Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Konkurs

Bez oprogramowania ani rusz

Coraz częściej pojawiają się ogłoszenia, że ktoś odda za darmo wielotomową encyklopedię. Obecnie, w czasach przeglądarek, to tylko element wystroju wnętrza. Szczególnie młodsze pokolenia nie wyobrażają sobie pracy bez nowoczesnych aplikacji i oprogramowania. Czy nowoczesny fleet manager mógłby pracować bez informatycznego zaplecza?

Chyba najlepszym przyjacielem fleet managera jest plik Excell. Trudno sobie wyobrazić pracę bez tego arkusza kalkulacyjnego. Jednak o ile kilkanaście lat temu było to rozwiązanie kluczowe, obecnie jest tylko dodatkiem do oprogramowania. Opony, usługi finansowe, serwisy, karty paliwowe, monitoring – te wszystkie obszary zarządzania flotą samochodową oferują obecnie systemy informatyczne i to systemy kompatybilne ze sobą. Kiedyś korzyści z ich użytkowania miał głównie fleet manager, obecnie z aplikacyjnych rozwiązań może także korzystać kierowca.

Tomasz Czerniejewski
CEO MultiWash

gii w pracy nowoczesnego fleet managera jest dziś wręcz nieodzowne, a dotyczy to wielu obszarów, takich jak:
Komunikacja – dzięki aplikacjom, komunikatorom czy nawet zwykłej poczcie e-mail jesteśmy w stanie znacznie efektywniej komunikować się ze wszystkimi działami firmy. Dziś już mało kto pamięta biurkowe aparaty telefoniczne z okrągłym cyferblatem i dzwonienie przez tak zwaną międzymiastową.

Zarządzanie danymi – rozległe zbiory informacji cyfrowych to dziś codzienność, nie potrafię sobie wyobrazić nowoczesnego fleet managera, który utknął na etapie Excela. Na rynku znajdziemy kilkanaście rozwiązań, które w łatwy sposób pozwolą nam uporządkować i przechowywać dane.

Zarządzanie dostępem do usług – aplikacje mobilne, dzięki którym umyjemy bezgotówkowo samochód, wymienimy opony czy skorzystamy z serwisu w ASO, to dziś codzienność. I mimo że wiele z tych usług pracuje nad poprawą customer experience to już teraz warto korzystać z tego typu rozwiązań, powód jest prozaiczny, a jest nim oszczędność czasu i tym samym większa efektywność fleet managera.

Telematyka – do tego obszaru zarządzania flotą przylgnęła w Polsce niewłaściwa łatka GPS lub urządzenia śledzące. A przecież zadaniem telematyki jest monitorowanie pojazdów, dbanie o bezpieczeństwo ich użytkowników oraz gromadzenie danych, które później mogą być poddawane analizie.

Analityka – cytując klasyka, nie można zarządzać jakimś obszarem, jeśli go nie mierzymy. Innymi słowy, nowoczesna flota powinna korzystać z narzędzi telematycznych, dzięki którym możemy zbierać i poddawać analizie dane. Bez tego można powiedzieć, że zarządzamy częściowo lub po omacku.

Elektromobilność – czy jesteśmy w stanie wyobrazić sobie użytkowanie, czy ładowanie samochodów elektrycznych bez użycia nowoczesnych technologii? Obawiam się, że byłoby to trudne, dlatego również w tym obszarze warto postawić na narzędzia, które ułatwiają pracę we flocie.

Grywalizacja – to stosunkowo nowy obszar wywierania pozytywnego wpływu na użytkowników firmowej floty. Dzięki nowoczesnym aplikacjom jesteśmy w stanie obniżać szkodowość, zużycie paliwa czy po prostu podnosić bezpieczeństwo jazdy.

Micromobility – ostatni obszar wykorzystania technologii w firmowej flocie to zyskująca coraz bardziej na znaczeniu mikromobilność, jaką możemy określić jako wielkomiejski transport osobowy, realizowany na krótkich dystansach, z wykorzystaniem bezemisyjnych urządzeń: rowery, skutery czy hulajnogi. Tego typu rozwiązania wykorzystywane są głównie w Europie Zachodniej, gdzie wjazd do centrum kosztuje majątek.

