Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
TruckCare - 1

Nowoczesne rozwiązania z nami zostaną

W trudnych czasach poznaje się prawdziwych liderów. Tak na pewno jest z formą Business Lease Poland. Rok 2020 należał do najlepszych w historii firmy, która świętuje dwudziestolecie. Firma przekroczyła próg rentowności i może pochwalić się ponad 90-proc. poziomem zadowolenia swoich klientów z otrzymanych usług. Duży wkład w ten sukces miał na pewno nowy zespół zarządzający spółką. Rozmawiamy z Arturem Sulewskim, Dyrektorem Zarządzającym, o składowych tego sukcesu i o narzędziach, jakie wymusiła pandemia, a które zostaną na dłużej.

Tomasz Siwiński: Arturze, rozmawiamy zdalnie, ale widzę, że Ty jesteś w biurze.
Artur Sulewski: Tak, jestem w biurze. Pracujemy w trybie hybrydowym. Część pracowników jest w biurze do środy, część od czwartku. Jeżeli ktoś nie chce, może pracować całkowicie zdalnie. Pandemia pokazała, że system pracy rodem z XIX wieku, po osiem, często więcej godzin, jest przestarzały i nieefektywny.

Zarządzasz dorosłą firmą, Business Lease Poland przestał być nastolatkiem.
Tak, z nastolatka staliśmy się dwudziestolatkiem, a jesteśmy potomkiem ponad stulatka, ponieważ firma AutoBinck, która jest właścicielem Business Lease, działa na szeroko rozumianym rynku motoryzacyjnym już od ponad 110 lat.

ARTUR SULEWSKI
Dyrektor Zarządzający w Business Lease Poland sp. z o.o.

Doświadczony manager o charyzmatycznej i energetycznej osobowości, z wieloletnim doświadczeniem na wymagającym i konkurencyjnym rynku.
Ukończył Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze oraz Finanse i Bankowość w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie oraz szereg dodatkach szkoleń w tym EMBA. Z branżą car fleet management związany jest prawie 20 lat. Kierując się innowacyjnym podejściem w prowadzeniu projektów i rozwijaniu firm, w których pracował, skutecznie realizował wyznaczone cele. Przed objęciem stanowiska Dyrektora Zarządzającego w Business Lease Poland, zajmował stanowisko Dyrektora Handlowego w LeasePlan Fleet Management. Podczas pracy w LeasePlan – jako pierwszy w Polsce – wdrożył sprzedaż przez omnichannel i pierwszą wypożyczalnię samochodów. Aktualnie z powodzeniem wprowadza automatyzację procesów i kulturę customer-centric, czego dowodem jest zdecydowana poprawa satysfakcji klientów, a co za tym idzie wyniku finansowego kierowanej przez niego firmy. Jest również autorem wielu artykułów branżowych, które ukazywały się w „Pulsie Biznesu”, „Forbes” czy miesięczniku „Fleet”. Zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym nie ma dla niego rzeczy niemożliwych. Prowadzi aktywny tryb życia, jest miłośnikiem samochodów i sportów ekstremalnych. Jego życiowe motto brzmi: „wherethere's a willthere's a way”, czyli w wolnym tłumaczeniu „dla chcącego nic trudnego”.

 

AutoBinck, czyli?

To w zasadzie grupa firm działająca w krajach Beneluksu i w krajach Europy Środkowo-Wschodniej w bardzo wielu obszarach powiązanych z motoryzacją. Co istotne, to wciąż jest firma rodzinna. To wyłączny importer wielu marek na poszczególnych rynkach, ponadto dysponuje rozbudowaną platformą, zapewniającą mobilność bez względu na to, czy chodzi o samochód, pociąg, samolot, czy hulajnogę. Do tego dochodzą firmy zajmujące się optymalizacją tras dla samochodów firmowych. To także największy sprzedawca online samochodów używanych w krajach Beneluksu. Ostatnio firma mocno zaangażowała się także w odnawialne źródła energii, a konkretnie panele słoneczne.

W przypadku firmy z sektora CFM istotne jest solidne zaplecze finansowe. Business Lease Poland takie zaplecze ma?
Tak, zdecydowanie. Kiedy potrzebowaliśmy dokapitalizowania, nie było z tym najmniejszych problemów, tak więc mamy bardzo stabilne zaplecze finansowe.

