Akademia MAN oferuje w ramach usługi ProfiDrive szkolenia doskonalące technikę jazdy.
  2. Proaktywna konserwacja: MAN ServiceCare pomaga mieć pod kontrolą nadchodzące przeglądy, co minimalizuje przestoje i zwiększa niezawodność floty. W ramach tej usługi serwis macierzysty ma możliwość zdalnej diagnostyki pojazdu, co pozwala zaoszczędzić czas i zapobiec przestojom i awariom.
  3. Zdalne doposażenie: w ramach MAN Now funkcje, takie jak aktualizacje map, programy jazdy czy dodatkowy język, mogą być instalowane bezprzewodowo przez mobilny Internet, co zwiększa komfort i bezpieczeństwo pracy kierowców.
  4. Elastyczność: Usługi są dostępne bez okresu umowy lub z umowami na 12 lub 36 miesięcy, oferując pełną elastyczność.
  5. Partnerstwo: Niewątpliwą zaletą platformy telematycznej RIO jest nie tylko fakt, że jest ona samoobsługowa, ale oferuje też połączenia partnerskie, w ramach których klient może łatwo udostępnić dane partnerom łańcucha logistycznego, np. Sixfold, Project 44.

W przypadku floty mieszanej można dodać lokalizację pojazdów innych marek niż MAN do mapy RIO (Scania Connect, Volvo Connect, Schmitz Cargobull Connect, KRONE, Schwarzmüller) bez konieczności montowania modułu RIO Box. Dzięki współpracy partnerskiej RIO może obsługiwać pojazdy innych producentów, co jeszcze lepiej wspiera klienta z mieszaną flotą w jego codziennej działalności.

Usługi cyfrowe MAN mogą pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym zarządzaniu flotą, redukcji kosztów operacyjnych, poprawie wydajności i bezpieczeństwa oraz spełnianiu wymogów prawnych dotyczących czasu pracy kierowcy.

 

Monika Tomala
Dyrektor Sprzedaży 99RENT
Firmy z sektora MŚP w Polsce generują prawie trzy czwarte PKB i pomimo dużej konkurencji mają niezmiennie ogromny potencjał do dalszego rozwoju. Firmy z tego sektora wyróżnia:

  • innowacyjność – są bardziej elastyczne i szybciej adaptują się do zmian,
  • wsparcie finansowe – dzięki funduszom z UE mogą korzystać ze wsparcia finansowego, dzięki któremu mogą się rozwijać szybciej, miedzy innymi poprzez inwestycje,
  • duży wpływ na gospodarkę lokalną – dzięki dużemu zainteresowaniu produktami lokalnymi, szczególnie tworzonymi w zgodzie ze zrównoważonym rozwojem – sektor MŚP prężnie się rozwija,
  • digitalizacja – szybka ścieżka decyzyjna umożliwia nieustanne zmiany technologiczne podnoszące konkurencyjność, jednocześnie zmniejszając koszty.

99RENT ofertuje MŚP takie same rozwiązania jak dla dużych przedsiębiorstw. Są to między innymi: elastyczne wynajmy krótkoterminowe, elastyczne wynajmy średnioterminowe, dostawa i zwrot samochodów na terenie całego kraju, całodobowa infolinia dyspozycyjna dla klientów 7 dni w tygodniu, możliwość realizacji wynajmu przez stronę internetową czy e-mail bez konieczności wizyty w oddziale firmy, elektroniczny obieg dokumentów.

Dzięki naszym rozwiązaniom firmy MŚP mogą również optymalizować koszty transportu i zwiększać swoją efektywność, jednocześnie kierując zaoszczędzone środki na własny rozwój. Warto podkreślić, że podnoszenie jakości czy zasięgu działania firm MŚP dzisiaj nie wymaga już konieczności ciągłego przemieszczania się, przez co utrzymywanie własnej floty przestaje być racjonalne kosztowo. Z pomocą przychodzą właśnie firmy rent a car – zapraszamy do 99RENT!

 

Robert Bastrzyk
Ecologic.io, Head of Sales & Operations/Member of the Board
Rynek małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) jest dla nas bardzo perspektywiczny. Widzimy, że coraz więcej firm z tego segmentu dostrzega korzyści wynikające z cyfryzacji i automatyzacji procesów zarządzania flotą. W przypadku MŚP kluczowe znaczenie ma optymalizacja kosztów oraz poprawa efektywności operacyjnej, a nasze rozwiązania w pełni odpowiadają na te potrzeby.

