Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
TruckCare - 2

Rynek jest chłonny

Czy firmy z sektora CFM mają w samochody dostawcze, a jeżeli tak, to jakie? Jakich samochodów szukają klienci? Czy krótszy termin do pojedynczych zadań, czy do prac sezonowych, a może do na dłuższy okres, czekając na zamówione samochody? O to właśnie zapytaliśmy przedstawicieli branży. Oto co powiedzieli.

 

Radosław Kitala
Consulting & Arval Mobility Observatory Manager w Arval Service Lease Polska
Wynajem długoterminowy pojazdów użytkowych staje się w Polsce coraz bardziej powszechny. O ile duże firmy czy instytucje korzystają z takiej formy dostarczania pojazdów już od dłuższego czasu, to mniejsze przedsiębiorstwa dostrzegły tę opcję stosunkowo niedawno. W odpowiedzi na coraz większe zainteresowanie wynajmem lekkich samochodów użytkowych przygotowaliśmy ofertę Arval PRO.

W przypadku samochodów użytkowych niezwykle ważne jest precyzyjne, wręcz indywidualne, dopasowanie oferty do potrzeb konkretnej firmy. Klienci poszukują też elastyczności i co najważniejsze całkowitej przewidywalności kosztów. Możliwość wynajmu pojazdów dostawczych w ramach umów na krótszy okres niż standardowe 3–4 lata, tak zwany mid-term-rental (MTR), jest świetnym rozwiązaniem dla firm, których biznes cechuje sezonowość i spore okresowe wahania dotyczące zapotrzebowania na mobilność. W ich przypadku wynajem może być prawdziwym wybawieniem, przy pełnej przewidywalności kosztów takiego czasowego użytkowania powiększonej floty.

Co więcej, za sprawą programu „Mój elektryk” widzimy skokowy wzrost zainteresowania wynajmem elektrycznych pojazdów użytkowych. eLCV idealnie sprawdzają się jako pojazdy pracujące w mieście, czy obsługujące last mile delivery, gdzie obniżenie kosztu dostaw i efektywność są kluczowe. Wraz z rosnącą popularnością e-commerce w Polsce, firmy zajmujące się logistyką miejską lub e-commerce w ramach tzw. last-mile-delivery coraz częściej sięgać będą po samochody elektryczne – bo tak jest taniej i efektywniej. Kolejnym krokiem, który w dużej mierze jeszcze przed nami, jest wynajem dostawczych… rowerów. W wielu krajach Europy Zachodniej w centrach miast krążą kurierzy wykorzystujący rowery cargo. U nas dopiero zaczynamy dostrzegać ten trend, ale pierwsi użytkownicy takich pojazdów już są, a zatem i firmy zajmujące się dostarczaniem mobilności, takie jak Arval, wprowadzą niebawem do oferty rowery cargo na wynajem.

 

Karol Staniaszek
Head of Sales Commercial Vehicles
Jako MHC Mobility posiadamy w swojej ofercie całą gamę pojazdów dostawczych i ciężarowych:
  • małe vany takie jak: Fiat Doblo, Peugeot Partner,
  • większe auta do 3,5 t, takie jak: Iveco Daily, Renault Master,
  • auta ciężarowe, takie jak: 26-tonowe hakowce, śmieciarki czy ciągniki siodłowe oraz naczepy.

Największe grono naszych partnerów stanowią wciąż klienci, którzy wynajmują od nas auta długoterminowo (powyżej 30 miesięcy). Podjęliśmy też decyzję o tym, aby zamawiać duże ilości aut na plac w najbardziej popularnych konfiguracjach, aby sprostać długim terminom dostaw oraz potrzebom klientów, którzy szukają pojazdów dostępnych od ręki.

Obecnie widzimy również ogromny popyt na auta last mile delivery, a zwłaszcza pojazdy z kontrolowaną temperaturą (np. chłodnie na -18°C czy 0°C).
Wynajem długoterminowy samochodów dostawczych i ciężarowych w MHC Mobility oferuje klientowi wsparcie we wszystkich aspektach obsługi floty samochodowej.