Pytam o to nie bez przyczyny, ponieważ pojawiły się informacje, że Business Lease jest na sprzedaż. Rozumiem, że to nie informacje, tylko plotki i Business Lease wciąż będzie obecny na rynku?
Dokładnie tak. Nie tylko firma nie jest na sprzedaż, ale rozważane jest otwarcie nowych oddziałów w krajach Europy Centralnej.

Dwudziestolecie to długi okres, pełen różnych wyzwań, ale chyba najtrudniejszym był ostatni rok, czyli 2020?
Z naszej, czysto biznesowej perspektywy, rok 2020 był nie tyle najtrudniejszym, co najciekawszym rokiem. Ponieważ był największym wyzwaniem. Ja byłem wtedy w strukturach nową osobą, ale miałem jasno postawiony cel. Mamy rosnąć i stać się rentowni. Na te założone cele nałożyła się pandemia, co stanowiło nie lada wyzwanie. Szczególnie na początku, kiedy ta niepewność była bardzo duża. Stanęły niektóre fabryki motoryzacyjne, klienci nie wiedzieli, jaka będzie przyszłość. Nawet wśród naszych pracowników dało się odczuć niepewność. Obecnie, z perspektywy czasu, mogę powiedzieć, że dzięki wielce kreatywnemu i zaangażowanemu zespołowi wyszliśmy z tego obronną ręką. Pracownicy i nasi partnerzy szybko przystosowali się do nowej rzeczywistości i pracy zdalnej, co przełożyło się na wzrost satysfakcji naszych klientów.

Pamiętam z naszej poprzedniej rozmowy, że temat satysfakcji klientów jest dla ciebie osobiście kwestią bardzo istotną.
To prawda. Myślę, że śmiało mogę już powiedzieć, że w tegorocznym badaniu satysfakcji klientów Business Lease Poland otrzymało ocenę NPS sięgającą prawie 80 punktów, co stanowi wyższy wynik osiągany przez globalne firmy jak Apple, Netflix, Coca-Cola. Biorąc pod uwagę zakres ocen NPS (od -100 do +100), wynik pozytywny lub wynik powyżej 0 można uznać za dobry, +50 za doskonały, a +70 to absolutna światowa czołówka najlepszej obsługi klienta. Business Lease Poland tworzy światową czołówkę, jeśli chodzi o poziom obsługi klienta

Dla firmy równie ważne powinno być dbanie o satysfakcję pracowników, bo jestem zwolennikiem teorii, że bez zadowolonych pracowników nie ma zadowolonych klientów.
Wprowadzony nowy system oceny pracowników 360 stopni pozwala dopasować dalszy plan rozwoju do potrzeb i oczekiwań ocenianego. Strategia zarządzania oparta jest na zaufaniu do pracownika. W tym celu stosujemy empowerment, polegający na włączeniu pracowników w proces podejmowania decyzji i rozwijania ich realnego wpływu na funkcjonowanie organizacji.

Przeszliście na pracę zdalną, ale zapewne duża część waszych klientów także, a zdalnie przebiegów w samochodach robić się nie da. Czy nie odczuliście negatywnych konsekwencji tych zmian?
Oczywiście, masz rację i zauważyliśmy, że te przebiegi są mniejsze, dlatego dużo czasu poświęciliśmy temu, aby renegocjować kontrakty tak, aby były one korzystne dla naszych klientów. Obniżaliśmy przebiegi i wydłużaliśmy kontrakty. W dużej mierze klienci, którym kończył się kontrakt, woleli przedłużyć go o kolejny rok, niż zawierać nowy. Było to związane także z tym, że nowe samochody drożeją i z uwagi na komfort zobowiązań bezpieczniejszym rozwiązaniem było dla nich przedłużenie trwających kontraktów.

Wspomniałeś, że samochody drożeją, wydłuża się także okres oczekiwania na nowe pojazdy. Czy to dla Was duży problem?
Niestety, tak. Opóźnienia są faktem, a sytuacja jest dynamiczna. Czasami ktoś deklaruje opóźnienie wynoszące kilka miesięcy, po czym ten okres się skraca – czasami też wydłuża. W naszym wypadku plusem jest to, że niektórzy producenci takich opóźnień nie mają i możemy zaoferować klientom inne modele. Możemy także, o czym wspominałem, zaoferować wydłużenie kontraktów w oczekiwaniu nowe samochody. Ponadto zauważamy, że rosną ceny samochodów używanych.

Przeczytaj również
Popularne