Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
TruckCare - 1

Czarne, a zielone

Powinny być przede wszystkim bezpieczne, ale opony, bo o nich piszemy, także wpisują się w ekologiczne trendy. Po pierwsze, mogą, i coraz częściej są, ekologicznie produkowane. Po drugie, podczas eksploatacji zapewniają niższe opory toczenia, a przez to niższe spalanie. Jest to szczególnie istotne w przypadku samochodów elektrycznych.

Kilkanaście lat temu modne stało się pompowanie kół azotem. Niższa rozszerzalność temperaturowa tego gazu miała powodować, między innymi, bardziej stałe ciśnienie w kołach bez względu na temperaturę, jaką osiągnie opona. Stałe ciśnienie to także właściwe parametry opony, a więc również mniejsze zużycie samej opony, ale także paliwa. Następnie zaczęły się pojawiać opony całoroczne. To może trend niezwiązany z samą ekologią, ale poniekąd tak. Bowiem coraz częściej w naszej części Europy, ale nie tylko, występują bezśnieżne zimy i wielu kierowców zaczęło podważać sens wymiany opon na zimowe i z powrotem na letnie. W przypadku samochodów firmowych wciąż dominuje jednak sezonowa wymiana opon, ale zdarza się, że floty operujące głównie w miastach decydują się na całoroczne opony. Z pozoru może dać to oszczędności, ponieważ odpada nam dwukrotna w roku wizyta w serwisie. Jednak trzeba przyjąć, że opony takie eksploatują się znacznie bardziej, więc musimy je wymieniać częściej niż opony sezonowe. Poza tym podczas wizyt w serwisach ogumienia pracownicy mieli sposobność kontrolowania ich stanu i reagowania na bieżąco. Nawet bardzo przezorny kierowca nie jest w stanie tak dokładnie skontrolować opony, jak przeszkolony pracownik serwisu oponiarskiego.

Faktyczne oszczędności

Coraz częściej pojawiające się na naszych ulicach samochody elektryczne budowane są z uwzględnieniem wiodącego parametru, a więc jak najniższego zużycia energii. To może zapewnić większy zasięg, a ten – poza ceną – stanowi jeden z głównych czynników wyboru konkretnego modelu. Projektanci dwoją się i troją nad poprawą aerodynamiki, inżynierowie chcą zrobić coraz mniejsze i bardziej pojemne baterie, a producenci opon skupiają się na tym, aby ich produkt oferował jak najniższe opory toczenia. Zapytaliśmy zatem przedstawicieli branży oponiarskiej o to, czy, a jeżeli tak to ile, możemy zaoszczędzić paliwa dzięki stosowaniu tego typu ogumienia.

 

Piotr Trzak
specjalista ds. marketingu i PR Partner Opony Polska
Moda na ekologię nie ominęła motoryzacji, dlatego producenci opon wyszli naprzeciw oczekiwaniom klientów i zaczęli oferować opony o zmniejszonych oporach toczenia, pomagające zredukować zużycie paliwa. Testy przeprowadzone przez takie organizacje jak ADAC wykazały, że jeżdżąc na oponach ekologicznych, można ograniczyć spalanie o 0,2–0,3 l na 100 km. Trzeba oczywiście pamiętać o tym, że na zużycie paliwa wpływa wiele czynników: styl jazdy, rodzaj pokonywanej trasy, stan techniczny pojazdu i jego obciążenie, prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach itd.
Serwisy Partner Opony Polska posiadają w swojej ofercie szeroki wybór opon ekologicznych wszystkich wiodących producentów. Doradzając kierowcom w sprawie zakupu odpowiedniego ogumienia, zawsze podkreślamy wagę dopasowania produktu do stylu jazdy, rodzaju samochodu itp.

W przypadku opon ekologicznych polecamy je przede wszystkim kierowcom preferującym spokojną i ekonomiczną jazdę. Osobom lubiącym sportowy i dynamiczny styl prowadzenia auta raczej rekomendujemy ogumienie z innego segmentu.

Zawsze jednak na pierwszym miejscu stawiamy bezpieczeństwo i to powinien być decydujący czynnik przy wyborze opon.

 

Adam Wybraniec
Consumer KAM Fleets & Retail Purchasing Groups Bridgestone Europe
Stały rozwój, inwestycje i badania pozwalają na to, aby opony z grupy Bridgestone były coraz bardziej przyjazne środowisku na każdym etapie – od projektu do finalnego użytkowania.

Tradycyjne opracowywanie opony wymaga stworzenia ok. 200 prototypów i przejechania nawet 40 tys. km na torze. Obecnie dzięki technologii wirtualnego projektowania opon zmniejszono zużycie surowców i emisje CO2 o około 60%.