Mamy dedykowane rozwiązania dla MŚP, które są dostosowane do mniejszej skali operacyjnej firmy. Dzięki modułowej budowie naszego systemu klient może zdecydować, z jakich funkcjonalności chce korzystać. Dodatkowo oferujemy możliwość dostosowania funkcji systemu do specyficznych potrzeb mniejszych przedsiębiorstw, co pozwala im na stopniowe wdrażanie narzędzi bez konieczności ponoszenia dużych, jednorazowych inwestycji. Przykładem może być zarządzanie dodatkowym wyposażeniem auta, narzędziami czy usługami dla nich realizowanymi. Przykładem może być dostarczenie systemu CRM, zarządzania serwisem lub magazynem wraz z narzędziami do zarządzania flotą.

Jednocześnie, dzięki naszej platformie, MŚP mogą korzystać z tych samych zaawansowanych funkcji, co duże floty, w tym automatyzacji procesów, monitorowania zużycia paliwa, analizy stylu jazdy kierowców oraz pełnej integracji z systemami zarządzania przedsiębiorstwem. To właśnie elastyczność naszych rozwiązań pozwala na ich zastosowanie, zarówno w mniejszych, jak i większych flotach, dając każdemu przedsiębiorstwu narzędzia do lepszego zarządzania flotą i optymalizacji kosztów operacyjnych.

 

Kinga Nowak
p.o. Dyrektor Biura Rozwoju Sprzedaży Paliw ORLEN
ORLEN oferuje programy flotowe dla firm, zarówno z sektora publicznego, jak i prywatnego, które posiadają zróżnicowane floty pojazdów (samochody osobowe, jak i ciężarowe) i realizują usługi transportowe o zasięgu ogólnopolskim oraz międzynarodowym. Najbardziej popularny „Program Flota” zapewnia kierowcom dostęp do największej w Polsce sieci stacji paliw (ponad 1900 placówek na terenie całego kraju), oferujących najwyższej jakości towary i usługi, w tym bogatą ofertę usług gastronomicznych. Karta flotowa jest rozwiązaniem pozwalającym skutecznie kontrolować zużycie paliwa, a co za tym idzie szacować koszty funkcjonowania przedsiębiorstwa.

Programy kart flotowych ORLEN przygotowane zostały z myślą o dostosowaniu do potrzeb wszystkich potencjalnych klientów. Dla dużych i średnich przedsiębiorstw najlepszą ofertą będą: Program Flota, Program Open Drive czy Program DKV/ORLEN. Z kolei dla małych i mikroprzedsiębiorców przygotowaliśmy karty w ramach Programu Biznestank lub Programu Mikroflota.

Podstawową zaletą „Programu Flota” jest możliwość bezgotówkowego zakupu paliwa, towarów i usług dostępnych na stacjach ORLEN. Co ważne, „Program Flota” można rozbudować o kolejne programy jak na przykład „Open Drive” lub „DKV/ORLEN”, które pozwalają na dokonywanie bezgotówkowych transakcji za granicą. Ponadto program ten zapewnia atrakcyjny system rabatowania, pozwala na odroczony termin płatności oraz uproszczone elektroniczne fakturowanie, a także szeroki pakiet usług dodatkowych. Dzięki portalowi flotowemu klienci mogą zdalnie zarządzać kartami, projektować limity zgodnie z indywidualnymi potrzebami oraz mieć dostęp do szeregu raportów, czyli pełnej kontroli wydatków. Warto pamiętać, że transakcje dokonywane za pomocą karty flotowej podnoszą komfort pracy spedytorów, ale także bezpieczeństwo kierowców, którzy nie muszą zabierać ze sobą gotówki.

Szeroki pakiet usług dodatkowych pozwala na łatwiejsze podróże oraz wygodniejsze zakupy. Na przykład:

  • aplikacja mobilna mFLOTA – jest innowacyjnym rozwiązaniem, które umożliwia realizacje transakcji bezpośrednio przy dystrybutorze za pośrednictwem telefonu,
  • videotolling – pozwala na szybkie przejazdy przez oznaczone bramki na autostradach A1 (Toruń–Gdańsk) oraz A4 (Kraków–Katowice),
  • mobiParking – system bezgotówkowej płatności za parkowanie w strefach miejskich z użyciem telefonu daje możliwość odroczonej płatności za rzeczywisty czas parkowania,
  • e-TOLL – elektroniczny system poboru opłat na płatnych odcinkach dróg w Polsce, zarządzanych przez GDDKiA,
  • monitoring GPS – pozwala na ograniczenie strat paliwa między innymi poprzez weryfikację rzeczywistej ilości zatankowanego paliwa.