 

Dwóch graczy

Od lat na rynku dostawców oprogramowania do zarządzania flotą samochodową konkurowały ze sobą dwie firmy; Sofrta oraz PasCom. Obecnie do tych firm dołączyła firma Ecologic, która także oferuje kompleksowy system do zarządzania flotą. Jeżeli mowa o tych pierwszych podstawowym programem jest Sofrta Commandor. Jest to rozbudowane narzędzie informatycznie z którego korzysta głównie fleet manager. Oprócz tego firma ma także program dedykowany wypożyczalniom a także firmom CFM. Jednak to nie wszystkie rozwiązania, o nowoczesnych aplikacjach firmy przeczytacie Państwo w komentarzu do tekstu. Natomiast flagowym programem firmy PasCom jest  Flota II. Jeżeli chodzi o rozwiązania mobilne w ofercie znajdziemy także rozwiązanie Mobilny PasCom z aplikacją mPasCom. Aplikacja umożliwia dwukierunkową komunikację między zarządzającymi transportem lub flotą a użytkownikami/kierowcami pojazdów zalogowanymi do mPasCom. Aplikacja mPasCom została ściśle zintegrowana i odpowiednio przystosowana zarówno do oprogramowania transportowo-spedycyjnego PasCom Transport II jak i systemu do zarządzania flotami PasCom Flota II. Ideą aplikacji PasCom jest wyeliminowanie pracochłonnej rejestracji wielu dokumentów np. kart drogowych a także zdalny dostęp użytkownika pojazdu do systemu PasCom II w celu przekazywania istotnych informacji np.: o wykonaniu zadania (załadunek, wyładunek, tankowanie itp. wg zaplanowanego zlecenia), badania technicznego, przeglądu bądź podania aktualnego stanu licznika. Komunikacja z pracownikami poprzez aplikację mPasCom umożliwia bezpośrednią i szybką reakcję na niestandardowe sytuacje. Mając na uwadze wygodę pracy, aplikacja mPasCom została ergonomicznie dopasowana do możliwości smartfonów i wykorzystuje wiele zalet tych urządzeń np. ma możliwość przesyłania skanów/zdjęć wprost do systemu PasCom.

Najmłodszą na rynku, jej początki sięgają 2013 roku, jest firma Ecologic. Początkowo firma specjalizowała się w programach motywacyjnych dla kierowców flotowych, jednak wraz z rozwojem postawiła także na pozostałe obszary związane z kompleksowym zarządzaniem flotami; i to zarówno mniejszymi, liczącymi 20 samochodów, jak i kilkutysięcznymi. Tak zrodził się pomysł na jeden ekosystem narzędzi IT wspierający dział floty na wszystkich możliwych polach. Na ekosystem oferowany przez firmę Ecologic składa się kompleksowa telematyka, Gamecenter analizujący styl jazdy kierowców z e-learningiem oraz szkoleniami hybrydowymi, FleetAssist służący do digitalizacji obiegu informacji między kierowcą i fleet managerem, czy rozwiązanie PayAsYouDrive pozwalające rozliczać jazdy prywatne. Ostatnim pomysłem jest Ecologic Fleet, czyli kompleksowe narzędzie do administrowania samochodami, procesami i księgowaniem kosztów. Największą zaletą tych rozwiązań jest to, że są one ze sobą połączone zapewniając całościową opiekę nad flotą.  


CFM

W przypadku firm finansujących pojawia się dodatkowy element w komunikacji. Już nie tylko fleet manager i kierowca, ale także właściciel pojazdów. Dla przykładu firma Arval ma szeroką ofertę nie tylko samochodów, ale także np. rowerów elektrycznych. Jednak bardzo ciekawym narzędziem jest informatyczny system mający pomóc w tym, aby klienci przesiedli się z samochodów spalinowych na elektryczne. Oferta Smart obejmuje audyt floty, analizę TCO, a w efekcie zaproponowanie zmian i wyznaczenie kierunku elektromobilnego. Także firma LeasePlan posiada rozbudowany moduł służący zarządzaniu flotą z dostępem do odpowiedniego oprogramowania. Warto wspomnieć także o dwóch interesujących programach: LeasePlan Start Electric, mający wspierać rozwój elektromobilności, a także SafePlan Zero, który ma za zadanie, także z użyciem odpowiedniego monitorowania, zapewnić bezpieczeństwo użytkowania samochodów firmowych. Jeżeli zdecydujemy się na finansowanie z zarządzaniem oferowane przez firmę Athlon, możemy skorzystać z profesjonalnego i kompleksowego narzędzia, jakim jest AthlonFleet Management. Dzięki temu klient ma w jednym miejscu wszystkie niezbędne informacje i kontrolę nad kosztami paliwa, serwisu czy ubezpieczeń.