Następnie w produkcji opon Bridgestone wykorzystuje nowe generacje mieszanek gumy, które w połączeniu z zaawansowanymi technologiami wykorzystywanymi w fabrykach pozwalają na uzyskanie lepszej odporności na zużycie oraz niższych oporów toczenia. Dodatkowo firma wykorzystuje szereg innych technologii zmniejszających wpływ na środowisko. Technologia TECHSYN daje do 30% większą odporność na zużycie. Ponadto technologia ENLITEN zmniejsza opory toczenia nawet o 30% i redukuje wagę opony o 20%, co w rezultacie przekłada się na ograniczenie energii potrzebnej do wprawienia pojazdu w ruch. Technologie te są często stosowane w różnych modelach opon Bridgestone do samochodów elektrycznych, gdzie opory toczenia mają istotny wpływ na zasięg samochodu. Jednak ekologiczne zastosowania można również znaleźć w oponach Bridgestone przeznaczonych do pojazdów z silnikiem spalinowym. Przykładem są opony letnie Turanza z technologią ENLITEN lub seria paliwooszczędnych opon ciężarowych Bridgestone Ecopia.
Dzięki wykorzystaniu powyższych technologii Bridgestone w ciągu ostatnich czterech lat zmniejszył opory toczenia w swoim portfolio opon do samochodów osobowych średnio o 15% oraz przyczynił się do redukcji emisji CO2.

 

Mateusz Stachowicz
Key Account Manager Fleet Business w Goodyear Polska
Warto sobie uświadomić, że opony mają duży wpływ nie tylko na osiągi samochodu, ale także na zużycie paliwa. Widać to doskonale w sportach motorowych, jak ważną rolę odgrywają opony w strategii oszczędzania paliwa. To samo dotyczy naszego samochodu.
Jeśli kierowcy zależy na oszczędności paliwa, co przy obecnych cenach na stacjach benzynowych jest szczególnie istotne, przed zakupem opon powinien przeanalizować ich etykiety pod kątem efektywności paliwowej i wybrać ten model, który charakteryzuje się wysoką klasą (np. ‘A’ lub ‘B’), co jest równoznaczne z niskimi oporami toczenia.

Opory toczenia jest to wysiłek, jaki trzeba włożyć w utrzymanie opony w ruchu. Opony o wysokich oporach toczenia oznaczają, że silnik będzie musiał pracować ciężej, aby utrzymać koła w ruchu.

Aby obniżyć opory toczenia opon, producenci stosują zaawansowane formuły mieszanek gumowych i innowacyjne wzory bieżników. Przykładowo Goodyear już od kilku lat wykorzystuje mieszanki na bazie krzemionek, m.in. AGILON®, czy popiół z łusek ryżowych. Krzemionka odgrywa bardzo dużą rolę w produkcji ogumienia, ponieważ wzmacnia mieszankę bieżnika. Zastosowanie jej zamiast sadzy, tradycyjnego środka wzmacniającego opony, pozwala na zmniejszenie oporów toczenia, co ma bezpośredni wpływ na poprawę efektywności paliwowej pojazdu. Ponadto jej udział w mieszance ma pozytywny wpływ na trakcję opony na mokrej nawierzchni. Stosowanie krzemionki jest również korzystne z punktu widzenia środowiskowego, ze względu na proces jej przetwarzania. Krzemionki łatwiej mieszać z innymi komponentami bieżnika, w związku z czym fabryki mogą zużywać mniej energii w procesie produkcji opon i ograniczać emisję spalin. Z tego względu w ciągu ostatnich kilku lat wprowadziliśmy stosowanie krzemionki z popiołu z łusek ryżowych (RHA) w kilku naszych globalnych zakładach produkcyjnych, a krzemionka AGILON® jest wykorzystywana do produkcji modelu Goodyear Efficient Grip SUV.