 

Jakub Jaczewski
Fleet Sales & Remarketing Manager Mazda Polska
Klienci z sektora małych i średnich przedsiębiorstw stanowią jeden z kluczowych filarów naszej gospodarki, a także mają duże znaczenie dla Mazdy w Polsce. Ich zamówienia to ponad 50% naszej sprzedaży. Wiemy, że często potrzebują pojazdów do codziennego funkcjonowania, w różnych formach finansowania – dla jednych ważna jest niska, przewidywalna rata miesięczna i brak zobowiązania do wykupu samochodu, inni szukają dużych, jednorazowych kosztów. Dla każdego mamy odpowiednie rozwiązania finansowe dopasowane do różnych potrzeb w ramach Mazda Finance, dodatkowo poparte 6-letnią gwarancją na wszystkie podzespoły naszych samochodów.

Klienci z sektora MŚP często preferują też długoterminowe relacje z dealerami, co sprzyja budowaniu lojalności i przynosi korzyści, zarówno klientom, jak i sprzedającemu. W naszej obsłudze sprzedażowej i serwisowej bardzo mocno stawiamy na budowanie dobrych doświadczeń, lubimy pozytywnie zaskakiwać i dzielić się naszą pasją do samochodów, a mamy czym, bo oferujemy bardzo szeroki wachlarz modeli i napędów. W ramach strategii różnorodnych rozwiązań (Multi-Solution) wciąż oferujemy samochody z silnikami benzynowymi, Diesla, napędy MHEV, HEV, plug-in, a nawet silnik Wankla, przygotowujemy też elektryczne premiery. Wszystko po to, by dobrać odpowiedni napęd do potrzeb i możliwości klientów.

Wreszcie – klienci MŚP szybko reagują na nowe potrzeby biznesowe, coraz efektywniej zarządzają kosztami, ale również cenią sobie image danej marki jako jeden z elementów budowania wizerunku swojej firmy. Nasze flagowe SUV-y – Mazda CX-60 i Mazda CX-80 – wyróżniają się nie tylko designem, ale też rozwiązaniami technologicznymi (rzędowy, sześciocylindrowy silnik Diesla, stały napęd na wszystkie koła), których brakuje nawet w niektórych markach premium. Podsumowując – klienci MŚP mogą u nas liczyć na m.in. rozbudowane portfolio produktów finansowych Mazda Finance, profesjonalną sieć dealerską, specjalny program sprzedaży flotowej oraz – co najważniejsze – niezawodne samochody z 6-letnią gwarancją oraz wysoką wartością rezydualną.

 

Sandra Szkwarek
Direct Sales and Marketing Director, MHC Mobility
Sektor małych i średnich przedsiębiorstw stanowi dla MHC MOBILITY kluczowy obszar o dużym potencjale. Zauważamy, że ponad 80% nowych rejestracji pojazdów w Polsce przypada właśnie na firmy z tego segmentu, co jednoznacznie wskazuje na jego dynamiczny wzrost. MHC MOBILITY oferuje kompleksowe, sprawdzone rozwiązania, które są porównywalne z ofertą dla dużych flot, ale dostosowane do oczekiwań sektora MŚP.

 W MHC MOBILITY stawiamy na indywidualne podejście do każdego klienta. Prowadzimy konsultacje, aby wspólnie wybrać pojazdy oraz usługi najlepiej dopasowane do potrzeb firmy. W ramach naszych struktur stworzyliśmy dedykowany dział zajmujący się wyłącznie obsługą małych i średnich przedsiębiorstw, co pozwala nam zapewnić spersonalizowaną obsługę, a także pełne wsparcie na każdym etapie współpracy, aby nasi klienci mieli pewność, że są traktowani indywidualnie i z pełnym zaangażowaniem.
Dodatkowo oferujemy nowoczesne narzędzia, takie jak aplikacja mobilna MGCGO, dedykowane rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo kierowców oraz pakiety serwisowe, które zostały stworzone z myślą o potrzebach firm z sektora MŚP.
Naszym celem jest dostarczanie usług najwyższej jakości w konkurencyjnych cenach, co pozwala firmom korzystać z kompleksowych usług wynajmu pojazdów, przy jednoczesnym utrzymaniu pełnej kontroli nad kosztami swojej firmy.