Także firmy oferujące pojazdy ciężarowe dostarczają swoim klientom rozwiązania informatyczne. Przy flocie cięższej wydatki są znacznie większe, a więc i pole do szukania oszczędności się zwiększa. Firma Grupa DBK oferuje swoim klientom system DBK Fleet Management, jaki przeznaczony jest do ciężarówek, ciągników siodłowych, przyczep, naczep i autobusów. Z pomocą DBK Fleet Management właściciel firmy może w szybki sposób sprawdzić lokalizację swojej floty oraz nadzorować pracę kierowców. Istotną zaletą jest stały monitoring stanu technicznego pojazdu – planowanie przeglądów okresowych, obserwacja parametrów eksploatacyjnych oraz wskaźniki ekonomicznej jazdy kierowców. Pojazd z telematyką jest również pod stałym nadzorem autoryzowanego serwisu Grupy DBK, który zdalnie monitoruje pracę wszystkich modułów, wykrywając wcześniej ewentualne usterki i awarie. Ponadto system automatycznie powiadamia właściciela firmy o potencjalnych zagrożeniach. Lokalizacja pojazdów jest dostępna na mapach Google oraz OpenStreet. Na platformie istnieje możliwość rozbudowanego raportowania oraz uzyskania szybkich historii trasy pojazdów. Dużą funkcjonalnością jest automatyczne pobieranie danych z kart kierowcy i tachografu. Firma Fraikin to jeden z liderów rynku wynajmu samochodów specjalistycznych. Poza klasycznym wynajmem oferuje także profesjonalne zarządzanie flotą samochodową. Fraikin świadczy usługi zarządzania flotą, obejmujące administrowanie flotą aut dostawczych, a także przejęcie obowiązków związanych z aspektami prawnymi oraz kwestiami bezpieczeństwa. Dzięki temu klienci zyskują wiele korzyści, w tym osiągnięcie optymalnej wydajności swojej floty.

Robert Bastrzyk
Ecologic

Podstawą nowoczesnego oprogramowania IT jest jego elastyczność i mobilność – niezależnie czy to program do flot, czy np. do zarządzania relacjami z klientem (CRM). Świetnie obrazuje to stwierdzenie: każdy, wszędzie i na wszystkim, czyli każdy pracownik, niezależnie gdzie i na jakim urządzeniu jest w stanie zalogować się do systemu i pobierać lub dostarczać dane. Dobry program flotowy to nie taki, którego jakość i użyteczność mierzymy jego wielkością. Dobry program to taki, który jest dopasowany do indywidualnych potrzeb klienta i tym samym realnie usprawnia i automatyzuje procesy zarządcze.
Niestety, do dziś wiele osób uważa, że oprogramowanie webowe jest prostsze i nie ma wystarczającej funkcjonalności. Nic bardziej mylnego! Dzisiejsze oprogramowanie on-line gwarantuje dostęp do najnowocześniejszej technologii w zakresie baz danych, zabezpieczeń, szybkości działania czy elastyczności.