Płynące z niego korzyści docenią szczególnie przedsiębiorstwa, które:

  • chcą powierzyć obsługę floty samochodowej profesjonalistom, by skupić się na nieprzerwanym realizowaniu biznesu i rozwoju,
  • potrzebują spójnej polityki flotowej, wykorzystującej park pojazdów, przy równoczesnej optymalizacji kosztów,
  • mają nietypowe potrzeby flotowe, wymagające nieszablonowych rozwiązań, lub chcą wspierać pracowników, zapewniając najlepsze środki transportu.

 

Kami Krakiewicz
Junior Account Manager/Business Lease Poland 
W Business Lease Poland obsługujemy nie tylko międzynarodowych klientów, ale także sektor rodzimych, małych i średnich firm, wśród których zainteresowanie wynajmem samochodów użytkowych do 3,5 t DMC jest wysokie. Wybór poziomu wyposażenia, rodzaju napędu, silnika czy innych zmiennych determinujących pojazd zależy od specyfiki działalności przedsiębiorstwa. Jako że specjalizujemy się w wynajmie długoterminowym, dostarczamy wszystkie tego typu samochody na minimum 2 lata. Zauważyliśmy, że w ostatnim czasie wzrosło zainteresowanie wykupem aut po kontrakcie. Jest to zapewne spowodowane ogólną sytuacją na rynku motoryzacyjnym skutkującym limitowaną liczbą pojazdów dostępnych w sprzedaży. W przypadku typowego wynajmu krótkoterminowego, pojazdy użytkowe najczęściej wypożyczane są w przypadku przeprowadzki, krótkoterminowych zleceń oraz jako auta przedkontraktowe.

W wynajmie długoterminowym pojazdów użytkowych, nabywcy szczególnie cenią sobie brak opłaty wstępnej I atrakcyjną ratę spowodowaną rosnącymi wartościami rezydualnymi. Zaletą dla klientów jest również możliwość, ale brak wymogu, wykupu pojazdu na koniec kontraktu oraz usługi dodatkowe, jak na przykład samochód zastępczy, assistance, karty paliwowe czy usługa door to door.

Reasumując, wynajem długoterminowy samochodów dostawczych jest bardzo atrakcyjnym rozwiązaniem dla firm, które właśnie rozpoczynają działalność i nie chcą angażować całego kapitału do zakupu pojazdów. To również odpowiedź na potrzeby przedsiębiorców, którzy chcą uwolnić środki zamrożone we flocie – w takich sytuacjach często pojawia się pytanie o usługę sales and leasback, czyli odkup i ponowne wynajęcie samochodów do klienta.

 

Jakub Kogut
kierownik działu handlowego w Express Car Rental
W Express Car Rental mamy kilka segmentów aut użytkowych. Oczywiście największą popularnością cieszą się furgony, czyli przedstawiciele klasy P. Nic dziwnego, ponieważ są to pojazdy uniwersalne i odpowiadają na zapotrzebowanie wielu branż. Modele, które są najpopularniejsze w naszej flocie to głównie Renault Master, Ford Transsit, Fiat Ducato czy Peugeot Boxer. Nasi klienci wynajmują je zarówno na długi okres (3–5 lat), ale i na kilka miesięcy.
W kontekście samochodów użytkowych nie możemy zapomnieć również o klasie małych dostawczych pojazdów (Mvan). W naszej flocie zajmuje ona drugie miejsce pod względem liczebności. Większość tych samochodów wynajmowana jest na kilka miesięcy. Główni przedstawiciele to Renault Kangoo i Fiat Doblo oraz Dacia Dokker i Toyota Proace, które nabyliśmy w ostatnim czasie.

Posiadamy również auta specjalizowane, takie jak PBF (furgon 7-osobowy), jednak po regulacjach prawnych z 2021 roku ekonomiczna opłacalność kupowania tej klasy praktycznie nie istnieje. Staramy się odpowiadać na różnorodne potrzeby klientów, dlatego w naszej flocie znajdują się również auta klasy PBS (auta ze skrzynią), PBP (skrzynia z plandeką) czy PK (zabudowa kontenerowa oraz auta z zabudowami chłodniczymi). Większość tych aut jeździ w krótkich projektach, kilkumiesięcznych.