 

Artur Miszczak
Dyrektor Sprzedaży DEKRA Polska
Dynamika zmian w obszarze flotowym w MŚP nabiera tempa. Rosnąca elektryfikacja flot samochodowych powoduje, że sektor MŚP postrzegany jest jako obszar o wysokim potencjale wzrostu. Przedsiębiorcy coraz chętniej decydują się na pojazdy elektryczne. Na rynku dostępnych już jest ponad 60 modeli aut i liczba ta stale rośnie. Zwiększa się także świadomości ekologiczna wśród firm, co w połączeniu z celami klimatycznymi promowanymi przez Unię Europejską przyspiesza proces transformacji. Nie bez znaczenia pozostają również programy wsparcia i ulgi podatkowe, które stymulują rozwój elektromobilności. Spoglądając na wyzwania, blokadą jest nadal zbyt wolno rozwijająca się infrastruktura ładowania.

DEKRA pracuje z klientami flotowymi w obszarach takich jak np.: test baterii w autach elektrycznych/hybrydowych, wycena wartości pojazdów/maszyn/urządzeń.

Test baterii DEKRA jest prostą i szybką (ok. 15 min.) metodą pozwalającą miarodajnie określić kondycję baterii wyliczając tzw. wskaźnik pozostałej pojemności (State of Health) w oparciu o pomiar statyczny oraz dynamiczną próbę przyspieszenia. Od pojemności baterii zależy zasięg pojazdu oraz jego wartość rynkowa. Wynikiem testu baterii jest raport PDF zawierający określenie wskaźnika SoH. Przy znanej pozostałej pojemności akumulatora można dokładniej określić wartość rezydualną samochodu elektrycznego i zapewnić przejrzystość transakcji. Szczegóły usługi dostępne są na stronie: https://test-baterii.dekra.pl/ Drugą usługą DEKRA jest wycena wartości pojazdów/maszyn/urządzeń. Jest ona szczególnie przydatna przy leasingu, kredytowaniu czy sprzedaży majątku firmy. Pozwala na uzyskanie wiarygodnej wartości aktywów, co finalnie umożliwia i ułatwia świadome podejmowanie decyzji biznesowych. Więcej na jej temat można dowiedzieć się na stronie: https://wycena.dekra.pl/ MŚP mają dostęp do profesjonalnych narzędzi i ekspertyz, które pomagają w efektywnym zarządzaniu flotą. Tym samym nawet niewielkie podmioty mogą czerpać korzyści z rozwiązań, które jeszcze niedawno były domeną korporacyjnych potentatów.

Wierzymy, że sektor MŚP może w pełni wykorzystać potencjał, jaki niesie ze sobą elektryfikacja flot. Eksperci DEKRA, wspierają przedsiębiorców w tej transformacji poprzez rozwiązania dopasowane do potrzeb i skali działalności. Usługi związane z wyceną wartości pojazdów oraz testy baterii w autach elektrycznych lub hybrydowych to narzędzia, które wspierają MŚP w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących ich flot.

Zachęcamy do zapoznania z dedykowanymi rozwiązaniami DEKRA!

 

Renata Drużyńska
kierownik wydziału sprzedaży flotowej w Toyota Financial Services Polska
Z uwagą obserwujemy obszar MŚP i jego nieustanny rozwój. Zauważamy, że rozwiązania dotychczas stosowane głównie przy flotach powyżej 50 samochodów znajdują uznanie właśnie w tym sektorze dla kilku, kilkunastu samochodów. Coraz częściej podczas rozmów klienci MŚP wspominają o mobilności, na której im zależy. Oprócz samego finansowania pojazdu klienci chcą posiadać również ratę serwisową i ubezpieczeniową, w jednej stałej miesięcznej opłacie. To rozwiązanie w postaci „pudełka”, do którego możemy spakować różne usługi, powoduje, że każdy klient parametryzuje produkt, który ma sprostać jego oczekiwaniom, a w znaczącej większości przypadków zauważalnym trendem jest dobór kolejnych usług przy kolejnych finansowaniach samochodów. Takim oczekiwaniom jest w stanie sprostać tylko nasz produkt KINTO. Obserwujemy znaczący wzrost zainteresowania właśnie tym rozwiązaniem, które łączy w sobie przewidywalność kosztów z najwyższym standardem utrzymania jakości i mobilności, na której klientom najbardziej zależy. Cieszy również fakt, że klienci coraz częściej decydują się na zakup ubezpieczenia GAP, które dotychczas było głównie wybierane przez klientów IDG. Poza Produktem KINTO, klienci MŚP również chętnie wybierają produkty finansowe Toyota Financial Services Polska, takie jak leasing standardowy, natomiast sporadycznie kredyty samochodowe czy finansowanie usług serwisowych w ramach Programu Comfort Pay.”