 Czasami zdarza się, że nowoczesne aplikacje i programy nie są widoczne na pierwszej linii pracy z klientami, ale pomagają na zapleczu pracy biurowej. Tak jest chociażby w przypadku firmy Business Lease, która wdrożyła niedawno nowoczesny program do elektronicznego obiegu faktur DocuWare od firmy Ricoh. To nie tylko znakomita oszczędność czasu i rozwiązanie bardzo ekologiczne, ale, jak zapewniają przedstawiciele firmy, to także zysk dla klientów, bo dzięki temu cały obieg faktur odbywa się zdecydowanie szybciej i sprawniej. Zdarzają się także rozwiązania informatyczne, z których mogą korzystać bezpośrednio kierowcy użytkujący samochody firmowe. Do takich rozwiązań na pewno należy produkt firmy Alphabet, aplikacja AlphaGuide. Każdy użytkownik samochodu Alphabet może się zalogować do aplikacji, używając numeru rejestracyjnego oraz daty rejestracji swojego pojazdu. Dzięki temu zyskuje dostęp do danych swojego kontraktu jak: data jego rozpoczęcia i zakończenia, limit kilometrów itp., oraz do dodatkowych funkcji, m.in. szybkiego zgłoszenia szkody. W podzielonej na cztery części aplikacji: Na drodze, Mój leasing, Produkty i usługi, Kontakt, znajdziemy wszystkie interesujące nas rozwiązania, w tym możliwość zgłoszenia szkody online.

Chyba każdy, nawet jeżeli nie jest fleet managerem, miał do czynienia z aplikacją związaną z samochodami. Bez względu na to, czy czasami przyjdzie nam jeździć tradycyjną taksówką, czy korzystamy z rozwiązań jak Uber lub Bolt, niemal standardem stało się zamawianie samochodów właśnie z aplikacji. Bardzo podobnie działa to w firmach carsharingowych, takich jak chociażby Traficar. Wystarczy się zalogować do systemu, zrobić zdjęcie pierwszej strony prawa jazdy, podać dane karty i możemy szukać na aplikacji samochodów, które są najbliżej nas. Aplikacją otwieramy i zamykamy samochód i od razu po odbytej trasie mamy informację o jej kosztach.

Paliwo pod kontrolą

Chciałbym napisać, po ile jest paliwo, ale po co denerwować czytelników. Kto, jak kto, ale fleet managerowie wiedzą doskonale, jak znaczącym kosztem TCO są właśnie wydatki na paliwo. Szczególnie, jeżeli z miesiąca na miesiąc drożeje ono o kilka procent. Nic więc dziwnego, że właśnie w tym obszarze istnieje konieczność dodatkowej kontroli kosztów, bo oszczędności mogą być bardzo duże. Zapewne niektórzy pamiętają jeszcze kartki na paliwo, potem transakcje gotówkowe, potem weszły karty płatnicze, a dzisiaj chyba nie ma firmy, która nie zdecydowałaby się na wykorzystanie u siebie w firmie kart paliwowych. Zbiorcza faktura, bezgotówkowe transakcje to jedno, ale nawet ważniejsze jest oprogramowanie, jakie otrzymujemy.

BP FleetExpert to kompleksowe oprogramowanie służące do kontroli wszystkiego, co związane z paliwem. BP FleetExpert skupia wszystkie koszty w jednym poręcznym narzędziu dostępnym za pośrednictwem jednego, przyjaznego panelu. Zużycie paliwa razem z kosztami napraw powypadkowych, kosztami leasingów, rachunkami telefonicznymi, opłatami drogowymi i innymi kosztami. Dzięki elastyczności BP FleetExpert tworzenie raportów jest bardzo proste i możemy to robić samodzielnie. FleetExpert oferuje szereg standardowych raportów, w tym raporty dotyczące: transakcji, pojazdów, kierowców, kosztów, napraw, zakupów na karty paliwowe, ilości paliwa, zużycia paliwa i wiele więcej.

Takie oprogramowanie mają wszyscy emitenci kart paliwowych, czy to powiązani z konkretnymi markami jak Lotos, Shell, czy też niezależni jak UTA lub DKV. W przypadku tych ostatnich rozwiązania informatyczne są rozbudowane o funkcjonalności niezbędne za granicą, ponieważ z tych kart korzystają duże firmy operujące w transporcie międzynarodowym.

