Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Nowoczesna szyba wymaga nowoczesnych technologii

Jest elementem konstrukcyjnym, przejmuje naprężenia, odbija światło, chroni kierowcę. Nowoczesne szyby zawierają także wiele wkomponowanych elementów. Jak o nie dbać i kiedy naprawiać, a kiedy musimy wymienić – o tym wszystkim opowiada w rozmowie z nami Grzegorz Wroński, kierownik ds. rozwoju operacji i innowacji technicznych Autoglass®.

Jest opłacalna i skuteczna, a kiedy niezbędna jest wymiana?
Zawsze podczas weryfikacji czy szyba jest do wymiany, informujemy o możliwości naprawy, oczywiście, o ile mamy do czynienia z uszkodzeniem punktowym, np. od uderzenia kamienia. Dodatkowo musi spełniać wymagane kryteria, czyli uszkodzenie nie może być większe niż moneta 5-zł i uszkodzenie powinno być oddalone od krawędzi min. 10 cm. Dodatkowo, uszkodzenie nie może znajdować się w polu widzenia kamer i radarów. Naprawa jest oczywiście bardziej opłacalna niż wymiana. Przede wszystkim krótszy jest czas samej usługi, dodatkowo listwy i klipsy pozostają na swoim miejscu. Zostaje także przywrócona wytrzymałość szyby do pierwotnego stanu i od razu po dokonaniu usługi można użytkować pojazd. Koszt naprawy jest nieporównanie niższy w stosunku do wymiany szyby. Jeżeli kryteria naprawy nie są spełnione, wówczas cała szyba nadaje się już tylko do wymiany.

Także aspekt ochrony środowiska przemawia na korzyść naprawy.

Wymiana szyby czołowej z wyposażeniem w ADAS (kamery, radary) wiąże się jeszcze z dodatkową operacją, jaką jest kalibracja tych podzespołów, by przywrócić ich poprawne działanie.


 
Współczesne szyby to nie tylko kawałek szkła. Są grzane, odbijają promienie UV, często zawierają wbudowane kamery i czujniki. Czy w technologii produkcji nastąpił przełom, czy to efekt ewolucji i rosnących wymagań?
Dzisiejsze szyby to technologiczny przeskok, ponieważ coraz więcej oprzyrządowania pomiarowo-kontrolnego mieści się w jej górnej części. Jest to najlepsze umiejscowienie, zarówno dla zapewnienia kierowcy widoczności, ale zapewnia także stabilnie przytwierdzenie czujników i modułów. Dodatkowo ochroni przed czynnikami atmosferycznymi oraz czynnikami zewnętrznymi. Oprócz modułów znajdujących się przy lusterku wstecznym przednia szyba jest wyposażana w szereg udogodnień dla kierowcy, takich jak: wyświetlacze przezierne, ogrzewanie pełne i spoczynkowe wycieraczek, ogrzewanie w formie maty (brak nitek grzewczych) ochrona przed promieniami UV, redukcja poziomu dźwięku, oraz antena do radia i GPS. Kolejna dość ważna informacja to, jak wiemy, odwieczne odciążanie samochodu i tu także spore znaczenie ma szyba. Grubość szyby czołowej jest minimalizowana, ponieważ producenci samochodów chcą mieć po prostu lżejsze szyby, by móc doposażać samochody w inne rozwiązania, a nie przekraczać przy tym wagi samego pojazdu.



Co to są systemy ADAS? Słyszy się, że po usterce szyby czołowej często konieczna jest ich kalibracja, czy oddając samochód do Państwa, także oferujecie Państwo usługę kalibracji?
Systemy ADAS (systemy wspomagania kierowcy) są to powiązane systemy bezpieczeństwa, które mają na celu zminimalizowanie skutków kolizji, a nawet całkowitego wyeliminowania takiego zdarzenia. Celem nadrzędnym jest zmniejszenie liczby wypadków śmiertelnych na drogach.

Czy prowadzicie Państwo także kalibrację tych systemów?
Tak. Proces kalibracji dla systemów wspomagania kierowcy prowadzimy w naszych punktach. Proces ten powinien być wykonany każdorazowo po czynnościach takich jak:

  • Wymiana szyby.
  • Naprawa blacharsko-lakiernicza pojazdu.
  • Regulacja geometrii pojazdu.
  • Naprawa zawieszenia.
  • Wymiana sterownika.
  • Wymontowanie i ponowne zamontowanie urządzenia pomiarowego: kamera, radar.

W każdym z tych przypadków konieczna jest kalibracja, bowiem nie wiemy, jak bardzo zmieniło się położenie urządzenia względem pojazdu czy toru ruchu pojazdu, podobnie jak z geometrią po naprawie zawieszenia musimy przeprowadzić kontrolę oraz przeprowadzić ew. regulację.

W przypadku kamer i radarów montowanych na szybie (w naszym wypadku) również nie mamy 100% powtarzalności. Jest tu pięć składowych gdzie może dojść do minimalnej zmiany położenia kamery:

  • Gięcie szyby (wypukłość).
  • Optyka szyby.
  • Montaż uchwytów ( w fabryce).
  • Osadzenie szyby w pojeździe.
  • Montaż oprzyrządowania przez montażystów.

Jak widać, jest tu kilka możliwości, dla których nie jesteśmy w stanie powiedzieć że położenie kamery czy radaru jest idealnie takie samo, jak było przed wymianą szyby. Sprawdzając eksperymentalnie szyby, przed wymianą starej (przeprowadziliśmy kalibrację, odnotowaliśmy parametry kontowe, następnie zamontowaliśmy nową szybę ASO i ponownie przeprowadziliśmy kalibrację), zanotowaliśmy 0,5* przestawienia kamery głownie na osi, która odpowiada za zakres widzenia do przodu (zasięg widzenia kamery). To zaś można łatwo zobrazować posługując się matematyką: przestawienie o 1* skraca lub wydłuża zakres widzenia kamery o połowę. To daje, na przykład, zasięg 100 m, może zatem być zmieniony na 50 m. Proszę sobie wyobrazić, jaki to może mieć wpływ na poprawne działanie kamery.

Kolejny przykład, automatyczne światła drogowe. Widząc światło z naprzeciwka, system zmienia światła drogowe (długie) na światła mijania (krótkie). Przy prawidłowo działającym systemie wszystko odbywa się prawidłowo, ale jeżeli zmienimy zakres widzenia kamery, to zmiana światła nastąpi za wcześnie lub za późno.

Przy wydłużonym zakresie zmian światła następuje wcześniej, ale jeszcze zmieni światło na drogowe, zanim pojazdy się miną.

Przy skróconym zakresie zmiana światła następuje później, czyli oślepiamy światłami drogowymi innego użytkownika drogi, co również jest niebezpieczne.
Jeszcze bardziej rozbudowany jest system rozdziału światła drogowego opartego na kamerach tu mamy do czynienia z matrycowymi światłami LED, LED Matrix i ruchomą soczewką.

1600
Przeczytaj również
Popularne