Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Rejestracje pojazdów maj 2022

30 lat za nami, wiele przed nami!

Szanowni Państwo,
Nie wiem co na to PT Redakcja, ale dziś pozwolę sobie na odrobinę osobistej refleksji. Właśnie mija 30 lat od kiedy szefowie kilkunastu firm importerskich – z Sobiesławem Zasadą na czele – postanowili, że powołają do życia SOIS – czyli Stowarzyszenie Oficjalnych Importerów Samochodów. Określenie „oficjalni importerzy”, które pojawiło się w nazwie organizacji było bardzo ważne, bo na początku lat 90. wreszcie można było sprowadzić sobie samochód z tzw. Zachodu, więc firmy importujące pojazdy wyrastały jak grzyby po deszczu. Oczywiście owi „oficjalni importerzy” to były również prywatne firmy – jednak funkcjonujące już na podstawie oficjalnie podpisanej umowy z producentem pojazdów i to zwykle na wyłączność. Mijały lata i coraz więcej „oficjalnych firm importerskich” stawało się spółkami zależnymi od producenta. Wtedy w nazwie firmy – zaraz po marce pojawiało się określenie „… Polska” lub „… Poland”. Warto jeszcze przypomnieć, że jedną z bezpośrednich przyczyn powstania SOIS-u była konieczność ucywilizowania procesu przydzielania tzw. kontyngentu bezcłowego. Tym z Państwa, którzy nie pamiętają tamtych czasów, wyjaśniam, że w latach 90. każdy oficjalny importer mógł sprowadzić do Polski pewną liczbę pojazdów zwolnionych z cła. Było to bardzo ważne, bo wtedy cło na importowane samochody było wysokie, więc te sprowadzone „w kontyngencie” były tańsze. No ale całą pulę kontyngentu wyznaczoną prze Ministerstwo Gospodarki trzeba było jakoś rozdzielić między firmy i tym właśnie zajął się SOIS. Po kilku kolejnych latach SOIS zmienił nazwę na Związek Motoryzacyjny SOIS. Skrót po pierwotnej nazwie pozostał, bo przedstawiciele firm członkowskich wciąż pamiętali o swoich korzeniach i czuli się z pierwszą nazwą związani. Jednak – jak się wkrótce miało okazać, życie pisze własne scenariusze i nowa nazwa nie akcentowała pierwszego członu – czyli Związek Motoryzacyjny…, lecz funkcjonowała w świadomości użytkowników jako „ZM – Stowarzyszenie Oficjalnych Importerów Samochodów”. A że mniej więcej w tym samym czasie przedstawiciele firm członkowskich podjęli decyzję, by do organizacji mogły przystępować zakłady produkujące pojazdy – zmienił się statut, struktura organizacji i te właśnie zmiany odzwierciedlała nowa nazwa – Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Otworzyliśmy się na kolejne firmy – producentów naczep, przyczep i zabudów, importerów i dystrybutorów motocykli oraz producentów części i podzespołów do pierwszego montażu – OEM. Motoryzacyjna mapa Polski i PZPM powiększały się o kolejne firmy; wzrosła też nasza rola na arenie międzynarodowej. Z tego względu jako jedyna organizacja z Polski zostaliśmy zaproszeni do przyjęcia członkostwa w ACEA – europejskiej organizacji producentów pojazdów, ACEM – europejskiej organizacji producentów motocykli oraz CLCCR – europejskiej organizacji producentów przyczep, naczep i zabudów. To ważne wyróżnienie, bo członkiem tych organizacji z każdego kraju może być tylko jeden branżowy związek i co szczególnie istotne – trzeba zostać zaproszonym, po wcześniejszej weryfikacji „kandydata”. PZPM wyznaje zasadę, że kto się nie rozwija, ten stoi w miejscu z tego względu zwiększyliśmy zespół i wciąż poszerzamy listę obszarów, które zmieniają oblicze współczesnej motoryzacji. Dziś PZPM wciąż jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, a do naszych kluczowych działań należą tematy prawne, techniczne, analityczno-statystyczne i środowiskowe – czyli wszystkie, które są powiązane z pojazdami dnia dzisiejszego i co bardzo ważne – jutra, a więc zero- i niskoemisyjnymi.

Jubileusz 30-lecia PZPM-u będziemy obchodzić przez najbliższy rok. Zaplanowaliśmy wiele wydarzeń i konferencji (w tym oczywiście z redakcją Fleet), na których mam nadzieję będziemy mieli okazję się spotkać. Liczę, że te spotkania będą inspirujące i interesujące – czego przede wszystkim Państwu, ale też i sobie życzę.

Jakub Faryś

Prezes PZPM

 

 

Informacje opracował zespół ekspertów rynkowych PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
PARTNER WYDANIA: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 58 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. PZPM to profesjonalna i wiarygodna organizacja, która reprezentuje interesy przedsiębiorców przed organami administracji publicznej, środkami masowego przekazu, związkami zawodowymi, innymi organizacjami branżowymi (polskimi i światowymi) oraz całym społeczeństwem. Systematycznie publikuje opracowania, raporty, analizy i statystyki nt. sytuacji bieżącej branży motoryzacyjnej, jak i w ujęciu historycznym. PZPM reprezentuje także interesy firm członkowskich w Unii Europejskiej oraz wspólnie z innymi europejskimi stowarzyszeniami uczestniczy w konferencjach oraz debatach organizowanych na szczeblu unijnym, a także w kampaniach społeczno-edukacyjnych. PZPM to organizacja o ugruntowanej pozycji rynkowej działająca od 29 lat.

Przeczytaj również
Popularne