Rafał Dmytryszyn
Dyrektor Handlowy Softra Systemy Informatyczne

Ograniczenie kontaktów międzyludzkich spowodowane pandemią oraz popularyzacja pracy zdalnej, przyczyniły się do rozwoju narzędzi dedykowanych dla użytkowników pojazdów. Na popularności zyskują aplikacje mobilne do zarządzania flotą, które usprawniają komunikację na linii kierowca–fleet menedżer. Aplikacja stała się lekkim i funkcjonalnym narzędziem do rezerwacji samochodu poolowego, sprawdzenia statusu auta służbowego, a także zgłaszania potrzeb serwisowych wraz z dokumentacją zdjęciową. Jeszcze większą zaletą jest wdrożenie elektronicznych protokołów przekazania pojazdu, podpisywanych na ekranie smartfonu przez pracowników, bez tworzenia i przechowywania dokumentów papierowych, a nawet bez konieczności pośrednictwa fleet menedżera. Dzięki integracji aplikacji z centralnym systemem flotowym używanym przez fleet menedżera, wszystkie informacje, zdjęcia i podpisane dokumenty elektroniczne, trafiają do niego natychmiast. To są realne oszczędności czasu i papieru. A wszystko to za pomocą zwykłego smartfonu, który każdy ma w kieszeni.

Kolejnym ułatwieniem dla pracowników, są narzędzia do car sharingu firmowego. Pracownicy mogą korzystać z pewnej puli aut dostępnych na parkingu. Ich zdalne rezerwowanie i pobieranie z użyciem bezkluczykowego otwierania i uruchamiania przyczyniło się do zwiększenia bezpieczeństwa w dobie pandemii, ale też poprawienia stopnia utylizacji floty i wprowadzenia oszczędności.
Słaba dostępność komponentów używanych w produkcji pojazdów, a co za tym idzie wzrost cen m.in. na rynku motoryzacyjnym, spowodowały zmianę podejścia do posiadanych pojazdów w firmie. Ponieważ trudniej i drożej jest pozyskać nowe auta, te obecnie używane są dłużej eksploatowane. Im starsze pojazdy, tym więcej zachodu z ich utrzymaniem. Po okresie gwarancji rośnie odpowiedzialność fleet menedżera za ich zarządzanie. To powoduje, że systemy do zarządzania samochodami są jeszcze bardziej potrzebne, aby zapanować nad eksploatacją, szkodowością, naprawami, kosztami paliw, polis ubezpieczeniowych czy ogumienia.

Wielu klientów rezygnuje z zakupu samochodu na rzecz ich wynajmu, a wypożyczalnie pojazdów również borykają się ze zmniejszoną dostępnością floty. Do tego zmieniające się przepisy podatkowe mogą zmieniać opłacalność finansowania floty w oparciu o leasing na rzecz wynajmu. Obecnie notujemy wzrost zainteresowania modułami do wynajmu pojazdów krótko i długoterminowego, które też muszą odpowiadać na zmieniające się realia. Wzrasta znaczenie nadzoru nad płatnościami od klientów za usługi wynajmu i skutecznego ściągania należności. Dlatego firmy z rynku rent a car idą w kierunku integracji systemów z platformami płatności internetowych, takich jak Przelewy24 i T-Pay, oraz wdrażania procesów e-fakturowania. Wszystko po to, aby ułatwić klientom wykonywanie zapłaty i zautomatyzować rozliczenia księgowe.

Świat pędzi do przodu i dlatego tak ważna jest zdolność dostawcy oprogramowania do adaptacji systemów do aktualnej sytuacji. Skończyły się czasy kupowania programów „pudełkowych”, w których trudno o wprowadzanie modyfikacji. Nawet systemy zagraniczne, które mogą się efektownie prezentować, w dłuższej perspektywie nie zawsze nadążają za dynamicznymi zmianami przepisów prawnopodatkowych w Polsce, które regularnie serwują nam rządzący. Dlatego dla klientów podejmujących decyzje o wdrożeniu coraz bardziej liczy się nie tyle system w podstawowej wersji, co gotowość dostawcy do jego rozwoju i modyfikacji.

