Mirosław Kalinowski – Prezes Zarządu E-VAN sp. z o.o., w rozmowie z naszym miesięcznikiem opowiada, skąd pomysł na produkcję elektrycznych samochodów dostawczych, jakie są oczekiwania rynkowe i co będzie głównym wyróżnikiem tych samochodów.
Przemysław Dobrosławski: Dlaczego zdecydowali się Państwo na współpracę z marką Foton i rozpoczęcie montażu pojazdów eAumark w Makowie Mazowieckim?
Mirosław Kalinowski: Jako Grupa Kapitałowa od kilku lat przymierzaliśmy się do produkcji i dystrybucji dostawczych samochodów oraz lekkich ciężarówek z napędem elektrycznym. Widzimy duży potencjał dla tych pojazdów, szczególnie w obszarze usług miejskich oraz wewnątrzmiejskich.
Kilka lat temu podczas targów motoryzacyjnych w Shanghaju nawiązaliśmy pierwszy kontakt z Koncernem Foton. Po analizie oferty wybraliśmy Foton eAumark i rozpoczęliśmy rozmowy w celu zachęcenia Foton do wejścia na rynek europejski. Dużym wyzwaniem było przekonanie zarządu koncernu ze względu na wolumen sprzedaży w Europie. Po trzech latach rozmów podpisaliśmy umowę na wyłączne przedstawicielstwo firmy Foton w Polsce, na mocy której powstała spółka celowa E-VAN sp. z o.o. Korzystając z zaplecza Grupy Kapitałowej, posiadającej hale produkcyjne w Makowie Mazowieckim, podjęliśmy decyzję o umieszczeniu tam montażu Foton eAumark.
W naszym zakładzie będą produkowane podwozia. Zabudowy różnych typów w pierwszym etapie będzie wykonywała firma Madro. Aktualnie w trakcie drugiego etapu homologacji są pojazdy z zabudową skrzyniową, plandeką, kontenerem, wywrotką. Są to podstawowe zabudowy oczekiwane przez rynek. Prowadzimy również zaawansowane rozmowy z innymi producentami zabudów, na etapie przygotowywania są kolejne rodzaje, tj. izoterma i inne zabudowy specjalistyczne. Chcemy stworzyć szeroki wachlarz oferowanych rozwiązań odpowiadający potrzebom klientów.
Kilka lat temu podczas targów motoryzacyjnych w Shanghaju nawiązaliśmy pierwszy kontakt z Koncernem Foton. Po analizie oferty wybraliśmy Foton eAumark i rozpoczęliśmy rozmowy w celu zachęcenia Foton do wejścia na rynek europejski. Dużym wyzwaniem było przekonanie zarządu koncernu ze względu na wolumen sprzedaży w Europie. Po trzech latach rozmów podpisaliśmy umowę na wyłączne przedstawicielstwo firmy Foton w Polsce, na mocy której powstała spółka celowa E-VAN sp. z o.o. Korzystając z zaplecza Grupy Kapitałowej, posiadającej hale produkcyjne w Makowie Mazowieckim, podjęliśmy decyzję o umieszczeniu tam montażu Foton eAumark.
Jaki jest zakres prac montażowych?
Montaż pojazdów odbywać się będzie w systemie SKD z części dostarczanych od koncernu Foton. Jedynym kompletnie wyposażonym elementem jest kabina kierowcy. Pojazdy eAumark będą miały polski VIN.
Czym chcecie się wyróżnić w segmencie użytkowych aut elektrycznych? Co stanowi przewagę modelu eAumark nad konkurencją? W jaki sposób chcieliby Państwo zaistnieć w świadomości potencjalnych klientów firmowych?
Jak już wcześniej wspomniałem, widzimy duży potencjał dla naszych zeroemisyjnych pojazdów o DMC 4,25 i 6 t. Rozumiemy dobrze potrzeby rynku, dlatego też świadomie zdecydowaliśmy o uruchomieniu produkcji podwozia/ramy dającej możliwość zastosowania różnych wariantów zabudowy. DMC 4,25 t odpowiada na potrzeby zapewnienia dużej ładowności i możliwości prowadzenia pojazdu przez kierowców z prawem jazdy kategorii B. Zabudowa typu kontener i plandeka pomieści 8 europalet. Akumulator o pojemności 81 kWh daje duży zasięg, w trybie miejskim ponad 200 km, dla transportu usług miejskich pozwala zapewnić cały dzień pracy na jednym ładowaniu. Firmy logistyczne świadczące dostawy ostatniej mili docenią możliwość szybkiego ładowania DC poniżej 1 h.
Dobry produkt to jedno, ale aby skutecznie sprzedać pojazd, konieczne są dopracowane usługi finansowania zakupu lub wynajmu samochodu oraz sprawna i rozbudowana sieć dystrybucji i serwisu. Jak się Państwo do tego przygotowali?
Zdajemy sobie sprawę, klienci oczekują kompleksowego rozwiązania oraz że w branży motoryzacyjnej następuje zmiana modelu biznesowego, dlatego w naszej ofercie znajdą się różne formy finansowania z najmem długoterminowym włącznie.
Tworzymy własną sieć sprzedaży opartą na dealerach specjalizujących się w sprzedaży i serwisie pojazdów elektrycznych. Chcemy, aby sieć sprzedaży i serwisów Foton eAumark pokrywała obszar Polski. Jako producent uruchamiamy dodatkowo mobilny serwis.
Jakie nowości szykuje firma E-VAN Sp. z o.o. w najbliższym czasie i kolejnych latach? Czy może planują również Państwo rozwój sprzedaży innych modeli z gamy Foton?
W tym roku startujemy z Foton eAumark w różnych wariantach zabudowy. W następnym kroku planujemy rozszerzenie oferty o użytkowe pojazdy elektryczne mało-, średnio- i dużotonażowe, również komunalne. Chcemy dołączyć do naszej oferty pojazdy Foton z napędem wodorowym, w tym przypadku jest to uzależnione od przygotowania w Polsce rozbudowanej infrastruktury tankowania wodoru.