 

Marcin Ogniewski
dyrektor Biura Rozwoju Biznesu Korporacyjnego PZU
Ubezpieczanie flot klientów z segmentu małych i średnich przedsiębiorstw stanowi dla nas istotny obszar działalności i aktywnie rozwijamy naszą ofertę w tym zakresie. Skupiamy się na dostarczaniu rozwiązań, które przynoszą tym przedsiębiorstwom wymierne korzyści i mogą stanowić realne wsparcie w zarządzaniu ryzykiem we flotach.

Ostatnio położyliśmy szczególny nacisk na wsparcie klientów w zarządzaniu ryzykiem oraz jak najszybsze przedstawianie atrakcyjnej oferty ubezpieczenia floty, dostosowanie jej do nowych potrzeb (w tym coraz bardziej istotne kwestie transformacji energetycznej), a także dalszy rozwój w zakresie jeszcze lepszego dopasowania wysokości składki do poziomu ryzyka danej floty.

Zauważamy wyzwania wynikające z zarządzania ryzykiem flotowym w mniejszych organizacjach, gdzie często nie ma dedykowanego personelu do zarządzania flotą pojazdów, a sprawy związane z optymalizacją kosztów floty czy bezpieczeństwa w natłoku obowiązków schodzą na dalszy plan. Konsekwencje tego nie będą dotyczyły już wyłącznie floty jako takiej – a będą to bardzo często wymierne straty w działalności całej firmy. W takich sytuacjac, oferujemy wsparcie w postaci naszego programu prewencyjnego PZU iFlota. Za pomocą systemu dostępnego online wspieramy klienta w zarządzaniu ryzykiem we flocie, a jednocześnie udostępniamy mu możliwość codziennego zarządzania flotą w prosty, intuicyjny i ustrukturyzowany sposób. Automatyczny proces wdrożenia zaprojektowaliśmy w taki sposób, aby do programu mogła dołączyć praktycznie każda firma posiadająca ubezpieczenie flotowe w PZU, niezależnie od liczby pojazdów.

Wszystkie dane dotyczące floty są dostępne w jednym miejscu. Natomiast dane o szkodach i ich przyczynach (zarówno w ubezpieczeniach autocasco, jak i OC) prezentowane są w module raportowym w trybie online, co stanowi solidne wsparcie w podejmowaniu decyzji. Dzięki takiemu podejściu jesteśmy w stanie precyzyjnie identyfikować przyczyny zdarzeń niepożądanych, wdrażać precyzyjne działania naprawcze, szkolić kierowców oraz efektywnie zarządzać kosztami. Oprócz podstawowych danych, jak np. ewidencja pojazdów i kierowców, przydatne będą również dokładne dane dotyczące zużycia paliwa, kosztów napraw, jak również baza wiedzy, dzięki której możemy zwiększać swoje kompetencje w zakresie bezpiecznego zarządzania flotą. Warto również wspomnieć, że dzięki modułowi „Moje Floty” w proces zarządzania mogą być zaangażowani również agenci i brokerzy ubezpieczeniowi, co umożliwia jeszcze szersze wsparcie klientów w zarządzaniu ryzykiem we flocie i samą flotą.

Jako PZU stawiamy sobie za cel, rozwój kultury bezpieczeństwa w organizacjach naszych klientów. PZU iFlota daje dostęp do wartościowych informacji i wiedzy, która wspiera w budowie świadomości i bieżącym czuwaniu nad flotą. Przystąpienie do programu jest doskonałym wyborem na drodze do bezpieczeństwa floty i firmy.