 Także dwie polskie firmy działające w branży paliwowej mają w swoich usługach aplikacje mobilne. Pierwszą jest Orlen. Płocki gigant wprowadził na rynek rozwiązanie nazwane mFlota. Aplikacja mobilna mFLOTA ORLEN jest innowacyjnym rozwiązaniem, które umożliwia realizację transakcji flotowych bezpośrednio przy dystrybutorze. MFLOTA ORLEN jest rozszerzeniem funkcjonalności istniejących kart flotowych. Udostępnia nowy sposób użycia wyemitowanych kart, nie zmieniając zasad ewidencji i rozliczania wykonywanych nimi transakcji. Czyli dużo szybciej i prościej, a jeżeli szybciej, to także taniej. Drugą firmą jest właściciel marki Moya. Może jeszcze nie na takim etapie rozwoju jak Orlen, ale jeżeli chodzi o aplikację, to może konkurować. Aplikacja mobilna MOYA Firma (Laureat w Plebiscycie Fleet Derby 2021 w kategorii Aplikacja Mobilna) została stworzona z myślą o fleet managerach oraz kierowcach korzystających z programu MOYA Firma. Narzędzie umożliwia sprawne zarządzanie flotą samochodową. Pozwala mieć pełną kontrolę nad kartami, limitami online oraz dokonywanymi tankowaniami. Pozwala realizować płatności z poziomu szybkich przelewów. Kierowcom umożliwia zapłatę za tankowanie bez użycia fizycznej karty paliwowej oraz oferuje nawigację do stacji paliw MOYA poprzez Google Maps.

Specjaliści w swoim fachu

Aplikacje mają ubezpieczyciele, mają serwisy niezależne, jak chociażby Inter-Cars ze swoim e-catalogiem, mają także autoryzowane, jak chociażby Renault Fleet Box. Przykład MultiWash pokazuje, że nawet mycie samochodu może być zdigitalizowane. Są jednak firmy, które wyspecjalizowały się w dostarczaniu oprogramowania do zarządzania flotami.

Jedną z nich jest ABAX. Firma oferuje kompleksowe usługi monitorowania pojazdów i zarządzania nimi. Możemy mieć dostęp do wszystkich danych, a monitorować możemy od maszyn budowlanych do samochodów osobowych. Ciekawym rozwiązaniem jest aplikacja DrivingBehavior pozwalająca analizować styl jazdy kierowców i realnie wpływać na obniżenie zużycia paliwa przez kierowców. Podobnie szeroką paletę produktów ma firma Cartrack. Mi-Fleet to łatwe w użyciu oprogramowanie do administrowania i rejestrowania kosztów pojazdów, które efektywnie wspiera zarządzanie flotą, kierowcami i związanymi z nimi kosztami operacyjnymi oraz przekształca je w bardziej przystępne i skuteczne. Niezaprzeczalną zaletą tego rozwiązania jest prostota działania i łatwość obsługi.

Także firma Navifleet dostarcza kompleksowe oprogramowanie do zarządzania flotami samochodów, w tym również narzędzie umożliwiające naukę ekonomicznego stylu jazdy. Eco i safedriving, czyli jazda ekonomiczna i bezpieczna, to zbiór prostych zasad i technik, który pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa oraz zwiększa bezpieczeństwo kierowców i innych uczestników ruchu drogowego. Platforma Navifleet zautomatyzuje proces wdrożenia we flocie zasad eco i safedrivingu. W ramach miesięcznego abonamentu otrzymuje się dostęp do zestawu narzędzi do zarządzania flotą. Dzięki modułowi analizy stylu jazdy otrzymasz dodatkowo możliwość edukowania kierowców na podstawie zebranych przez system danych.

