UTA, jeden z wiodących emitentów kart paliwowych i serwisowych w Europie, należący do grupy Edenred, zintegrował nowy polski system opłat drogowych e-TOLL ze swoim interoperacyjnym rozwiązaniem UTA One, umożliwiając tym samym uiszczanie opłat za przejazdy autostradami, drogami szybkiego ruchu i drogami głównymi w Polsce w systemie e-TOLL.
Ponadto UTA One działa w systemach myta w Belgii wraz z Liefkenshoektunnel, Niemczech, Francji, Włoszech, Austrii, na Węgrzech, w Portugalii, Hiszpanii, Norwegii (w tym promy i mosty autostradowe), Szwecji (mosty), Danii (mosty) oraz Szwajcarii wraz z Liechtensteinem. Zakres funkcjonowania UTA One® obejmuje łącznie 15 systemów opłat w 14 krajach europejskich, co czyni urządzenie najbardziej kompleksowym rozwiązaniem w zakresie europejskiej usługi opłaty elektronicznej (EETS) na rynku
Od 1 października myto wyłącznie z systemem e-TOLL
Uruchomiony w czerwcu system e-TOLL, wykorzystujący technologię pozycjonowania satelitarnego (GNSS), po okresie przejściowym już 1 października 2021 r. całkowicie zastąpi dotychczasowy system viaTOLL. W ramach systemu e-TOLL opłaty będą pobierane elektronicznie od pojazdów o masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów o liczbie miejsc powyżej 9 na odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez państwowego operatora GDDKiA (Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad). Sieć dróg płatnych w Polsce pozostaje bez zmian.
Szeroki wachlarz możliwości poboru myta
Do uiszczania opłat w nowym systemie e-TOLL można zastosować urządzenie pokładowe (OBU), urządzenie telematyczne lub aplikację e-TOLL. Wkrótce będzie można również korzystanie z kart paliwowo-serwisowych, np. kart UTA. Klienci decydują o wyborze najlepszej dla siebie opcji. Zawarcie umowy z operatorem nie jest już konieczne, wystarczy założyć internetowe konto klienta (IKK) za pośrednictwem portalu internetowego e-TOLL. Konto pozwala na samodzielne zarządzanie zarejestrowanymi pojazdami, urządzeniami i metodami płatności, a jednocześnie zapewnia dostęp do wszelkich danych w każdej chwili. Klient może założyć konto samodzielnie w punkcie obsługi klienta lub za pośrednictwem wybranych operatorów kart paliwowych, takich jak UTA.
„Z każdym rozszerzeniem kontekstu optymalizujemy nasze sprawdzone rozwiązanie UTA One® dzięki czemu jesteśmy w stanie jeszcze lepiej spełniać potrzeby działających na arenie międzynarodowej spedytorów i firm transportowych", mówi Carsten Bettermann, CEO UTA. "W najbliższych miesiącach europejska usługa poboru opłat w naszym interoperacyjnym punkcie poboru opłat zostanie rozszerzona na kolejne kraje i uzupełniona o rozwiązanie telematyczne, które pomoże naszym klientom osiągnąć jeszcze większą efektywność i optymalizować koszty."
Nowe systemy opłat drogowych instalowane są na urządzeniach UTA One® zdalnie poprzez aktualizację over-the-air. Aktywacja może być dokonana przez klienta online w Specjalnej Strefie Klienta na stronie internetowej UTA. Nowe usługi myta są więc dostępne dla klientów natychmiast i bez żadnych nakładów administracyjnych.
UTA