Dostrzegamy duży potencjał rozwoju w tym zakresie – rynek na tego typu auta jest chłonny. Nasze wieloletnie już doświadczenie w tym segmencie najmu procentuje i pozwala obsługiwać coraz większą liczbę klientów. Problemy, z jakimi się borykamy, dotyczą całego sektora – są to oczywiście dostępność i cena aut. Przedsiębiorcy potrzebują takich pojazdów do prowadzenia działalności, jednak nie każdy chce mrozić kapitał w aucie. Tym bardziej że często jest to potrzeba chwilowa – np. na kilka miesięcy czy rok. W takiej sytuacji korzystniejszym rozwiązaniem jest wynajem – samochody są dostępne, a w okresie zmniejszonej przydatności można zrezygnować i nie ponosić kosztów. Zatem prowadzi nas to do wniosku, że wysokie ceny i niska dostępność aut są z jednej strony przeszkodą a z drugiej, niesamowitym impulsem popytowym dla branży wynajmu samochodów.

 

Grzegorz Ćmielewski
Account Team Manager Fraikin Polska Sp. z o.o.
Wynajmujemy całą gamę pojazdów, zarówno na umowie długoterminowej, jak i krótkoterminowej. To między innymi pojazdy do 3,5 t:
małe, średnie 2–3-osobowe vany, vany 9-osobowe, furgony izolowane z agregatem, kontenery chłodnie z agregatem, kontenery z windą.
Pojazdy o DMC 5–26 t, to z reguły ciężarówki do dystrybucji: chłodnia z agregatem i windą, ciągniki siodłowe, naczepy (w tym chłodnie) oraz pojazdy specjalistyczne jak hakowce, śmieciarki.

Pojazdy w opcji długoterminowej z reguły są pojazdami, jak ja to mówię „custom truck”, skrojone na miarę. Krawiec bierze miarę, a my robimy dokładny wywiad, co klient wozi, gdzie, w jakich warunkach, ile ma punktów rozładunkowych itd. Pojazd budujemy na potrzeby tego właśnie klienta, czasem jest zbliżony do standardu, a czasem jego walory czy wygląd są od niego dalekie. Z takich projektów jestem najbardziej dumny.

Pojazdy z oferty krótkoterminowej to zupełnie inna historia, ich pochodzenie to w 90% zakup nowych pojazdów w opcjach standardowych oraz pojazdy pokontraktowe, niewyeksploatowane z niskimi przebiegami po dogłębnym sprawdzeniu w serwisie.
Jakich pojazdów szukają klienci? Tu gama jest większa niż oferowana na rynku…

Klienci szukają pojazdów na sezon, np. przewóz owoców, warzyw z pola do przetwórni, dystrybucja lodów w lecie, dystrybucja ryb na Pomorzu w wakacje. Szukają też pojazdów, gdy ich są w naprawie albo w trakcie likwidacji szkody komunikacyjnej. Czasem zdarzy się, że klient czeka na swoje auto i wynajmuje od nas do czasu dostawy nowe. Czasem do konkretnego zadania – wyjazd poza granice lub na drugi koniec RP, podczas gdy standardowo kontrahent świadczy swoje usługi lokalnie i takiego transportu po prostu nie posiada. Bardzo często wynajmujemy pojazd jako przedkontrakt przed dostawą naszego pojazdu w umowie długoterminowej, ale najczęściej wynajmują, bo jest to dla nich najkorzystniejsza, a głównie dlatego, że potrzebują pojazdu sezonowo bądź w trakcie szczytów, co oznacza, że mają dodatkowe koszty w czasie, gdy mają zwiększone przychody. Takie rozwiązanie gwarantuje im płynność finansową, która jest kluczowa dla prowadzenia działalności.

 

 

 

 

 

Przeczytaj również
Popularne