Bartosz Olejnik
dyrektor sprzedaży i marketingu w Carefleet S.A.
Rosnąca popularność aplikacji mobilnych przekłada się na ich coraz większy potencjał biznesowy. Służą one nie tylko do rozrywki, sprzedaży czy komunikacji. Dostępne technologie pozwalają na wykorzystanie ich do wielu innych celów, a co za tym idzie – osiąganie konkretnych korzyści. Aplikację Carefleet GO stworzyliśmy przede wszystkim z myślą o użytkownikach finansowanych przez nas pojazdów, którzy – dzięki dostępnym w niej funkcjonalnościom – mogą szybko i łatwo zarządzać wieloma kwestiami, które wcześniej wymagały kontaktu z fleet managerem lub naszym Działem Obsługi Klienta. Tym samym aplikacja nie tylko daje wymierne korzyści kierowcom, ale także osobom odpowiedzialnym za zarządzanie flotą pojazdów w firmie. Carefleet GO to łatwe w obsłudze i intuicyjne narzędzie pozwalające m.in. w prosty i szybki sposób zlokalizować znajdujące się w pobliżu stacje paliw oraz serwisy mechaniczne i oponiarskie. Użytkownicy samochodów finansowanych przez Carefleet mogą ponadto sprawdzić dane pojazdu oraz jego historię serwisową, a także zlecić przez telefon przeniesienie opon do wybranego serwisu. Narzędzie pozwala również m.in. na samodzielne złożenie wniosków o upoważnienie do tankowania czy wyjazdu za granicę. W przypadku kolizji istnieje możliwość błyskawicznego przesłania zdjęć ze zdarzenia i poinformowania Carefleet o szkodzie. Jest to rozwiązanie nie tylko usprawniające pracę użytkowników samochodów, ale również w znacznym stopniu odciążające fleet managerów w ich codziennych obowiązkach.

 Podobna usługę oferuje firma Flotman. Aplikacja do monitorowania stylu jazdy kierowców nie jest rozwiązaniem nowym. Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi, dostarczających istotnych danych na temat pracy kierowców oraz stanu technicznego pojazdów. Dotychczas jednak większość z programów, np. aplikacja mobilna Flotman dla fleet managerów, przeznaczona była dla pracowników na szczeblach zarządzających. Nowością, która może znacząco usprawnić proces zarządzania flotą, jest przeniesienie go na niższe szczeble i wyjście do najbardziej zainteresowanych. Efektem tych prac jest aplikacja dla kierowców – Flotman Driver. Innowacyjnym rozwiązaniem narzędzia Flotman Driver jest wyposażenie go w wirtualny przełącznik. Pozwala on na przełączanie trybu jazdy na służbowy lub prywatny, bez konieczności montażu w samochodzie dodatkowego przełącznika. Dzięki tej możliwości, kierowca, rozpoczynając podróż, może samodzielnie określić, czy będzie ona wykonywana w ramach pracy, czy też nie. Jednym z wiodących dostawców oprogramowania do zarządzania flotą pojazdów jest firma Weebfleet Solutions. Platforma Weebfleet łączy biuro i pojazdy. Jej funkcjonalność można rozszerzyć, dodając różne instalowane w pojazdach urządzenia telematyczne i/lub terminale kierowcy. Weebfleet na bieżąco dostarcza aktualnych informacji o lokalizacji pojazdów, umożliwia bezpośrednią komunikację z kierowcami, polepsza styl jazdy kierowców oraz pomaga opracować lepsze trasy dostaw, dzięki czemu można oszczędzić paliwo i czas.
Kompleksowe oprogramowanie do zarządzania flotą, w tym pojazdów ciężarowych, oferuje również firma Geotab. MyGeotab to internetowe oprogramowanie do zarządzania flotą, które wyświetla wszystkie potrzebne informacje o pojazdach i kierowcach. W ramach jednej platformy uzyskuje się dostęp do danych dotyczących wszystkich typów pojazdów, w tym samochodów osobowych, lekkich samochodów dostawczych, samochodów ciężarowych i największej na świecie liczby obsługiwanych pojazdów elektrycznych.

Ciekawym rozwiązaniem jeżeli chodzi o aplikacje jest Ecologic Top Driver. Ta aplikacja pozwala nie tylko w przystępny sposób (znajdują się w niej interaktywne filmy omawiające dane zagadnienie) szkolić kierowców, ale dzięki algorytmom dopasowuje odpowiedni materiał szkoleniowy pod konkretnego kierowcę. Każdy etap szkolenia zakończony jest weryfikacją pozyskanej przez kierowcę wiedzy. Pełen cykl szkolenia zajmuje 6 miesięcy, a jego dodatkową zaletą jest fakt, że nie wymaga zaangażowania działu floty.   

Tomasz Siwiński

Przeczytaj również
Popularne