 

Dariusz Wołoszka
Wiceprezes Zarządu INFO-EKSPERT Sp. z o.o.
MŚP stanowią istotny element wolumenu rejestracji, zarówno pojazdów nowych, jak i używanych. Każde pozyskanie nowego pojazdu czy zmiana właściciela używanego niesie ze sobą potencjalną konieczność jego wyceny lub szacowania wartości rezydualnej. W przypadku MŚP duży udział w finasowaniu stanowią zakupy ze środków własnych, ale i w tym przypadku niezbędna jest wiedza o wartości pojazdów zbywanych. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom sektora mikro, małych i średnich działalności, posiadamy narzędzia online do wyceny i szacowania wartości rezydualnych. Rozwiązaniem w sposób szczególny dedykowanym dla tego sektora przedsiębiorstw jest aplikacja INFO-AUTO-NET, elastyczne, niegenerujące długotrwałych zobowiązań narzędzie, dostępne na zasadzie usług przedpłaconych. Intuicyjny interfejs pozwala w kilku krótkich krokach zidentyfikować i wycenić pojazd na potrzeby ustalenia lub weryfikacji aktualnej wartości przedmiotu ubezpieczenia lub w przypadku sprzedaży. Ilość mikroprzedsiębiorstw to potrzeby makro, których nie można nie dostrzegać i dla których wciąż rozwijamy nasze narzędzia.

 

Anna Biekionis
Country Manager, DKV Mobility Poland
Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) stanowią istotny segment klientów DKV Mobility, reprezentując szeroki przekrój branżowy – od firm transportowych i z sektora TSL po różnego rodzaju firmy usługowe. Wśród naszych klientów znajdują się przedsiębiorstwa cateringowe, eventowe oraz produkcyjne, co podkreśla zróżnicowanie ich potrzeb biznesowych. To bardzo ważny segment, nie tylko z naszej perspektywy, ale – przede wszystkim – dla naszej gospodarki.

Przedsiębiorstwa działające w Polsce wytwarzają obecnie blisko dwie trzecie polskiego PKB (67,9%), z czego największy wkład mają MŚP (45,3%). Polscy przedsiębiorcy mierzą się ze zróżnicowanymi wyzwaniami, od przestojów i zaburzeń w łańcuchu dostaw po rosnące koszty i niedobór rąk do pracy. Dlatego DKV Mobility zapewnia szytą na miarę ofertę dostosowaną do potrzeb różnych lokalnych biznesów.

Z uwagi na różnorodność i szeroki przekrój sektora MŚP dostarczamy produkty i usługi dla wyspecjalizowanych firm przewozowych, takie jak karty paliwowe, opłaty drogowe, rozwiązania telematyczne i analityczne, czy zwroty podatkowe. Oferujemy również kompleksowe rozwiązania dla flot samochodów osobowych oraz małych pojazdów dostawczych, w tym dostęp do najszerszej sieci akceptacji oraz jednej z największych sieci ładowania pojazdów elektrycznych (EV).
Dużą popularnością wśród klientów z sektora MŚP cieszą się karty DKV Climate i DKV Card +Charge, które dzięki swojej uniwersalności umożliwiają zarówno tankowanie, jak i ładowanie pojazdów EV oraz PHEV. Jest to rozwiązanie szczególnie wygodne i atrakcyjne dla małych flot pojazdów osobowych i dostawczych.

W kontekście przewag liczbowych, warto podkreślić naszą rozbudowaną sieć akceptacji. Obejmuje ona 5000 stacji paliw w Polsce, dostęp do ok. 6000 punktów ładowania, w tym superchargerów Tesli, oraz ponad 1200 stacji paliw z cenami hurtowymi bazującymi na cenach SPOT. Co istotne, klienci z sektora MŚP nie muszą być dużymi odbiorcami paliwa, aby korzystać z cen opartych na hurtowych cenach SPOT.

Nasze rozwiązania wspierają efektywne zarządzanie flotą przy jednoczesnym optymalizowaniu kosztów operacyjnych, co czyni nas solidnym partnerem dla firm z sektora MŚP.

