Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Rejestracje pojazdów sierpień 2021

Wyścig technologiczny trwa w najlepsze
Oswajamy się z myślą, że niebawem w Europie zostanie przyjęte prawo, w efekcie którego od 2035 roku będziemy mogli rejestrować jedynie elektryczne samochody bateryjne i wodorowe, chodzi oczywiście o pierwsze rejestracje. Choć jest to wciąż propozycja Komisji Europejskiej, a ostatnio pojawiły się informacje, że przeciwko tym rozwiązaniom zaprotestowali premier Republiki Czeskiej i Włosi, wszystko wskazuje na to, że – zapewne z modyfikacjami – ale rozwiązania te przegłosuje Parlament Europejski. Do tej pory swojego oficjalnego stanowiska nie przedstawiła jeszcze ACEA, czyli europejska organizacja zrzeszająca producentów pojazdów, ale już wiadomo, że ma wątpliwości czy będzie możliwe do osiągnięcia ograniczenie emisji w przypadku samochodów dostawczych. No i jako branża uważamy, że cele emisyjne muszą iść w parze z rozwojem infrastruktury, bez tego nie będzie sukcesu. Ponadto, ciągle jeszcze trwa dyskusja, jaki napęd będzie przyszłością w pojazdach ciężkich. Jedno jest absolutnie pewne – sektor motoryzacyjny jest w awangardzie branż, które chcą chronić klimat i robi wszystko, aby tak się stało. Osobowe elektryczne samochody bateryjne czy hybrydy plug-in są już rzeczywistością na europejskich drogach, a samochody hybrydowe są już na nich od dwudziestu lat. Są też samochody wodorowe, w których prąd jest wytwarzany na pokładzie z ogniwa paliwowego. Ostatnio można znaleźć coraz więcej informacji o tym, że w najbliższych latach do produkcji seryjnej trafią silniki spalinowe, w których paliwem będzie wodór. Projekt takiego silnika opracowała jedna z niemieckich firm, jednak dopóki nie będzie wystarczającej infrastruktury ładowania wodorem, silnik ten będzie wykorzystywany jako silnik stacjonarny czy też w transporcie kolejowym. Przewidywane są również testy dla pojazdów komunikacji publicznej. Jeden z wiodących japońskich producentów samochodów również ogłosił, że ma silnik o zapłonie iskrowym spalający wodór, a zastosowanie tego silnika planowane jest w pojazdach wyścigowych. Pojawiają się jednak opinie, że jest to jednak technologia przejściowa, bo przyszłość wodoru to ogniwa paliwowe. Prace nad nowymi napędami idą pełną parą. Obecne na drogach i dostępne w coraz szerszej gamie samochody elektryczne czy zelektryfikowane dowodzą, że branża motoryzacyjna nie tylko poszukuje napędu, który jest najlepszym następcą silnika spalinowego zasilanego paliwami kopalnymi, ale już dysponuje gotowymi rozwiązaniami. Co więcej – nie ustaje w wysiłkach, by to, co wydostaje się z rury wydechowej było przyjazne środowisku. A czasami – jak w przypadku samochodów bateryjnych – ta „rura wydechowa” znajduje się w elektrowni, gdzie też poszukiwany jest najczystszy sposób wytwarzania prądu.
Póki co, w Warszawie na Woli stanął pomnik diesla V8 z ciężarówki Tatra 148. Silnik jest przepięknie odnowiony i warto go obejrzeć. Ma imponującą pojemność 11,8 l. i moc 209 KM i – jak to u Tatry – był chłodzony powietrzem. Mimo, że pomnik jest wspomnieniem zakładu, który specjalizował się w remontowaniu tych czeskich, a właściwie czechosłowackich samochodów ciężarowych, to jest to swoisty znak czasu, który można traktować jako początek pożegnania z epoką silników spalinowych. W czasach, kiedy takie silniki były montowane w samochodach nikt nie myślał o ekologii, a było to zaledwie 40-60 lat temu. Dziś mamy zupełnie inną rzeczywistość motoryzacyjną. To rzeczywistość, w której przywrócenie środowiska naturalnego przyjaznego człowiekowi jest najważniejsze. I takiej rzeczywistości Państwu i sobie życzę.


Z pozdrowieniami
Jakub Faryś

 

 

 

Informacje opracował zespół ekspertów rynkowych PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
PARTNER WYDANIA: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 58 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. PZPM to profesjonalna i wiarygodna organizacja, która reprezentuje interesy przedsiębiorców przed organami administracji publicznej, środkami masowego przekazu, związkami zawodowymi, innymi organizacjami branżowymi (polskimi i światowymi) oraz całym społeczeństwem. Systematycznie publikuje opracowania, raporty, analizy i statystyki nt. sytuacji bieżącej branży motoryzacyjnej, jak i w ujęciu historycznym. PZPM reprezentuje także interesy firm członkowskich w Unii Europejskiej oraz wspólnie z innymi europejskimi stowarzyszeniami uczestniczy w konferencjach oraz debatach organizowanych na szczeblu unijnym, a także w kampaniach społeczno-edukacyjnych. PZPM to organizacja o ugruntowanej pozycji rynkowej działająca od 29 lat.

Przeczytaj również
Popularne