Scania wspiera ambitny projekt Falkenklev Logistik dotyczący centrum ładowania i parku słonecznego w południowej Szwecji, gdyż stara się zelektryfikować całą swoją flotę. Dostarcza więc szwedzkiej firmie Falkenklev Logistik rozwiązanie z zakresu e-mobilności, w tym pięć elektrycznych ciężarówek akumulatorowych i sprzęt do ładowania o mocy 1,6 MW, w ramach wizjonerskiego planu przewoźnika dotyczącego uruchomienia w nowym bazie podmiotu w Malmö stacji ładowania elektrycznego dla 22 aut.
Stacja, którą potencjalnie można by rozbudować, aby ładować do 40 pojazdów jednocześnie, gdy zostanie otwarta jeszcze w tym roku stanie się największą w Szwecji stacją ładowania ciężarówek. Jest wynikiem pomysłowego projektu, w który zaangażowało się kilka firm z ekosystemów transportu i energii odnawialnej.
System Falkenklev Logistik stanowi klucz do celu polegającego na wprowadzeniu do całej floty pojazdów elektrycznych. Pięć elektrycznych ciężarówek Scania 4x2 z napędem akumulatorowym, z nadwoziem zbudowanym przez SKAB, będzie wykorzystywanych przez przewoźnika do zadań związanych z dystrybucją ładunków w całej Skanii w południowej Szwecji. Stacja ładowania w Malmö zostanie wyprodukowana przez fińskiego wytwórcę Kempower i dostarczona przez Scanię. System opiera się na inteligentnej technologii, mogącej dostarczać energię w oparciu o liczbę pojazdów ładowanych jednocześnie, z początkową maksymalną mocą na pojazd 250 kW i w przyszłości możliwością rozbudowy do 320 kW na pojazd. Rozważono przygotowanie stacji na przyszłość, aby umożliwić ładowanie następnych generacji pojazdów akumulatorowych z pojemniejszymi akumulatorami i większym zasięgiem. Falkenklev zlecił również firmie Soltech Energy Solutions budowę 1,5-hektarowego parku słonecznego wraz z systemem magazynowania energii z baterii o mocy 2 MW, aby stworzyć najnowocześniejsze centrum energetyczne. Park słoneczny wyprodukuje ponad milion kilowatogodzin, a inwestycja jest realizowana przez Falkenklev Logistik w ramach ich ambicji zwiększenia elektryfikacji floty pojazdów. W ten sposób zapewniona zostanie wolna od paliw kopalnych energia słoneczna z własnej produkcji dla wszystkich ich przewozów. Wartość zamówienia to 7,5 mln SEK, a instalacja i gotowość parku planowana jest na drugi kwartał 2022 r.Ale chyba najbardziej uderzającym szczegółem tej inicjatywy jest to, że Falkenklev zgodził się na publiczne udostępnienie stacji ładowania do ładowania innych pojazdów, oprócz własnych ciężarówek przewoźnika. Stacja będzie też mogła obsługiwać tzw. ładowanie na trasie elektrycznych ciężarówek dalekobieżnych. Dyrektor generalny Falkenklev Logistik, Victor Falkenklev, mówi: „Stacje ładowania i park słoneczny to pomysł, który miałem od kilku lat. W związku z potrzebą bardziej zrównoważonego rozwoju i wzrostem cen oleju napędowego było dla mnie oczywiste, że musimy coś zrobić i jesteśmy zaangażowani w elektryfikację naszej floty. Energia elektryczna jest wytwarzana przez energię słoneczną, dzięki czemu jest w 100% odnawialna. To dla nas naprawdę dumna chwila”.
To innowacyjne, zrównoważone i ekonomiczne rozwiązanie dla dobra publicznego będzie częściowo finansowane przez fundusz klimatyczny szwedzkiej agencji ochrony środowiska Naturvårdsverket, który pokryje połowę kosztów projektu Falkenklev o wartości 18 mln SEK, i pokrywa pozostałe koszty. Fredrik Allard, dyrektor ds. e-mobilności w Scanii, mówi „Dostarczenie naszego rozwiązania z zakresu e-mobilności do tego ambitnego projektu jest kolejnym dowodem na szybki rozwój elektryfikacji w branży transportu ciężkiego. Ta inicjatywa stanowi doskonały przykład tego, jak tworzone są nowe ekosystemy i modele użytkowników, aby opracować rozwiązania elektryczne, których pilnie potrzebujemy do dekarbonizacji systemu transportowego, aby w perspektywie długoterminowej był zrównoważony”. Natomiast Tomi Ristimäki, dyrektor generalny Kempower, dodaje: „Postrzegamy ciężkie pojazdy i logistykę jako bardzo ważną część elektryfikacji transportu i logistyki. Jesteśmy niezmiernie szczęśliwi, że możemy dostarczyć technologię ładowania prądem stałym do największej szwedzkiej publicznej stacji dla elektrycznych ciężarówek i nie możemy się doczekać dalszego rozwoju rozwiązań szybkiego ładowania elektrycznych ciężarówek akumulatorowych”.