 

Dariusz Terlecki
Regional Director Poland & EE, Webfleet
Sektor MŚP to liczna i bardzo prężna grupa przedsiębiorców, którzy wiedzą, czego chcą, i potrafią sprawnie podejmować decyzje, widząc zasadność rozwiązań, na jakie się decydują. Większość klientów Webfleet to średnie i małe przedsiębiorstwa, posiadające floty od kilku do kilkunastu samochodów. Są to firmy, które przykładają wielką wagę do optymalizacji działania swojej floty, wiedząc, że ta pozwoli im lepiej kontrolować koszty i sprawniej zarządzać firmą. Skutecznie obalamy więc mit, że telematyka jest tylko dla dużych.
MŚP najczęściej obawiają się kosztów. Te są wyższe, owszem, ale tylko dla większych firm wymagających wielu dodatkowych funkcji i specjalnie dla nich przystosowanych możliwości sytemów telematycznych. Małe floty nie mają aż takich potrzeb. Webfleet to rozumie i dlatego koszty naszej podstawowej telematyki to kilkadziesiąt złotych płatnych co miesiąc w formie abonamentu. Jest to nieznaczna cena narzędzi, które pozwolą wygenerować oszczędności i podnieść konkurencyjność na rynku.

 

Jacek Mrugalski
Kierownik Sprzedaży SEAT & CUPRA
Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) odgrywają kluczową rolę w rozwoju branży motoryzacyjnej, szczególnie dla takich marek jak SEAT i CUPRA. W Polsce, MŚP stanowią 99,8% wszystkich firm, a ich wkład w PKB kraju wynosi około 50%, co czyni ten sektor jednym z najważniejszych motorów gospodarki. Dynamika wzrostu w tym sektorze przekłada się na rosnące zapotrzebowanie na mobilność, zarówno dla małych flot, jak i dla średnich przedsiębiorstw, które zarządzają flotami powyżej 15 pojazdów.
Marki SEAT i CUPRA, rozumiejąc specyfikę tego sektora, oferują dedykowane rozwiązania finansowe, które wspierają rozwój MŚP. Współpracując z Volkswagen Financial Services (VW FS), marki te przygotowały atrakcyjne programy leasingowe i wynajmu długoterminowego, które są idealnie dopasowane do potrzeb firm o mniejszych parkach pojazdów. Dla firm zarządzających flotami powyżej 15 samochodów dostępne są jeszcze bardziej zindywidualizowane oferty, które uwzględniają specyfikę działalności na większą skalę. Tego rodzaju elastyczne podejście finansowe ma na celu nie tylko ułatwienie dostępu do nowych technologii i aut o niższej emisji spalin, ale także optymalizację kosztów użytkowania.

W 2024 roku sytuacja gospodarcza, pomimo wyzwań związanych z inflacją i rosnącymi kosztami prowadzenia działalności, wciąż wskazuje na dalszy wzrost inwestycji w sektorze MŚP. Firmy te, zmotywowane koniecznością modernizacji flot, coraz częściej decydują się na współpracę z markami, które oferują konkurencyjne warunki finansowania. SEAT i CUPRA wychodzą naprzeciw tym potrzebom, oferując nie tylko nowoczesne i ekonomiczne modele, ale także dopasowane oferty finansowe, które wspierają dalszy rozwój MŚP.
Statystyki z 2024 roku pokazują, że w Polsce floty firmowe w sektorze MŚP wzrosły o około 7%, a liczba rejestracji nowych samochodów w tym segmencie zwiększyła się o 5%. To wyraźnie pokazuje, jak istotny jest ten sektor dla rynku motoryzacyjnego, a także jak bardzo dedykowane rozwiązania finansowe mogą stymulować dalszy rozwój branży.

 

Kamila Soćko-Włodek,
Head of Direct and Retail Sales w Arval Service Lease Polska
Wynajem długoterminowy pojazdów zdecydowanie przestał być usługą tylko dla korporacji. Oczywiście wciąż dużą część obsługiwanych przez nas pojazdów stanowią duże floty, ale klientów z segmentu MŚP z roku na rok przybywa. W skali całego rynku, w tej grupie wciąż jeszcze najpopularniejszym rozwiązaniem jest leasing, szczególnie w obliczu obserwowanego od pewnego czasu zjawiska udzielania przez dealerów wyższych rabatów dla klientów z sektora najmniejszych przedsiębiorstw. Jednak zalety wynajmu są coraz częściej dostrzegane przez małe firmy, w tym jednoosobowe działalności gospodarcze.