W Goodyear idziemy o krok dalej i dostarczamy na rynek opony, które są nie tylko efektywne paliwowo, ale zachowują również wysokie pozostałe parametry produktu. Doskonałym przykładem są opony Goodyear Efficient Grip Performance 2. Zaprojektowane z myślą o oszczędności paliwa, oferują również doskonałe prowadzenie i hamowanie na suchej oraz mokrej nawierzchni i, co ważne, osiągają o 50% dłuższy przebieg niż poprzedni model oraz o 20% większy niż konkurencyjna marka (Przebiegi dłuższe o 20%/11 000 km w porównaniu z najbliższym testowanym konkurentem). Przebieg, (tj. zużycie bieżnika do minimalnej głębokości dopuszczonej przepisami) porównano z czterema najnowszymi modelami konkurencji w segmencie letnich opon o wysokich osiągach (Michelin Primacy 4, Continental PremiumContact 6, Bridgestone Turanza T005, Pirelli Cinturato P7 Blue). Próba przeprowadzona przez TÜV SÜD Product Service GmbH w listopadzie 2019 na zlecenie Goodyear. Testowany rozmiar opony: 205/55R16 91V. Samochód testowy: VW Golf Mk7. Miejsce testu: drogi publiczne w centralnych Niemczech. Numer sprawozdania: 713171748. Pełne sprawozdanie dostępne pod adresem: https://www.goodyear.eu/en_gb/consumer/tire-test-reports/tire-test-reports-summer.html).

Jeśli zależy nam na efektywności paliwowej, kolejną rzeczą, na jaką należy zwrócić uwagę, jest ciężar opony. Lżejsza opona zmniejszy ogólną masę samochodu. Choć ta różnica może wydawać się nieznaczna, bez tego dodatkowego balastu silnik samochodu będzie miał mniej pracy do wykonania. Na przestrzeni kilkudziesięciu tysięcy kilometrów może to mieć ogromny wpływ na zużycie paliwa. Opory toczenia i waga to dwa główne wyzwania dla producentów opon. Na przykład Goodyear pracuje nad tym, aby do 2025 r. zmniejszyć opory toczenia w swoich oponach o 40% oraz ich wagę o 9% – w porównaniu z poziomem z 2005 r. – dotyczy to całej oferty przeznaczonej do samochodów osobowych.

Jednak nie tylko rodzaj opon może mieć wpływ na zużycie paliwa. Pozornie drobne rzeczy, takie jak zbyt niskie ciśnienie w ogumieniu, mogą znacząco podnieść spalanie naszego pojazdu. Niedopompowane opony mogą zwiększyć zużycie paliwa od 0,6% do 3% (źródło: fueleconomy.gov.). Im bardziej niedopompowane opony, tym więcej paliwa zużywamy. Aby ustawić prawidłowy poziom ciśnienia w oponach swojego pojazdu, warto spojrzeć na naklejkę umieszczoną po wewnętrznej stronie drzwi kierowcy. Jeśli jej tam nie ma, należy sprawdzić zalecaną wartość ciśnienia w instrukcji obsługi pojazdu. Znajdziemy tam wskazanie właściwego poziomu ciśnienia dla opon przednich i tylnych. Nie należy kierować się maksymalnym ciśnieniem podanym na ścianie bocznej opony, lecz zawsze przestrzegać zaleceń producenta pojazdu.

 

Konrad Grabowski
Key Account Manager Fleet Solutions Continental Opony Polska
W kwestii ekologii wyróżniłbym dwie grupy produktowe:
- EcoContact,
- UltraContact – nowość.

Szukając produktu, który zapewnia najniższe opory toczenia przekładające się na wysoką efektywność paliwową, powinniśmy zwrócić uwagę na serię EcoContact, na czele z EcoContact 6. Osiągnięcia dotyczące wyjątkowo niskich oporów toczenia oraz świetnej efektywności paliwowej potwierdza uzyskanie przez EcoContact 6 etykiety AA, jeśli chodzi o efektywność paliwową oraz hamowanie na mokrym. Na ekologię można również spojrzeć pod kątem trwałości produktów, gdzie świetnie wpisuje się nasza nowość – UltraContact. Opona ta cechuje się rewelacyjną odpornością na uszkodzenia, jak i dużymi możliwymi przebiegami. Dzięki wyjątkowej wytrzymałości serii UltraContact zapewniamy użytkownikom dłuższy cykl życia produktu, a to bez wątpienia wpisuje się w politykę zrównoważonego rozwoju. Opona UltraContact zdobyła również wysoką ocenę efektywności paliwowej – etykieta B. Jest to zatem świetny wybór dla klientów oczekujących wyjątkowej trwałości i niskiego zużycia paliwa. Opona jest również dostępna w wariancie dla samochodów dostawczych – oponie letnie VanContact Ultra, jak i całorocznej VanContact A/S Ultra.

Poza samymi produktami Continental stawia na innowacje w zakresie ekologii – w materiałach prasowych dostępne są chociażby informacje o zastosowaniu mniszka lekarskiego w produkcji opon. Niedługo zostanie opublikowany nowy komunikat o recyklingu butelek PET i zastosowaniu tego surowca wtórnego w procesie produkcji opon Continental.

 

 

 

Przeczytaj również
Popularne