Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Rejestracje pojazdów marzec 2021

Norma Euro 7, czyli do widzenia spalinowa motoryzacjo?

Od ponad trzydziestu lat wprowadzane są kolejne normy Euro, które określają maksymalne wartości szkodliwych substancji zawartych w spalinach samochodów. Oczywiście każda kolejna dopuszczała coraz niższy poziom zanieczyszczeń. Właśnie weszła nowa norma Euro 6 i – co zrozumiałe – rozpoczęły się prace nad kolejną normą, nazywaną roboczo „post Euro 6”, czyli w praktyce – Euro 7. W tym jednak przypadku Komisja Europejska postąpiła nieco inaczej niż zwykle, bo nie przygotowała swojej propozycji, za to został opublikowany raport Komisji CLOVE, który to określił parametry spalin nowej normy Euro. Nie wdając się w szczegóły, można powiedzieć, że ogranicza ona drastycznie dotychczasowe wartości, likwiduje margines na błąd w trakcie rzeczywistego pomiaru, czy też zmienia wartość wysokości, na której ten pomiar może być dokonany z 760 metrów na 2 tysiące metrów. Co bardzo ważne, pojazd musi utrzymać te parametry nie przez 160 tys., ale przez 240 tys. kilometrów. Jak wiadomo, samochód, który ma na liczniku dwieście tysięcy lub więcej kilometrów, na ogół jest już bardzo leciwy i mało który właściciel utrzymuje taki pojazd w idealnej kondycji technicznej. Dość powiedzieć, że gdyby w życie weszła norma w wydaniu proponowanym przez CLOVE, nakłady finansowe na wprowadzenie tak określonej normy musiałyby być tak wielkie, że produkcja pojazdów spalinowych, jak dziś szacujemy, stałaby się po prostu nieopłacalna. W tym świetle nie dziwi fakt, że ACEA, czyli Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów, opublikowała ostry komentarz, bo pomimo bardzo intensywnych wysiłków wszystkich europejskich producentów, aby jak najszybciej wprowadzić pojazdy z alternatywnymi napędami, to silniki spalinowe jeszcze przez jakiś czas będą obecne – choćby w napędach hybrydowych, czy hybrydach plug-in. W dodatku tempo budowy stacji ładowania oraz tankowania wodoru i CNG/LNG jest dalece niewystarczające, co powoduje, że producenci żądają „prawa do ładowania”, tj. do swobodnego dostępu dla użytkowników pojazdów z napędami niskoemisyjnymi do infrastruktury ładowania i tankowania. Oznacza to, że producenci pojazdów w tej chwili największy problem upatrują w dostępie do ładowarek i stacji tankowania wodoru i gazu. Gdy piszę te słowa, czekamy na kolejną wersję raportu CLOVE – zobaczymy, co z niego wyniknie… Czasu jest mało, bo ostateczna decyzja, co do kształtu nowej normy ma być podjęta przez Parlament Europejski na przełomie 2021 i 22 roku. No i jest jeszcze jeden aspekt wprowadzania Euro 7. W czasie, gdy nowe samochody muszą spełniać nowe, niezwykle restrykcyjne normy czystości spalin, w Polsce co roku jest po raz pierwszy rejestrowanych ok. pół miliona samochodów mających powyżej 10 lat, a po wprowadzeniu nowej normy może być ich tylko więcej. Branża motoryzacyjna robi wszystko, żeby być w awangardzie zmian – do produkcji trafiają nowe modele, wprowadzane są nowe napędy, a każdego roku na badania i rozwój są wydawane miliardy euro. Jednak, żeby nasze działania miały sens, niezbędna jest dobra współpraca pomiędzy branżą motoryzacyjną i legislatorami, w tym spójna i jasna polityka w zakresie systemów promujących wymianę floty i wspieranie pojazdów niskoemisyjnych. A to w Polsce bardzo kuleje, podobnie jak prace nad systemem podatkowym promującym odświeżanie parku. Jednym słowem, wyzwania wielkie, pracy mnóstwo, wreszcie potrzeba mądrych i dalekowzrocznych decyzji, których sobie i Państwu życzę.

Z pozdrowieniami
Jakub Faryś

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Informacje opracował zespół ekspertów rynkowych PZPM na podstawie informacji CEP.

PARTNER WYDANIA: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 58 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. PZPM to profesjonalna i wiarygodna organizacja, która reprezentuje interesy przedsiębiorców przed organami administracji publicznej, środkami masowego przekazu, związkami zawodowymi, innymi organizacjami branżowymi (polskimi i światowymi) oraz całym społeczeństwem. PZPM reprezentuje także interesy firm członkowskich w Unii Europejskiej oraz wspólnie z innymi europejskimi stowarzyszeniami uczestniczy w konferencjach oraz debatach organizowanych na szczeblu unijnym, a także w kampaniach społeczno-edukacyjnych. PZPM to organizacja o ugruntowanej pozycji rynkowej działająca od 29 lat.

 

 

Przeczytaj również
Popularne