Jak pokazują wyniki „Barometru Flotowego 2024” opracowanego przez Arval Mobility Observatory, aż 27% firm zatrudniających od 1 do 9 wskazuje obecnie wynajem jako preferowaną formę finansowania pojazdów, czyli więcej niż wynosi średnia dla wszystkich rodzajów przedsiębiorstw. Co trzecia mikrofirma deklaruje, że w ciągu najbliższych 3 lat chciałaby skorzystać po raz pierwszy lub zwiększyć udział wynajmu długoterminowego jako preferowanej formy finansowania aut.

W przypadku tego rozwiązania szczególnie istotna jest pełna przewidywalność kosztów. Żaden inny sposób finansowania nie daje klientowi takiej pewności odnośnie wydatków. W comiesięczną ratę wynajmu wliczone są koszty ubezpieczenia, serwisowania, przeglądów, assistance 24, auta zastępczego w sytuacjach awaryjnych, a w opcji także wymiany i przechowywania opon. Koszty ponoszone przez użytkownika nie zmieniają się przez cały okres umowy, niezależnie od wysokości stóp procentowych czy wskaźnika inflacji. W ostatnich latach była to bardzo istotna przewaga wynajmu nad innymi formami finansowania.

Małe firmy mogą dziś korzystać z większości rozwiązań, które oferujemy także dużym flotom. Udostępniamy im szeroką ofertę mobilności – nie tylko samochody, ale także rowery czy skutery elektryczne, możliwość wynajmu samochodów używanych, itp. Mamy też usługi skierowane głównie do klientów z segmentu MŚP, np. elastyczny wynajem średnioterminowy Arval Flex, który umożliwia rezygnację umowy z miesięcznym okresem wypowiedzenia i np. wybór innego modelu samochodu. To bardzo przydatne np. w biznesach sezonowych, gdy przez jakiś czas w roku zachodzi potrzeba wykorzystania w firmie większego pojazdu albo dodatkowego auta. W dużej mierze do małych firm skierowana jest też oferta Arval Store, naszych salonów samochodowych nowej generacji w Warszawie, Dąbrowie Górniczej i w Sosnowcu. Można tam wybrać, przetestować i praktycznie od ręki wynająć nowe i używane samochody z oferty Arval.

Oczywiście mamy też rozwiązania zarezerwowane dla dużych flot, które po prostu nie sprawdziłyby się w kilkuosobowej firmie albo jednoosobowej działalności gospodarczej, jednak tam, gdzie ma to uzasadnienie ekonomiczne i praktyczne, dajemy wszystkim klientom równy dostęp do naszej oferty.

Maciej Arwaj
Dyrektor Handlowy w Ayvens Poland
W Ayvens oferujemy rozwiązania dla sektora MŚP, takie same, jak te dostępne dla największych korporacji. Szczególnym zainteresowaniem cieszy się u nas wynajem długoterminowy. Klienci mogą wybierać spośród szerokiej gamy modeli samochodów dostępnych od ręki, gotowych do obejrzenia w naszym showroomie online. Oprócz tego oferujemy też możliwość zamówienia samochodów na indywidualne życzenie z pełną opcją konfiguracji. Klient wybiera więc interesujący go pojazd, a my zajmujemy się resztą – od zakupu, rejestracji, poprzez serwisowanie, naprawy, auto zastępcze, wymianę opon oraz likwidację szkód. Firmy mogą wynajmować nowe samochody na okres od 3 do 5 lat, a używane w okresie od 12 do 24 miesięcy. Dodatkowo, pomagamy klientom w doborze kluczowych parametrów, aby zapewnić im najkorzystniejsze warunki i optymalną wysokość miesięcznej raty.

Małe i średnie firmy w Polsce, choć wciąż często preferują posiadanie własnych pojazdów, coraz częściej dostrzegają korzyści płynące z wynajmu – zwłaszcza wśród młodszych pokoleń przedsiębiorców. Zainteresowanie cały czas rośnie, więc rynek ten jest bardzo obiecujący. Wynajem przekonuje MŚP, ponieważ przedsiębiorcy nie muszą zajmować się obsługą pojazdu ani martwić się niespodziewanymi kosztami. Stała miesięczna rata, obejmująca wszystkie usługi, zapewnia przewidywalność i ułatwia budżetowanie – to rozwiązanie podobne do abonamentu, które znacząco upraszcza życie małym i średnim firmom.

Przeczytaj również
Popularne